Verzameld verkeersbesluit: In de buurt van Dennis Gaborstraat, Simon van der Meerplantsoen, James Rainwaterpad, Hans Bethestraat en Martin Rylestraat veranderen achttien (18) parkeerplaatsen in achttien (18) parkeerplaatsen bedoeld voor het opladen van elektrische auto’s

Steller: J. van Sluis

Afdeling: Stadsruimte

Nummer: 18715706 

Datum: 27-08-2025

 

 

 

In dit verkeersbesluit houden we rekening met:

  • Wegenverkeerswet 1994

  • Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990)

  • Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW)

  • Algemene wet bestuursrecht (Awb)

  • Plaatsingsregels Almere 2023

 

Inleiding

De gemeente Almere wil dat meer mensen overstappen naar schoon en duurzaam elektrisch vervoer. Elektrische auto’s moeten opladen bij een laadpaal. Deze laadpalen plaatsen we op plekken waar ze nodig zijn. De laadpalen komen bij bestaande parkeerplaatsen. Hier zetten we een verkeersbord bij om te laten zien dat deze parkeerplaatsen bedoeld zijn voor het opladen van elektrische auto’s.

Als er in Almere nieuwe woningen worden gebouwd, worden gelijk goede laadpaalplekken gekozen. Deze staan op het zogenaamde inrichtingsplan. Bij 10% van het aantal publieke parkeervakken komt uiteindelijk een laadpunt. Dat betekent dat van elke 20 parkeervakken er 2 bestemd zijn voor het laden van elektrische auto’s.

Gemeente Almere probeert bij 3% van het aantal publieke parkeervakken al direct een laadpaal te plaatsen. Zo kunnen nieuwe bewoners meteen na hun verhuizing hun auto opladen. Dit betekent dat er per 66 parkeervakken al direct 1 laadpaal wordt geplaatst. U kunt hier meer over lezen in Plaatsingsregels 2023.

In de buurt van Dennis Gaborstraat, Simon van der Meerplantsoen, James Rainwaterpad, Hans Bethestraat en Martin Rylestraat, in Nobelhorst, bouwveld 17 bouwt gemeente Almere nieuwe woningen. Er zijn negen (9) laadpaalplekken gekozen. Bij een laadpaal kunnen twee auto's opladen. We veranderen daarom per laadpaal twee parkeerplaatsen in twee parkeerplaatsen die bedoeld zijn voor het opladen van elektrische auto’s. Er veranderen hier dus achttien (18) parkeerplaatsen in achttien (18) parkeerplaatsen bedoeld voor het opladen van elektrische auto’s.

 

Regels voor laadpaalplekken

Bij het kiezen van een plek voor een laadpaal moeten we rekening houden met veel eisen en wensen. Deze eisen en wensen kunt u lezen in de Plaatsingsregels 2023. We noemen voor u de belangrijkste eisen uit de plaatsingsregels:

  • Het moet mogelijk zijn dat de laadpaal op de juiste plek komt. Deze mag bijvoorbeeld niet op boomwortels, kabels en/of leidingen staan.

  • Als de laadpaal wordt geplaatst naar aanleiding van een verzoek om een laadpaal te plaatsen mag de laadpaal niet verder staan dan 200 meter van het huis of de werkplek van de persoon die om een laadpaal heeft gevraagd.

  • Alle laadpalen moeten goed worden verdeeld over de stad zodat elke elektrische rijder binnen 200 meter de auto kan opladen.

  • De grond waarop de laadpaal komt is van de gemeente.

 

Het is moeilijk om laadpaalplekken te vinden die aan alle eisen voldoen. Deze gekozen laadpaalplekken voldoen goed. Verder zijn het verkeersveilige plekken: Je kunt niet makkelijk tegen de laadpaal aanrijden, je kunt veilig in- en uitstappen en de laadpalen staan niet in de weg voor voetgangers.

 

Het verkeersbesluit

Burgemeester en wethouders besluiten om in de buurt van Dennis Gaborstraat, Simon van der Meerplantsoen, James Rainwaterpad, Hans Bethestraat en Martin Rylestraatachttien (18) parkeerplaatsen te veranderen in achttien (18) parkeerplaatsen bedoeld om elektrische auto's op te laden.

De laadpaalplekken zijn in de buurt van:

  • A.

    Dennis Gaborstraat 18 en Simon van der Meerplantsoen 6 – vier parkeerplaatsen

  • B.

    James Rainwaterpad 25 – twee parkeerplaatsen

  • C.

    James Rainwaterpad 35 – 2 laadpalen – vier parkeerplaatsen

  • D.

    Hans Bethestraat 28 – 2 laadpalen – vier parkeerplaatsen

  • E.

    Martin Rylestraat 11 en 13 – vier parkeerplaatsen

 

In de buurt van Dennis Gaborstraat 18, James Rainwaterpad 35 , Hans Bethestraat 28 en Martin Rylestraat 13 zijn de voorbereidingen voor het plaatsen van een laadpaal al gestart.

Hieronder ziet u welke parkeerplaatsen straks veranderen in parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische auto’s.

 

  • A.

    Dennis Gaborstraat 18 en Simon van der Meerplantsoen 6 – vier parkeerplaatsen

Van deze plek is er nog geen foto beschikbaar.

Voor de laadpaal in de buurt van Dennis Gaborstraat 18 zijn de voorbereidingen voor het plaatsen al gestart.

 

  • B.

    James Rainwaterpad 25 – twee parkeerplaatsen

Van deze plek is er nog geen foto beschikbaar

 

  •  

  • C.

    James Rainwaterpad 35 – vier parkeerplaatse

 

Van deze plek is er nog geen foto beschikbaar

Voor één van deze twee laadpa len zijn de voorbereidingen voor het plaatsen al gestart.

 

  • D.

    Hans Bethestraat 28 – vier parkeerplaatsen

 

 

 

Van deze plek is er nog geen foto beschikbaar .

Voor één van deze twee laadpa len zijn de voorbereidingen voor het plaatsen al gestart.

 

  • E.

    Martin Rylestraat 11 en 13 – vier parkeerplaatsen

Van deze plek is er nog geen foto beschikbaar .

Voor één van deze twee laadpa len zijn de voorbereidingen voor het plaatsen al gestart.

 

De parkeerplaatsen zijn alleen bedoeld voor het opladen van elektrische auto’s. Daarom plaatsen we het verkeersbord E08c (dit staat in bijlage I van het RVV 1990). We plaatsen ook het verkeersbord OB504 daaronder. Dit is een bord met twee pijlen die wijzen naar de parkeerplaatsen.

 

 

Waarom dit verkeersb esluit

Een verkeersbesluit is nodig omdat wij een verkeersbord bij de parkeerplaatsen zetten. Dit staat in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en in artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994. Burgemeester en wethouders mogen dit verkeersbesluit nemen. Dit staat in artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994.

 

Verkeerspolitie

De gemeente moet voor verkeersbesluiten overleggen met de verkeerspolitie. Dit staat in artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen van het Wegverkeer (BABW).

 

Waar vindt u dit verke e rsbesluit

Dit verkeersbesluit staat in het Gemeenteblad. U kunt dit opzoeken op officielebekendmakingen.nl of via almere.nl/laadpalen.

 

Almere,

Hoogachtend,

 

burgemeester en wethouders van Almere,

namens hen,

S. Wezenberg

Adviseur Infra & Mobiliteit, Team Stedelijke Beheer Systemen, Afdeling Stadsruimte

 

 

 

Uitleg bezwaar

Hieronder leest u hoe u bezwaar kunt maken als u het niet eens bent met dit verkeersbesluit.

Het is goed om te weten dat sommige redenen geen kans of bijna geen kans maken als u bezwaar maakt. Dit blijkt uit de behandeling van bezwaren die de gemeente Almere eerder heeft ontvangen.

Het gaat bijvoorbeeld om de volgende redenen:

  • De parkeerdruk in mijn straat is hoog.

  • Er staan al laadpalen in de omgeving

  • Ik parkeer altijd op de vakken die gereserveerd worden

  • Er zijn nog geen elektrische auto’s in de straat

  •  

Wilt u meer uitleg hierover voordat u bezwaar maakt? De punten hierboven leggen wij uit in hoofdstuk 6.5 Ongegronde bezwaargronden en argumenten van de Plaatsingsregels 2023

 

Bent u het niet eens met dit verkeersbesluit?

U kunt bezwaar maken binnen 6 weken na de datum van publicatie van dit verkeersbesluit. Deze datum vindt u bovenaan dit document.

Digitaal: e-formulier op almere.nl/bezwaar (DigiD/e-Herkenning nodig). 

Per post: Gemeente Almere, t.a.v. Juridische zaken bezwaar en beroep, Postbus 200, 1300 AE, Almere.  

Vergeet niet uw naam, adres, telefoonnummer, de datum van uw brief, de reden van uw bezwaar, het kenmerk van dit verkeersbesluit, of een kopie van het besluit, en uw handtekening mee te sturen

 

Kunt u niet wachten

Als u bezwaar maakt, betekent dit niet dat het verkeersbesluit meteen niet meer geldt. Als u het verkeersbesluit heel snel wilt tegenhouden, kunt u de rechter vragen om een speciale, tijdelijke beslissing te nemen. Dit heet een ‘voorlopige voorziening’.

  • Digitaal: e-formulier ‘Verzoek aan rechtbank om voorlopige voorziening bij bezwaarprocedure’ op rechtspraak.nl.

  • Via de post: Rechtbank Midden-Nederland, sector Bestuursrecht, Postbus 16005, 3500 DA, Utrecht, onder vermelding van ‘voorlopige voorzieningen’.

 

Een verzoek om een voorlopige voorziening kost geld.

Naar boven