Amsterdam stadsdeel Zuidoost, verkeersbesluit voor het opheffen en instellen van diverse verkeersmaatregelen in de oksel van de Burgermeester Stramanweg en de Holterbergweg direct ten noorden van perceel Burgemeester Stramanweg 122
Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,
gelet op:
•
de Wegenverkeerswet (WVW 1994);
•
het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);
•
de bepalingen en de uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);
•
de Algemene wet bestuursrecht (Awb);
•
de Verordening stadsdelen en stadsgebied Amsterdam 2022;
•
de ondermandaatbesluiten van de stadsdelen en stadsgebied.
Overwegende dat:
•
bij evenementen in het evenementengebied ArenaPoort een uitgebreide organisatie en een goede logistiek hoort waarbij vrachtauto’s met aanhangers/trailers de onderdelen die horen bij de evenementen door heel Europa vervoeren;
•
in de huidige situatie parkeerplaats P12, welke aan de Holterbergweg is gelegen, gebruikt wordt als parkeerplaats voor vrachtauto’s met aanhangers/trailers voor de evenementen die plaatsvinden in het evenementengebied ArenaPoort;
•
parkeerplaats P12 in de nabije toekomst wordt her-ontwikkeld als bouwlocatie en er daarom sinds 2017 gezocht wordt naar een passende locatie in de buurt van de concerthallen;
•
na een uitgebreid locatieonderzoek gekozen is voor het gebied dat ligt in de oksel van de Burgermeester Stramanweg en de Holterbergweg direct ten noorden van perceel Burgemeester Stramanweg 122 om als parkeerplaats te dienen vrachtauto’s met aanhangers/trailers;
•
om de nieuwe parkeerlocatie te realiseren, aan te sluiten op het bestaande wegennet en om de verkeersveiligheid zo veel mogelijk te garanderen de gemeente Amsterdam een nieuw ontwerp heeft gemaakt;
•
op 12 september 2023 overleg met het Toetsteam Openbare Ruimte & Mobiliteit heeft plaatsgevonden waarbij het Toetsteam op het plan heeft geadviseerd;
•
om het ontwerp te bewerkstelligen de volgende verkeersbesluit plichtige verkeersmaatregelen dienen te worden uitgevoerd in het gebied dat ligt in de oksel van de Burgermeester Stramanweg en de Holterbergweg direct ten noorden van perceel Burgemeester Stramanweg 122 op de locaties zoals afgebeeld op de bijgevoegde situatietekening:
1.
op te heffen verkeersmaatregelen:
i.
de maximumsnelheid van 30 km/uur;
ii.
de aanwijzing van een voorrangskruispunt;
iii.
de geslotenverklaring in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee inclusief onderbord met de tekst ‘uitgezonderd lijnbussen’;
iv.
het gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft;
v.
het verbod om stil te staan;
2.
in te stellen verkeersmaatregelen:
i.
een maximumsnelheid van 50 km/uur;
ii.
een voorrangskruispunt met zijweg rechts;
iii.
een verleen voorrang aan bestuurders op kruisende weg;
iv.
een stop en verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg;
v.
een eenrichtingsweg, in deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee;
vi.
een geslotenverklaring voor voetgangers;
vii.
geboden voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft;
viii.
geboden tot het volgen van de rijrichtingen die op het bord is aangegeven;
ix.
een verbod om stil te staan;
x.
Een rijbaan of rijstrook uitsluitend ten behoeve van lijnbussen;
xi.
Een rijbaan of rijstrook, uitsluitend ten behoeve van vrachtauto’s welke alleen geldt voor voertuigen met aanhanger;
xii.
Een parkeergelegenheid alleen bestemd voor vrachtwagens welke alleen geldt voor voertuigen met aanhanger;
xiii.
Een voetgangersoversteekplaats;
xiv.
Een bushalte;
•
de gemeente Amsterdam met alle stakeholder heeft gesproken m.b.t. de hierboven genoemde verkeersmaatregelen en alle belanghebbenden zijn geïnformeerd;
•
de parkeerplaats voor vrachtauto’s met aanhangers/trailers naar verwachting 20 x 3 dagen per jaar gebruikt wordt;
•
de parkeerplaats voor vrachtauto’s met aanhangers/trailers, gelet op bovenstaande, grotendeels leeg zal staan en op de momenten dat de parkeerplaats niet wordt gebruikt de parkeerplaats als een hoogwaardige ‘Groene Wachtkamer’ zal dienen die bijdraagt aan de lokale ecologie;
•
de hierboven genoemde verkeersmaatregel in het algemeen verkeersbelang c.q. noodzakelijk wordt geacht;
•
de verkeersmaatregel geëffectueerd wordt door het verwijderen en aanbrengen van de benodigde bebording en markering, zoals aangegeven is op de bij dit verkeersbesluit behorende situatietekening;
•
het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;
•
de bovenvermelde maatregel op basis van artikel 2 van de WVW 1994 strekt tot het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van de weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan, alsmede het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;
•
overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, overleg is gepleegd met een gemandateerde van de politie, eenheid Amsterdam;
•
de in dit verkeersbesluit genoemde wegen of weggedeelten gelegen en onder beheer zijn van de gemeente Amsterdam.
Besluit:
De volgende verkeersmaatregelen op te heffen en in te stellen per 01-06-2026 in het gebied dat ligt in de oksel van de Burgermeester Stramanweg en de Holterbergweg direct ten noorden van perceel Burgemeester Stramanweg 122 op de locaties zoals afgebeeld op de bijgevoegde situatietekening:
Op te heffen verkeersmaatregelen:
1.
Door het verwijderen van verkeersbord conform model A1 uit bijlage 1 van het RVV1990 op te heffen: de maximumsnelheid van 30 km/uur.
2.
Door het verwijderen van verkeersbord conform model B3 uit bijlage 1 van het RVV1990 op te heffen: De aanwijzing van een voorrangskruispunt.
3.
Door het verwijderen van verkeersbord conform model C1 uit bijlage 1 van het RVV1990, inclusief het verwijderen van het onderbord OB104op te heffen: de geslotenverklaring in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee waarbij lijnbussen zijn uitgezonderd.
4.
Door het verwijderen van verkeersbord conform model D2 uit bijlage 1 van het RVV1990 op te heffen: het gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft.
5.
Door het verwijderen van verkeersbord conform model E2 uit bijlage 1 van het RVV1990 op te heffen: Het verbod om stil te staan.
In te stellen verkeersmaatregelen
1.
Door het aanbrengen van het verkeersbord conform model A1 uit bijlage 1 van het RVV1990 in te stellen: Een maximumsnelheid van 50 km/uur.
2.
Door het aanbrengen van het verkeersbord conform model B5 uit bijlage 1 van het RVV1990 in te stellen: een voorrangskruispunt met zijweg rechts.
3.
Door het aanbrengen van het verkeersbord conform model B6 uit bijlage 1 van het RVV1990 in te stellen: een verleen voorrang aan bestuurders op kruisende weg.
4.
Door het aanbrengen van het verkeersbord conform model B7 uit bijlage 1 van het RVV1990 in te stellen: een stop en verleen voorrang aan bestuurders op kruisende weg.
5.
Door het aanbrengen van verkeersborden conform model C2 en C3 uit bijlage 1 van het RVV1990 in te stellen: een eenrichtingsweg, in deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee.
6.
Door het aanbrengen van het verkeersbord conform model C16 uit bijlage 1 van het RVV1990 in te stellen: een geslotenverklaring voor voetgangers.
7.
Door het aanbrengen van verkeersborden conform model D2 uit bijlage 1 van het RVV1990 in te stellen: geboden voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft.
8.
Door het aanbrengen van verkeersborden conform model D5-L en D5-R uit bijlage 1 van het RVV1990 in te stellen: geboden tot het volgen van de rijrichtingen die op het bord is aangegeven.
9.
Door het aanbrengen van het verkeersborden conform model E2 uit bijlage 1 van het RVV1990 in te stellen: een verbod om stil te staan.
10.
Door het aanbrengen van het verkeersbord conform model E8 inclusief het aanbrengen van onderbord OB10 uit bijlage 1 van het RVV1990 in te stellen: een parkeergelegenheid alleen bestemd voor vrachtwagens welke alleen geldt voor voertuigen met aanhanger.
11.
Door het aanbrengen van verkeersborden conform model F13 en F14 uit bijlage 1 van het RVV1990 in te stellen: een rijbaan of rijstrook uitsluitend ten behoeve van lijnbussen.
12.
Door het aanbrengen van het verkeersbord conform model F21 inclusief het aanbrengen van onderbord OB101 uit bijlage 1 van het RVV1990 in te stellen: een rijbaan of rijstrook, uitsluitend ten behoeve van vrachtauto’s welke alleen geldt voor voertuigen met aanhanger.
13.
Door het aanbrengen van markering zoals bedoeld in hoofdstuk IV, paragraaf 2, lid 9, van de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW), inclusief het aanbrengen van verkeersborden conform model L2 uit Bijlage I van het RVV 1990: een voetgangersoversteekplaats.
14.
Door het aanbrengen van verkeersborden conform model L3b uit bijlage 1 van het RVV1990 in te stellen: Een bushalte.
Zoals aangegeven op onderstaande tekening.
Amsterdam,
Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam, namens hen,
Alieke Hordijk
Teammanager Expertisecentrum
Markten Gebied en Gebruik, Stadswerken
Oneens met dit besluit?
Hier leest u hoe u bezwaar kunt maken.
Let op: u kunt binnen zes weken na de dag waarop het besluit is verzonden bezwaar maken.
Het beste en het snelste kunt u via de website bezwaar maken:
• Kijk op www.amsterdam.nl/bezwaar/JB
• Vul het formulier in. U hebt hiervoor DigiD of E-herkenning nodig.
• Stuur het formulier op via de website.
Als u niet in Nederland woont of u geen DigiD/E-herkenning kunt gebruiken.
Een brief versturen met daarin:
• De datum
• Uw naam, adres en telefoonnummer en eventueel uw e-mailadres.
• Waarom u het niet eens bent met het besluit
• Uw handtekening
• Maak een kopie van het besluit en stuur deze mee.
De termijn van zes weken is heel belangrijk.
Misschien heeft u meer tijd nodig omdat u nog niet alle informatie heeft verzameld. Of omdat u nog met iemand wilt overleggen. Dan kunt u een voorlopig (pro forma) bezwaarschrift indienen.
U zet in het voorlopige bezwaar dat u de redenen waarom u bezwaar maakt zo snel mogelijk opstuurt. Daarna hoort u van ons wanneer u de redenen uiterlijk moet opsturen.
Dient iemand anders namens u het bezwaarschrift in? Stuur dan een machtiging mee.
U stuurt uw brief naar:
Gemeente Amsterdam
T.a.v. Juridisch Bureau
Postbus 483
1000 AL AMSTERDAM
Schorsende werking
Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Dat wil zeggen: het besluit waartegen u bezwaar maakt, blijft geldig totdat over uw bezwaar is beslist.
Spoed? Voorlopige voorziening
Bij grote spoed kunt u (tegen kosten) een zogeheten voorlopige voorziening aanvragen. Dat is een spoedprocedure waarmee het genomen besluit tijdelijk kan worden ingetrokken en/of andere maatregelen kunnen worden getroffen. Een voorlopige voorziening vraagt u digitaal aan via:
http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor hebt u een DigiD nodig. Op deze site vindt u ook meer informatie.
of per post:
De Voorzieningenrechter van de Rechtbank Amsterdam
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.