Gemeenteblad van Haarlem
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Haarlem | Gemeenteblad 2025, 383034 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Haarlem | Gemeenteblad 2025, 383034 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit instellen diverse verkeersmaatregelen op de Slaperdijkweg, tussen afsluiting t.h.v. 118 in Haarlem en Nieuwe Rijweg in Spaarndam
Burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlem,
gelet op de Wegenwet, de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) en de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: Uitvoeringsvoorschriften BABW).
dat de Slaperdijkweg gelegen is binnen en buiten de bebouwde kom van Haarlem;
dat de Slaperdijkweg in beheer is bij de gemeente Haarlem;
dat de Slaperdijkweg een weg is als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;
dat gelet op bovengenoemd artikel het college van burgemeester en wethouders van Haarlem bevoegd is verkeersbesluiten te nemen voor deze wegen;
dat de bevoegdheid voor het nemen van verkeersbesluiten door het college van burgemeester en wethouders van Haarlem is gemandateerd aan de afdelingsmanager Beheer en Beleid Openbare Ruimte, waarbij ondermandaat is verleend aan de Teammanager bereikbaarheid;
dat de gemeentelijke wegencategorisering van Haarlem op 25 april 2024 door de gemeenteraad is vastgesteld in de Beleidsnotitie Afweging 30km/u;
dat deze categorisering aansluit op de categorisering, zoals bedoeld in het landelijke beleid Duurzaam Veilig;
dat de Slaperdijkweg is gecategoriseerd als erftoegangsweg, waarop binnen de bebouwde kom een maximumsnelheid geldt van 30 km/u en buiten de bebouwde kom een maximumsnelheid van 60 km/u;
dat de verblijfsfunctie op een erftoegangsweg boven geschikt is aan de verkeersfunctie;
dat de Slaperdijkweg, tussen de Vlietweg en Nieuwe Rijweg, aan groot onderhoud toe is;
dat de Vlietweg onderdeel uitmaakt van de gemeente Velsen;
dat de Slaperdijkweg een regionale doorfietsroute is tussen Velsen, Spaarndam en Haarlem;
dat de Slaperdijkweg heringericht wordt, waarbij er meer ruimte binnen de bebouwde kom van Haarlem voor fietsers komt, zodat fietsers veilig en comfortabel door kunnen fietsen;
dat de verkeersveiligheid op de Slaperdijkweg wordt verbeterd door het inrichten van overzichtelijke kruispunten, het verleggen van de komgrenzen met daarbij horende snelheden;
dat de wegvakken van de Slaperdijkweg, binnen de bebouwde kom, aangemerkt zijn als hoofdfietsroute en dit vastgelegd is in de Structuurvisie Openbare Ruimte (SOR) 2040 en in het wegcategoriseringsplan;
dat de wegvakken van de Slaperdijkweg, binnen de bebouwde kom, tussen de afsluiting (ter hoogte van huisnummer 118) en ter hoogte van het kruispunt met de Oostlaan, op basis van bovengenoemde, heringericht wordt naar een fietsstraat;
dat over de wegvakken van de Slaperdijkweg, binnen de bebouwde kom, de fietsers in beide richtingen gebruik mogen maken van de rijbaan als belangrijkste weggebruikers en de auto te gast is;
dat de inrichting van de Slaperdijkweg als fietsstraat, ten westen van het kruispunt met de Vergierdeweg en op de Slaperdijkweg tussen de kruising met de Vergierdeweg en de Oostlaan te zien is, en kenbaar wordt gemaakt door middel van bord L51b ‘fietsstraat’ van bijlage 1 van het RVV 1990;
dat de fietsersaantallen hoger zullen zijn dan 1000 fietsers per etmaal en daarmee overeenkomen met de prognose voor een fietsstraat volgens de richtlijnen van het CROW, waarbij het aantal voertuigbewegingen lager ligt dan 2500 motorvoertuigen per etmaal en het aantal fietsbewegingen hoger of gelijk is aan 1000 fietsers per etmaal;
dat bij intensiteiten hoger dan 500 motorvoertuigen per etmaal het vooral van belang is dat de fietsintensiteit hoger is dan die van het gemotoriseerd verkeer en daarmee het aantal voertuigbewegingen ondergeschikt is aan het aantal fietsverkeer;
dat de fietser daarmee de dominante gebruiker wordt van het gedeelte van de Slaperdijkweg, tussen de afsluiting (ter hoogte van huisnummer 118) en de kruising met de Vergierdeweg;
dat op het gedeelte van de Slapersdijk tussen de Vergierdeweg en de Oostlaan de motorvoertuigen intensiteiten hoger liggen dan de fietsintensiteit, maar gemotoriseerd verkeer fietsers lastig kunnen inhalen tussen de kruising met de Vergierdeweg en de Oostlaan vanwege de beperkte afstand tussen de kruisingen (circa 90 meter) en de fietser de dominante gebruiker blijft;
dat op de wegvakken van de Slaperdijkweg, binnen de bebouwde kom, tussen de afsluiting (ter hoogte van huisnummer 118) en het kruispunt met de Oostlaan een zonaal parkeerverbod wordt ingesteld om de doorstroming en veiligheid van fietsers te bevorderen;
dat het bestaande verplicht tweerichtingsfietspad, tussen de afsluiting (ter hoogte van huisnummer 118) en de kruising met de Oostlaan, wordt omgevormd naar een voetpad om de voetgangers tussen Spaarndam, Velsen en Haarlem een recreatief en veilig voetpad te bieden;
dat dit kenbaar wordt gemaakt door het verwijderen van de borden G11 van bijlage 1 van het RVV 1990 met onderborden OB505 (twee richtingen) en de asmarkering en het plaatsen van broden G7 van bijlage 1 van het RVV 1990;
dat gelet op een veilige maximum gereden snelheid op de fietsstraat over de Slaperdijkweg en een veilige aansluiting op het vrijliggend onverplicht fietspad het gewenst is om de huidige komgrenzen over de Slaperdijkweg te verplaatsen;
dat hiervoor een besluit van de gemeenteraad wordt genomen;
dat hoewel in Duurzaam Veilig bepaald is dat in een verblijfsgebied, de erftoegangswegen, gelijkwaardige kruisingen heeft, er een uitzondering geldt voor hoofdfietsroutes;
dat over hoofdfietsroutes, op de wegvakken van de Slaperdijkweg, binnen de bebouwde kom, daarom de voorrang geregeld mag worden;
dat de wegvakken van de Slaperdijkweg, buiten de bebouwde kom, tussen de kruising met de Oostlaan en de kruising met de Nieuwe Rijweg, voorzien wordt van drempels die passend zijn bij een maximaal gereden snelheid van 60 km/u;
dat fietsers ter hoogte van het kruispunt met de Oostlaan richting Spaardam (gemeente Haarlem) en andersom over een onverplicht vrijliggend tweerichtingsfietspad worden geleid;
dat deze inrichting fietsers de mogelijkheid biedt om, afhankelijk van de omstandigheden, te kiezen tussen het gebruik van de rijbaan als fietsroute of het onverplichte fietspad;
dat daarnaast voetgangers gebruik moeten maken van het onverplichte fietspad;
dat het onverplichte fietspad, tussen de Westlaan en de komgrens Spaarndam (gemeente Haarlem) verbreed wordt naar 4 meter;
dat het verbreden van het onverplichte fietspad voortkomt vanuit richtlijnen en subsidie van de provincie in combinatie met inspraak, door de hoge intensiteiten van fietsers en voetgangers op dit pad;
dat er op het onverplichte fietspad, tussen de Oostlaan en de Westlaan geen ruimte bestaat voor verbreding en daarmee het fietspad 3 meter blijft;
dat met het instellen van een onverplicht fietspad de snelle fietsers en snorfietsers gedwongen en verleid worden om over de rijbaan te gaan en er zodoende minder conflicten ontstaan tussen langzamere fietsverkeer en voetgangers en het snellere fietsverkeer;
dat de herinrichting van de Slaperdijkweg in lijn staat met de Structureel Openbare Ruimte 2040, HIOR Noord, het Mobiliteitsbeleid 2021-2030 en het Ecologisch beleidsplan;
dat tevens het ontwerp besproken is met betrokken partijen, waaronder de verkeersadviseur van de politie, fietsersbond en de volkstuinvereniging;
dat de Slaperdijkweg ingericht wordt conform wet- en regelgeving, zodat op het overschrijden van de maximumsnelheid conform richtlijnen van het CVOM gehandhaafd kan worden;
dat hierbij de V85-norm op of nabij de geldende maximumsnelheid moet liggen;
dat op 30 mei 2024 het definitief ontwerp door de gemeenteraad is vastgesteld;
dat deze verkeersmaatregelen worden genomen om de verkeersveiligheid voor alle weggebruikers te verbeteren, leefbaarheid in de wijk te waarborgen en het gebruik van de fiets in de gemeente Haarlem te stimuleren;
dat de fiets een schone manier van verplaatsen is, weinig ruimte in beslag neemt en bijdraagt aan een verbeterde luchtkwaliteit van de stad;
dat gelet op artikel 12 van het BABW voor het plaatsen of verwijderen van de borden B4, B5, B6, E1zb, E1ze, E2, G7, G11, G13 en G14 van bijlage 1 van het RVV 1990 alsmede het aanbrengen van haaientanden zoals bedoeld in artikel 80 van bijlage 1 van het RVV 1990 een verkeersbesluit is vereist;
dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de hiervoor benoemde verkeersmaatregelen strekken tot het verzekeren van de veiligheid op de weg en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer in het geding komt met uitvoeren van de hiervoor benoemde verkeersmaatregelen;
dat gelet op alle voorgaande overwegingen het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer ondergeschikt is aan het verzekeren van de veiligheid op de weg en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
dat gelet op artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemandateerde van de politie;
dat de politie heeft ingestemd met de hierna genoemde verkeersmaatregelen.
Het college van burgemeester en wethouders van Haarlem besluit:
- door middel van het plaatsen van de borden B4, B5 en B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 in voorrangsregeling in te stellen op het kruispunt Slaperdijkweg-Oostlaan en het kruispunt Slaperdijkweg-Vergierdeweg;
- door middel van het plaatsen van de borden E1zb en E1ze van bijlage 1 van het RVV 1990 voor het instellen van een zonaal parkeerverbod ten oosten van de volkstuinen, langs de Vergierdeweg-Slaperdijkweg en de Oostlaan-Slaperdijkweg, tot aan de komgrens ten oosten van de Oostlaan;
- door middel van het plaatsen van borden G7 van bijlage 1 van het RVV 1990 voor het instellen van verplichte voetpaden in beide richtingen ter hoogte van de kruising Slaperdijkweg-Vergierdeweg;
- door middel van het verwijderen van de borden G11 van bijlage 1 van het RVV 1990 met onderborden OB505 (twee richtingen), in combinatie met asmarkering, voor het intrekken van het verplicht tweerichtingsfietspad op de Slaperdijkweg, tussen de Vergierdeweg en de Nieuwe Rijweg;
- door middel van het plaatsen van de borden G13 en G14 van bijlage 1 van het RVV 1990 voor het instellen van een onverplicht fietspad op de Slaperdijkweg tussen de Oostlaan en de komgrens van Spaarndam, gemeente Haarlem;
- een en ander overeenkomstig in de bijgevoegde situatieschetsen.
Aldus vastgesteld op 1 september 2025 te Haarlem
Namens het college van burgemeester en wethouders van Haarlem,
Hellen Jennissen
Teammanager Bereikbaarheid, Afdeling Beheer en Beleid Openbare Ruimte
Dit besluit treedt in werking na bekendmaking in het Gemeenteblad. Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na publicatie van dit besluit in het Gemeenteblad bezwaar maken bij burgemeester en wethouders van Haarlem, Postbus 511, 2003 PB te Haarlem. Het bezwaarschrift moet de naam en het adres vermelden van degene die bezwaar maakt, zijn ondertekend en de datum vermelden waarop het is opgesteld. Daarnaast verzoeken wij u om ook uw telefoonnummer en/of e-mailadres te vermelden. Dit maakt het makkelijker om contact met u op te nemen over uw bezwaarschrift. In het bezwaarschrift moet ook worden aangegeven tegen welk besluit bezwaar wordt gemaakt en waarom het bezwaar wordt gemaakt. Door het indienen van het bezwaarschrift wordt dit besluit niet opgeschort. Bij een spoedeisend belang kan degene die een bezwaarschrift heeft ingediend een voorlopige voorziening vragen aan de voorzieningenrechter van de rechtbank, sector bestuursrecht, postbus 1621, 2003 BR te Haarlem. Bij het indienen van een verzoek om voorlopige voorziening moeten griffierechten worden betaald.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-383034.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.