Verkeersbesluit voor het instellen van een geslotenverklaring voor gemotoriseerd verkeer aan Voor-Oventje te Zeeland

Zaaknummer: 8078-2025

Het College van burgemeester en wethouders;

gelet op:

  • artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;

  • artikel 15, lid 1 van de WVW 1994 ingevolge de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 12, lid a van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegbeheer (BABW), ingevolge het verwijderen, plaatsen of verplaatsen van borden C12 uit bijlage 1 van het RVV 1990 geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 8 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegbeheer (BABW), ingevolge het verwijderen, plaatsen van een onderbord geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 24 van het BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met een gemachtigde van de korpschef van de politie;

overwegende dat:

  • de straat Voor-Oventje is gelegen in de kern Oventje;

  • het Voor-Oventje in eigendom en beheer is van de gemeente Maashorst;

  • aan de noordoostkant ligt de straat Voor-Oventje dat bestaat uit een deel met een verharde rijbaan in asfalt, een deel in klinkers en een onverhard gedeelte;

  • dit besluit gaat over het onverharde gedeelte aan de noordoostkant van ’t Oventje;

  • het verharde gedeelte is gelegen voor de woningen van de straat;

  • over het onverharde deel de afgelopen jaren diverse klachten zijn binnengekomen over de kuilen en gaten en dat dit met het natte weer veelal erger wordt;

  • aanwonenden overlast ervaren van oplaaiend stof van langsrijdend verkeer, snelheid van het verkeer en verkeer dat niet in de straat hoeft te zijn;

  • eind 2017/begin 2018 een drempel is aangelegd in de onverharde weg;

  • eind 2018/begin 2019 een deel van het Voor-Oventje is aangemerkt als eenrichtingsweg (van zuid naar noord);

  • eind 2020/begin 2021 de weg voor de woningen is verhard;

  • met deze maatregelen de ervaren overlast nog niet voorbij is;

  • deze maatregelen laten zien dat over dit stuk weg het nodige is gesproken en geprobeerd de overlast tegen te gaan;

  • de gemeente het onverharde deel niet wil verharden om het groen te behouden;

  • bomen staan hier dicht tegen de rijbaan aan en die worden aangetast als de weg verhard wordt;

  • in 2020 is begonnen met de planvorming van de bouw van 10 woningen in het straatje en bewoners daarover op allerlei fronten aan de bel hebben getrokken;

  • verkeer een van de bezwaargronden was tegen het bouwplan;

  • het extra verkeer valt verkeerskundig gezien binnen de perken, maar het verergert de ervaren overlast in de straat;

  • de voormalige gemeente Landerd in 2020 heeft toegezegd het onverharde deel van Voor-Oventje af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer en de gemeente Maashorst nu het besluit wil nemen en tot uitvoering wil overgaan;

  • de ervaren overlast in combinatie met extra verkeer reden is geweest voor de voormalige gemeente Landerd om een afsluiting toe te zeggen;

  • in 2023 begonnen is met de bouw van 10 woningen in dit straatje en het bouwverkeer voor extra overlast heeft gezorgd;

  • in september 2024 een verkeersmeting is gehouden op het onverharde deel;

  • hier per dag gemiddeld 54 motorvoertuigen zijn geregistreerd van allerlei lengtes;

  • bewoners ook klagen over de gereden snelheid;

  • uit de cijfers blijkt dat de V85 op verharde stukken ligt op 40 km/uur;

  • de gemeente een afweging heeft gemaakt enerzijds op basis van de verkeerssituatie en de klachten die in al die jaren niet zijn opgelost en anderzijds dat de onverharde weg geen functie heeft voor de bereikbaarheid van de kern Oventje;

  • de gemeente de gebruikers met een bestemming in deze weg en langzaam verkeer niet wil belemmeren;

  • bewoners meerdere keren zijn benaderd met vragen over de afsluiting van de onverharde weg;

  • in 2025 zijn brieven verstuurd naar bewoners met de vraag te reageren op de afsluiting;

  • in februari is een brief verstuurd met de vraag of bewoners het eens waren met een afsluiting met borden;

  • bewoners zijn het eens met een afsluiting met borden en een aantal bewoners heeft de suggestie gedaan om de weg fysiek af te sluiten;

  • in april is een brief verstuurd met de vraag of bewoners het eens zijn met een fysieke afsluiting;

  • niet alle bewoners zijn het eens met een fysieke afsluiting;

  • in augustus is een brief gestuurd dat de gemeente kiest voor een afsluiting met borden;

  • de gemeente nu een verkeersbesluit neemt om weg af te sluiten voor de doelgroep die overlast veroorzaakt en de gemeente daarvoor heeft gekozen;

  • hulpdiensten hier geen gebruik van maken, maar indien zij toch over het onverharde deel rijden geen last hebben van de afsluiting;

  • in de brief van februari is gevraagd om kentekens om voertuigen die in het onverharde deel moeten zijn toegang te geven;

  • de gemeente een geslotenverklaring wil invoeren voor alle motorvoertuigen, met uitzondering van landbouwvoertuigen;

  • landbouwverkeer uitgezonderd wordt zodat dit soort verkeer niet door het centrum/hoofdstraat van Oventje hoeft te rijden;

  • de verwachting is dat door middel van deze maatregel er minder verkeer over de onverharde weg zal rijden en de aanwonenden minder overlast zullen ervaren;

  • de consequenties voor de omgeving beperkt zullen zijn, aangezien er al weinig gemotoriseerd verkeer van de weg gebruik maakte;

  • de onverharde weg ook geen verkeersfunctie heeft als ontsluiting van de kern Oventje;

  • de weg niet met een fysieke maatregel wordt afgesloten;

  • door de weg niet fysiek af te sluiten, landbouwverkeer er zonder beperkingen gebruik van kan maken;

  • het treffen dan wel intrekken van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

  • de bovenvermelde maatregel wordt genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 om de veiligheid op de weg te verzekeren, het door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade te voorkomen of te beperken alsmede voor het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg;

  • overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemachtigde van de korpschef van de Politie Oost-Brabant;

b e s l u i t

  • 1.

    het instellen van een inrijdverbod voor motorvoertuigen in het Voor-Oventje in de kern Oventje tussen huisnummer 76 en de Boekelsedijk door het plaatsen van borden model C12 uit bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 2.

    van de geslotenverklaring uit punt 1 uit te zonderen voor landbouwverkeer door het plaatsen van onderbord model ob55;

  • 3.

    het opheffen van de eenrichtingsweg in het Voor-Oventje te Zeeland (kern Oventje) tussen de zijweg en de Boekelsedijk door het verwijderen van borden C2 en C3 uit bijlage 1 van het RVV1990;

  • 4.

    het intrekken van het verkeersbesluit voor de eenrichtingsweg als bedoeld in punt 3;

Uden, 26 augustus 2025

namens burgemeester en wethouders van de gemeente Maashorst,

M. Meihuizen

Teammanager Civiele Techniek

Om administratieve en/of organisatorische redenen maken wij gebruik van een digitale ondertekening. Daarom bevat dit document mogelijk geen fysieke handtekening.

Bent u het niet eens met dit besluit?

Dan kunt u bezwaar maken. Maar misschien neemt een gesprek uw bezwaren al weg. Het is dan ook verstandig eerst contact op te nemen met degene die deze zaak heeft behandeld.

Hoe kunt u bezwaar maken?

U moet uw bezwaren schriftelijk en binnen 6 weken na verzending van dit besluit indienen bij het College van burgemeester en wethouders, postbus 83 te 5400 AB Uden.

U kunt uw bezwaar ook digitaal indienen door het bezwaarformulier in te vullen op www.gemeentemaashorst.nl.

Het bezwaarschrift moet zijn ondertekend en dient tenminste te bevatten:

  • naam en adres van de indiener;

  • datum;

  • omschrijving van het besluit waartegen het is gericht;

  • de reden waarom u het niet eens bent met het besluit.

Inwerkingtreding

Het maken van een bezwaar schorst de werking van het besluit niet. Wanneer u van mening bent dat er met spoed een beslissing over dit besluit moet worden genomen, kunt u aanvullend een voorlopige voorziening vragen bij de rechtbank.

Hoe kunt u een voorlopige voorziening aanvragen?

U vraagt een voorlopige voorziening aan via www.rechtspraak.nl of u stuurt een ondertekende brief naar de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Oost-Brabant, postbus 90125 te 5200 MA ’s-Hertogenbosch. Beschikt u over een elektronische handtekening (DigiD), dan kunt u het verzoek ook digitaal indienen. Klik voor de voorwaarden op https://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht.

Voor de behandeling moet u griffierecht betalen. U wordt door de rechtbank geïnformeerd over de hoogte van het bedrag en de wijze van betaling.

Naar boven