Gemeenteblad van Maastricht
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Maastricht | Gemeenteblad 2025, 379029 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Maastricht | Gemeenteblad 2025, 379029 | verkeersbesluit of -mededeling |
Ruimte / Mobiliteit / 2025-1660210
Het college van burgemeester en wethouders van Maastricht neemt een verkeersbesluit voor diverse maatregelen in verband met het vergroenen van de busbaan op de Scharnerweg.
De hoofdrijbaan van de Scharnerweg is een gebiedsontsluitingsweg en de parallelwegen van de Scharnerweg zijn erftoegangswegen in de gemeente Maastricht.
De Omgevingsvisie Maastricht 2040 legt de nadruk op het vergroenen van de openbare ruimte als antwoord op klimaatverandering. Daarbij wordt ingezet op meer ruimte voor voetgangers en fietsers, zodat de stad duurzamer, gezonder en aantrekkelijker wordt.
Het Coalitieakkoord 2022-2026 stelt dat vergroening, klimaatadaptatie, leefbaarheid, verkeersveiligheid en recreatie steeds in samenhang aangepakt moeten worden. Er wordt actief gezocht naar koppelkansen om maatregelen op meerdere thema’s tegelijk te laten bijdragen. Daarnaast wordt ingezet op het vergroenen van de gehele stad, met speciale aandacht voor het centrumstedelijke gebied en biodiversiteit. Dit helpt hittestress tegengaan, wateropname bevorderen, het bomenbestand uitbreiden en een aantrekkelijke, gezonde leefomgeving creëren die beweging stimuleert.
Bewoners van de Scharnerweg hebben in de warme maanden van het jaar last van hittestress en van wateroverlast bij hevige regenbuien. Ze willen graag een groenere en veiligere straat.
In 2011 is op de Scharnerweg een busbaan gerealiseerd maar nadat de A2-tunnel is gerealiseerd is de busbaan overbodig geworden. De busbaan is sinds 2016 al niet meer in gebruik. In afwachting van groot onderhoud zijn er in 2023 boombakken geplaatst op de busbaan.
Vanuit het europese project Interreg Klimaatrobuust Stadsgroen doet de gelegenheid zich voor om de busbaan om te zetten in een groenstrook. Dit vooruitlopend op een toekomstige reconstructie.
Gevolg van het omzetten van de busbaan in een groenstrook is het opheffen van de linksafstrook op de Scharnerweg naar de Eburonenweg. En het opheffen van het linksafslaan vanaf de Heerdergroenweg de Scharnerweg op.
In verband met verkeersveiligheid en leefbaarheid wordt er voor de Eburonenweg een geslotenverklaring ingesteld voor vrachtwagens die langer zijn dan 13,4 meter.
Ten gunste van de oversteekbaarheid van de Scharnerweg worden er ter hoogte van de kruispunten met de Eburonenweg/Heerdergroenweg en Hunnenweg voetgangersoversteekplaatsen gerealiseerd.
Deze maatregelen worden genomen om de veiligheid op de weg te verzekeren en het beschermen van weggebruikers en passagiers. Ook worden deze maatregelen genomen om de weg in stand te houden en de bruikbaarheid daarvan te waarborgen.
De middenberm omzetten in een groenstrook biedt een belangrijke meerwaarde in verband met klimaatadaptatie en het verbeteren van de biodiversiteit in de stad.
Gezocht is naar de maximalisatie van de hoeveelheid groen. Dit kan door het opheffen van de linksafslaande bewegingen voor gemotoriseerd verkeer richting Eburonenweg en vanuit de Heerdergroenweg. Door de nabijheid van de rotondes op de kruispunten met de Koning Clovisstraat en Groene Loper kan gemotoriseerd verkeer met een beperkte omrijdafstand alsnog zijn/haar route in de gewenste richting volgen.
Door het realiseren van de middenberm kunnen voertuigen die langer zijn dan 13,4m niet meer de Eburonenweg inrijden. Voorheen kwamen zij uit westelijke richting aan en konden linksaf indraaien. De bocht rechtsaf is niet haalbaar voor voertuigen die langer zijn. Omwille van de verkeersveiligheid en leefbaarheid is het in de woon- en winkelomgeving met smalle straten zeer onwenselijk dat voertuigen van 13,4m en langer zich door de straten verplaatsen. Een zogenaamde Citytrailer heeft een lengte van 13,4m, dit type voertuigen is speciaal ontwikkeld om in steeds krappere binnensteden te kunnen manoeuvreren. Met voertuigen van maximaal 13,4m kan in voldoende mate worden voorzien in de laad- en losbehoefte van bedrijven die zich op een dergelijke locatie vestigen.
Voor voetgangers en fietsers blijven alle richtingen op de weg begaanbaar. Dit doen we omwille van het stimuleren van meer lopen en fietsen.
Overeenkomstig artikel 24 van het BABW zijn de te nemen verkeersmaatregelen besproken met de Districtchef van politiedistrict Maastricht.
Bestaande maatregelen die in stand worden gehouden
het bord E4 van Bijlage I van het RVV 1990, en onderbord met de tekst “opladen elektrische voertuigen” en onderbord OB504 om twee parkeerplaatsen aan te wijzen ter hoogte de Scharnerweg 93, in de zuidelijke parkeermogelijkheid, betreffende de twee langsparkeerplaatsen die het dichtst gelegen zijn bij de Heerder Groenweg, als parkeerplaats uitsluitend voor het opladen van elektrische voertuigen;
artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap dat deze bevoegdheid op grond van “Mandaatregeling Gemeente Maastricht 2023” is gemandateerd aan de teammanager Mobiliteit;
artikel 15, lid 1, van de WVW 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;
Namens het college van burgemeester en wethouders van Maastricht,
(Deze brief is digitaal goedgekeurd en daarom niet met de hand ondertekend)
Bezwaar en voorlopige voorziening
Op grond van het bepaalde in de artikelen 8:1 juncto artikel 7:1 juncto artikel 6:4 van de Awb kan, door degenen wiens belang rechtstreeks bij dit besluit is betrokken, binnen een termijn van zes weken, ingaande op de dag na de dag waarop dit besluit is bekendgemaakt c.q. is verzonden of uitgereikt, bij ons college een bezwaarschrift worden ingediend.
U kunt het bezwaarschrift digitaal of schriftelijk indienen.
Als u het bezwaarschrift digitaal wilt indienen, kunt u dit doen via https://www.gemeentemaastricht.nl/bezwaarschrift-indienen. U vindt hier een formulier waarmee u bezwaar kunt maken.
U kunt het bezwaarschrift ook per post indienen.
Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet ten minste bevatten:
. de naam en het adres van de indiener;
. een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;
Wij verzoeken u in het bezwaarschrift ook uw telefoonnummer en (zo mogelijk) uw
Het bezwaarschrift moet worden gericht aan het college van Burgemeester en wethouders van Maastricht, Postbus 1992, 6201 BZ Maastricht.
Het indienen van bezwaar heeft geen schorsende werking. Om de inwerkingtreding van het besluit en de gevolgen daarvan op te schorten kan om een voorlopige voorziening worden verzocht. Het verzoek om een voorlopige voorziening moet worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Limburg, bestuursrecht, postbus 950 te 6040 AZ te Roermond.
Van de verzoeker van een voorlopige voorziening wordt een griffierecht geheven. U wordt door de griffie van de rechtbank geïnformeerd over de hoogte van het griffierecht en de wijze van betaling.
U kunt ook digitaal een voorlopige voorziening indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-379029.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.