Verkeersbesluit tot het treffen van diverse verkeersmaatregelen in verband met de herinrichting van het Wilhelminaplein

Kenmerk: dossier 8001426, document 8001500

BESLUIT

Het college van burgemeester en wethouders van Eindhoven (hierna: het college) neemt een verkeersbesluit voor het volgende plein:

  • ·

    Wilhelminaplein

Voor de volgende inrichtingselementen in het plan is een verkeersbesluit vereist:

  • ·

    het instellen van een erf;

  • ·

    het instellen en opheffen van eenrichtingswegen (uitgezonderd fietsers);

  • ·

    het instellen van geboden tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven;

  • ·

    het opheffen van geboden tot het voorrang verlenen aan bestuurders op de kruisende weg;

  • ·

    het aanwijzen van gehandicaptenparkeerplaatsen;

  • ·

    het opheffen van een parkeergelegenheid, uitsluitend voor het opladen van elektrische auto’s;

  • ·

    het aanwijzen van twee parkeergelegenheden, alleen bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen.

Wettelijk kader

De basis voor het nemen van dit verkeersbesluit is het bepaalde in:

  • ·

    de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994);

  • ·

    het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990);

  • ·

    het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW);

  • ·

    de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb).

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de WVW 1994 moet een verkeersbesluit genomen worden voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Het gemeentebestuur is bevoegd tot het nemen van dit besluit. De basis hiervoor is artikel 18, lid 1, sub d van de WVW 1994.

De bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten als bedoeld in artikel 15 van de WVW 1994 is krachtens het ‘Mandaatregister gemeente Eindhoven’ gemandateerd aan het hoofd van de afdeling Mobiliteitstransitie en Bereikbaarheid.

De onderstaande belangen zijn de basis voor het verkeersbesluit. Zij staan in artikel 2 van de WVW 1994:

  • ·

    het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • ·

    het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • ·

    het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • ·

    het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

Aanleiding

Het Wilhelminaplein is in beheer bij de gemeente Eindhoven en vervult de functie van erftoegangsweg binnen de bebouwde kom.

Het Wilhelminaplein wordt heringericht. Op 24 september 2024 heeft het college het definitieve ontwerp hiervoor vastgesteld. Doelstelling bij herinrichting is om het verblijfsklimaat en de verkeersveiligheid te vergroten, zonder dat dit ten koste gaat van de bereikbaarheid van de bestemmingen.

Met dit verkeersbesluit worden diverse verkeersmaatregelen getroffen conform het definitieve ontwerp van het gebied.

Nieuwe inrichting

Onderstaande afbeelding geeft een beeld van de nieuwe inrichting van het Wilhelminaplein:

Verkeersmaatregelen

Hieronder volgt een uiteenzetting van de te treffen maatregelen. Voor de exacte locaties wordt verwezen naar bovenstaande tekening, die tevens als bijlage aan dit verkeersbesluit is toegevoegd.

De genoemde verkeersborden zijn conform de modellen van bijlage 1 van het RVV 1990.

Nieuwe en gewijzigde verkeersmaatregelen:

  • 1.

    het instellen van een erf;

  • 2.

    het opheffen van een eenrichtingsweg (uitgezonderd fietsers) tussen kruispunten Wilhelminaplein/Willemstraat en Wilhelminaplein/Julianastraat;

  • 3.

    het instellen van een eenrichtingsweg (uitgezonderd fietsers) tussen kruispunten Wilhelminaplein/ St. Catharinastraat en Wilhelminaplein/Prins Hendrikstraat;

  • 4.

    het instellen van geboden tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven;

  • 5.

    het opheffen van geboden tot het voorrang verlenen aan bestuurders op de kruisende weg;

  • 6.

    het aanwijzen van twee gehandicaptenparkeerplaatsen;

  • 7.

    het opheffen van een parkeergelegenheid, uitsluitend voor het opladen van elektrische auto’s;

  • 8.

    het aanwijzen van twee parkeergelegenheden, alleen bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen.

Te handhaven verkeersmaatregelen:

  • 1.

    reeds ingestelde eenrichtingsweg (uitgezonderd fietsers) vanaf Willemstraat tot aan Heilige Geeststraat;

  • 2.

    reeds ingestelde geslotenverklaring voor vrachtauto’s vanaf 12.00 tot 09.00 uur (vanwege het opheffen van de eenrichtingsweg tussen kruispunten Wilhelminaplein/Willemstraat en Wilhelminaplein/Julianastraat worden een C7-verkeersbord en onderbord bijgeplaatst);

  • 3.

    reeds ingestelde parkeerverbodszone (ter extra attendering worden herhalingsborden geplaatst).

Motivering en belangenafweging

Eén van de opgaven bij de herinrichting van het Wilhelminaplein is het verbeteren van de verblijfskwaliteit en de verkeersveiligheid. Om het verblijfskarakter te benadrukken en snelheid van het verkeer op het plein te verlagen, wordt het Wilhelminaplein ingericht als ‘erf’.

De in- en uitgangen van het erf worden als in-/uitritten uitgevoerd. De bestaande B6-bebording bij de aansluiting op de Willemstraat komt hiermee te vervallen.

Zowel de gemeente als de lokale horecaondernemers vonden de menging van het voetgangersverkeer en het overige verkeer ter hoogte van Wilhelminaplein 5-8 onveilig en niet langer wenselijk. Derhalve is besloten de verkeerscirculatie op het plein aan te passen, zodat er geen (rijdend) verkeer ter hoogte van deze panden is. In verband hiermee wordt voor het weggedeelte tussen de kruispunten Wilhelminaplein/Willemstraat en Wilhelminaplein/Julianastraat het eenrichtingsverkeer opgeheven.

Om alle bestemmingen op en rond het Wilhelminaplein bereikbaar te houden, worden de overige rijbanen rondom het Wilhelminaplein in stand gehouden. Omdat ter hoogte van de aansluiting Wilhelminaplein-Prins Hendrikstraat geen keermogelijkheid is, is besloten om op de zuidelijke rijbaan van het Wilhelminaplein vanaf de St. Catharinastraat richting Prins Hendrikstraat éénrichtingsverkeer in te stellen (uitgezonderd fietsers).

Voor fietsers geldt een uitzondering op de eenrichtingsverkeermaatregel. Voor het fietsverkeer is het van belang te kunnen beschikken over een fijnmazig fietsnetwerk met zoveel mogelijk rechtstreekse verbindingen.

Door de wijzigingen in het eenrichtingsverkeer en het instellen van de verplichte rijrichtingen zal de verkeerscirculatie voor voertuigen wijzigen. De wegenstructuur in de omgeving is echter fijnmazig met diverse ontsluitingen op de omliggende wegen, waardoor dit naar verwachting geen grote, nadelige effecten heeft voor de verkeersafwikkeling.

Door het opheffen van parkeerplaatsen voor bezoekers en uitsluitend parkeerplaatsen voor vergunninghouders op het Wilhelminaplein aan te leggen zal de intensiteit van het autoverkeer afnemen. Uitsluitend autoverkeer met bestemming Wilhelminaplein of zijstraten Wilhelminaplein zal straks over het Wilhelminaplein rijden.

Het belang van het verzekeren van de veiligheid op de weg en het belang van het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg ten behoeve van voetgangers en fietsers prevaleren boven het belang van het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

De eventuele nadelige gevolgen van deze nieuwe weginrichting (zoals een langere reistijd vanwege de aangepaste verkeerscirculatie) zijn niet onevenredig in verhouding tot de met dit besluit te dienen doelen (Awb, artikel 3:4, lid 2).

Op het plein worden twee parkeervakken aangewezen als algemene gehandicaptenparkeerplaatsen.

Het is een taak van de wegbeheerder om voor alle, in het bijzonder gehandicapte, weggebruikers maatregelen te nemen die hen beschermen ten behoeve van een veilige deelname aan het verkeer.

Het college vindt het daarnaast belangrijk dat (openbare) voorzieningen goed bereikbaar zijn voor mensen met een beperking. Door de realisatie van de gehandicaptenparkeerplaatsen wordt de mobiliteit van mensen met een beperking ondersteund.

Afstemming/communicatie/afstemming

Over het ontwerp herinrichting Wilhelminaplein is intensief contact geweest met omwonenden, ondernemers, hulpdiensten, en stedelijke belangenorganisaties. De verkeersmaatregelen maken integraal onderdeel uit van het ontwerp. Het ontwerp en de verkeersmaatregelen zijn ook voorgelegd aan het Centraal Verkeersoverleg en akkoord bevonden.

 

 

Overleg politie

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de politie Oost-Brabant, district Eindhoven, basisteam Eindhoven Zuid. De politie heeft negatief geadviseerd op het voorgenomen verkeersbesluit. Het negatieve advies vloeit voort uit drie elementen uit het verkeersbesluit:

1. de breedte van de noordelijke rijbaan;

2. de afwikkeling van het verkeer via een erftoegangsweg;

3. de handhaafbaarheid van de maatregelen.

Reactie gemeente:

Het Wilhelminaplein transformeert van verkeersruimte naar een verblijfsgebied en daartoe neemt de gemeente het besluit dit gebied als ‘erf’ aan te wijzen. Dat betekent dat de openbare ruimte meer ruimtelijke kwaliteit krijgt en minder op verkeer is ingericht met minder plek voor autoverkeer. Daarbij gaan we ervan uit dat de inrichting het gewenste gedrag stimuleert waar mensen rekening met elkaar houden.

Besluit

Het college besluit tot:

  • 1.

    het instellen van een erf;

  • 2.

    het opheffen van een eenrichtingsweg (uitgezonderd fietsers) tussen de kruispunten Wilhelminaplein/Willemstraat en Wilhelminaplein/Julianastraat;

  • 3.

    het instellen van een eenrichtingsweg (uitgezonderd fietsers) tussen de kruispunten Wilhelminaplein/St. Catharinastraat en Wilhelminaplein/Prins Hendrikstraat;

  • 4.

    het instellen van geboden tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven;

  • 5.

    het opheffen van geboden tot het voorrang verlenen aan bestuurders op de kruisende weg;

  • 6.

    het aanwijzen van twee gehandicaptenparkeerplaatsen (vergunningsvrij);

  • 7.

    het opheffen van een parkeergelegenheid, uitsluitend voor het opladen van elektrische auto’s;

  • 8.

    het aanwijzen van twee parkeergelegenheden, alleen bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen.

De maatregelen worden uitgevoerd door middel van:

  • 1.

    het plaatsen van borden modellen G5 en G6;

  • 2.

    het verwijderen van borden modellen C2 en C3 en onderborden OB52;

  • 3.

    het plaatsen van borden modellen C2 en C3 en onderborden OB52;

  • 4.

    het plaatsen van borden model D5;

  • 5.

    het verwijderen van borden model B6;

  • 6.

    het plaatsen van een bord model E6, een onderbord met de tekst ‘vergunningsvrij’ en een onderbord OB504 (schuine pijl links en rechts);

  • 7.

    het verwijderen van een bord model E4 en een onderbord met de tekst ‘uitsluitend voor het opladen van elektrische auto’s’;

  • 8.

    het plaatsen van een bord model E8c en onderbord OB504 (schuine pijl links en rechts).

De hierboven genoemde verkeersborden zijn conform de modellen van bijlage 1 van het RVV 1990.

De maatregelen zijn weergegeven op tekening VKB-20250004 d.d. 3 juni 2025, gewijzigd 6 augustus 2025.

Eindhoven, 26 augustus 2025

Hoogachtend,

namens burgemeester en wethouders van Eindhoven,

I.J.C. Brouwer

hoofd afdeling Mobiliteitstransitie en Bereikbaarheid

Bijlage 1: tekening VKB-20250004 d.d. 3 juni 2025, gewijzigd 6 augustus 2025.

 

Bezwaar

Belanghebbenden kunnen, tot uiterlijk 6 weken na publicatie van het besluit, schriftelijk bezwaar indienen bij burgemeester en wethouders, Postbus 90150, 5600 RB Eindhoven.

Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en bevat ten minste:

  • 1.

    de naam en het adres van de indiener

  • 2.

    de dagtekening

  • 3.

    een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht

  • 4.

    de gronden van het bezwaar.

Het bezwaar schorst niet de werking van het besluit.

Wel kan een belanghebbende, met een spoedeisend belang, binnen dezelfde termijn een voorlopige voorziening vragen bij de voorzieningenrechter van Rechtbank Oost-Brabant, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch.

Het verzoek om een voorlopige voorziening moet voldoen aan dezelfde eisen als een bezwaarschrift.

Naar boven