Nummer: 2025-052800
Burgemeester en Wethouders van Ridderkerk,
Gelet op:
- •
artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap en dat deze bevoegdheid op grond van het mandaatbesluit is gemandateerd aan de manager Cluster Ruimte;
- •
artikel 15 lid 1 van de WVW 1994 ingevolge de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;
- •
artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge de plaatsing en verwijdering van de verkeerstekens van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;
- •
krachtens artikel 14 van het BABW wordt de plaatsing van onderborden, zoals bedoeld in artikel 8, lid 2 en lid 3 van het BABW, in het betrokken verkeersbesluit tot uiting gebracht;
- •
artikel 24 BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met (een gemachtigde van) de korpschef van de politie;
- •
artikel 37 van het BABW inzake het Wegverkeer geeft aan dat tijdelijke plaatsing en de tijdelijke maatregel geschieden krachtens een verkeersbesluit indien de omstandigheden die tot plaatsing of tot de tijdelijke maatregel leiden van langere duur zijn dan vier maanden dan wel zich regelmatig voordoen.
Overwegende
dat:
- •
de Benedenrijweg binnen de bebouwde kom van Ridderkerk ligt;
- •
de keerwand waarop dit verkeersbesluit betrekking heeft, is gelegen aan de Benedenrijweg ter hoogte van perceelnummer 461, nabij het Donckse Bos;
- •
de keerwand ter hoogte van het Donckse Bos, in de huidige situatie, sinds oktober 2023 wordt gemonitord vanwege zorgen over de stabiliteit van de keerwand en de naastgelegen wegconstructie;
- •
uit deze monitoring in maart 2024 is gebleken dat de stabiliteit van de keerwand is afgenomen;
- •
om die reden de monitoring is geïntensiveerd om zo te kunnen beoordelen of aanvullende maatregelen noodzakelijk zijn voor het borgen van de verkeersveiligheid;
- •
uit onderzoek is gebleken dat tijdelijke technische maatregelen onvoldoende effectief zijn om de stabiliteit van de keerwand en de naastgelegen wegconstructie te waarborgen;
- •
de enige passende tijdelijke maatregel bestaat uit het reduceren van de verkeersbelasting op de Benedenrijweg ter hoogte van het Donckse Bos;
- •
daarom in november 2024 tijdelijke verkeersmaatregelen zijn genomen, bestaande uit het afsluiten van het fiets- en voetpad, het inzetten van één rijstrook voor voetgangers en fietsers, en het geleiden van het autoverkeer over één rijstrook door middel van een verkeersregelinstallatie;
- •
deze verkeersmaatregelen destijds zonder voorafgaand verkeersbesluit zijn getroffen vanwege de acute noodzaak tot het waarborgen van de verkeersveiligheid;
- •
inmiddels duidelijk is dat de tijdelijke verkeersmaatregelen naar verwachting nog minimaal één jaar van kracht zullen blijven;
- •
om die reden thans alsnog een formeel verkeersbesluit wordt genomen ter juridische onderbouwing van de bestaande tijdelijke situatie;
- •
ter bevordering van de verkeersveiligheid de maximumsnelheid ter hoogte van deze tijdelijke verkeersmaatregelen is teruggebracht naar 30 km/uur;
- •
het verkeer ter plaatse met behulp van verkeersbord J16 “werk in uitvoering” wordt gewaarschuwd voor de aanwezigheid van de tijdelijke situatie en wegwerkzaamheden;
- •
deze maatregel per direct van kracht is en blijft gelden gedurende de looptijd van de tijdelijke verkeersmaatregel aan de Benedenrijweg, of zoveel korter dan wel langer als voor de uitvoering van de werkzaamheden noodzakelijk is;
- •
deze verkeersmaatregelen noodzakelijk zijn om de verkeersveiligheid te waarborgen totdat de vervanging van de keerwand kan plaatsvinden;
- •
de onder “besluiten” genoemde weg in eigendom, beheer en onderhoud is bij de gemeente Ridderkerk
- •
het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;
- •
onderhavige verkeersmaatregelen zijn besproken met de verkeersadviseur van de politie;
nemen, gelet op het voorgaande, de volgende
BESLUITEN
:
- 1.
het instellen van een maximumsnelheid van 30 km/u op de Benederijweg ter hoogte van het perceel 461 door het plaatsen van de borden A130 van Bijlage 1 van het RVV 1990;
- 2.
het instellen tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven op de Benederijweg ter hoogte van perceel 461 bij de uitrit van het naastgelegen terrein door het plaatsen van het bord D5l van Bijlage 1 van het RVV 1990;
- 3.
het instellen van een verbod voor bestuurders om door te gaan bij nadering van verkeer uit tegengestelde richting en het verplicht voor laten gaan van tegemoetkomend verkeer door bestuurders uit tegengestelde richting op de Benedenrijweg ter hoogte van de tijdelijke versmalling bij perceel 461, door het plaatsen van de borden F5 en F6 van Bijlage 1 van het RVV 1990;
- 4.
het instellen van een gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft op de Benederijweg ter hoogte van perceel 461 van Bijlage 1 van het RVV 1990;
- 5.
het instellen van een gebod voor motorvoertuigen om elkaar onderling in te halen op de Benederijweg ter hoogte van het perceel 461 door het plaatsen van de borden F1 van Bijlage 1 van het RVV 1990.
Aldus besloten te Ridderkerk, 4 september 2025
Burgemeester en wethouders van gemeente Ridderkerk,
Namens deze,
De heer L. Vredeveld
Manager Cluster Ruimte
(deze brief is digitaal goedgekeurd en daarom niet met de hand ondertekend)
Bezwaar
Belanghebbenden kunnen binnen 6 weken na de publicatiedatum tegen dit besluit een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Ridderkerk, Postbus 271, 2980 AG Ridderkerk.
Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en bevat tenminste het volgende:
- a.
Naam en het adres van de indiener;
- b.
- c.
Vermelding van de datum en het kenmerk van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;
- d.
Een opgave van de redenen waarom men zich met de beschikking niet kan vinden.
Als u op de uitspraak in bezwaar niet kunt wachten en snel een voorlopige maatregel nodig is, kunt u de rechter daar om verzoeken. Dat verzoek kunt u indienen bij de voorzieningenrechter van de Arrondissementsrechtbank Rotterdam, Postbus 50951, 3007 BM Rotterdam. Dit kan alleen als u het bezwaarschrift al bij het college van burgemeester en wethouders heeft ingediend. Met uw verzoek aan de rechtbank moet u een kopie van het bezwaarschrift meesturen. Als u van deze mogelijkheid gebruik maakt, wordt u griffierecht berekend.