Gelet op
. de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994);
. het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990);
. het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW);
. dat er overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) overleg is gevoerd met de verkeersadviseur van de politie. Deze heeft een positief advies uitgebracht.
Overwegingen ten aanzien van het besluit
. De dorpskernen Heesch, Heeswijk-Dinther en Nistelrode gelegen zijn in de gemeente Bernheze;
. De wegen in deze kernen in beheer zijn van de gemeente Bernheze;
. De gemeente Bernheze in gesprek is geweest met belanghebbende zoals ondernemers, ZLTO en Cumela;
. De gesproken ondernemers, ZLTO en Cumela hebben ingestemd met het instellen van dit verbod;
. De gesproken ondernemers, ZLTO en Cumela samen met de gemeente Bernheze verbodszones en voorkeursroutes hebben opgesteld;
. Er een intentieovereenkomst is opgesteld en ondertekend door gesproken ondernemers, ZLTO en Cumela met daarin doelstellingen en gebruik voorkeursroutes;
. Het verbod doorgaand zwaar verkeer uit de dorpskernen gaat weren op lange termijn door een aanpassing in de navigatiesystemen;
. In buurtgemeenten ook een vrachtwagenverbod van kracht is waardoor er meer druk ontstaat in de kernen van Bernheze;
. De verkeersveiligheid en leefbaarheid in de dorpskernen wordt verbeterd door dit verbod;
. Overlast door trillingen, geluid en geur wordt verminderd door dit verbod;
. Het verbod zorgt voor minder schade aan infrastructuur in de dorpskernen;
. Het verbod geen hinder veroorzaakt voor gemeentelijke ondernemers en economische activiteiten van deze ondernemers;
. Gemeentelijke ondernemers worden gezien als bestemmingsverkeer;
. Handhaving op het verbod zeer lastig is doordat ondernemers in het buitengebied als bestemmingsverkeer worden gezien en dus geen prioriteit heeft;
, Het doel is doorgaand zwaar verkeer uit de dorpskernen te weren op lange termijn door een aanpassing in de navigatiesystemen en hierdoor de overlast wordt verminderd;
. Burgerinitiatieven en bewoners de noodzaak van dit verbod kenbaar hebben gemaakt;
. Door het instellen van dit verbod het draagvlak in de omgeving wordt versterkt;
. Bij positieve effecten van dit verbod het ook wordt uitgebreid naar Vorstenbosch en Loosbroek;
. Bij andere ontsluitingsmogelijkheden in de toekomst van Heeswijk-Dinther het verbod wordt uitgebreid naar het Oosten en Westen;
. Het verbod wordt uitgevoerd door middel van het plaatsen van de verkeersborden C20/C20-ZB van bijlage 1 van het RVV 1990 met een onderbord met de tekst “uitgezonderd bestemmingsverkeer”;