Verkeersbesluit tot het uitbreiden van de schoolzone ten behoeve van ISE en Van Maerlantlyceum

Kenmerk: dossier 8006507, document 8006598

BESLUIT

Het college van burgemeester en wethouders van Eindhoven (hierna: het college) neemt een verkeersbesluit voor de volgende straten:

  • ·

    Hendrik Conciencestraat

  • ·

    Jacob van Maerlantlaan

  • ·

    Jan Luikenstraat

  • ·

    Willem Klooslaan

Voor het volgende inrichtingselement in dit plan is een verkeersbesluit vereist:

  • ·

    het instellen van een adviessnelheid van 15 km/u.

Wettelijk kader

De basis voor het nemen van dit verkeersbesluit is het bepaalde in:

  • ·

    de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994);

  • ·

    het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990);

  • ·

    het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW);

  • ·

    de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb).

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de WVW 1994 moet een verkeersbesluit genomen worden voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Het gemeentebestuur is bevoegd tot het nemen van dit besluit. De basis hiervoor is artikel 18, lid 1, sub d van de WVW 1994.

De bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten als bedoeld in artikel 15 van de WVW 1994 is krachtens het ‘Mandaatregister gemeente Eindhoven’ gemandateerd aan het hoofd van de afdeling Mobiliteitstransitie en Bereikbaarheid.

De onderstaande belangen zijn de basis voor het verkeersbesluit. Zij staan in artikel 2 van de WVW 1994:

  • ·

    het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • ·

    het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • ·

    het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • ·

    het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

Aanleiding

De gemeente heeft samen met de school de verkeerssituatie rondom de Internationale School Eindhoven (ISE) aan de Jan Luikenstraat beoordeeld. Aangezien deze school hier recent pas is gehuisvestigd, heeft deze school in afwijking van alle andere reguliere basisscholen nog geen schoolzone.

De dichtbij gelegen middelbare school Van Maerlantlyceum heeft nog geen enkele attenderende zone. Vanwege de nabijheid van de twee scholen, is besloten om één aaneengesloten schoolzone te maken.

Verkeersmaatregel

Op de genoemde straten wordt, conform onderstaande tekening, een schoolzone ingesteld met adviessnelheid 15 km/u. Op deze wijze wordt een schoolzone geplaatst in het zicht van de school.

Belangenafweging

Conform het Masterplan Mobiliteit 2050, vastgesteld op 12 maart 2024, wil de gemeente de veiligheid in de stad verhogen. De prioriteit wordt gelegd bij veilige schoolomgevingen, sportlocaties, ontmoetingsplekken voor jongeren, oversteeklocaties en eenduidige voorrangsoplossingen. Veiligheid wordt daarbij belangrijker gevonden dan doorstroming of comfort.

Om weggebruikers er meer op te attenderen dat er zich een basisschool in de directe omgeving bevindt, wordt standaard in Eindhoven een schoolzone nabij een basisschool ingesteld. Hierdoor worden weggebruikers (eerder) geattendeerd op de aanwezigheid van de schoolgaande kinderen. Het toepassen van een adviessnelheid van 15 km/uur draagt bij aan een verbeterde verkeersveiligheid voor de schoolkinderen.

Het doel van een schoolzone is om het gemotoriseerde wegverkeer te attenderen op de vele (onverwachtse) oversteekbewegingen van voetgangers en fietsers rondom een school. De aanleg van schoolzones is bij vrijwel alle reguliere basisscholen voltooid. Eindhoven wil ook graag de voortgezet onderwijsinstellingen voorzien van soortgelijke schoolzone. Op meerdere locaties zijn deze onderwijsinstellingen gecombineerd met sportlocaties. Gezien hetzelfde verblijfskarakter wil de gemeente daarom ook alle sportlocaties voorzien van een soortgelijke zone.

De term “school” is niet van toepassing op sport. De term “school” wordt ook door veel mensen geassocieerd met een jonge(re) leeftijdsgroep / basisscholen. De gemeente verwacht dat deze term mogelijk minder effectief is in de omgeving van een middelbare school en sportomgeving. Zij kiest er daarom bewust voor om de nieuwe term ‘Slow’ in plaats van “School” te introduceren. Dit sluit eveneens beter aan om de vele expats die in de Brainport werken en wonen. Er komt aanvullend aan de invoer van de “Slowzones” een communicatieplan om kenbaarheid te geven in de stad aan deze nieuwe slowzones.

In deze situatie is het Van Maerlantlyceum een middelbaar schoolonderwijs en ISE een basisonderwijsinstelling. Hierdoor zou sprake zijn van een combinatie van een schoolzone en slowzone, doordat de locaties redelijk dicht bij elkaar liggen. Het uitgangspunt is dat in dit soort gevallen de schoolzone boven de slowzone prevaleert en de schoolzone wordt uitgebreid, waardoor de middelbare school daar ook binnen valt. Beide zones hebben geen juridische status, maar de term ‘schoolzone’ wordt in Nederland reeds veel gebruikt als onderbord bij het RVV verkeersbord J21 (‘kinderen’).

De markering en bebording van een school- en slowzone, is om weggebruikers te attenderen op de (mogelijke) aanwezigheid van overstekende kinderen. Als binnen deze zone vrijliggende fietspaden aanwezig zijn, dan wordt, ter ondersteuning van het regime, op die fietspaden de markering ‘Slow’ aangebracht. De markering “school” is te breed om op fietspaden te plaatsen. De bebording met adviessnelheid wordt niet geplaatst op fietspaden.

Alle genoemde straten zijn in het Masterplan Mobiliteit 2050 aangemerkt als wegen waar een maximumsnelheid van 30 km/uur geldt. De gemeente Eindhoven werkt aan een verdere uitrol van de landelijke Motie 30, tenzij ... Daaruit is bekend dat bij lagere snelheden de kans op ongevallen afneemt en is de impact van de ongevallen veel minder groot is. Bijna driekwart van de slachtoffers behoort tot de kwetsbare groep verkeersdeelnemers. Dit zijn bijvoorbeeld ouderen, scholieren, fietsers en voetgangers. Deze groep verkeersdeelnemers neemt alleen maar toe en moet extra beschermd worden. In dat kader is het van belang om deze schoolkinderen extra te beschermen en aanvullende maatregelen te nemen.

De belangen van het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers prevaleren boven de belangen van het in stand houden van de weg en de doorstroming op de weg. Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer wordt eveneens van ondergeschikt belang geacht.

De eventuele nadelige gevolgen van deze nieuwe weginrichting (zoals een langere reistijd vanwege het instellen van de adviessnelheid 15 km/u) zijn niet onevenredig in verhouding tot de met dit besluit te dienen doelen (Awb, artikel 3:4, lid 2).

Samenspraakproces

Er hebben diverse overleggen plaatsgevonden met directie van beide scholen. Een eerste wijkinformatiebrief is verstuurd naar de omwonenden van ISE met voorstellen voor een schoolzone en een plaatselijke wijziging van de verkeerscirculatie. Naar aanleiding van de binnengekomen reacties heeft de gemeente een aanvullend gesprek met enkele omwonenden gevoerd. Het nieuwe voorstel was om de verkeerscirculatie niet te wijzigen en de schoolzone verder uit te breiden conform bijgevoegd voorstel.

Medio juli 2025 is een tweede wijkinformatiebrief verstuurd naar de omwonenden van ISE en een eerste wijkinformatiebrief verstuurd naar de omwonenden van het Van Maerlantlyceum. De gemeente heeft hierop geen reacties ontvangen. 

Advies politie

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW dient overleg gepleegd te worden met de politie Oost-Brabant, district Eindhoven, basisteam Zuid. Op 12 augustus 2025 heeft de politie positief geadviseerd over het instellen van een lagere adviessnelheid.

In het algemeen is door de politie de kanttekening gemaakt dat deze verkeersmaatregel niet te handhaven is. Tevens is de kanttekening dat formeel gezien de adviessnelheid 10 km/h moet worden (in plaats van 15 km/u).

De Uitvoeringsvoorschriften BABW geven aan bij bord A4 - adviessnelheid:

  • -

    Een met bord A4 aan te geven adviessnelheid ten minste 20km/h lager duidt dan de direct op het daaraan voorafgaande weggedeelte.

  • -

    Uitgaande van de maximale snelheid van 30km/h moet de adviessnelheid dan 10km/h worden.

In heel Eindhoven hebben we alle schoolzones uniform ingericht en werken we al jaren met 15 km/h. Deze uniformiteit willen we ook hier hanteren en daarom wijken we daar niet vanaf. De adviessnelheid heeft ten slotte voornamelijk een (extra) attenderingsfunctie.

Nieuwe inrichting

De afbeelding geeft een goed beeld van de nieuwe inrichting van de omgeving ISE en Van Maerlantlyceum:

Besluit

Het college besluit tot het instellen van een schoolzone rondom ISE en Van Maerlantlyceum:

  • ·

    door middel van het plaatsen van borden model A4-15 volgens bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van de markering “SCHOOL” op de rijbanen en “SLOW” op het naastgelegen vrijliggende tweerichtingsfietspad.

De maatregelen zijn aangegeven op tekening VKO-20250065, gedateerd op 16 juli 2025.

Eindhoven, 29 augustus 2025

Hoogachtend,

namens burgemeester en wethouders van Eindhoven,

I.J.C. Brouwer

hoofd afdeling Mobiliteitstransitie en Bereikbaarheid

Bijlage 1: tekening VKO-20250065 d.d. 16 juli 2025.

 

Bezwaar

Belanghebbenden kunnen, tot uiterlijk 6 weken na publicatie van het besluit, schriftelijk bezwaar indienen bij burgemeester en wethouders, Postbus 90150, 5600 RB Eindhoven.

Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en bevat ten minste:

  • 1.

    de naam en het adres van de indiener

  • 2.

    de dagtekening

  • 3.

    een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht

  • 4.

    de gronden van het bezwaar.

Het bezwaar schorst niet de werking van het besluit.

Wel kan een belanghebbende, met een spoedeisend belang, binnen dezelfde termijn een voorlopige voorziening vragen bij de voorzieningenrechter van Rechtbank Oost-Brabant, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch.

Naar boven