Verkeersbesluit aanpassing 30km/u zone, Batauweg te Nieuwegein

Wat is er voor besluit genomen?

De 30 km/u zone op de Batauweg wordt groter, zodat bijna de hele weg dezelfde maximale snelheid heeft van 30 km/u. Vanaf de A.C. Verhoefweg tot en met de rotonde met de Galecopperlaan blijft de Batauweg 50 km/h omdat de Galecopperlaan ook 50 km/h is en vanaf de Nevelgaarde tot aan de Wijkerslootweg blijft het stukje ook 50 km/h, dit i.v.m. de eventuele uitruk van de Brandweer. Daarmee wordt de Batauweg naar een zogenaamde GOW (GebiedsOntsluitingsWeg)30 omgevormd. Omdat hier een verkeersfunctie beter past met gemend verkeer, zoals fietsstroken. Het college, het bestuur van de stad, beheert en onderhoud de wegen binnen de bebouwde kom (1). Daarbij is het college verantwoordelijk voor de veiligheid op de wegen, zodat weggebruikers en passagiers beschermd zijn, en de weg goed bruikbaar is. Daarvoor mag het college de inrichting van de weg veranderen en verkeersborden plaatsen (2). Het college kan dat doen met een verkeersbesluit. Er worden nieuwe verkeersborden ‘A1-30(zone begin)’ geplaatst bij de rotonde Galecopperlaan, Heemraadsweide, Barnsteendrift, rotonde Noordstedeweg en bij de Nevelgaarde. Bekijk voor een situatieschets de bijgevoegde tekening met nummer IBGRY-AL-BT-00036. Het hoofd van de afdeling Openbaar Domein mag een verkeersbesluit nemen uit naam van het college (4).

Waarom is dit besluit genomen?

Nieuwegein wordt steeds drukker. De stad is ontstaan in de jaren ’70 en de behoeften op het gebied van bereikbaarheid, veiligheid, duurzaamheid en gezondheid zijn sindsdien veranderd. . Op dit moment is op delen van de Batauweg een maximale snelheid van 50 km/u en andere delen 30 km/u toegestaan. Om de verkeersveiligheid te verbeteren heeft het college besloten om de gehele weg één maximale snelheid te geven van 30 km/u. Dit geeft weggebruikers duidelijkheid en maakt de weg ook veiliger voor fietsers of om als voetganger over te steken.

Wat staat er in het landelijk beleid?  

Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) heeft de visie Duurzaam Veilig opgesteld. De visie Duurzaam Veilig is een door vele verkeersveiligheidsprofessionals gedeeld beeld van de optimale aanpak om de verkeersveiligheid in Nederland te verbeteren. Een duurzaam veilig wegverkeer voorkomt doden, ernstig verkeersgewonden en blijvend letsel door onderliggende risico’s van het gehele verkeerssysteem systematisch terug te dringen. In het middelpunt staat daarbij ‘de menselijke maat’: door uit te gaan van behoeften, competenties, beperkingen en kwetsbaarheid van mensen kan het verkeerssysteem op een realistische wijze maximaal veilig worden uitgewerkt. 

Om een veilige verkeersomgeving te maken in Nederland worden drie principes van de visie gebruikt bij het indelen en inrichten van wegen. De visie gaat ervan uit dat de verkeersomgeving zo wordt ingericht dat er geen ernstige ongevallen kunnen gebeuren. Daarbij staan drie ontwerpprincipes in het middelpunt:  

1. Functionaliteit van wegen;  

2. (Bio)mechanica: afstemming van snelheid, richting, massa. Afmetingen en bescherming van verkeersdeelnemers;  

3. Psychologica: afstemming van verkeersomgeving en competenties van verkeersdeelnemers.  

 

In de visie wordt gekeken naar deze ontwerpprincipes op wegfunctie, gebruik en inrichting, zodat die in overeenstemming met elkaar kunnen worden gebracht, Daardoor ontstaat een veilige verkeersomgeving. Op basis hiervan wordt in Nederland binnen de bebouwde kom onderscheid gemaakt tussen o.a. de volgende wegtypes:  

1. De erftoegangsweg (ETW30), waar de verblijfsfunctie centraal staat, langzaam verkeer gemengd met snelverkeer veilig gebruik moet kunnen maken van de weg en waar de inrichting een lage snelheid van 30 km/uur afdwingt;  

2. De gebiedsontsluitingsweg (GOW50), waar de verkeersfunctie centraal staat, waar de verschillende verkeersstromen van elkaar gescheiden worden en waar de inrichting ervoor zorgt dat er zo min mogelijk punten zijn waar verkeersstromen met elkaar gemengd worden. Hier geldt doorgaans een maximumsnelheid van 50 km/uur.  

Cijfers van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) laten zien dat landelijk sprake is van een stijgende trend in het aantal verkeersongevallen en verkeerslachtoffers. Deze onge- vallen doen zich hoofdzakelijk voor op wegen binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 50 km/uur. Vooral fietsers zijn in stijgende mate slachtoffer bij een verkeersongeval. Daarnaast is er een sterke relatie tussen de ernst van een verkeersongeval en de geldende maximumsnelheid op een weg.  

Op 27 oktober 2020 is de motie Kröger/Stoffer (nr:29398-872) aangenomen. In deze motie is de regering opgeroepen een afwegingskader te ontwikkelen waarbij een maximumsnelheid van 30 km/uur binnen de bebouwde kom als leidend principe wordt gehanteerd. In opvolging van deze motie heeft de regering het SWOV en het CROW (het kennisinstituut voor onder andere de mobiliteitssector) opdracht gegeven dit afwegingskader op te stellen. In november 2021 heeft het CROW het ‘Afwegingskader 30 km/h’ gepubliceerd. Dit kader moet weggebeheerders ondersteunen bij het maken van een keuze voor een passende maximumsnelheid op een weg binnen de bebouwde kom.  

Met dit afwegingskader is een nieuwe wegcategorie ontstaan, de GOW30. De GOW30 is een gebieds- ontsluitingsweg met een dubbelfunctie voor zowel verkeer als verblijven en waarop een keuze voor een standaard ETW30 of GOW50 inrichting niet mogelijk is. Het afwegingskader is daarnaast de basis voor het verder aanscherpen en opstellen van inrichtingskenmerken voor zowel de GOW30 als de ETW30.  

In mei 2023 heeft het CROW de “Handreiking voorlopige inrichtingskenmerken GOW30” gepubliceerd. Deze handreiking volgt op de motie Van Ginneken/Kröger (nr. 29398-988), waarin de regering is opgeroepen het CROW-opdracht te geven tot het uitwerken van inrichtingskenmerken voor het nieuwe wegtype GOW30 en een aanscherping van de richtlijnen voor een erftoegangsweg 30 km/u (ETW 30). Wegbeheerders, waaronder gemeentes, hebben met deze handreiking, in combinatie met het afwegingskader 30 km/uur, inzicht gekregen in inrichtingskenmerken voor een GOW30 en zijn daarom nu in staat hun wegennet te herzien met daarbij binnen de bebouwde kom een maximumsnelheid van 30 km/uur als leidend principe.  

In het kader van de motie Van Ginneken/Kröger (nr. 29398-988), zijn met een ministeriële regeling per 1 oktober 2023 aanpassingen gedaan aan de uitvoeringsvoorschriften van het BABW (Besluit Admini- stratieve Bepaling inzake het Wegverkeer), waarmee het instellen van een maximumsnelheid van 30 km/uur binnen de bebouwde kom breder toepasbaar is. Zo is het instellen van een maximumsnelheid van 30 km/uur niet enkel meer voorbehouden aan wegen waar een verblijfsfunctie geldt maar kan dit ook op wegen waar zowel sprake is van een verblijfs- als een verkeersfunctie. 

Wat staat er in het Nieuwegeins beleid?

Het aanpassen van de snelheid op de Batauweg draagt ook bij aan de doelstellingen van de Mobiliteitsvisie en het Mobiliteitsprogramma, waarbij zoveel mogelijk het autoverkeer richting de H-Structuur wordt geleid. En in de Mobiliteitsvisie hebben we opgenomen dat er gekeken wordt naar mogelijke verbeteringen. Bijvoorbeeld door ruimte te bieden voor veilig oversteken, met daarbij een passende maximumsnelheid te hanteren. In het Coalitieakkoord Nieuwegein 2022-2026 zijn de volgende uitgangpunten opgenomen;

- we verhogen de maximumsnelheden niet;

- we houden zoveel mogelijk 1 snelheid op 1 weg aan;

- we gaan autoverkeer zoveel mogelijk verleiden om gebruik te maken van de H-structuur en

- voor de (fiets)veiligheid en oversteekbaarheid gaan we de maximumsnelheid verlagen, zodat op de gehele Batauweg de maximumsnelheid 30 km/uur wordt.

 

Wat vindt de korpschef?

Het verkeersbesluit wordt in overleg met de politie genomen (3), waarbij de verkeersspecialist namens de korpschef van het regionale politiekorps Midden-Nederland, District West, heeft geadviseerd.

Deze heeft aangegeven dat van de zijde van de politie er bezwaar is tegen het voorgenomen verkeersbesluit en besluit daarom negatief te adviseren. Alhoewel van politiezijde geen grote bezwaren zijn tegen het instellen van een 30-km zone kan er slechts mee akkoord worden gegaan onder het volgende voorbehoud/voorwaarde:

- De 30-km zone moet zelfhandhavend zijn;

- De politie zal hierin geen structurele snelheidscontroles houden.

Gelet op de overwegingen in dit besluit ziet de gemeente Nieuwegein geen aanleiding om het voorge- nomen besluit te herzien. Voor zover de Batauweg in dit besluit nog niet voldoet aan de aan een GOW30 gestelde inrichtingskenmerken die maken dat de maximumsnelheid van 30 km/uur zelfhandhavend is, geldt dat we de Batauweg op termijn wel zal voldoen aan deze inrichtingskenmerken, als deze situatie zich voordoet, bijvoorbeeld bij groot onderhoud. De voordelen van het op dit moment al verlagen van de maximumsnelheid op de Batauweg, worden zwaarder gewogen dan de eventuele nadelen daarvan.

 

Bent u het niet eens met dit besluit?

Er kan bezwaar worden gemaakt. U moet dan binnen zes weken na de dag van bekendmaken van dit besluit uw bezwaarschrift sturen aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nieuwegein, ter attentie van de commissie bezwaarschriften, postbus 1, 3430 AA Nieuwegein. Het bezwaarschrift moet ondertekend zijn en moet in elk geval het volgende bevatten: uw naam en adres, een datum, een kopie van dit besluit en de gronden van uw bezwaar. U kunt uw bezwaarschrift ook digitaal indienen via nieuwegein.nl (5). Mocht u haast hebben, dan kunt u een brief sturen aan de Rechtbank Midden-Nederland, Afdeling bestuursrecht, onder vermelding van voorlopige voorzieningen, Postbus 16005, 3500 DA Utrecht. Een rechter zal dan aangeven of het besluit tijdelijk moet worden gestopt.

 

  • 1.

    Artikel 15 lid 1, van de Wegenverkeerswet 1994, artikel 18, lid 1, onder d van de WVW 1994 en artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994

  • 2.

    Hoofdstuk 2 van de Wegenverkeerswet 1994

  • 3.

    Artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer

  • 4.

    Mandaatregeling gemeente Nieuwegein 2019

 

Aldus vastgesteld op 4 september 2025.

 

Namens burgemeester en wethouders van Nieuwegein,

mevrouw R. Pol

hoofd Openbaar Domein

Naar boven