Gemeente Leiden

BESLUIT PLAATSEN VAN EEN VERKEERSREGELINSTALLATIE OP KRUISPUNT DR. LELYLAAN / VIERLINGHLAAN

Situatietekening: VRI K0706 Vierlinghlaan-Dr. Lelylaan V4-VRI

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Leiden,

Gelet op hoofdstuk II van de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV1990), de bepalingen van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens en de Bevoegdhedenregeling gemeente Leiden, waarin de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten is voorbehouden aan de managers van het cluster Stedelijke ontwikkeling,

Inleiding

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Leiden nemen een besluit voor het plaatsen van een verkeersregelinstallatie op het kruispunt Doctor Lelylaan/ Vierlinghlaan.

Het college van Leiden heeft geconstateerd dat verkeer uit de Lage Mors lang moet wachten om de Dr. Lelylaan op te rijden. Voor lijnbussen is het moeilijk om linksaf de Dr. Lelylaan op te gaan, ook vanwege de smalle middenberm. De lange wachttijden brengt bovendien verkeersonveiligheid met zich mee. Deze verkeersproblemen zijn in verkeersonderzoeken vastgesteld. De huidige inrichting van het kruispunt met aparte opstelvakken is doelmatig om een verkeersregelinstallatie te plaatsen en daarmee de problemen een oplossing te bieden.

Overwegende dat:

  • -

    Het kruispunt Doctor Lelylaan / Vierlinghlaan is een voorrang T-splitsing binnen de bebouwde kom waar een maximum snelheid van 50 km/u geldt;

  • -

    iedere kruispunttak bestaat uit twee opstelstroken, op de Dr. Lelylaan is dat een recht doorgaande rijstrook en een afslaande voorsorteerstrookrijstrook en op de Vierlinghlaan is dat een rechtsaf voorsorteerstrook en een linksaf voorsorteerstrook;

  • -

    de voorrang op het kruispunt wordt op dit moment geregeld door verkeersborden en verkeerstekens op de weg. De Dr. Lelylaan is de voorrangsweg. Om de Dr. Lelylaan op of af te rijden naar de Vierlinghlaan moet er altijd voorrang worden verleend;

  • -

    het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • -

    verkeersonderzoek van DTV Consultants uitgevoerd in mei 2024 heeft aangetoond dat de bestaande vormgeving onvoldoende is;

  • -

    de wachttijd vanaf de Vierlinghlaan linksaf én vanaf de noordelijke arm van de Dr. Lelylaan linksaf zijn te hoog;

  • -

    en er is onvoldoende opstelruimte in de middenberm om vanuit de Vierlinghlaan linksaf te slaan

  • -

    dit veroorzaakt wordt doordat het kruispunt onvoldoende capaciteit heeft, dit blijkt uit de doorgaande verkeersstroom op de Dr. Lelylaan die te groot is;

  • -

    hierdoor onvoldoende hiaten zijn om vanuit de Vierlinghlaan linksaf de Dr. Lelylaan op te rijden;

  • -

    het gevolg is dat de verkeersafwikkeling van het kruispunt slecht is en dat er onacceptabel lang moet worden gewacht vanuit de Vierlinghlaan;

  • -

    door het lang wachten verkeer bereidt is meer risico te nemen, wat de kans vergroot op ongevallen;

  • -

    door een apart rechtsafvak op de Dr. Lelylaan het risico op afdekongevallen aanwezig is, het rechtsafslaande verkeer blokkeert het zicht op verkeer dat rechtdoor rijdt;

  • -

    door de uitvoeringswerkzaamheden op de Plesmanlaan eind 2025 en het tijdelijk afsluiten van de Vondellaan het probleem groter wordt, vanaf dat moment rijdt er meer doorgaand verkeer over de Dr. Lelylaan;

  • -

    daarom besloten is om het voorrangskruispunt te voorzien van een verkeersregelinstallatie;

  • -

    de verkeersregelinstallatie zorgt voor een betere verdeling van de capaciteit van het kruispunt;

  • -

    daarmee wordt de wachttijd acceptabel op de Vierlinghlaan en wordt het kruispunt verkeersveiliger;

  • -

    dit nauwelijks ten kostte gaat van de doorstroming op de Dr. Lelylaan, in de spits zal dit gemiddeld tussen de vijf en tien seconden zijn;

  • -

    deze verkeersmaatregelen genomen worden met een doel als beoogd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 en het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

  • -

    de voorschriften van de Regeling verkeerslichten van toepassing is;

  • -

    de onder ‘besluiten’ genoemde (delen van) wegen in beheer zijn bij de gemeente Leiden;

  • -

    voor het goed voeren van functioneel beheer van de verkeerslichten het wenselijk is om een verkeerscamera te plaatsen;

  • -

    deze camera wordt gebruikt om incidenten, files en storingen op afstand te kunnen monitoren zodat snel problemen kunnen worden gesignaleerd en opgelost kunnen worden;

  • -

    er geen beelden worden opgeslagen of individuele voertuigen worden gevolgd;

  • -

    er alleen "live" ernaar gekeken kan worden.

BESLUITEN

  • 1.

    Het plaatsen van een verkeersregelinstallatie op het kruispunt Doctor Lelylaan – Vierlinghlaan.

  • 2.

    Het plaatsen van een verkeerscamera op de mast van de verkeersregelinstallatie.

  • 3.

    de verkeersregelinstallatie, verkeersborden en verkeerscamera aan te brengen zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening.

Leiden, 12 september

Burgemeester en wethouders van Leiden

Namens deze,

F.J.H.Douglas

Afdelingsmanager Mobiliteit

Procedure

Het Awb-besluit is vanaf vrijdag 12 september te vinden in het Gemeenteblad, www.overheid.nl. Een papieren versie van het verkeersbesluit ligt op 12 september ter inzage in het Stadskantoor (adres: Bargelaan 190, Leiden).

Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na datum van publicatie in het Gemeenteblad bezwaar maken bij burgemeester en wethouders van de gemeente Leiden. Dat kan via www.leiden.nl/contact of schriftelijk naar postbus 9100, 2300 PC Leiden onder vermelding van ‘bezwaar besluit plaatsen van een verkeersregelinstallatie op het kruispunt Doctor Lelylaan/ Vierlinghlaan'. Bij een spoedeisend belang kan tevens bij de Voorzieningenrechter van de rechtbank Den Haag, sector bestuursrecht, postbus 20302, 2500 EH Den Haag, een verzoek om voorlopige voorziening worden gedaan om het besluit te schorsen.

Naar boven