Gemeente Emmen – Verkeersbesluit – diverse verkeersmaatregelen i.v.m. de herinrichting Europaweg (binnen de bebouwde kom) te Nieuw-Schoonebeek

Burgemeester en Wethouders van Emmen,

Zaak: 2181-2025

Gelet op:

  • de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht;

  • het Mandaatbesluit 2018 van de gemeente Emmen.

Overwegende:

  • een verkeersbesluit moet worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens (artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994);

  • het verkeersbesluit wordt bekend gemaakt in het Gemeenteblad (volgens artikel 26 BABW);

  • de gemeente Emmen beheert de weg waar dit besluit over gaat.

Uit het oogpunt van:

  • het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg.

  • het beschermen van weggebruikers en passagiers.

  • het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van verkeer.

Is het gewenst om

De Europaweg te Nieuw-Schoonbeek (gedeelte binnen de bebouwde kom) herinrichten.

Motivering:

Op de Europaweg vinden rioolwerkzaamheden plaats. De werkzaamheden betreft het wegvak dat ligt binnen de bebouwde kom. Hierdoor doet zich de mogelijkheid voor om de verkeersleefbaarheid op en rondom dit wegvak te verbeteren.

De bestaande 30-zone op de Europaweg uit te breiden waarbij de lagere snelheid zal bijdragen aan een overzichtelijke en veilige leefomgeving.

Naast de bestaande 30 km/u erftoegangswegen (ETW) in woonwijken is er een nieuw wegtype geïntroduceerd: de gebiedsontsluitingsweg 30 km/u (hierna: GOW30). Dit wegtype is ontwikkeld vanuit een samenwerking tussen Rijk, gemeenten, kenniscentrum CROW en het SWOW(Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid. Hier is een afwegingskader ontwikkeld waarbij een maximumsnelheid van 30 km/u in de bebouwde kom als leidend principe gehanteerd wordt met de mogelijkheid om op doorgaande wegen hiervan af te wijken als het veilig kan. Dit wegtype maakt het (juridisch) mogelijk om 30 km/u in te voeren op drukkere gebiedsontsluitingswegen, met zowel een verblijfs- en verkeersfunctie, ter verbetering van de verkeersveiligheid.

Daar waar op de Europaweg de 50 km/u wordt verlaagd naar 30 km/u wordt dit duidelijk zichtbaar door o.a. visuele versmallingen, kruispuntplateaus, weghalen van belijning en roodasfalt als rijbaanverharding. Ter hoogte van de kruispunten Molenaarslaan, Van Eklaan en Kerkenweg worden kruispuntplateaus aangelegd. De overgang van 30 km/u naar 50 km/u wordt ingeleid door plateaus met een éénzijdige versmalling ter hoogte van huisnummer 110 en 174. Binnen de GOW30 heeft het verkeer op de Europaweg voorrang ten opzicht van het verkeer komende van de zijwegen. Al deze maatregelen zullen de leefbaarheid en veiligheid verbeteren, omdat het prettiger is om te wonen, lopen of fietsen in een omgeving waar langzamer wordt gereden.

Aangezien menging van verkeerssoorten wenselijk is in een 30-zone is een deel van het bestaande vrijliggende doorgaande fietspad (in twee richtingen bereden) ingericht als een onverplicht fietspad. De fietser heeft in afstemming met de nieuwe functie van de weg de vrije keuze om of op de rijbaan of op het onverplicht fietspad te fietsen.

Aan de noordkant van de Europaweg komt een nieuw fietspad van 2,50 meter breed (in twee richtingen) met in het centrumgebied een plein. De fietser/snorfietser zal op het gedeelte van de Europaweg waar een maximumsnelheid geldt van 50 km/u op het naastgelegen verplichte fietspad rijden. Binnen de GOW30 wordt het een onverplicht fietspad, waardoor de fietser op de rijbaan mág rijden en de snorfietser op de rijbaan móét rijden. Binnen de bebouwde kom rijdt de bromfiets op de rijbaan.

Er komt een parkeerplaats voor taxi’s (t.h.v. Europaweg 132, woonzorgcentrum Zwarte Racker) en een algemene gehandicaptenparkeerplaats langs de Europaweg (t. h. v. Europaweg 146). Beide dragen bij aan het zelfstandig mobiel blijven van ouderen en gehandicapten. In de omgeving van basisschool Gerardus Majella wordt op de Europaweg een schoolzone ingericht voorzien van attentieverhogend straatmeubilair (Julie-palen).

De twee bushaltes aan de Kerkenweg te Weiteveen, ter hoogte van huisnummer 1, worden verplaatst richting het kruispunt met Boôvenen. De nieuwe haltes worden toegankelijke haltevoorzieningen. Dit zijn verhoogde bushaltes met blindengeleidestroken met daarnaast een fietsenstalling. Dit wordt gedaan om tijdens de werkzaamheden het OV bereikbaar te houden.

De bebouwde komgrens ter hoogte van perceel Europaweg 90 wordt 150 meter verplaatst (voorbij deze woning in westelijke richting. Hierdoor ligt dit perceel binnen de bebouwde komgrens. Het besluit voor wijziging van deze bebouwde komgrens is vastgesteld op 29 juni 2023 en gepubliceerd in het Gemeenteblad op 28 oktober 2024.

De bebouwde komgrenzen zowel aan de oostzijde als aan de westzijde worden voorzien van een plateau en versmalling.

Belangenafweging

Dit plan is mede tot stand gekomen door een werkgroep bestaande uit de Erkende Overlegpartner Nieuw-Schoonebeek, bewoners, bedrijven/middenstand, LTO, Qbuzz en VVN. Daarnaast is het herinrichtingsplan 24 juli 2024 gepresenteerd tijdens een inloopbijeenkomst aan inwoners die wonen binnen en rondom het projectgebied. Hieruit is gebleken dat er voldoende draagvlak is voor het herinrichtingsplan. Binnengekomen reacties zijn beoordeeld en indien mogelijk meegenomen in het plan.

Niet is gebleken dat belanghebbenden onevenredig worden benadeeld dan wel dat door de te nemen maatregel een onduidelijke verkeerssituatie zou ontstaan.

Gehoord

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de politiechef van de nationale politie van de regionale eenheid Noord-Nederland.

Besluiten

Instellen verkeersmaatregelen Europaweg Nieuw-Schoonebeek, door:

  • 1.

    Ten aanzien van de CROW handreiking ‘Voorlopige inrichtingskenmerken GOW30’ de Europaweg Nieuw Schoonebeek (gedeelte binnen de bebouwde kom) in te richten als GOW30 met op een aantal locaties wegversmallingen en plateaus.

  • 2.

    Op de Europaweg (gedeelte binnen de bebouwde kom), instellen 30 km/uur zone, voorrang instellen, onverplicht fietspad aanwijzen, instellen aslast- en breedtebeperking op de Aalminksweg, verplicht fietspad aanwijzen, bromfietspad aanwijzen ten behoeve van het verkeer op dit gedeelte van de Europaweg en het naastgelegen fietspad door plaatsing van de borden A01 (30 zb) en A01 (30 ze),B01, B02, B03, B04, B05, B06 (onderbord OB503OB02), C21 (3,5t) met onderbord OB401 (400 m.), C18 (2,0 m.) met onderbord (400 m.), D103 (incl. haaientanden), D104 (incl. haaientanden), E01, G11, G12a, G13 (onderbord OB505), G14 en L3.

  • 3.

    Langs de Europaweg twee taxi standplaatsen en een algemene gehandicaptenparkeerplaats te realiseren door plaatsing van de borden E5(2x) en E6.

  • 4.

    Het verwijderen van alle verkeersborden t.b.v. de herinrichting van de Europaweg

  • (gedeelte tussen de bebouwde komgrens), met een rood kruis gemarkeerd op bijgevoegd situatietekeningen zoals in de Wegenverkeerswet is opgenomen.

Verkeerborden als bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990 en overeenkomstig bijgevoegde situatietekeningen.

Emmen, 4 februari 2025

Burgemeester en wethouders van Emmen,

namens dezen,

de teamleider van team Projecten Openbare Ruimte

V. Fennis

Ter inzage

Het verkeersbesluit is voor iedereen in te zien bij het Klant Contact Centrum van de gemeente Emmen voor een periode van zes weken na bekendmaking. Voor meer informatie over het besluit kunt u contact opnemen met de heer M.J. Olijve via telefoonnummer 14 0591.

Bezwaar

Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na de datum van publicatie tegen dit besluit bezwaar maken. Het bezwaarschrift dient gemotiveerd te zijn en moet worden gericht aan het college van burgemeester en wethouders van Emmen, t.a.v. de team Projecten Openbare Ruimte, Postbus 30.001, 7800 RA Emmen. Via het formulier op https://gemeente.emmen.nl/bezwaar kan ook digitaal een bezwaarschrift worden ingediend.

Als u het bezwaarschrift te laat indient, kan het niet ontvankelijk worden verklaard. Dit betekent dat er niet wordt gekeken naar de inhoud van uw bezwaar.

Ondanks een ingediend bezwaar mag de gemeente het besluit uitvoeren. Wilt u dit voorkomen? Vraag dan om een voorlopige voorziening bij de bestuursrechter van de rechtbank Noord-Nederland in Groningen. Voor meer informatie zie www.rechtspraak.nl of bel 088 - 361 13 37.

Naar boven