Gemeenteblad van Emmen
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Emmen | Gemeenteblad 2025, 37779 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Emmen | Gemeenteblad 2025, 37779 | verkeersbesluit of -mededeling |
Gemeente Emmen – Verkeersbesluit – diverse verkeersmaatregelen i.v.m. de herinrichting Europaweg (binnen de bebouwde kom) te Nieuw-Schoonebeek
De Europaweg te Nieuw-Schoonbeek (gedeelte binnen de bebouwde kom) herinrichten.
Op de Europaweg vinden rioolwerkzaamheden plaats. De werkzaamheden betreft het wegvak dat ligt binnen de bebouwde kom. Hierdoor doet zich de mogelijkheid voor om de verkeersleefbaarheid op en rondom dit wegvak te verbeteren.
De bestaande 30-zone op de Europaweg uit te breiden waarbij de lagere snelheid zal bijdragen aan een overzichtelijke en veilige leefomgeving.
Naast de bestaande 30 km/u erftoegangswegen (ETW) in woonwijken is er een nieuw wegtype geïntroduceerd: de gebiedsontsluitingsweg 30 km/u (hierna: GOW30). Dit wegtype is ontwikkeld vanuit een samenwerking tussen Rijk, gemeenten, kenniscentrum CROW en het SWOW(Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid. Hier is een afwegingskader ontwikkeld waarbij een maximumsnelheid van 30 km/u in de bebouwde kom als leidend principe gehanteerd wordt met de mogelijkheid om op doorgaande wegen hiervan af te wijken als het veilig kan. Dit wegtype maakt het (juridisch) mogelijk om 30 km/u in te voeren op drukkere gebiedsontsluitingswegen, met zowel een verblijfs- en verkeersfunctie, ter verbetering van de verkeersveiligheid.
Daar waar op de Europaweg de 50 km/u wordt verlaagd naar 30 km/u wordt dit duidelijk zichtbaar door o.a. visuele versmallingen, kruispuntplateaus, weghalen van belijning en roodasfalt als rijbaanverharding. Ter hoogte van de kruispunten Molenaarslaan, Van Eklaan en Kerkenweg worden kruispuntplateaus aangelegd. De overgang van 30 km/u naar 50 km/u wordt ingeleid door plateaus met een éénzijdige versmalling ter hoogte van huisnummer 110 en 174. Binnen de GOW30 heeft het verkeer op de Europaweg voorrang ten opzicht van het verkeer komende van de zijwegen. Al deze maatregelen zullen de leefbaarheid en veiligheid verbeteren, omdat het prettiger is om te wonen, lopen of fietsen in een omgeving waar langzamer wordt gereden.
Aangezien menging van verkeerssoorten wenselijk is in een 30-zone is een deel van het bestaande vrijliggende doorgaande fietspad (in twee richtingen bereden) ingericht als een onverplicht fietspad. De fietser heeft in afstemming met de nieuwe functie van de weg de vrije keuze om of op de rijbaan of op het onverplicht fietspad te fietsen.
Aan de noordkant van de Europaweg komt een nieuw fietspad van 2,50 meter breed (in twee richtingen) met in het centrumgebied een plein. De fietser/snorfietser zal op het gedeelte van de Europaweg waar een maximumsnelheid geldt van 50 km/u op het naastgelegen verplichte fietspad rijden. Binnen de GOW30 wordt het een onverplicht fietspad, waardoor de fietser op de rijbaan mág rijden en de snorfietser op de rijbaan móét rijden. Binnen de bebouwde kom rijdt de bromfiets op de rijbaan.
Er komt een parkeerplaats voor taxi’s (t.h.v. Europaweg 132, woonzorgcentrum Zwarte Racker) en een algemene gehandicaptenparkeerplaats langs de Europaweg (t. h. v. Europaweg 146). Beide dragen bij aan het zelfstandig mobiel blijven van ouderen en gehandicapten. In de omgeving van basisschool Gerardus Majella wordt op de Europaweg een schoolzone ingericht voorzien van attentieverhogend straatmeubilair (Julie-palen).
De twee bushaltes aan de Kerkenweg te Weiteveen, ter hoogte van huisnummer 1, worden verplaatst richting het kruispunt met Boôvenen. De nieuwe haltes worden toegankelijke haltevoorzieningen. Dit zijn verhoogde bushaltes met blindengeleidestroken met daarnaast een fietsenstalling. Dit wordt gedaan om tijdens de werkzaamheden het OV bereikbaar te houden.
De bebouwde komgrens ter hoogte van perceel Europaweg 90 wordt 150 meter verplaatst (voorbij deze woning in westelijke richting. Hierdoor ligt dit perceel binnen de bebouwde komgrens. Het besluit voor wijziging van deze bebouwde komgrens is vastgesteld op 29 juni 2023 en gepubliceerd in het Gemeenteblad op 28 oktober 2024.
De bebouwde komgrenzen zowel aan de oostzijde als aan de westzijde worden voorzien van een plateau en versmalling.
Dit plan is mede tot stand gekomen door een werkgroep bestaande uit de Erkende Overlegpartner Nieuw-Schoonebeek, bewoners, bedrijven/middenstand, LTO, Qbuzz en VVN. Daarnaast is het herinrichtingsplan 24 juli 2024 gepresenteerd tijdens een inloopbijeenkomst aan inwoners die wonen binnen en rondom het projectgebied. Hieruit is gebleken dat er voldoende draagvlak is voor het herinrichtingsplan. Binnengekomen reacties zijn beoordeeld en indien mogelijk meegenomen in het plan.
Niet is gebleken dat belanghebbenden onevenredig worden benadeeld dan wel dat door de te nemen maatregel een onduidelijke verkeerssituatie zou ontstaan.
Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de politiechef van de nationale politie van de regionale eenheid Noord-Nederland.
Instellen verkeersmaatregelen Europaweg Nieuw-Schoonebeek, door:
Op de Europaweg (gedeelte binnen de bebouwde kom), instellen 30 km/uur zone, voorrang instellen, onverplicht fietspad aanwijzen, instellen aslast- en breedtebeperking op de Aalminksweg, verplicht fietspad aanwijzen, bromfietspad aanwijzen ten behoeve van het verkeer op dit gedeelte van de Europaweg en het naastgelegen fietspad door plaatsing van de borden A01 (30 zb) en A01 (30 ze),B01, B02, B03, B04, B05, B06 (onderbord OB503OB02), C21 (3,5t) met onderbord OB401 (400 m.), C18 (2,0 m.) met onderbord (400 m.), D103 (incl. haaientanden), D104 (incl. haaientanden), E01, G11, G12a, G13 (onderbord OB505), G14 en L3.
Verkeerborden als bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990 en overeenkomstig bijgevoegde situatietekeningen.
Emmen, 4 februari 2025
Burgemeester en wethouders van Emmen,
namens dezen,
de teamleider van team Projecten Openbare Ruimte
V. Fennis
Het verkeersbesluit is voor iedereen in te zien bij het Klant Contact Centrum van de gemeente Emmen voor een periode van zes weken na bekendmaking. Voor meer informatie over het besluit kunt u contact opnemen met de heer M.J. Olijve via telefoonnummer 14 0591.
Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na de datum van publicatie tegen dit besluit bezwaar maken. Het bezwaarschrift dient gemotiveerd te zijn en moet worden gericht aan het college van burgemeester en wethouders van Emmen, t.a.v. de team Projecten Openbare Ruimte, Postbus 30.001, 7800 RA Emmen. Via het formulier op https://gemeente.emmen.nl/bezwaar kan ook digitaal een bezwaarschrift worden ingediend.
Als u het bezwaarschrift te laat indient, kan het niet ontvankelijk worden verklaard. Dit betekent dat er niet wordt gekeken naar de inhoud van uw bezwaar.
Ondanks een ingediend bezwaar mag de gemeente het besluit uitvoeren. Wilt u dit voorkomen? Vraag dan om een voorlopige voorziening bij de bestuursrechter van de rechtbank Noord-Nederland in Groningen. Voor meer informatie zie www.rechtspraak.nl of bel 088 - 361 13 37.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-37779.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.