Gemeenteblad van Harlingen
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Harlingen | Gemeenteblad 2025, 382407 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Harlingen | Gemeenteblad 2025, 382407 | beleidsregel |
Beleidsregels verwaarloosde vaartuigen gemeente Harlingen 2025
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Harlingen;
gelet op artikel 4.4, artikel 4.6 en artikel 3.5 van de Havenverordening gemeente Harlingen 2020;
Overwegende dat het voor het veiligheid en aanzicht van de wateren in de gemeente wenselijk is beleidsregels vast te stellen;
de beleidsregels verwaarloosde vaartuigen gemeente Harlingen 2025.
In deze nadere regels en de daarop rustende bepalingen wordt verstaan onder:
ligplaats: de plaats aan een kade of steiger in het vaarwater dat eigendom is van de Gemeente Harlingen en in het beheer van de Port of Harlingen, waar een vaartuig tijdelijk of permanent wordt afgemeerd of aangelegd met een vergunning of een geldelijke vergoeding die wordt betaald aan de Port of Harlingen;
Artikel 2 Criteria verwaarloosd vaartuig
Er is sprake van een verwaarloosd vaartuig zoals bedoeld onder artikel 4.4 van de Havenverordening Harlingen 2020 indien:
Artikel 4 Aanpak verwaarloosd vaartuig
Indien de havenmeester vaststelt dat er sprake is van een verwaarloosd vaartuig als bedoeld in het tweede artikel zal de havenmeester in overleg gaan met de ligplaatshouder om tot een oplossing te komen, waarbij ook wordt vastgesteld of er mogelijk sprake is van sociale problematiek. Indien nodig zal er een medewerker van het sociaal gebiedsteam worden betrokken.
Na dit gesprek zal er door de havenmeester een schriftelijke waarschuwing worden verzonden aan de ligplaatshouder en aangekleefd aan het vaartuig waarin een termijn van 6 weken wordt gegeven om verbeteringsmaatregelen te treffen. Wanneer er geen vast woonadres bekend is van de ligplaatshouder, zal de havenmeester de brief persoonlijk afgeven aan de ligplaatshouder, indien nodig zal hierbij een medewerker van het sociaal gebiedsteam aanwezig zijn.
Als na de verstreken termijn blijkt dat de overtreding nog niet ongedaan is gemaakt zal door de gemeente een voornemen tot last onder bestuursdwang worden verzonden, met daarin opgenomen wat de overtreding is, welke herstelmogelijkheden er worden verwacht en dat indien er binnen twee weken geen actie wordt ondernomen de last onder bestuursdwang zal worden toegepast.
Artikel 5 Verwijdering verwaarloosd vaartuig
Indien de havenmeester inschat dat er sprake is van sociale problematiek zal er, voorafgaand aan de verwijdering van het vaartuig, worden overgegaan tot het zoeken van een oplossing voor de sociale problematiek door middel van afstemming tussen de havenmeester, het sociaal gebiedsteam van de gemeente Harlingen, mogelijke (zorg) instanties en de ligplaatshouder.
Artikel 6 Tijdelijke opslag en verkoop vaartuig
Wanneer het vaartuig niet uit de tijdelijke opslagplaats wordt opgehaald door de ligplaatshouder zal de havenmeester overgaan tot het openbaar verkopen van het vaartuig. De opbrengst van de verkoop van het vaartuig wordt verminderd met de kosten die de gemeente heeft gemaakt voor het wegslepen, opslag en verkoop van het vaartuig. Dit deel van de opbrengst komt toe aan de gemeente.
Burgemeester en wethouders van de gemeente Harlingen,
C.M. Sjerps
Burgemeester
S.C. van Gent
Secretaris
In 2021 heeft het college van B&W besloten tot het opstellen van een havenvisie en ligplaatsenbeleid voor de gemeentelijke binnenwateren. Het rapport ‘Analyse binnenwateren Harlingen’ heeft daarbij als grondslag gediend bij het besluit. De havenvisie is vervolgens vastgesteld in 2022 door de gemeenteraad, echter aan het ligplaatsenbeleid is toen nog geen concreet vervolg gegeven.
Inmiddels wordt het ligplaatsenbeleid opgesteld met als doel dit in 2025 door het college te laten vaststellen. Onderdeel daarvan zal zijn hoe om te gaan met verwaarloosde schepen. In de vastgestelde havenvisie is dit als volgt omschreven in het actieplan: ‘beleidsregels opstellen om verwaarloosde/overlast veroorzakende schepen te weren’. In dit beleidsstuk wordt de beleidsregels hiervoor uiteengezet.
Op verschillende ligplaatsen in de stadshavens liggen verwaarloosde vaartuigen. Op basis van een inventarisatie blijkt het probleem zich vooral te concentreren op de Franekertrekvaart en in enige mate aan de Bolswardervaart. Daarnaast zijn er verspreid binnen de singels (o.a. Zuidergrachtswal en Rozengracht) incidentele gevallen geconstateerd. Deze binnenwateren zijn in kadastraal eigendom van de gemeente, waarbij het beheer door het havenbedrijf Port of Harlingen wordt uitgevoerd (met uitzondering van de commerciële jachthaven zoals Leeuwenbrug en HWSV). Uit een opgave van de Port of Harlingen blijkt dat van de geïnventariseerde verwaarloosde vaartuigen bekend is wie de eigenaar is. Ook blijkt dat jaarlijks het verschuldigde liggeld wordt afgedragen.
Definitie/criterium verwaarloosde vaartuigen
Verwaarloosde vaartuigen zijn te definiëren als vaartuigen, waaronder wrakken en klusboten, die zodanig onvoldoende zijn beschermd tegen water- en weersinvloeden dat de instandhouding van het schip in gevaar komt. Tevens zijn vaartuigen als verwaarloosd aan te merken als sprake is van gedeeltelijke afbraak, instorting, ernstige beschadiging of verstorende veranderingen van de buitenzijde van de boot.
De aard en mate van verwaarlozing is uiteenlopend en in meerdere gevallen is er ook een combinatie als gevolg van een sociale problematiek zoals illegale bewoning en ongewenste ontmoetingsplekken. In die situaties kan er ook overlast ontstaan voor de omgeving.
In de geldende Havenverordening van de gemeente Harlingen zijn diverse artikelen opgenomen op grond waarvan handhavende maatregelen kunnen worden getroffen. Zo stelt artikel 4.4 dat de gemeente verwaarloosde vaartuigen die het aanzicht of directe leefomgeving aantasten kan verwijderen of dat er herstelmaatregelen worden opgelegd. Ten aanzien van het uitvoeren van werkzaamheden aan boten stelt artikel 4.6 van de verordening dat deze werkzaamheden geen schade, gevaar of hinder mogen veroorzaken. Tot slot stelt artikel 3.5 van de Havenverordening dat het onder meer verboden is om een schip op een ligplaats te gebruiken als woonschip.
Met het opnemen van deze beleidsregels wordt beoogd het uiterlijk aanzien van de stad en het milieu te beschermen. In dat beeld passen vaartuigen in ernstig verwaarloosde staat niet. Het verwijderen van dergelijk vaartuigen dient echter meerdere doelen, te weten:
Uit het (recente) verleden zijn meerdere gevallen bekend van het gebruik van vaartuigen als ongewenste overnachtingslocatie en/of woonplek . Hoewel dit niet allemaal verwaarloosde of slecht onderhouden vaartuigen waren is bij deze categorie wel de kans op misbruik groter. Ook zijn er situaties aanwezig waarbij het vaartuig als regelmatige ontmoetingsplek wordt gebruikt met ongewenste omgevingsoverlast tot gevolg.
Uitgangspunt is dat de havenmeester beschikt over een registratiesysteem van de bezette ligplaatsen waarbij zaken zijn vastgelegd zoals naam en adresgegevens van de ligplaatshouder, duur van de ligging en betaalgegevens met betrekking tot liggeld. Met dit systeem is het mogelijk om in gesprek te gaan met ligplaatshouders als daartoe aanleiding is, bijvoorbeeld in geval van achterstallige betalingen maar ook als blijkt dat het vaartuig in verwaarloosde toestand verkeert.
Eerst stelt de havenmeester vast dat het vaartuig al enige tijd in verwaarloosde staat verkeerd en dat er geen verbetering optreedt. De havenmeester gaat in overleg met de ligplaatshouder over een mogelijke oplossing en er volgt een schriftelijke waarschuwing dat binnen bepaalde termijn de situatie moet zijn verbeterd. Indien die termijn zonder verbetering is verstreken gaat de havenmeester in overleg met de gemeente om de procedure middels last onder bestuursdwang te starten om het vaartuig te verwijderen.
Van belang is met name ook dat er in een vroegtijdig stadium wordt vastgesteld dat er mogelijk sprake is van sociale problematiek. In dat geval zal de oplossing vooral moeten worden gezocht middels vroegtijdige afstemming tussen de havenmeester met het sociaal gebiedsteam van de gemeente, mogelijk andere (zorg)instanties en met de ligplaatshouder. De oplossing moet dan eerst worden gezocht in oplossing van de sociale problematiek voordat er tot een mogelijke verwijdering van het verwaarloosde vaartuig wordt overgegaan.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-382407.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.