Gemeenteblad van Maastricht
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Maastricht | Gemeenteblad 2025, 379025 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Maastricht | Gemeenteblad 2025, 379025 | verkeersbesluit of -mededeling |
Tijdelijke verkeersmaatregel Widelanken
Ruimte / Mobiliteit / 2025-1402210
Het college van burgemeester en wethouders van Maastricht neemt een verkeersbesluit voor het tijdelijk afsluiten van de Widelanken.
De Widelanken is een erftoegangsweg in de gemeente Maastricht.
Aan de Widelanken vindt nieuwbouw plaats van 35 appartementen. Hiervoor is het noodzakelijk om tijdens de uitvoering van de bouwwerkzaamheden een gedeelte van de Widelanken af te sluiten voor alle verkeer met uitzondering van bouwverkeer.
Ook is het voor de uitvoering van de bouwwerkzaamheden noodzakelijk om in de parkeervakken langs de Craiantstraat een parkeerverbod in te stellen op werkdagen van 6:30 tot 17:30 uur en om het trottoir langs deze zijde van de weg af te sluiten voor het verkeer.
Deze maatregelen worden ingesteld om tijdens de werkzaamheden hinderlijke maar bovenal verkeersonveilige situaties in de buurt te voorkomen.
In december 2024 is een parkeerdrukmeting verricht naar de parkeerdruk in de Widelanken, Craiantstraat en omgeving. Het verdwijnen van parkeerplaatsen als gevolg van de realisatie van toekomstige in-/uitritten van het appartementencomplex en de overige bouwlocaties aan de Widelanken/Craiantstraat is in de parkeerdrukmeting meegenomen. Uit deze parkeerdrukmeting blijkt dat na de realisatie van de 35 appartementen aan de Widelanken in de omgeving een toekomstige restcapaciteit van 22 parkeerplaatsen ontstaat terwijl er ten behoeve van de realisatie van 35 appartementen 19 parkeerplaatsen benodigd zijn. Ondanks het vervallen van alle langsparkeerplaatsen aan de Widelanken tussen Cantecleerstraat en Reinaartsingel is er ook in de toekomstige situatie voldoende parkeergelegenheid ter beschikking waarmee aan de parkeerbalans wordt voldaan. Bij de realisatie van de 35 appartementen worden nog extra openbare parkeerplekken aangelegd.
Het belang van de weggebruikers waaronder ook omwonenden van de Craiantstraat en omgeving om hun motorvoertuig te kunnen parkeren in de parkeervakken van de Craiantstraat op het gedeelte tussen Cantecleerstraat en Botsaartstraat weegt niet op tegen het belang van de bouwaannemer om het bouwterrein veilig in te richten en daarmee de 35 appartementen te kunnen bouwen. Weggebruikers waaronder buurtbewoners en hun bezoekers kunnen namelijk hun motorvoertuig op loopafstand parkeren in de wijk.
Het belang van weggebruikers om gebruik te kunnen maken van het voor de bouwwerkzaamheden af te sluiten weggedeelte van de Widelanken weegt niet op tegen het belang van de bouwaannemer om een zo veilig mogelijke bouwroutering toe te passen waarmee het aantal conflicten met weggebruikers zo beperkt mogelijk blijft.
Het belang van de weggebruikers waaronder buurtbewoners en hun bezoekers is ook dat zij tijdens de bouwwerkzaamheden veilig van A naar B kunnen zonder dat dit risico's oplevert.
Het belang van fietsers om veilig over de Cantecleerstraat in de richting van de Craiantstraat te kunnen fietsen is gelijkwaardig aan het belang van de bouwaannemer om een zo veilig mogelijke bouwroute in te richten met zo min mogelijk conflicten met ander verkeer. Bouwverkeer maakt daarom gebruik van de route Cantecleerstraat-Widelanken-Reinaartsingel als aan- en afvoerroute. Hiermee worden de woonstraten in de buurt vermeden. Omdat fietsers op de Cantecleerstraat een dodehoekconflict hebben met vrachtauto's/bouwverkeer wordt in de directe nabijheid van het bouwterrein met een extra verkeersbord gewaarschuwd voor het conflict met fietsers (en voetgangers). Tevens past de bouwaannemer waar mogelijk extra maatregelen toe zoals stickers op het vrachtverkeer met teksten als 'zie je mij, dan zie ik jou' en 'let op! dodehoek'.
Deze tijdelijke verkeersmaatregel is strijdig met het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer. Het tijdelijk onttrekken van een deel van de weg Widelanken voor het openbaar wegverkeer is echter noodzakelijk om het bouwterrein zo veilig mogelijk in te richten voor bouwaannemer, buurtbewoners en andere weggebruikers. Omdat de Craiantstraat voor de overige weggebruikers een direct nabijgelegen alternatief is voor het gebruik van de Widelanken, wordt het belang van weggebruikers anders dan bouwverkeer niet in ernstige mate geschaard.
Deze tijdelijke maatregel wordt genomen om de veiligheid op de weg te verzekeren en het beschermen van weggebruikers en passagiers.
Deze tijdelijke maatregel wordt genomen voor het in stand houden van de weg, het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.
Deze tijdelijke maatregel wordt genomen om de door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu te voorkomen of te beperken.
Deze tijdelijke maatregel wordt genomen om de door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden te voorkomen of te beperken en het bevorderen van doelmatig of zuinig energieverbruik.
Overeenkomstig artikel 24 van het BABW zijn de te nemen verkeersmaatregelen besproken met de Districtchef van politiedistrict Maastricht.
het deel van de Widelanken gelegen tussen de Cantecleerstraat en de Botsaartstraat tot en met uiterlijk 30 april 2026 16.00 uur tijdelijk af te sluiten voor al het verkeer met uitzondering van het werk verkeer door het plaatsen van de afzethek BB16-2 met de bord C1 van bijlage I van het RVV 1990 en een onderbord met de tekst ’uitgezonderd werkverkeer’ alsmede door de plaatsing van bord C16 van bijlage I van het RVV 1990 op het afzethek;
de voetpaden aan de oostzijde van de Craiantstraat en aan beide zijden van de Widelanken voor het deel gelegen tussen de Cantecleerstraat en de Botsaartstraat tot en met uiterlijk 30 april 2026 16.00 uur tijdelijk gesloten te verklaren voor voetgangers door het plaatsen van afzethek BB16-2 met het bord C16 van bijlage I van het RVV 1990;
een tijdelijk parkeerverbod in te stellen voor de parkeervakken aan de oostzijde van de Craiantstraat, voor het deel gelegen tussen de Cantecleerstraat en de Botsaartstraat, door het plaatsen van het bord E4 van bijlage I van het RVV 1990 en onderborden met de tekst ‘parkeren verboden op werkdagen van 6.30h tot 17.30h’ en onderborden OB501l, OB501r en OB502.
artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap dat deze bevoegdheid op grond van “Mandaatregeling Gemeente Maastricht 2023” is gemandateerd aan de teammanager Mobiliteit;
artikel 15, lid 1, van de WVW 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;
artikel 37 van het BABW inzake het Wegverkeer geeft aan dat tijdelijke plaatsing en de tijdelijke maatregel geschieden krachtens een verkeersbesluit indien de omstandigheden die tot plaatsing of tot de tijdelijke maatregel leiden van langere duur zijn dan vier maanden dan wel zich regelmatig voordoen.
Namens het college van burgemeester en wethouders van Maastricht,
(Deze brief is digitaal goedgekeurd en daarom niet met de hand ondertekend)
Bezwaar en voorlopige voorziening
Op grond van het bepaalde in de artikelen 8:1 juncto artikel 7:1 juncto artikel 6:4 van de Awb kan, door degenen wiens belang rechtstreeks bij dit besluit is betrokken, binnen een termijn van zes weken, ingaande op de dag na de dag waarop dit besluit is bekendgemaakt c.q. is verzonden of uitgereikt, bij ons college een bezwaarschrift worden ingediend.
U kunt het bezwaarschrift digitaal of schriftelijk indienen.
Als u het bezwaarschrift digitaal wilt indienen, kunt u dit doen via https://www.gemeentemaastricht.nl/bezwaarschrift-indienen. U vindt hier een formulier waarmee u bezwaar kunt maken.
U kunt het bezwaarschrift ook per post indienen.
Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet ten minste bevatten:
. de naam en het adres van de indiener;
. een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;
Wij verzoeken u in het bezwaarschrift ook uw telefoonnummer en (zo mogelijk) uw
Het bezwaarschrift moet worden gericht aan het college van Burgemeester en wethouders van Maastricht, Postbus 1992, 6201 BZ Maastricht.
Het indienen van bezwaar heeft geen schorsende werking. Om de inwerkingtreding van het besluit en de gevolgen daarvan op te schorten kan om een voorlopige voorziening worden verzocht. Het verzoek om een voorlopige voorziening moet worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Limburg, bestuursrecht, postbus 950 te 6040 AZ te Roermond.
Van de verzoeker van een voorlopige voorziening wordt een griffierecht geheven. U wordt door de griffie van de rechtbank geïnformeerd over de hoogte van het griffierecht en de wijze van betaling.
U kunt ook digitaal een voorlopige voorziening indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-379025.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.