Verkeersbesluit instellen maximumsnelheid 30 km/u en opheffen voorrangsregeling Dokter Tamsmalaan te Wieringerwerf

Datum: 29 augustus 2025

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Hollands Kroon zijn op grond van artikel 18, eerste lid onder d, van de Wegenverkeerswet 1994, bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hollands Kroon heeft de bevoegdheid tot het nemen van een verkeersbesluit gemandateerd middels de vastgestelde mandaatregeling.

Vereiste van besluit

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Motivering

Uit het oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan, zoals benoemd in artikel 2 van het WVW 1994, is het gewenst om op de Dokter Tamsmalaan te Wieringerwerf:

  • 1.

    een maximumsnelheid van 30 km/u in te stellen;

  • 2.

    de voorrangsregeling met de Terpweg op te heffen.

met het bovenstaande wordt beoogd om, van de in artikel 2 van de WVW 1994 genoemde doelstellingen, in ieder geval bij te dragen aan het verzekeren van de veiligheid op de weg. Daarbij komt het in artikel 2 van de WVW 1994 genoemde belang van het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer in het geding. Dit wordt van ondergeschikt belang geacht, gelet op hierna volgende.

Belangenafweging

De Dokter Tamsmalaan te Wieringerwerf is gecategoriseerd als erftoegangsweg binnen de bebouwde kom en met een maximumsnelheid van 50 km/u. De voornaamste functie van een erftoegangsweg als bedoeld in het landelijk verkeersveiligheidsbeleid Duurzaam Veilig is de verblijfsfunctie. Aansluitend op de Dokter Tamsmalaan ligt de Wanmolen. Deze overgang van deze wegen ligt op het kruispunt met het Terppad. Nabij dit kruispunt ligt op de Dokter Tamsmalaan de begrenzing van de 30-km zone. Aan de Dokter Tamsmalaan is een scholengemeenschap gevestigd. Bovendien ligt aan deze weg de ‘Campus de Terp’. Op de Campus wordt door samenwerking van het kindcentrum ‘de Terp’ en de scholengemeenschap een gezamenlijk schoolaanbod gecreëerd voor kinderen van 0 tot 18 jaar. Daarnaast herbergt de Campus een sportcentrum en is de buitenruimte als park ingericht. Deze onderwijsinstellingen, het sportcentrum en het park zorgen gezamenlijk voor een fors aanbod van fietsverkeer op de Terpweg en Dokter Tamsmalaan.

De gemeente Hollands Kroon heeft een onderzoek laten uitvoeren naar schoolfietsroutes. Daaruit volgt dat op verschillende plekken in de gemeente de verkeerssituatie verbeterd kan worden om de verkeersveiligheid te vergroten en de route meer geschikt te maken als schoolfietsroute. Uit het onderzoek volgde het advies om de maximumsnelheid op de Dokter Tamsmalaan te verlagen naar 30 km/u, het passeren van het kruispunt door fietsers soepeler te laten verlopen door op het kruispunt met de Terpweg een uitritconstructie aan te leggen en bovendien de bochten in het verplicht fietspad af te vlakken.

Door het aanleggen van de uitritconstructie, met daaroverheen het in twee richtingen bereden vrijliggende verplicht fietspad langs de Terpweg, wordt de conflictsnelheid sterk verlaagd en het attentieniveau verhoogd. Door het gebruik van een uitritconstructie moeten voertuigen langzamer rijden bij het verlaten of oprijden van de weg. Dit verlaagt de kans op ongelukken, vooral met fietsers en voetgangers. Een uitritconstructie maakt het verkeersregime duidelijk, bestuurders die van een uitrit komen of een inrit in gaan, moeten andere weggebruikers voor laten gaan. Bij de aanleg van een uitritconstructie vervalt de aanduiding van een voorrangskruispunt tussen de Terpweg en de Dokter Tamsmalaan. Door de bochten in de fietsoversteek af te vlakken kunnen fietsers soepeler het kruispunt overrijden.

De Dokter Tamsmalaan heeft de uitstraling van een verblijfsgebied. Het SWOV heeft in 2019 geconcludeerd dat zowel het aantal ongevallen als de ernst van de ongevallen aanzienlijk lager zijn bij een limiet van 30, vergeleken met een limiet van 50. Het instellen van een maximumsnelheid van 30 km/u op de Dokter Tamsmalaan tussen de Terpweg en de Wanmolen is in lijn met het landelijk standpunt tot het zoveel mogelijk algemeen instellen van een maximumsnelheid van 30 km/u binnen de bebouwde kom. Een maximumsnelheid van 30km/u op de Dokter Tamsmalaan is door de functie, vormgeving en het gebruik van de weg in overeenstemming met het wegbeeld ter plaatse, bevordert de verkeersveiligheid en bevordert tevens de leefbaarheid in het gebied. In verband daarmee wordt de begrenzing van de 30 km-zone verplaatst van de Wanmolen naar het kruispunt met de Terpweg.

Deze maatregelen zijn in gezamenlijk overleg met de politieadviseur Noord Holland Noord, Veilig Verkeer Nederland en de Fietsersbond besproken en voor deze voorgestelde maatregelen is draagvlak gevonden.

Advies politie

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er 07-08-2025 overleg geweest met de gemandateerde van de politiechef, eenheid Noord-Holland, en deze kan instemmen met bovengenoemde maatregel. 

Besluit

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders om:

  • 1.

    Door middel van het verwijderen van de begin/einde zoneborden A1-30 van bijlage 1 van het RVV 1990 vanaf de Dokter Tamsmalaan, ter hoogte van de overgang met de Wanmolen, de huidige grens van deze zone op te heffen;

  • 2.

    door middel van het plaatsen van de begin/einde zoneborden A1-30 van bijlage 1 van het RVV 1990 op de Dokter Tamsmalaan, ter hoogte van het kruispunt met de Terpweg, een maximumsnelheid van 30 km/u in te stellen op de Dokter Tamsmalaan;

  • 3.

    Door middel van het verwijderen van bord B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 met de bijbehorende haaientanden vanaf de Dokter Tamsmalaan, en de aanleg van een uitritconstructie, de voorrangsregeling met de Terpweg te Wieringerwerf op te heffen;

  • 4.

    Door middel van het verwijderen van de borden B3 van bijlage 1 van het RVV 1990 vanaf de Terpweg de aanduiding van volledig voorrangskruispunt met de Dokter Tamsmalaan en Zuiderpark op te heffen;

  • 5.

    Door middel van het plaatsen van borden B4 (zijweg links), respectievelijk B5 (zijweg rechts) van bijlage 1 van het RVV 1990 op de Terpweg een voorrangsregeling met de Zuiderpark in te stellen;

  • 6.

    Bovengenoemde te realiseren conform bijgevoegde situatieschets.

Situatieschets

 

Bezwaar

Tegen dit besluit kan binnen zes weken na publicatie hiervan door belanghebbenden bezwaar worden gemaakt via de website www.hollandskroon.nl/bezwaar-maken. Tijdens de bezwaarprocedure blijft het genomen besluit van kracht.

Meer informatie over de behandeling van uw bezwaarschrift kunt u vinden op www.hollandskroon.nl/bezwaar-maken.

Heeft u er veel belang bij dat dit besluit niet in werking treedt, dan kunt u een voorlopige voorziening vragen bij de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Dit kan alleen als u ook bezwaar maakt bij de gemeente. Wanneer een voorlopige voorziening wordt aangevraagd treedt het besluit pas in werking nadat hierover een beslissing is genomen.

Afschriften

Politie Noord-Holland

Ondertekening

Namens burgemeester en wethouders van Hollands Kroon

T. Hagen

Medewerker Verkeer en Vervoer

Naar boven