Gemeente Rheden - Verzamelverkeersbesluit voor het reserveren van meerdere parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen gemeente Rheden 

 

Burgemeester en wethouders van Rheden;

 

 

Kenmerk RHD2025-VKB-308

Dossier/zaaknummer Z2025-013044

 

overwegen het volgende: 

 

INLEIDING 

Binnen de gemeente Rheden zijn de Nota ‘Rheden op weg naar CO2 neutraal’ en de Klimaataanpak in Rheden 2019-2022 ‘Aan de slag voor een duurzaam klimaat’ van kracht. 

Eind november 2022 heeft de gemeenteraad de ‘Visie laadinfrastructuur gemeente Rheden’ vastgesteld.

Een van de doelstellingen in dit programma is het stimuleren van elektrisch rijden. Hiervoor zijn openbare oplaadpunten nodig.

 

BEVOEGDHEID 

Onze bevoegdheid tot het nemen van dit besluit ontlenen wij aan het bepaalde in de artikelen 15 en 18 van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994), de artikelen 12 en verder van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en het Mandaatbesluit Rheden 2020.

De in dit verkeersbesluit genoemde wegen zijn wegen als bedoeld in artikel 1 lid 1 sub b van de WVW 1994 en zijn in beheer bij de gemeente Rheden.

Ingevolge artikel 24 van het BABW heeft er overleg plaatsgevonden met een door de Korpschef van Politie gemandateerde verkeersspecialist van de eenheid Oost Nederland.

 

DOEL

Gelet op artikel 2 van de WVW 1994 strekt de verkeersmaatregel tot het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan. Voorts strekt de verkeersmaatregel tot het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, als bedoeld in de Wet milieubeheer alsmede het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik, als bedoeld in artikel 2 lid 3 van de Wegenverkeerswet. 

In dit verkeersbesluit worden parkeerplaatsen uitsluitend ten behoeve van het opladen van elektrische voertuigen aangewezen.

 

OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT

In het Nationale klimaatakkoord is vastgesteld dat vanaf 2030 alle nieuwe personenauto’s emissie-loos zijn. Dat wil zeggen dat zij geen uitlaatgassen meer uitstoten. 

In deze visie zijn knelpunten, zoals extra parkeerdruk en de capaciteit van het elektriciteitsnetwerk als risico genoemd.

De aanleg van openbare laadpalen voor auto’s is een van de doelen in de Rhedense Klimaataanpak.

Niet alle eigenaren van elektrische auto’s kunnen op eigen terrein een oplaadvoorziening maken. 

Voor die mensen wil de gemeente Rheden in het openbare gebied oplaadpunten aanleggen. 

De provincie Gelderland heeft onderzocht dat in Rheden in 2025-2030 ongeveer 50 tot 150 nieuwe openbare laadpalen nodig zijn. 

 

Leverancier 

De gemeente Rheden besteedt de plaatsing, onderhoud en exploitatie uit. 

 

Plankaart 

Wij hebben een plankaart gemaakt, waarop locaties zijn aangegeven waar in de toekomst mogelijk oplaadpunten kunnen worden aangelegd. Het doel is te komen tot een netwerk waarbij alle inwoners die niet op eigen terrein kunnen opladen binnen 250 meter loopafstand een elektrisch oplaadpunt voor hun auto kunnen vinden. 

Voor de keuze van de locaties hebben wij de volgende uitgangspunten gehanteerd: 

Een plek binnen ca. 250 meter loopafstand van de woning van een aanvrager. 

Een plek waar minimaal twee parkeerplaatsen gereserveerd kunnen worden voor elektrisch laden. 

Een plek met zo min mogelijk kans op schade aan (de wortels van de) bomen en beplanting. 

Het zoveel mogelijk rekening houden met de privacy van de omwonenden. 

De locatie van het laagspanningsnet. 

 

Laadpaal 

Een laadpaal heeft twee oplaadpunten.  

Wij besluiten om bij elke laadpaal twee parkeerplaatsen te reserveren als oplaadpunt. 

 

Proactief aanwijzen van locaties voor oplaadpunten 

Voorliggend verkeersbesluit beschrijft het reserveren van parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen op aanvraag.

De laadpalen worden geplaatst aan de hand van een plankaart. Deze plankaart borgt een gespreid netwerk van de laadinfrastructuur. Dit is een intern werkdocument

 

Parkeerverbod

Overeenkomstig artikel 18 van het BABW moeten de aard en de omvang van de maatregel worden aangegeven. De hiervoor benoemde verkeersmaatregel wordt uitgevoerd door middel van het plaatsen van verkeersbord E8c van bijlage 1 van het RVV 1990 en een onderbord met pijlen dat aanduidt dat het verkeersbord van toepassing is op specifieke parkeerplaatsen.

Het gebruik van die parkeerplaatsen is geregeld in artikel 24, lid 1, sub d ten 2e van het RVV 1990, namelijk: ‘de bestuurder mag zijn voertuig niet parkeren op een parkeergelegenheid op een andere wijze of met een ander doel dan op het bord of op het onderbord is aangegeven’. Het exclusief parkeren voor elektrische auto’s is slechts toegestaan met als doel de auto op te laden, zodat het oplaadpunt voor meerdere gebruikers beschikbaar is.  

In de bijlage vindt u de exacte locatie van de parkeerplaatsen die gereserveerd worden voor elektrisch opladen.

 

APV 

De gemeente is aansprakelijk voor schade of ongeval door materialen aan boven of op de openbare weg. Het is inwoners daarom niet toegestaan een (laad-)kabel over het trottoir te leggen of te spannen.  

Dit verbod ligt vast in de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Rheden. 

 

BELANGENAFWEGING 

Op veel plekken in de gemeente Rheden is sprake van een hoge parkeerdruk. Als parkeerruimte bestemd wordt voor elektrisch opladen, mogen andere auto’s daar niet meer geparkeerd worden. 

Elektrische auto’s staan er niet de hele dag. Dus het is mogelijk dat parkeerplaatsen voor elektrisch opladen de eerste tijd regelmatig leeg staan, terwijl de rest van de straat vol is.  

Wij erkennen dat. Het belang van het ontwikkelen van een openbaar oplaadnetwerk wordt belangrijker geacht dan het verlies aan openbare (algemene) parkeergelegenheid.

 

De aanvrager van deze laadpaal kan geen voorziening op eigen terrein maken. De aanvraag voldoet aan de voorwaarden voor een nieuwe laadpaal. Spankeren heeft op dit moment twee laadpalen op de Kanaaldijk en de Loohof. Die worden heel goed gebruikt. Door deze laadpaal komt in het midden van Spankeren ook een laadvoorziening. 

 

Gelet op artikel 2 van de WVW 1994 komt het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer in het geding bij het treffen van deze verkeersmaatregel. Het treffen van een of meer verkeersmaatregelen is een normale maatschappelijke ontwikkeling waarmee eenieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van de betrokkenen blijven. 

 

Gelet op de hierboven beschreven overwegingen wordt het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer in deze specifieke situatie minder belangrijk geacht dan het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.  

De locaties voor de elektrische oplaadpunten zijn dan ook met zorg gekozen.  

Wij willen schoon vervoer stimuleren. Elektrisch rijden zal de komende jaren enorm toenemen.  

Op dit moment zijn er geen andere laadpalen op loopafstand van de hierboven genoemde locaties. 

 

Gelet op artikel 12 van het BABW is voor het plaatsen van bord E8c van bijlage 1 van het RVV 1990 tezamen met het bijbehorende pijlonderbord - een verkeersbesluit vereist. 

 

Er zijn geen aanwijzingen dat er sprake is van belangen die strijdig zijn met de gewenste verkeersmaatregelen, in die mate dat gesproken kan worden van onevenredigheid als bedoeld in artikel 3:4, lid 2, van de Algemene wet bestuursrecht.  

 

 

BEKENDMAKING 

Wij publiceren dit besluit op 3 september 2025 in de Regiobode en na 4 september 2025 op de website www.officielebekendmakingen.nl

 

MOGELIJKHEDEN TOT BEZWAAR 

U kunt bezwaar maken als u het niet eens bent met dit besluit. Dit recht heeft u volgens de Algemene wet bestuursrecht. Onder aan dit besluit staat beschreven hoe u dit kunt doen. 

 

BESLUIT 

en besluiten als volgt: 

Door plaatsing van borden E8c van Bijlage I van het RVV 1990 met een onderbord met pijlen, waaruit blijkt dat het bord voor twee parkeerplaatsen van toepassing is op de Van Rhemenhof in Spankeren op de parkeerplaatsen tussen huisnummer 13 en 82.

 

De Steeg, 2 september 2025

 

Burgemeester en wethouders van Rheden.

 

MOGELIJKHEDEN TOT BEZWAAR

U kunt bezwaar maken als u het niet eens bent met dit besluit. Dit recht heeft u volgens de Algemene wet bestuursrecht.

 

Wilt u bezwaar maken? Stuur dan binnen 6 weken een bezwaarschrift naar:

Het college van burgemeester en wethouders

Team Woon- en Leefomgeving

Postbus 9110

6994 ZJ DE STEEG

 

In uw bezwaarschrift moet minimaal staan:

Uw naam en adres.

De datum waarop u de brief geschreven hebt.

Een omschrijving van het besluit waar u het niet mee eens bent en het zaaknummer [NUMMER]

Stuur ook een kopie van dat besluit mee.

De redenen waarom u het niet eens bent met dit besluit.

Het bezwaarschrift moet u ondertekenen.

 

Goed om te weten: als u bezwaar maakt, blijft het besluit gelden

Wilt u dit voorkomen? Dat kan alleen met een voorlopige voorziening bij zeer dringende spoedeisende redenen. U kunt een voorlopige voorziening aanvragen bij de rechter.

 

Een voorlopige voorziening betekent dat u vraagt om een schorsing van het besluit totdat er een besluit is genomen op uw bezwaarschrift. Dit kan via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht.

Hiervoor heeft u een DigiD nodig.

 

Wilt u liever een brief sturen? Dat kan ook. Stuur dan ook een kopie mee van het besluit waarvoor u een voorlopige voorziening wilt. Het adres is:

Rechtbank Gelderland

Team Bestuursrecht

Postbus 9030

6800 EM  ARNHEM

 

Kosten (griffierecht)

Voor het indienen van een verzoek om voorlopige voorziening bent u griffierecht verschuldigd.

Het griffierecht is € 53,00 voor mensen in huurtoeslag- en sociale zekerheidsvoorzieningen,

€ 194,00 voor anderen en € 385,00 voor rechtspersonen (artikel 8:41 Algemene wet bestuursrecht).

 

 

 

 

Naar boven