Openbare kennisgeving – Stemmen bij volmacht bij de verkiezing van de leden van de Tweede Kamer 2025

De burgemeester van Ameland maakt het volgende bekend:

Bij de verkiezing van de leden van de Tweede Kamer bestaat voor kiesgerechtigden in de gemeente Ameland de mogelijkheid om bij volmacht te stemmen. Dit kan op twee manieren: via een onderhandse volmacht (door middel van de achterzijde van de stempas) of via een schriftelijke aanvraag.

A. Onderhandse volmacht via de stempas

Een kiezer kan een andere kiezer machtigen door de achterzijde van de stempas in te vullen. De gemachtigde moet woonachtig zijn in dezelfde gemeente als de kiezer. Beide personen dienen de stempas te ondertekenen. Deze vorm van machtiging is mogelijk tot en met de dag van de stemming.

De gemachtigde brengt de volmachtstem gelijktijdig uit met de eigen stem en dient een kopie van het identiteitsbewijs van de volmachtgever mee te nemen naar het stembureau.

Om misbruik van kopieën van identiteitsbewijzen te voorkomen, adviseert de overheid het volgende op de kopie te vermelden:

  • dat het om een kopie gaat;

  • voor wie de kopie bestemd is;

  • het doel van de kopie;

  • de datum waarop de kopie wordt afgegeven;

  • maak het burgerservicenummer onleesbaar, ook in de strook met nummers onderaan het identiteitsbewijs.

Indien de volmachtgever alsnog zelf wil stemmen, kan de onderhandse volmacht worden ingetrokken door de stempas terug te vragen van de gemachtigde. Met deze stempas kan vervolgens persoonlijk worden gestemd.

B. Schriftelijke aanvraag volmacht

Een kiezer kan ook schriftelijk een andere kiezer machtigen om namens hem of haar te stemmen. Hiervoor dient een aanvraag te worden ingediend bij de gemeente Ameland. De volmachtgever moet op de dag van kandidaatstelling (15 september 2025) als kiezer zijn ingeschreven in de gemeente.

De gemachtigde brengt de volmachtstem gelijktijdig uit met de eigen stem.

Digitale aanvraag

Het aanvraagformulier is beschikbaar via de website van de gemeente:

Iemand vragen om voor u te stemmen | Gemeente Ameland

Schriftelijke aanvraag

Het formulier kan worden gedownload via bovengenoemde website. Het ingevulde en ondertekende formulier dient, samen met een kopie van het identiteitsdocument, te worden verzonden naar:

E-mail: burgerzaken@ameland.nl

Postadres:

Gemeente Ameland

Postbus 22

9160 AA Hollum-Ameland

De aanvraag moet uiterlijk op vrijdag 24 oktober 2025 door de gemeente zijn ontvangen. Indien u het formulier per post verstuurt, wordt geadviseerd dit ruim op tijd te doen.

Bij goedkeuring ontvangt de gemachtigde een volmachtbewijs. De oorspronkelijke stempas van de volmachtgever wordt dan ongeldig verklaard. De volmacht kan niet worden ingetrokken en de volmachtgever kan niet meer zelf stemmen.

Let op: misbruik van volmachten is strafbaar.

De volmachtregeling is bedoeld om kiezers die zelf niet kunnen stemmen, toch in staat te stellen hun stem uit te brengen. Het initiatief voor het verlenen van een volmacht moet altijd bij de kiezer liggen. Het actief benaderen van personen om een volmacht af te geven (ronselen) is verboden en strafbaar.

Een kiezer mag naast de eigen stem maximaal twee volmachtstemmen uitbrengen.

Naar boven