Verkeersbesluit reserveren van parkeerplekken voor het opladen van elektrische voertuigen in de gemeente Eemsdelta

Kenmerk: 1170576

Burgemeester en wethouders van de gemeente Eemsdelta,

Bevoegdheid

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 en bij Algemeen mandaatbesluit Eemsdelta 2021 van het college van burgemeester en wethouders en het Ondermandaatbesluit Eemsdelta 2021 van de gemeentesecretaris, de clusterdirecteuren, de programmadirecteur en de concerncontroller., beiden van 5 januari 2021, is de teammanager Beleid, Realisatie en Beheer Openbare Ruimte bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.

Wettelijke grondslag

Artikel 2, eerste en tweede lid wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) waarin de krachtens deze wet vastgestelde regels kunnen strekken;

Artikel 15, eerste lid WVW 1994 waarin is bepaald dat de plaatsing of verwijdering van een bij de algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeersteken en onderbord voor zover daardoor een gebod of verbod van ontstaat of wordt gewijzigd dit geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

Artikel 18, eerste lid onder d WVW 1994 voor zover een verkeersbesluit verkeer betreft op andere wegen dan wegen in het beheer van het rijk, een provincie of van een waterschap wordt het verkeersbesluit genomen door burgermeester en wethouder;

Artikel 8 eerste lid Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (Hierna: BABW) onderborden geplaatst kunnen worden onder verkeersborden.

Artikel 8, tweede lid onder d1 BABW voor zover het betreft bord E8c met daaronder het onderbord met daarop twee pijlen gericht op de parkeervakken direct links en rechts van dit bord;

Artikel 12, onder a BABW de plaatsing van de verkeersborden E6 van bijlage 1 van het Regelement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) krachtens een verkeersbesluit;

Artikel 24 BABW er overleg is geweest met de korpschef van de politie;

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Overwegende dat,

  • De Burgemeester de Sitterstraat gelegen is in de bebouwde kom van Appingedam;

  • De Burgemeester de Sitterstraat in het beheer is van de gemeente Eemsdelta;

  • De Fivelkade gelegen is in de bebouwde kom van Appingedam;

  • De Fivelkade in het beheer is van de gemeente Eemsdelta;

  • De Molenstraat gelegen is in de bebouwde kom van Appingedam;

  • De Molenstraat in het beheer is van de gemeente Eemsdelta;

  • De Wijkstraat gelegen is in de bebouwde kom van Appingedam;

  • De Wijkstraat in het beheer is van de gemeente Eemsdelta;

  • De Luingaweg gelegen is in de bebouwde kom van Bierum;

  • De Luingaweg in het beheer is van de gemeente Eemsdelta;

  • De Burgemeester Boeremalaan gelegen is in de bebouwde kom van Delfzijl;

  • De Burgemeester Boeremalaan in het beheer is van de gemeente Eemsdelta;

  • De M. van Coehornsingel gelegen is in de bebouwde kom van Delfzijl;

  • De M. van Coehornsingel in het beheer is van de gemeente Eemsdelta;

  • De Maisveld gelegen is in de bebouwde kom van Delfzijl;

  • De Maisveld in het beheer is van de gemeente Eemsdelta;

  • De Pomonaweg gelegen is in de bebouwde kom van Loppersum;

  • De Pomonaweg in het beheer is van de gemeente Eemsdelta;

  • De Barthold Entensweg gelegen is in de bebouwde kom van Middelstum;

  • De Barthold Entensweg in het beheer is van de gemeente Eemsdelta;

  • De 2e Barthold Entensdwarsweg gelegen is in de bebouwde kom van Middelstum;

  • De 2e Barthold Entensdwarsweg in het beheer is van de gemeente Eemsdelta;

  • De locatie aan de 2e Barthold Entensdwarsweg gewijzigd is naar de Barthold Entensweg in Middelstum;

  • De Burgemeester Garreltsweg gelegen is in de bebouwde kom van Woldendorp;

  • De Burgemeester Garreltsweg in het beheer is van de gemeente Eemsdelta;

  • De gemeente Eemsdelta bevoegd is tot het nemen van dit verkeersbesluit;

  • er is een landelijke trend van een sterk toenemend elektrisch vervoer, waarvoor de aanwezigheid van (openbare) laadinfrastructuur vereiste is;

  • mede hierom is er in de provincies Groningen en Drenthe het plan voor 1000 openbare laadpalen opgezet, waar ook de voormalige gemeenten Appingedam en Loppersum bij aangesloten waren;

  • er openbare laadpunten zijn aangevraagd door inwoners van gemeente Eemsdelta, wat binnen het plan voor de 1000 openbare laadpalen valt in de categorie 'paal volgt auto';

  • dat in de directe omgeving deze locatie het meest voldoet aan de gemeentelijke criteria van een centrale ligging, goede zichtbaarheid, toegankelijkheid van de openbare laadvoorziening en beschikbaarheid van het elektriciteitsnet;

  • dat de laadpaal gelijktijdig twee elektrische voertuigen kan opladen en er daarom bij iedere laadpaal twee parkeerplaatsen gereserveerd dienen te worden door middel van verkeersbord E8c van bijlage 1 van het RVV 1990 met een onderbord dat aanduidt dat het verkeersbord van toepassing is op specifieke parkeerplaatsen. Hiervan wordt in eerste instantie één parkeerplaats door middel van een onderbord met pijl aangewezen als parkeerplaats uitsluitend voor het opladen van elektrische voertuigen. De tweede parkeerplaats wordt slechts gereserveerd en kan zowel door elektrische- als reguliere voertuigen worden gebruikt. Op het moment dat het wenselijk is dat er een tweede parkeerplaats beschikbaar komt dan wordt deze tweede plek geactiveerd;

  • dat bij voldoende gebruik van de laadvoorziening en op verzoek van de concessiehouder het besluit ook voor de tweede parkeerplaats wordt aangewezen als parkeerplaats uitsluitend voor het opladen van elektrische voertuigen, dit pas nadat bord E8c is voorzien van een onderbord met twee pijlen;

  • dat de parkeervakken alleen door elektrische voertuigen gebruikt kunnen worden en dat de hoeveelheid parkeerruimte in de directe omgeving voor niet-elektrische voertuigen daardoor afneemt;

  • dat het exclusief parkeren voor elektrische auto’s slechts is toegestaan zolang de auto wordt opgeladen, zodat het oplaadpunt voor meerdere gebruikers beschikbaar is;

  • dat het belang van het ontwikkelen van een openbaar oplaadnetwerk prevaleert boven het verlies aan parkeergelegenheid;

  • dat door het nemen van een verzamelverkeersbesluit de doorlooptijd van het realisatieproces van de laadinfrastructuur wordt verkort.

Overleg

Conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de gemandateerde verkeersadviseur van de korpschef van politie Noord Nederland, bureau Ommelanden-Noord.

Motivatie

Gelet op de volgende doelen uit artikel 2 WVW:

  • Het verzekeren van de veiligheid op de weg (Eerste lid, sub a)

  • Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan (Eerste lid, sub c);

  • Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer (Eerste lid, sub d);

  • Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de wet milieubeheer

Belangenafweging en toelichting

Door het toewijzen van specifieke laadplekken voor elektrische voortuigen wordt de bruikbaarheid van de openbare ruimte beperkt doordat er minder parkeerplekken beschikbaar zijn voor auto’s met verbrandingsmotor en elektrische of hybride auto’s die niet aan het opladen zijn.

Daarentegen bieden laadpalen wel meer vrijheid voor eigenaren van een elektrische of hybride auto om op te laden in hun nabije woonomgeving en zijn deze auto’s in gebruik minder belastend voor het milieu dan auto’s met verbrandingsmotor. Ook nodigt een openbaar beschikbare faciliteit uit tot het aanschaffen van elektrische voertuigen.

Verder zorgt het hebben van meer laadpalen voor het voorkomen van zoekend verkeer, als ook het voorkomen van laadkabels over de stoep dan wel fietspad, wat de veiligheid op de openbare weg bevorderd.

BESLUIT

Op grond van voorgaande overwegingen is de gemeente tot het besluit gekomen om parkeerplekken te reserveren voor het opladen van elektrische voertuigen, door het plaatsen van een verkeersbord E8c (Bijlage 1, RVV 1990) voorzien van het onderbord met daarop twee pijlen wijzend naar de parkeervakken direct links en rechts van het onderbord, ter hoogte van de volgende locaties en te zien onder situatieschets;

Appingedam

  • 1.

    Burgemeester de Sitterstraat 17 – 2 parkeerplekken

  • 2.

    Fivelkade 34 – 2 parkeerplekken

  • 3.

    Molenstraat 34 – 2 parkeerplekken

  • 4.

    Wijkstraat 105 – 2 parkeerplekken

Bierum

  • 5.

    Luingaweg 28 – 2 parkeerplekken

Delfzijl

  • 6.

    Burgemeester Boeremalaan 2 – 2 parkeerplekken

  • 7.

    M. van Coehoornsingel 15 – 4 parkeerplekken

  • 8.

    Maisveld 23 – 4 parkeerplekken

Loppersum

  • 9.

    Pomonaweg 62 – 2 parkeerplekken

Midelstum

  • 10.

    Barthold Entensweg 31 – 2 parkeerplekken

Woldendorp

  • 11.

    Burgemeester Garreltsweg 51 – 2 parkeerplekken

Intrekking

In besluit gmb-2025-283104 zijn er laadplekken aangewezen nabij de 2e Barhold Entensdwarsweg 2 te Middelstum. Dit deel van het besluit gmb-2025-283104 wordt hiermee ingetrokken. Deze laadplekken worden nu aangewezen aan de Barthold Entensweg. (zie no. 10)

 

 

 

 

Appingedam,

2 september 2025

Burgemeester en wethouders van de gemeente Eemsdelta,

Namens dezen,

Teammanager Beleid, Realisatie en Beheer Openbare Ruimte

Situatieschets 

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

Mededelingen

Inzage besluit

Dit besluit is gepubliceerd via https://www.officielebekendmakingen.nl/ en Eemsbode en ligt eveneens gedurende de termijn van zes weken na de dag van openbare kennisgeving ter inzage bij de Publieksbalie te Appingedam, Delfzijl en Loppersum. U kunt dit besluit op afspraak inzien gedurende openingstijden.

Bent u het niet eens met dit besluit?

Belt u ons dan eerst. Wij nemen dan samen met u het besluit door om te bekijken of er nog onduidelijkheden zijn, of er nog andere relevante informatie is en of er misschien een andere oplossing mogelijk is die uw bezwaren wegneemt. Soms blijkt een bezwaarprocedure achteraf helemaal niet nodig.

Bezwaar- of beroepsclausule

Tegen dit besluit kan iedere belanghebbende op grond van het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht binnen 6 weken na de dag van openbare kennisgeving een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Eemsdelta, Postbus 15, 9900 AA Appingedam, onder vermelding van ‘bezwaarschrift’. Het bezwaarschrift moet ondertekend zijn en tenminste de naam en het adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht en de gronden van het bezwaar bevatten.

Degenen die een bezwaarschrift hebben ingediend kunnen, indien er sprake is van spoedeisend belang, tevens op grond van artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht, bij de president van de Arrondissementsrechtbank Groningen, sector bestuursrecht, Postbus 781, 9700 AT Groningen vragen een voorlopige voorziening te treffen. Voor het behandelen van een dergelijk verzoek wordt griffierecht geheven.

 

Naar boven