Gemeenteblad van Bergeijk
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Bergeijk | Gemeenteblad 2025, 375764 | overige overheidsinformatie |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Bergeijk | Gemeenteblad 2025, 375764 | overige overheidsinformatie |
Convenant digitaal parkeerrecht gehandicapten parkeerkaart
De Coöperatie Servicehuis Parkeer- en Verblijfsrechten U.A., statutair gevestigd in Den Haag, ingeschreven in het handelsregister onder nummer 50371371, postadres: Postbus 346, 3500 AH Utrecht, in deze vertegenwoordigd door haar directeurbestuurder, de heer M.A. van den Berg, hierna te noemen "SHPV";
de publiekrechtelijke rechtspersoon gemeente Bergeijk, gevestigd te Burgemeester Magneestraat 1, 5570 GA Bergeijk, in deze rechtsgeldig vertegenwoordigd door Wethouder Wijnen, daartoe aangewezen door de het college van Burgemeester en Wethouders op grond van de mandaatregeling d.d. 10 december 2024, het collegebesluit zoals genomen 17 juni 2024 en artikel 171 lid 2 Gemeentewet, hierna: "de partij";
Gemeenten hanteren verschillende vormen van vrijstelling van parkeerbelasting voor houders van een Europese gehandicaptenparkeerkaart 1 (GPK). Deze variëren van geen vrijstelling, beperkte vrijstelling tot gehele vrijstelling. Een overzicht over welke vrijstelling voor welke gemeente geldt is voor de doelgroep op dit moment niet goed beschikbaar.
De GPK bestaat op dit moment alleen in papieren vorm. Steeds meer gemeenten die een betaalde parkeerregulering kennen, gaan over op digitalisering van parkeerrechten (kentekenparkeren) en geautomatiseerde handhaving door middel van scanapparatuur. De scanapparatuur kan de papieren GPK niet herkennen, waardoor de scancontrole moet worden opgevolgd. In een aantal gemeenten wordt dit ondervangen met een aparte parkeervergunning voor gehandicapten. Bezoekende GPK-houders moeten in die gemeenten telkens een parkeervergunning aanvragen. Dit kost zowel de GPK-houder als de gemeente de nodige administratieve lasten.
Deze administratieve lasten kunnen aanzienlijk worden verminderd en de parkeerhandhaving wordt veel efficiënter, wanneer er in het GPK-register de benodigde gegevens zijn aangevuld, zoals BSN-nummer en kenteken(s), zodat in het Nationaal Parkeerregister (NPR) een digitale koppeling wordt gelegd tussen het kenteken en de GPK. In dat geval kan een GPK bij digitale handhaving in verschillende gemeenten erkend worden als geldig parkeerrecht.
Deze oplossing heeft gevolgen voor de GPK-houder. Op fiscale parkeerplaatsen kan de GPK-houder niet meer volstaan met de fysieke GPK. Hiervoor in de plaats komt een app. De GPK-houder moet het kenteken in de app koppelen. Een landelijke werkgroep gehandicapten is nauw betrokken geweest bij het ontwikkelproces. Niet iedere GPK-houder zal een app gebruiken. Voor die GPK-houders wordt een alternatieve manier ontwikkeld mogelijk door middel van machtiging of anderszins via een klantcontactcentrum of centraal loket om via de app de GPK aan het kenteken te koppelen.
In dit convenant wordt het 'digitaal parkeerrecht Gehandicaptenparkeerkaarť geïntroduceerd. Door het aansluiten bij dit convenant committeert de partij zich aan afspraken over de controleregels, die gelden bij het koppelen van een kenteken aan een GPK waarmee vervolgens door de GPK-houder een digitaal parkeerrecht GPK kan worden verkregen. Daarmee verkrijgen GPK-houders het recht om niet alleen in de gemeente waar zij ingeschreven staan, maar ook in gemeenten die zijn aangesloten bij het convenant, te parkeren overeenkomstig de plaatselijk geldende - en dus per gemeente vastgestelde - regels voor parkeren met een digitaal parkeerrecht GPK. Voor de GPK-houder wordt het via een app mogelijk gemaakt om eenvoudig na te gaan welke parkeerregels gelden bij de bij het convenant aangesloten gemeenten. De beoogde gevolgen hiervan zijn dat:
De partij verklaart dat zij ten aanzien van de GPK's van haar eigen inwoners het GPK-register bij de RDW actueel heeft ten tijde van de ingebruikname van het digitale parkeerrecht systeem en actueel houdt gedurende het gebruik van het digitale parkeerrecht systeem.
De partij werkt conform de actuele controleregels. De controleregels kunnen gewijzigd worden en SHPV houdt de partij op de hoogte van de wijzigingen. De partij neemt binnen acht weken na bekendmaking van de wijzigingen, de wijzigingen waar nodig conform over in haar lokale regelgeving en werkprocessen.
De partij accepteert bezoekers met een digitaal parkeerrecht GPK afkomstig uit andere gemeenten onder de voorwaarde, dat de bezoekers conform dezelfde controleregels het digitale parkeerrecht GPK hebben verkregen.
Het aantal deelnemers aan dit convenant kan gedurende de looptijd van het convenant worden uitgebreid met andere gemeenten.
SHPV houdt overzichten bij ten aanzien van drie onderwerpen, welke overzichten voor alle gemeenten die het convenant hebben getekend, raadpleegbaar zijn:
Artikel 7. Evaluatie en wijziging van het convenant
SHPV evalueert de uitvoering en werking van dit convenant ten minste één keer per jaar, voor het eerst vóór 1 mei 2025. In de evaluatie worden alle gemeenten die het convenant hebben getekend actief betrokken. De evaluatie bevat in ieder geval de werking van de controleregels en de besluiten op basis van de hardheidsclausule, indien deze zijn opgenomen in het overzicht, zoals bedoeld in artikel 6. Het evaluatierapport wordt vastgesteld door de gemeenten, die het convenant hebben getekend.
Mede naar aanleiding van de evaluatie kunnen gemeenten die het convenant 'voor gemeenten zonder betaalde parkeerregulering' hebben getekend en SHPV in onderling overleg besluiten het convenant te wijzigen. Voor het wijzigen geldt het volgende proces.
Na het verwerken van de inspraakreacties legt SHPV de conceptwijzigingen ter stemming voor aan alle gemeenten die dit convenant hebben getekend. De stemming vindt schriftelijk plaats binnen een periode van twee weken. Iedere gemeente - ofwel partij - heeft één stem. Bij een gewone meerderheid van stemmen geldt de wijziging als definitief;
Artikel 8. Geschillenbeslechting
In het geval van een geschil bijvoorbeeld over de uitleg van dit convenant of de toepassing van de hardheidsclausule, wordt daarvan onverwijld melding gedaan bij SHPV. Gezamenlijk wordt zo goed mogelijk getracht het geschil op te lossen. In het uiterste geval besluiten onderhavige partijen over te gaan tot mediation.
Artikel 9. Inwerkingtreding/ aansluiting systeem/ duur van het convenant / opzegging / kosten
Artikel 10. Procesafspraak gemeentelijke hardheidsclausule
Op basis van de in de lokale regelgeving aanwezige hardheidsclausule kan de partij besluiten om een GPK-houder toegang te geven tot het digitale parkeerrecht GPK-systeem. De partij deelt gegevens over dit besluit binnen vier werken met SHPV. De gegevens voor de registratie van het geanonimiseerde besluit bevatten in ieder geval de datum, waarop het digitale parkeerrecht GPK is verleend en de specifieke omstandigheden van het geval, die hebben geleid tot de verlening van het digitale parkeerrecht GPK.
SHPV ondersteunt de partij bij het handmatig: starten van een parkeeractie, het wijzigen van voorkeurskentekens, het beoordelen van een leaseverklaring en overige feítelijke handelingen in het kader van de digitale parkeerrecht GPK- systeem. SHPV zal hiertoe een landelijk loket inrichten, waar gebruikers terecht kunnen.
Partij geeft daarnaast toestemming aan SHPV om de volmacht aan een andere organisatie te verlenen, die SHPV zal contracteren voor het bedienen van het landelijk loket. Voordat SHPV de volmacht aan een andere organisatie verleend, geeft SHPV de partij een termijn van twee weken om eventuele bezwaren kenbaar te maken. Bij gebleken bezwaren verkent SHPV samen met de partij op welke wijze hieraan het beste tegemoet kan worden gekomen.
Indien een bepaling in dit convenant nietig is of door een (scheids)rechterlijke uitspraak (dan wel een bindend advies) wordt vernietigd, zullen de overige bepalingen in deze overeenkomst van kracht blijven. Partijen komen in een dergelijk geval een aanvullende regeling overeen, die qua aard en ínhoud zoveel mogelijk gelijk is aan de nietige of vernietigde bepaling.
Gemeente Bergeijk
Het college van de gemeente Bergeijk
namens deze:
L.J.J.M. Wijnen-Koenen
Wethouder
SHPV
namens deze:
M.A. van den Berg
Directeur-bestuurder
Het sluiten van een convenant is een middel om vast te leggen op welke wijze deelnemende gemeenten beoordelen ofiemand in aanmerking komt vooreen digitaal parkeerrecht GPK, zodat een gelijk speelveld ontstaat tussen deelnemende gemeenten. Daarmee verkrijgen GPK-houders het recht om niet alleen in de gemeente waar zij ingeschreven staan, maar ook in gemeenten die zijn aangesloten bij het convenant, te parkeren voor zover relevant overeenkomstig de plaatselijk geldende - en dus per gemeente vastgestelde - regels voor parkeren met een digitaal parkeerrecht GPK.
Binnen het NPR bestaat nu al het GPK-register. Hierin kunnen alle gemeenten de door hen uitgegeven GPK's registreren. Het GPK-register wordt door het 'digitaal parkeerrecht GPK'- systeem' gebruikt om dejuistheid van de gegevens van een GPK te controleren. Het is daarom van belang dat gemeenten hun GPK-register op orde hebben en houden, wat ook betekent dat gegevens aangevuld moeten worden waaronder in ieder geval het BSNnummer van de kaarthouder.
De kern van het succes van het digitale parkeerrecht GPK-systeem zit hierin dat de gastgemeente erop moet kunnen vertrouwen, dat de bezoekers met een digitaal parkeerrecht GPK van andere gemeenten onder dezelfde voorwaarden het digitaal parkeerrecht GPK hebben verkregen. Het is daarom essentieel dat alle deelnemende gemeenten met een eensluidende set regels - de controleregels - werken. Het toepassen van de hardheidsclausule door een partij kan hier een uitzondering op vormen.
In deze bepaling erkent de gastgemeente bezoekers met een digitaal parkeerrecht GPK uit een andere gemeente. Dit geldt uiteraard alleen voorzover er sprake is van een betaalde parkeerregulering. Voor gemeenten die geen betaalde parkeerregulering kennen of gemeenten die geen vrijstelling voor bezoekers kennen, zijn er geen veranderingen.
Het is een nieuw instrument en gemeenten zullen op verschillende momenten instappen. Daarom is ervoor gekozen om het convenant telkens tussen een individuele gemeente en SHPV te tekenen. Mede om te borgen dat alle bestaande en nieuw deelnemende gemeenten over dezelfde tekst van het convenant beschikken, zullen wijzigingen van het convenant zowel voor de nieuw deelnemende gemeenten als ook voor de bestaande deelnemers moeten gelden, zie artikel 7.
Een goede evaluatie is een essentieel onderdeel bij het gebruiken van een nieuw instrument, zoals het onderhavige digitaal parkeerrecht GPK. Er kunnen diverse aanbevelingen uit de evaluatie naar voren komen, waaronder aanbevelingen voor het aanpassen van de controleregels en de bepalingen in het convenant. Gemeenten die een betaalde parkeerregulering kennen, zijn degenen die een direct belang bij de controleregels hebben. Zij hebben een eigen convenant getekend, waarin is opgenomen hoe zij de controleregels kunnen aanpassen. Voor gemeenten die geen betaalde parkeerregulering kennen, worden wijzingen van de controleregels als een gegeven beschouwd. Voor het aanpassen van dit convenant geldt een proces, zoals beschreven in artikel 7. Zodra de wijzigingen van het convenant in het stemproces zijn goedgekeurd worden deze automatisch doorgevoerd in en maken onderdeel uit van het convenant. Als een partij zich niet kan vinden in de wijzigingen van het convenant, staat de route van opzeggen van het convenant open.
Hier is beëindiging van het convenant met alle partijen bedoeld. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn als gevolg van wijziging van hogere regelgeving of wijziging van de techniek, waardoor de huidige oplossing niet meer mogelijk of overbodig is geworden.
Hier is beëindiging van het convenant door een individuele gemeente bedoeld. Deze beëindiging heeft alleen gevolgen voor die individuele gemeente. Een beëindiging hoeft niet gemotiveerd te worden.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-375764.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.