Verkeersbesluit plaatsen snelladers voor het laden van elektrische voertuigen nabij Naarderstraat 2 te Huizen

(Verkeersbesluit Gemeente Huizen)

Zaaknummer: Z. 419455

 

Het College van burgermeester en wethouders van de gemeente Huizen,

Gelet op

Artikel 18 eerste lid, onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) zijn burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten in de gemeente Huizen.

Artikel 15, eerste lid, van de WVW 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of dit wordt gewijzigd.

 

Grondslag

Overeenkomstig artikel 2, lid 1, lid 2 en lid 3, van de WVW 1994 en artikel 21 van het BABW op de bovengenoemde weg maatregelen dienen te worden genomen met als doel:

Het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik

Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

 

 

Op basis van bovenstaande overweging en met inachtneming van:

De Wegenverkeerswet 1994;

Het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens;

Het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

De Algemene wet bestuursrecht;

 

De mandaatregeling van gemeente Huizen juni 2025, waarbij de bevoegdheid tot het nemen van een verkeersbesluit voor het instellen van een verbod is gemandateerd aan het afdelingshoofd Openbare werken.

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Dat de Naarderstraat is gelegen binnen de bebouwde kom van de Gemeente Huizen;

Dat de genoemde weg in beheer en onderhoud is bij de Gemeente Huizen;

Dat de genoemde weg in een 30 km/h zone ligt;

Dat elektrisch rijden een belangrijke bijdrage levert aan de afname van de CO2-uitstoot en daarmee aan de doelstelling van het Klimaatakkoord – in 2030 stoten we 49% minder broeikasgassen uit dan in 1990;

Dat steeds meer inwoners, werknemers en bezoekers van de gemeente beschikken over een elektrisch voertuig en het aantal elektrische voertuigen de komende jaren naar verwachting verder zal toenemen;

Dat de beschikbaarheid van voldoende laadpalen een randvoorwaarde is om de transitie naar elektrisch rijden mogelijk te maken;

Dat de gemeente Huizen zich voor het plaatsen van laadpalen heeft aangesloten bij de MRA-E. Binnen het project MRA-E werken overheden in Flevoland, Noord-Holland en Utrecht samen om elektrisch vervoer te stimuleren en een netwerk van publieke oplaadpunten te realiseren. Alle laadpalen die door de MRA-E worden geplaatst leveren 100% groene stroom;

Dat het plaatsen van publieke laadpalen ook lokale milieuvoordelen heeft doordat elektrische auto’s minder geluid produceren en hebben geen uitstoot;

Dat voor het stimuleren van elektrisch vervoer en een goede werking van een elektrisch voertuig is een gebiedsdekkend netwerk van openbare snelladers essentieel;

Dat om deze redenen de gemeente Huizen kiest voor het plaatsen van snelladers te faciliteren;

Dat in de strategienota publieke laadinfrastructuur gesproken wordt over het belang van het realiseren van snellader locaties op strategische locaties;

Dat snelladers een andere doelgroep treft dan reguliere laadpalen; Dat met een snellader een Elektrische auto bezitter voor een kort bezoek aan belangrijke voorzieningen zoals het winkelcentrum of het sportlocaties kort zijn/haar auto kan opladen;

Dat voor het plaatsen van een snellader hanteren wij en de MRA-e een aantal (technische) plaatsingsvoorwaarden voor laadpalen. Bijvoorbeeld dat er voldoende ruimte moet zijn om onderhoudswerkzaamheden uit te voeren en dat er rekening moet worden gehouden met de afstand tot bomen. De locaties in dit besluit voldoen aan de door de MRA-e gestelde voorwaarden;

Dat wanneer wij twee parkeerplekken reserveren voor elektrisch laden, betekent dit dat auto's met een verbrandingsmotor daar niet meer mogen parkeren;

Dat wij weten dat hierdoor de parkeerdruk toeneemt in de directe omgeving van de laadpaal;

Dat de gemeente Huizen begrip heeft voor het feit dat direct omwonenden dit als bezwaarlijk kunnen ervaren, vooral als de parkeerdruk in de directe omgeving vóór het plaatsen van de laadpaal al hoog is;

Dat wij desondanks kiezen om de hoge parkeerdruk niet als reden te zien om van de plaatsing van een snellader af te zien. De redenen hiervoor zijn:

Het aantal elektrische auto’s zal naar verwachting sterk groeien. Om die groei te faciliteren, moeten we de komende jaren meer nieuwe laadpalen plaatsen;

Deze groei is één van de voorwaarden om de doelstelling van het Klimaatakkoord te halen: ‘in 2030 stoten we in Nederland bijna de helft (49%) minder broeikasgassen uit dan we in 1990 deden’;

Dat bij de locatiekeuze voor een laadpaal wordt gekeken naar de vindbaarheid. Immers, het plaatsen van een snellader op een goed zichtbare locatie maakt het makkelijker deze te vinden.

Dat wij zoeken naar een locatie die in het oog springt, bijvoorbeeld (na)bij een kruising van wegen of langs een doorgaande weg;

Dat de locatie zoals hierboven genoemd nabij het winkelcentrum ligt;

Dat de locatie zoals hierboven genoemd in het zicht ligt;

Dat de locatie zoals hierboven genoemd in relatie tot de andere snelladers goed in balans ligt;

Dat het plaatsen van een snellader op deze locatie past bij de doelstellingen van de gemeente Huizen;

Dat het gewenst is om twee parkeerplaatsen te reserveren bij de snellader voor uitsluitend het opladen van elektrische voertuigen;

Mede gelet op

Gelet op artikel 24 van het BABW is advies gevraagd aan de regio politieadviseur, wat resulteerde in een positief advies.

Gelet op artikel 26 van het BABW wordt dit besluit bekendgemaakt door op de in de artikelen 5 onderscheidenlijk 6 van de Bekendmakingswet bepaalde wijze.

Besluit

Op grond van bovenstaande overwegingen besluit/besluiten het college van burgermeester en wethouder:

Het reserveren van twee parkeerplaatsen nabij de Naarderstraat 2 door het plaatsen van het bord E08c en onderbord OB504 zoals bedoeld in bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

Deze verkeersmaatregel uit te voeren zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening met kenmerk: MILI-NAA-002;

 

 

 

 

 

Besloten te Huizen, 28 augustus

Namens het college van burgemeester en wethouders,

 

 

 

 

 

 

A. Versluis

Afdelingshoofd Openbare Werken

 

Mededelingen

Vragen

Heeft u vragen over het verkeersbesluit? U kunt contact opnemen met de gemeente via telefoonnummer 14 035. U kunt vragen naar dhr. M. van der Linden van afdeling Beheer Openbare Ruimte en Gebouwen.

Bezwaar

Bent u belanghebbende en bent u het niet eens met ons besluit? Dan kunt u bezwaar maken. Zorg dat u binnen zes weken na de datum van publicatie van het besluit bezwaar maakt. Anders kunnen wij uw bezwaar niet meer behandelen.

Het bezwaarschrift moet gericht worden aan het college van burgemeesters en wethouders van Huizen, Postbus 5, 1270 AA Huizen. Zorgt u ervoor dat het bezwaarschrift ten minste de volgende gegevens bevat:

1. Uw naam, adres, datum en handtekening;

2. De dagtekening;

3. Een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift is gericht (u kunt bijvoorbeeld datum en kenmerk van de brief vermelden of een kopie meesturen);

4. De reden(en) waarom u bezwaar maakt.

U kunt de rechter vragen om voorlopig te oordelen

Het besluit treedt in werking de dag na de datum van publicatie of de dag na afloop van de bezwaartermijn. Het besluit blijft bijna altijd gelden in de tijd dat uw bezwaarschrift in behandeling is. Wilt u dit niet en is er spoed? Dan kunt u aan de rechter vragen om voorlopig te oordelen over ons besluit. Dit heeft een voorlopige voorziening. Meer informatie vindt u op: www. Rechtspraak.nl. U kunt een voorlopige voorziening digitaal aanvragen of u stuurt een brief naar

Rechtbank Midden-Nederland (Utrecht), sector bestuursrecht, Postbus 16005, 3500 DA Utrecht. Voor het behandelen van een dergelijk verzoek wordt griffierecht geheven.

 

Naar boven