Gemeenteblad van Het Hogeland
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Het Hogeland | Gemeenteblad 2025, 384512 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Het Hogeland | Gemeenteblad 2025, 384512 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Organisatieregeling Het Hogeland
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
directeur: de functionaris belast met de aansturing van de teams binnen de hem of haar toegewezen taken en verantwoordelijk voor de realisatie van de doelen van deze teams binnen de integraliteit als bedoeld in artikel 3, derde lid, Organisatiebesluit en verder overeenkomstig artikel 5, eerste lid, van deze organisatieregeling;
Artikel 2. Inrichting van de ambtelijke organisatie.
Onder de eindverantwoordelijkheid van de gemeentesecretaris/algemeen directeur, is de concerndirectie is integraal verantwoordelijk voor de aansturing en ontwikkeling van de hele organisatie. De gemeentesecretaris/algemeen directeur is voorzitter van de concerndirectie. Elke directeur heeft een domein als aandachtgebied.
De omvang van een team varieert in een aantal medewerkers. Als de span of attention (span of control) van een teamleider (te) groot is, dan kunnen zo nodig ondersteunende functionarissen aangesteld worden, zoals voormannen, beleidsregisseurs, werkleiders e.d. De HR-verantwoordelijk blijft berusten bij de teamleider.
Artikel 3. Structuur van de organisatie
Binnen de ambtelijke organisatie zijn de volgende teamvormen te onderscheiden:
Voor elke medewerker geldt als handelingskader de Europese, nationale en provinciale regelgeving, alsmede de eigen regelingen van de gemeente Het Hogeland, met inbegrip van beleids- en bedrijfsvoeringsnotities op allerlei terrein (zoals bijv. financiële rechtmatigheid, doelmatigheid en doeltreffendheid, personeelsbeleid (o.a. integriteit), planning en control, intergemeentelijke samenwerking, informatie- en automatiseringsbeleid, informatieveiligheid etc.)
de portfoliomanager: de adviseur, coördinator en bewaker van het portfolioproces en de portfolio zelf, ter ondersteuning van de directie en om te borgen dat de goede vraagstukken in verband met de portfolio in de juiste overlegtafels wordt besproken, waarbij de correctie informatie beschikbaar is, één en ander vastgelegd in een portfoliosysteem.
vindt zijn grondslag in een door directeur en programmamanager getekend document (programmacontract): het document waarin de afspraken over het programma worden gemaakt, in bijzonder over de te realiseren doelen, de programmaorganisatie en governance (sturing) en invulling van randvoorwaarden voor de uitvoering van het programma (middelen);
wordt gedurende de looptijd in verband met de te realiseren specifieke opgave op alle voor het programma relevante onderwerpen gemonitord en afgestemd door de programmatafel, waaraan deelnemen: een directeur (lid van het directieteam), de programmamanager, de (betrokken) strategische adviseurs en de (dito) teamleiders.
tactisch proceseigenaarschap: bestaat uit de verantwoordelijkheid voor het resultaat van het proces (de deelprocessen), dat samen met het team wordt geborgd en continu verbeterd. De tactisch proceseigenaar meet het resultaat van het proces en initieert verbeteracties die leiden tot een steeds meer optimale prestatie van het proces Het tactisch proceseigenaarschap berust (primair) bij de teamleiders. De tactisch proceseigenaar kan het proceseigenaarschap verder mandateren binnen het team. Onderdelen van de verantwoordelijkheid van het tactische proceseigenaarschap zijn:
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-384512.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.