Convenant digitaal parkeerrecht gehandicapten parkeerkaart

Voor gemeenten zonder betaalde parkeerregulering

Versie d.d. 30 april 2024

Ondergetekenden
  • 1.

    De Coöperatie Servicehuis Parkeer- en Verblijfsrechten U.A., statutair gevestigd in Den Haag, ingeschreven in het handelsregister onder nummer 50371371, postadres: Postbus 346, 3500 AH Utrecht, in deze vertegenwoordigd door haar directeurbestuurder, de heer M.A. van den Berg, hierna te noemen "SHPV";

    en

  • 2.

    de publiekrechtelijke rechtspersoon gemeente Bergeijk, gevestigd te Burgemeester Magneestraat 1, 5570 GA Bergeijk, in deze rechtsgeldig vertegenwoordigd door Wethouder Wijnen, daartoe aangewezen door de het college van Burgemeester en Wethouders op grond van de mandaatregeling d.d. 10 december 2024, het collegebesluit zoals genomen 17 juni 2024 en artikel 171 lid 2 Gemeentewet, hierna: "de partij";

Overwegen het volgende
  • Gemeenten hanteren verschillende vormen van vrijstelling van parkeerbelasting voor houders van een Europese gehandicaptenparkeerkaart 1 (GPK). Deze variëren van geen vrijstelling, beperkte vrijstelling tot gehele vrijstelling. Een overzicht over welke vrijstelling voor welke gemeente geldt is voor de doelgroep op dit moment niet goed beschikbaar.

  • De GPK bestaat op dit moment alleen in papieren vorm. Steeds meer gemeenten die een betaalde parkeerregulering kennen, gaan over op digitalisering van parkeerrechten (kentekenparkeren) en geautomatiseerde handhaving door middel van scanapparatuur. De scanapparatuur kan de papieren GPK niet herkennen, waardoor de scancontrole moet worden opgevolgd. In een aantal gemeenten wordt dit ondervangen met een aparte parkeervergunning voor gehandicapten. Bezoekende GPK-houders moeten in die gemeenten telkens een parkeervergunning aanvragen. Dit kost zowel de GPK-houder als de gemeente de nodige administratieve lasten.

  • Deze administratieve lasten kunnen aanzienlijk worden verminderd en de parkeerhandhaving wordt veel efficiënter, wanneer er in het GPK-register de benodigde gegevens zijn aangevuld, zoals BSN-nummer en kenteken(s), zodat in het Nationaal Parkeerregister (NPR) een digitale koppeling wordt gelegd tussen het kenteken en de GPK. In dat geval kan een GPK bij digitale handhaving in verschillende gemeenten erkend worden als geldig parkeerrecht.

  • SHPV is door ruim twintig gemeenten gevraagd om deze koppeling te ontwikkelen en een nationale oplossing te realiseren.

  • Deze oplossing heeft gevolgen voor de GPK-houder. Op fiscale parkeerplaatsen kan de GPK-houder niet meer volstaan met de fysieke GPK. Hiervoor in de plaats komt een app. De GPK-houder moet het kenteken in de app koppelen. Een landelijke werkgroep gehandicapten is nauw betrokken geweest bij het ontwikkelproces. Niet iedere GPK-houder zal een app gebruiken. Voor die GPK-houders wordt een alternatieve manier ontwikkeld mogelijk door middel van machtiging of anderszins via een klantcontactcentrum of centraal loket om via de app de GPK aan het kenteken te koppelen.

  • Gemeenten die geen betaalde parkeerregulering kennen tekenen dit convenant om hun inwonende GPK-houders de mogelijkheid te bieden om gebruik te maken van de vrijstelling bij de onderhavige gastgemeenten.

  • Met de partij die dit convenant tekent, wordt een hieraan gerelateerde verwerkersovereenkomst aangegaan.

En komen het volgende overeen

 

Artikel 1. Doel

In dit convenant wordt het 'digitaal parkeerrecht Gehandicaptenparkeerkaarť geïntroduceerd. Door het aansluiten bij dit convenant committeert de partij zich aan afspraken over de controleregels, die gelden bij het koppelen van een kenteken aan een GPK waarmee vervolgens door de GPK-houder een digitaal parkeerrecht GPK kan worden verkregen. Daarmee verkrijgen GPK-houders het recht om niet alleen in de gemeente waar zij ingeschreven staan, maar ook in gemeenten die zijn aangesloten bij het convenant, te parkeren overeenkomstig de plaatselijk geldende - en dus per gemeente vastgestelde - regels voor parkeren met een digitaal parkeerrecht GPK. Voor de GPK-houder wordt het via een app mogelijk gemaakt om eenvoudig na te gaan welke parkeerregels gelden bij de bij het convenant aangesloten gemeenten. De beoogde gevolgen hiervan zijn dat:

  • de mobiliteit van de GPK-houder wordt vergroot;- er een efficiëntere parkeerhandhaving kan plaatsvinden;

  • de gastvrijheid van de gemeente met vrijstelling voor mensen met een beperking wordt vergroot;

  • er minder administratieve druk bij handhaving en het verlenen van rechten aan GPKhouders ontstaat;

  • fraude met en diefstal van GPK's wordt beperkt.

Artikel 2. GPK-register

De partij verklaart dat zij ten aanzien van de GPK's van haar eigen inwoners het GPK-register bij de RDW actueel heeft ten tijde van de ingebruikname van het digitale parkeerrecht systeem en actueel houdt gedurende het gebruik van het digitale parkeerrecht systeem.

Artikel 3. Controleregels

  • 1.

    Voor het vestigen van een digitaal parkeerrecht GPK in het NPR wordt een set regels gehanteerd, welke voor iedere aan het convenant deelnemende gemeente eensluidend is. Deze set regels wordt 'de controleregels' genoemd, die als bijlage bij dit convenant is gevoegd.

  • 2.

    De partij werkt conform de actuele controleregels. De controleregels kunnen gewijzigd worden en SHPV houdt de partij op de hoogte van de wijzigingen. De partij neemt binnen acht weken na bekendmaking van de wijzigingen, de wijzigingen waar nodig conform over in haar lokale regelgeving en werkprocessen.

  • 3.

    Als de partij besluit de wijzigingen niet over te nemen, doet zij hiervan binnen tien weken na bekendmaking schríftelijk melding bij SHPV, zoals bedoeld in artikel 9 lid 4.

Artikel 4. Bezoekers

De partij accepteert bezoekers met een digitaal parkeerrecht GPK afkomstig uit andere gemeenten onder de voorwaarde, dat de bezoekers conform dezelfde controleregels het digitale parkeerrecht GPK hebben verkregen.

Artikel 5. Nieuwe deelnemers

Het aantal deelnemers aan dit convenant kan gedurende de looptijd van het convenant worden uitgebreid met andere gemeenten.

Artikel 6. Overzichten

SHPV houdt overzichten bij ten aanzien van drie onderwerpen, welke overzichten voor alle gemeenten die het convenant hebben getekend, raadpleegbaar zijn:

  • a.

    De wijzigingen van de controleregels zoals bedoeld in artikel 3 van dit convenant;

  • b.

    De door de partij gemaakte uitzonderingen op basis van de hardheidsclausule, zoals bedoeld in artikel 10;

  • c.

    De deelnemende gemeenten aan dit convenant, zoals bedoeld in artikel 5.

Artikel 7. Evaluatie en wijziging van het convenant

  • 1.

    SHPV evalueert de uitvoering en werking van dit convenant ten minste één keer per jaar, voor het eerst vóór 1 mei 2025. In de evaluatie worden alle gemeenten die het convenant hebben getekend actief betrokken. De evaluatie bevat in ieder geval de werking van de controleregels en de besluiten op basis van de hardheidsclausule, indien deze zijn opgenomen in het overzicht, zoals bedoeld in artikel 6. Het evaluatierapport wordt vastgesteld door de gemeenten, die het convenant hebben getekend.

  • 2.

    Mede naar aanleiding van de evaluatie kunnen gemeenten die het convenant 'voor gemeenten zonder betaalde parkeerregulering' hebben getekend en SHPV in onderling overleg besluiten het convenant te wijzigen. Voor het wijzigen geldt het volgende proces.

    • -

      SPHV bereidt de wijzigingen van het convenant voor in een tijdelijke ambtelijke werkgroep van de aan dit convenant deelnemende gemeenten;

    • -

      SHPV legt de preconceptwijzigingen ter inspraak voor aan alle gemeenten, die dit convenant hebben getekend;

    • -

      Na het verwerken van de inspraakreacties legt SHPV de conceptwijzigingen ter stemming voor aan alle gemeenten die dit convenant hebben getekend. De stemming vindt schriftelijk plaats binnen een periode van twee weken. Iedere gemeente - ofwel partij - heeft één stem. Bij een gewone meerderheid van stemmen geldt de wijziging als definitief;

    • -

      SHPV maakt de definitieve wijzigingen aan de partij schríftelijk bekend.

  • 3.

    De wijzigingen gelden na vaststelling als onderdeel van dit convenant. De partij die zich niet in de wijzigingen kan vinden, informeert SHPV over haar besluit tot opzegging conform artikel 9 lid 4.

Artikel 8. Geschillenbeslechting

In het geval van een geschil bijvoorbeeld over de uitleg van dit convenant of de toepassing van de hardheidsclausule, wordt daarvan onverwijld melding gedaan bij SHPV. Gezamenlijk wordt zo goed mogelijk getracht het geschil op te lossen. In het uiterste geval besluiten onderhavige partijen over te gaan tot mediation.

Artikel 9. Inwerkingtreding/ aansluiting systeem/ duur van het convenant / opzegging / kosten

  • 1.

    Het convenant treedt in werking op de datum van de ondertekening van dit convenant door de partij en SHPV.

  • 2.

    Binnen vier weken na ondertekening van dit convenant sluit SHPV de partij aan op het systeem van het digitale parkeerrecht GPK. De partij kan vanaf dat moment de benodigde gegevens aanvullen in het GPK-register.

  • 3.

    De duur van het convenant is onbeperkt, tenzij alle gemeenten die het convenant hebben getekend gezamenlijk bepalen het convenant te beëindigen.

  • 4.

    De partij kan haar deelname aan het convenant ieder moment opzeggen. De partij stelt binnen twee weken na formele besluitneming SHPV schríftelijk op de hoogte van haar besluit. Het convenant geldt als beëindigd uiterlijk drie maanden na de schríftelijke ontvangstbevestiging van SHPV.

  • 5.

    Wanneer een partij dit convenant opzegt, blijft dit voor de overige partijen in stand, voor zover de ínhoud en strekking ervan zich daartegen niet verzet.

  • 6.

    In uitzonderlijke gevallen kan er voor SHPV reden zijn om het convenant met de partij te beëindigen. SPHV gaat hiertoe in ieder geval niet over dan nadat er met de partij uitgebreid getracht is de gerezen problemen op te lossen.

  • 7.

    Aan deelname of beëindiging van deelname aan het convenant brengt SHPV geen kosten in rekening.

Artikel 10. Procesafspraak gemeentelijke hardheidsclausule

Op basis van de in de lokale regelgeving aanwezige hardheidsclausule kan de partij besluiten om een GPK-houder toegang te geven tot het digitale parkeerrecht GPK-systeem. De partij deelt gegevens over dit besluit binnen vier werken met SHPV. De gegevens voor de registratie van het geanonimiseerde besluit bevatten in ieder geval de datum, waarop het digitale parkeerrecht GPK is verleend en de specifieke omstandigheden van het geval, die hebben geleid tot de verlening van het digitale parkeerrecht GPK.

Artikel 11. Volmacht

  • 1.

    SHPV ondersteunt de partij bij het handmatig: starten van een parkeeractie, het wijzigen van voorkeurskentekens, het beoordelen van een leaseverklaring en overige feítelijke handelingen in het kader van de digitale parkeerrecht GPK- systeem. SHPV zal hiertoe een landelijk loket inrichten, waar gebruikers terecht kunnen.

  • 2.

    Partij geeft middels dit Convenant aan SHPV een volmacht om namens de partij alle benodigde feítelijke handelingen zoals bedoeld in lid 1 te verrichten.

  • 3.

    Partij geeft daarnaast toestemming aan SHPV om de volmacht aan een andere organisatie te verlenen, die SHPV zal contracteren voor het bedienen van het landelijk loket. Voordat SHPV de volmacht aan een andere organisatie verleend, geeft SHPV de partij een termijn van twee weken om eventuele bezwaren kenbaar te maken. Bij gebleken bezwaren verkent SHPV samen met de partij op welke wijze hieraan het beste tegemoet kan worden gekomen.

Artikel 12. Overige

  • 1.

    De partij draagt zelf zorg voor de bekendmaking van de ondertekening van dit convenant conform haar eigen beleid. 2. 3. 4.

  • 2.

    De partij kan na schriftelijk akkoord van SHPV afwijken van de in dit convenant genoemde termijnen.

  • 3.

    De partij bepaalt zelf of een overgangsregeling wordt opgenomen en hoe deze wordt vormgegeven.

  • 4.

    Indien een bepaling in dit convenant nietig is of door een (scheids)rechterlijke uitspraak (dan wel een bindend advies) wordt vernietigd, zullen de overige bepalingen in deze overeenkomst van kracht blijven. Partijen komen in een dergelijk geval een aanvullende regeling overeen, die qua aard en ínhoud zoveel mogelijk gelijk is aan de nietige of vernietigde bepaling.

Gemeente Bergeijk

Het college van de gemeente Bergeijk

namens deze:

L.J.J.M. Wijnen-Koenen

Wethouder

SHPV

namens deze:

M.A. van den Berg

Directeur-bestuurder

Toelichting

Algemeen

Het sluiten van een convenant is een middel om vast te leggen op welke wijze deelnemende gemeenten beoordelen ofiemand in aanmerking komt vooreen digitaal parkeerrecht GPK, zodat een gelijk speelveld ontstaat tussen deelnemende gemeenten. Daarmee verkrijgen GPK-houders het recht om niet alleen in de gemeente waar zij ingeschreven staan, maar ook in gemeenten die zijn aangesloten bij het convenant, te parkeren voor zover relevant overeenkomstig de plaatselijk geldende - en dus per gemeente vastgestelde - regels voor parkeren met een digitaal parkeerrecht GPK.

Artikel 2

Binnen het NPR bestaat nu al het GPK-register. Hierin kunnen alle gemeenten de door hen uitgegeven GPK's registreren. Het GPK-register wordt door het 'digitaal parkeerrecht GPK'- systeem' gebruikt om dejuistheid van de gegevens van een GPK te controleren. Het is daarom van belang dat gemeenten hun GPK-register op orde hebben en houden, wat ook betekent dat gegevens aangevuld moeten worden waaronder in ieder geval het BSNnummer van de kaarthouder.

Artikel 3 lid 1

De kern van het succes van het digitale parkeerrecht GPK-systeem zit hierin dat de gastgemeente erop moet kunnen vertrouwen, dat de bezoekers met een digitaal parkeerrecht GPK van andere gemeenten onder dezelfde voorwaarden het digitaal parkeerrecht GPK hebben verkregen. Het is daarom essentieel dat alle deelnemende gemeenten met een eensluidende set regels - de controleregels - werken. Het toepassen van de hardheidsclausule door een partij kan hier een uitzondering op vormen.

Artikel 4

In deze bepaling erkent de gastgemeente bezoekers met een digitaal parkeerrecht GPK uit een andere gemeente. Dit geldt uiteraard alleen voorzover er sprake is van een betaalde parkeerregulering. Voor gemeenten die geen betaalde parkeerregulering kennen of gemeenten die geen vrijstelling voor bezoekers kennen, zijn er geen veranderingen.

Artikel 5

Het is een nieuw instrument en gemeenten zullen op verschillende momenten instappen. Daarom is ervoor gekozen om het convenant telkens tussen een individuele gemeente en SHPV te tekenen. Mede om te borgen dat alle bestaande en nieuw deelnemende gemeenten over dezelfde tekst van het convenant beschikken, zullen wijzigingen van het convenant zowel voor de nieuw deelnemende gemeenten als ook voor de bestaande deelnemers moeten gelden, zie artikel 7.

Artikel 7

Een goede evaluatie is een essentieel onderdeel bij het gebruiken van een nieuw instrument, zoals het onderhavige digitaal parkeerrecht GPK. Er kunnen diverse aanbevelingen uit de evaluatie naar voren komen, waaronder aanbevelingen voor het aanpassen van de controleregels en de bepalingen in het convenant. Gemeenten die een betaalde parkeerregulering kennen, zijn degenen die een direct belang bij de controleregels hebben. Zij hebben een eigen convenant getekend, waarin is opgenomen hoe zij de controleregels kunnen aanpassen. Voor gemeenten die geen betaalde parkeerregulering kennen, worden wijzingen van de controleregels als een gegeven beschouwd. Voor het aanpassen van dit convenant geldt een proces, zoals beschreven in artikel 7. Zodra de wijzigingen van het convenant in het stemproces zijn goedgekeurd worden deze automatisch doorgevoerd in en maken onderdeel uit van het convenant. Als een partij zich niet kan vinden in de wijzigingen van het convenant, staat de route van opzeggen van het convenant open.

Artikel 9 lid 3

Hier is beëindiging van het convenant met alle partijen bedoeld. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn als gevolg van wijziging van hogere regelgeving of wijziging van de techniek, waardoor de huidige oplossing niet meer mogelijk of overbodig is geworden.

Artikel 9 lid 4

Hier is beëindiging van het convenant door een individuele gemeente bedoeld. Deze beëindiging heeft alleen gevolgen voor die individuele gemeente. Een beëindiging hoeft niet gemotiveerd te worden.

Naar boven