Verkeersbesluit 30 km/uur-zone en parkeerverbodzone Vinkenwaard-Zuid - Gemeente Alblasserdam

Kenmerk: 2025-0075937

College van burgemeester en wethouders van Alblasserdam

Inleiding:

Voor het bedrijventerrein Vinkenwaard-Zuid is groot onderhoud nodig waarbij tegelijkertijd de mogelijkheid wordt benut om het terrein te voorzien van een nieuwe inrichting van de openbare ruimte. Hiervoor is samen met de ondernemers een nieuw inrichtinsgplan opgesteld en wat door de raad is vastgesteld. Het inrichtingsplan richt zich op toekomstbestendige, veilige en leefbare openbare ruimte waarin het verblijfsaspect centraal staat. De inrichting is conform de uitgangspunten van het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) van Alblasserdam. In het GVVP is een kaart met wegencategorisering opgenomen met onderscheid van de gebiedsontsluitingsweg en de erftoegangswegen (verblijfsgebieden). Hierbij is vastgesteld dat binnen de bebouwde kom erftoegangswegen in verblijfsgebieden worden ingericht en worden aangewezen als 30 km/uur-zones. Met het nieuwe inrichtingsplan en met dit verkeersbesluit wordt hieraan voldaan.

 

Dit verkeersbesluit heeft betrekking op de volgende maatregelen:

1. het instellen van een 30 km/uur-zone voor het gebied Vinkenwaard-Zuid, bestaande uit de wegen Kelvinring en Ohmweg, inclusief de bijbehorende zijwegen;

2. het instellen van een parkeerverbodzone voor het gebied Vinkenwaard-Zuid, bestaande uit de wegen Kelvinring en Ohmweg, inclusief de bijbehorende zijwegen;

3. het opheffen van alle andere verkeersborden binnen het genoemde zonegebied Vinkenwaard-Zuid, met uitzondering van de bovengenoemde maatregelen 1 (30 km/uur-zone) en 2 (parkeerverbodszone) en met uitzondering van de borden voor parkeerplaatsen opladen elektrische voertuigen conform het verkeersbesluit van 26 maart 2025 met kenmerk 2025-0026041

 

Bevoegdheid:

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Het betreft namelijk verkeer op wegen onder beheer van de gemeente Alblasserdam.

 

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Op grond van artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Op grond van artikel 15 lid 2 van de Wegenverkeerswet 1994 moeten maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg conform een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

Op grond van artikel 21 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer moet het verkeersbesluit vermelden welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het verkeersbesluit. Als ook andere van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen in het geding zijn, wordt vervolgens aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

 

Met het verkeersbesluit worden de onderstaande doelstellingen nagestreefd.

 

  • -

    het verzekeren van de veiligheid op de weg;

    * het instellen van de 30 km/uur-zone voor dit gebied sluit aan bij het landelijk beleid Duurzaam Veilig waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen de wegcategoriën stroomwegen, gebeidsontsluitingswegen en erftoegangswegen en waarbij per categorie bijbehorende wegkenmerken zijn vastgesteld;

    * het instellen van de 30 km/uur-zone voor dit gebied sluit tevens aan bij het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) van Alblasserdam waarbij de wegen in dit gebied zijn gecategroiseerd als erftoegangswegen en waarbij is vastgesteld om erftoegangswegen binnen de bebouwde kom in te richten en aan te wijzen als 30 km/uur-zone;

    * het instellen van de 30 km/uur-zone gebeurt in combinatie met een nieuw inrichtingsplan waarbij de openbare wegen in dit gebied een nieuwe weginrichting krijgen en waarbij deze nieuwe weginrichitng voldoet aan de landelijk geformuleerde wegkenmerken en eisen van een 30 km/uur-inrichting;

    * het gebruik van de wegen in dit gebied sluit eveneens aan bij de uitgangspunten van het landelijk en gemeentelijk verkeersbeleid;

    * hiermee komen vorm, functie en gebruik van de wegen in dit gebied overeen met de uitgangspunten van het landelijk en gemeentelijk verkeersbeleid dat hoort bij een verblijfsgebied met erftoegangswegen; in combinatie daarvan met het instellen van een 30 km/uur-zone in dit gebied wordt de meest optimale verkeersveilige situatie gecreeërd;

    * met de nu voorliggende weginrichting is de meest optimale balans gecreeërd tussen enerzijds de meest maximale inrichting en maatregelen voor de verkeersveiligheid en anderzijds behoud van de benodigde vrije doorgang voor onder andere vrachtverkeer, hulpdiensten en parkeergelegenheid;

    * de nieuwe inrichting is zodanig dat de beoogde snelheid van 30 km/uur redelijkerwijs voortvloeit uit de vormgeving van de weg en dat weggebruikers hierdoor veelal automatisch hun snelheid aanpassen naar de beoogde snelheid van 30 km/uur;

    * conform de landelijke wegkenmerken van een verblijfsgebied met erftoegangswegen (30 km/uur-zone) zijn de kruisingen gelijkwaardig vormgegeven en geldt hierbij de voorrangsregeling van een gelijkwaardige kruising (rechts gaat voor), zoals dat gebruikelijk is 30 km/uur-zones;

    * de nieuwe inrichting in combinatie met de 30 km/uur-zone zullen bijdrage aan het verlagen van de snelheid, verbeteren van de verkeersveiligheid en het creëren van een omgeving waarin weken, bezoeken en verblijven op een verilige manier samengaan;

    * met het instellen van een parkeerverbodszone wordt geregeld dat weggebruikers alleen mogen parkeren op plekken waar dat vanuit verkeersveiligheid voldoende verantwoord is;

    * de parkeerverbodszone wordt ondersteund met het nieuwe inrichtingsplan waarbij de openbare wegen in het gebied worden voorzien van duidelijk aangegeven parkeervakken en parkeerstroken; deze parkeervakken en parkeerstroken zijn gelegen op plekken waar het parkeren op voldoende veilige wijze mogelijk is; buiten deze parkeervakken en parkeerstroken geeft parkeren een knelpunt met betrekking tot verkeersveiligheid ;

    * bij de afweging voor dit verkeersbesluit en bij de indeling van de parkeervakken en parkeerstroken is rekening gehouden met het feit dat dit een bedrijventerrein is en daarmee met de benodigde manouvreerruimte voor (groot) vrachtverkeer;

    * de algemene regels uit de wegenverkeerswet, zoals parkeerverbod op en rondom kruisingen, parkeerverbod voor uitritten en dergelijke zijn voor dit gebied niet voldoende, omdat in dit gebied (bedrijventerrein) het parkeren ook op andere plekken hinder kan geven voor onder andere de manoeuvreerruimte voor (groot) vrachtverkeer; om deze reden is extra regelgeving nodig omtrent de plekken waar wel en niet geparkeerd kan worden;

    * met deze maatregelen ontstaat een duidelijke en overzichtelijke situatie tussen weggedeeltes waar wel en waar niet op veilige wijze geparkeerd mag worden;

    * de zone bestaat uit erftoegangswegen binnen de bebouwde kom waarbij het conform het landelijk verkeersbeleid Duurzaam Veilig gebruikelijk is dat weggebruikers rekening moeten houden met activiteiten zoals parkeren, stilstaande voertuigen en dergelijke;

    * de maatregel en de nieuwe inrichting sluiten aan bij de landelijke en gemeentelijk verkeersbeleid en voldoet aan de eisen en richtlijnen voor weginrichting;

    * met de parkeerverbodszone is het noodzakelijk en wenselijk om alle andere borden inzake het parkeren weg te halen. De bestaande borden geven geen toegevoegde waarde meer bovenop het zonale bord maar geven wel verwarring als deze in combinatie met het zonale bord wordt toegepast; om die reden is het beter om alle borden inzak het parkeren op te heffen

    * de borden inzake het parkeren voor opladen van elektrische voertuigen, op grond van het verkeersbesluit van 25 maart is niet strijdig met de parkeerverbodszone en kan als aanvullende regel op de parkeerverbodszone behouden blijven;

    * in 30 km/uur-zones is het, conform de bijbehorende wegkenmerken, gebruikelijk om geen voorrangskruisingen toe te passen; op kruisingen geldt de algemene verkeersregel uit de Wegenverkeerswet namelijk 'rechts gaat voor'; de nieuwe inrichting voldoet aan dit beleid en daarbij is bijpassend aan deze inrichting en beleid is het beter om de voorrangskruisingen op te heffenn;

     

  • -

    het beschermen van weggebruikers en passagiers;

    * deze maatregelen zorgen ervoor dat de weggedeeltes op de juiste wijze worden gebruikt en bieden daarmee voldoende bescherming voor alle weggebruikers, waaronder voetgangers, fietsverkeer, autoverkeer, vrachtverkeer, verkeer dat een uitrit in of uit rijdt , het parkeren en bevoorrading in het gebied.

     

  • -

    het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

    * alle maatregelen met bijbehorende inrichting voldoen aan de landelijk geformuleerde wegkenmerken die horen bij een verblijfsgebied met eftoegangswegen (30 km/uur-zone)

    * de nieuwe inrichting van de openbare wegen in het gebied, inclusief de parkeergelegenheid, voldoet aan de landelijke richtlijnen zoals onder andere vermeld in de diverse CROW-publicaties; hiermee wordt het in stand houden van de weg en de bruikbaarheid daarvan voldoende gewaarborgd;

     

  • -

    het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

    * met het aanwijzen en inrichten van een 30 km/uur-zone wordt een optimale balans geboden voor de vrijheid van alle weggebruikers;

    * met het aanwijzen en inrichting van een 30 km/uur-zone blijven de bestemmingen in het gebied voldoende toegankelijk; de doorstroming is bij 30 km/uur-zone van ondergeschikt belang en dat is voor dergelijke gebieden acceptabel; ook met een lagere snelheid (en minder doorstroming) blijven de bestemmingen voldoende toegankelijk en heeft het verkeer voldoende vrijheid om hun bestemmingen te bereiken;

    * de nieuwe situatie heeft geen invloed op het aantal verkeersbewegingen; dezelfde verkeersbewegingen uit de huidige situatie zijn in de nieuwe situatie eveneens mogelijk; er worden geen onacceptabele opstoppingen verwacht, anders dan wat voor dergelijke gebieden acceptabel zijn;

    * de parkeerverbodszone en de nieuwe inrichting met parkeervakken geven meer vrijheid aan het overige verkeer om op veilige wijze en met voldoende ruimte te kunnen manoeuvreren;

    * voor het parkeren is geen noodzaak aanwezig om buiten de aangegevn parkeervakken en parkeerstroken te parkeren; hiervoor geldt enerzijds dat bedrijven zelf verantwoordelijk zijn voor het bieden van voldoende parkeergelegenheid op eigen terrein en anderzijds dat met de nieuwe inrichting de meest optimale hoeveelheid parkeerplaatsen is geboden;

    * met deze maatregelen is een optimale balans gecreërd tussen enerzijds het bieden van voldoende veilige ruimte om rondom de geparkeerde voertuigen te kunnen manouevreren en anderzijds het biede van voldoende parkeergelgenheid op de veilige plekken;

     

  • -

    het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade;

    * de kans op overlast, hinder of schade door dit verkeersbesluit is niet aanwezig of verwaarlooosbaar;

     

  • -

    het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

    * dit verkeersbesluit heeft geen gevolgen voor de aantasting van het karakter of van de functie van objecten of het gebied.

     

Het is daarom gewenst om een 30 km/uur-zone en een parkeerverbodszone in te stellen voor het gebied Vinkenwaard-Zuid, bestaande uit de wegen Kelvinring en Ohmweg, inclusief de bijbehorende zijwegen, en om alle andere verkeersborden binnen dit zonegebied op te heffen, met uitzondering van deze 30 km/uur-zone en parkeerverbodszone en met uitzondering van de parkeerplaatsen opladen elektrische voertuigen (conform het verkeersbesluit van 26 maart 2025 met kenmerk 2025-0026041)

 

Een verkeersbesluit wordt na overleg genomen.

Zoals is bepaald in artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de korpschef van het betrokken regionale politiekorps.

De politie heeft op 26 augustus 2025 een schriftelijk advies gegeven en gaat daarmee akkoord met dit verkeersbesluit.

Opmerking van de politie: "...Bij de totstandkoming van dit verkeersadvies is van politiezijde meegewogen dat bij de inrichting van de 30 km/h wegen en gebieden in eerste instantie de wettelijke bepalingen van de uitvoeringsvoorschriften BABW in acht genomen dienen te worden.. Handhaving. Van politiezijde wordt opgemerkt dat de beoogde maatregel juridisch toe te passen is, maar wordt van politiezijde de inschatting gemaakt dat de beoogde maatregel slechts kans van slagen hebben bij een vorm van handhaving, teneinde het verkeersgedrag van de bestuurders te beïnvloeden. • Met betrekking tot het aspect daadwerkelijke handhaving wordt van politiezijde opgemerkt dat de beoogde maatregel onevenredig veel politiecapaciteit kost op basis van prioriteit en de daaraan gelabelde capaciteit. • De politiebasiseenheid Rotterdam heeft onvoldoende capaciteit voorhanden om de beoogde maatregel volledig te (kunnen) garanderen. • Gezien vorenstaande zal van politiezijde behoudend worden opgegaan met de handhaving van de beoogde maatregel. ..."

 

Bij het opstellen van het inrichtingsplan voor dit gebied is afstemming geweest met de ondernemers van het bedrijventerrein; hierbij zijn de bovengenoemde maatregelen uit voort gekomen. Met dit verkeersbesluit en de bijbehorende inrichtingsplan is rekening gehouden met de belangen van de ondernemers.

 

BESLUIT

Gezien voorgaande overwegingen is de gemeente tot het besluit gekomen voor:

1. het instellen van een 30 km/uur-zone voor het gebied Vinkenwaard-Zuid, bestaande uit de wegen Kelvinring en Ohmweg, inclusief de bijbehorende zijwegen;

2. het instellen van een parkeerverbodzone voor het gebied Vinkenwaard-Zuid, bestaande uit de wegen Kelvinring en Ohmweg, inclusief de bijbehorende zijwegen;

3. het opheffen van alle andere verkeersborden binnen het genoemde zonegebied Vinkenwaard-Zuid, met uitzondering van de bovengenoemde maatregelen 1 (30 km/uur-zone) en 2 (parkeerverbodszone) en met uitzondering van de borden voor parkeerplaatsen opladen elektrische voertuigen conform het verkeersbesluit van 26 maart 2025 met kenmerk 2025-0026041

De maatregelen worden op straat aangeduid conform de wettelijke bepalingen, zoals het plaatsen van de borden A01zb (30 km/uur-zone), E01zb (parkeerverbodszone), almede dezelfde borden met versie 'einde zone' en met het verwijderen van de bestaande borden zoals onder andere de borden E1 (parkeerverbod), B3 (voorrangskruising), B6 (voorrang verlenen).

 

Alblasserdam 3 september 2025

College van burgemeester en wethouders van Alblasserdam

Namens deze,

H. Schnitker

Domeindirecteur Fysiek

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan tegen dit besluit binnen zes weken na dag van bekendmaking bezwaar worden gemaakt. Het bezwaarschrift moet gericht worden aan: College van burgemeester en wethouders van Alblasserdam, Postbus 2, 2950 AA Alblasserdam.

Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en het volgende te bevatten:

  • a.

    naam en adres van de indiener;

  • b.

    de dagtekening;

  • c.

    een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht; en de maatregel(en) waartegen bezwaar is gericht

  • d.

    de gronden van het bezwaar.

     

Daarnaast kan een verzoek om voorlopige voorziening worden ingediend bij de Voorzieningenrechter van de Arrondissementsrechtbank binnen het rechtsgebied waarin de indiener van het bezwaarschrift zijn woonplaats heeft. Voor het verzoek zal griffierecht worden geheven.

Naar boven