Verkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Hoofddorp – Nieuwe Molenaarslaan

Onderwerp: aanpassen voorrangsregelingen op 3 kruispunten

Nummer: XS-25072301.1244

Gelet op het volgende:

  • Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

  • Op grond van artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

  • De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.

  • Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

• Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:

  • 1.

    In eerste instantie:

    • a.

      het verzekeren van de veiligheid op de weg;

    • b.

      het beschermen van weggebruikers en passagiers;

    • c.

      het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

    • d.

      het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

  • 2.

    In tweede instantie ook voor:

    • a.

      het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

    • b.

      het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

  • Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie.

  • De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.

  • Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2024 is de bevoegdheid tot het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.

 

Overwegingen en motivatie

In november 2022 heeft de verkeersadviseur van de Nationale Politie een e-mail gestuurd aan de gemeente Haarlemmermeer met betrekking tot een drietal kruispunten in de Nieuwe Molenaarslaan. Uit onderzoek bleek dat de kruispunten volgens de wet niet goed zijn aangelegd. Voor automobilisten, fietsers en voetgangers is het niet altijd duidelijk of ze wel of geen voorrang hebben. Het gaat om de kruipunten met de Paros, de Iraklia en de Naxos.

 

Op de toeleidende wegen staan namelijk voorrangsborden B6 en zijn haaientanden aangebracht. Ook zijn er uitritconstructies gerealiseerd waarbij tevens voorrangsborden B6 en haaientanden zijn aangebracht. En zijn borden ‘verplicht fietspad’ aangebracht op locaties waar geen fietspad ligt. De verkeersadviseur van de Nationale Politie gaf aan dat de wegbeheerder hiermee een situatie heeft gecreëerd waarbij weggebruikers zich moeten afvragen wat er van hen verlangt wordt. De verkeersadviseur heeft de gemeente daarom verzocht om maatregelen te nemen om de kruispunten correct in te richten. De gemeente heeft onderzoek gedaan om tot een correcte inrichting te komen.

 

Op basis van de oproep van de politie is er op 11 oktober 2024 is een verkeersbesluit genomen voor het aanpassen van de voorrangsregelingen op de drie kruispunten Nieuwe Molenaarslaan met de Paros, de Iraklia en de Naxos. Daarbij koos de gemeente er voor om de fietsoversteek en de voetgangersoversteek uit de voorrang te halen zodat er een juridisch correcte weginrichting wordt gerealiseerd. Al snel bleek dat deze maatregelen op veel weerstand van omwonenden stuitten en dat de gemeente meer onderzoek moest doen om tot het juiste besluit te komen. Naar aanleiding daarvan heeft de gemeente op 13 november 2024 een bijeenkomst georganiseerd om een toelichting te geven en om te horen wat bewoners belangrijk vinden bij de herinrichting van de kruispunten. Na deze bijeenkomst is een klankbordgroep gevormd, bestaande uit bewoners en de wijkraad Floriande waarmee actief is samengewerkt. Ook zijn er tellingen gedaan naar het aantal fietsers en voetgangers dat gebruik maakt van de 3 kruispunten. Ondertussen zijn de maatregelen van het verkeersbesluit van 11 oktober 2024 op 17 maart 2025 ingetrokken.

 

Na intensief onderzoek én in samenwerking met de klankbordgroep kwamen er twee ontwerpen tot stand voor de herinrichting van de 3 kruispunten op de Nieuwe Molenaarslaan. Een uitgebreide toelichting over de totstandkoming hiervan én een toelichting op de ontwerpen die zijn afgewezen, is te lezen op de gemeentelijke website. De twee gekozen ontwerpen heeft de gemeente laten zien tijdens een inloopbijeenkomst op 2 juni 2025 waarbij er zowel medewerkers van de gemeente als de leden van de klankbordgroep aanwezig waren om vragen van bewoners te beantwoorden en meningen te horen.

 

In de basis zijn beide ontwerpen gelijk aan elkaar. Zo blijft het voor voetgangers mogelijk om in de voorrang over te steken via een zebrapad en hebben fietsers in de nieuwe situatie geen voorrang meer. Fietsers steken voortaan over in het midden van het kruispunt, tegelijk met het overige verkeer. Afstappen en gebruik maken van het zebrapad met de fiets aan de hand kan ook. Daarnaast worden de huidige busdrempels vervangen door volwaardige drempels en komt er een ‘bliksemflits-markering’ op het wegdek. Onlangs is de verlichting al aangepast waardoor het kruispunt beter zichtbaar is geworden. Hierdoor is het niet meer nodig om de storingsgevoelige led-signalering te behouden, dus dit wordt verwijderd.

 

Het verschil tussen de twee ontwerpen zit in de zebrapaden. In het ene ontwerp komen de zebrapaden aan beide zijden van elk kruispunt terug, zoals dat ook in de huidige situatie is. In het andere ontwerp komen de zebrapaden aan één zijde van elk kruispunt terug. Beide ontwerpen voldoen aan de verkeersregels, maar de politie geeft duidelijk de voorkeur aan het ontwerp met zebrapaden aan één zijde van elk kruispunt. De politie geeft aan dat dit veiliger is omdat het verkeer zich dan maar op één zebrapad per kruispunt hoeft te richten. Ook zijn er in dit ontwerp minder verkeersborden nodig. Dat maakt het overzichtelijker en zorgt voor meer veiligheid.

 

De Vervoerregio Amsterdam en de Fietsersbond zijn het met beide ontwerpen eens. De Fietsersbond heeft wel een lichte voorkeur voor ontwerp 2. Zij denken dat dit ontwerp auto’s meer afremt. Tijdens de bijeenkomst van 2 juni 2025 en online hebben mensen tot en met 13 juni 2025 kunnen reageren op de beide ontwerpen. Op de bewonersbijeenkomst waren er ongeveer 15 bewoners. Hoewel beide ontwerpen stemmen kregen gaf het merendeel van de bewoners aan een voorkeur te hebben voor het ontwerp met zebrapaden aan één zijde van elk kruispunt. Men vond dit overzichtelijker voor de automobilist. Bij de online reacties was de verdeling over de twee ontwerpen gelijk. De mening van de klankbordgroep was ook verdeeld. Zij gaven echter aan dat het proces om te komen tot een keuze het belangrijkste is, en dat dit goed is verlopen sinds de bijeenkomst van 13 november 2024.

 

Uiteindelijk dient de gemeente op basis van alle reacties voor één ontwerp te kiezen. Omdat er geen overduidelijke meerderheid voor één van de twee ontwerpen is, gaat de gemeente mee in het advies van de politie. Dat betekent dat het ontwerp met de zebrapaden aan één zijde van elk kruispunt wordt uitgevoerd. Met dit verkeersbesluit worden de hiervoor te nemen maatregelen vastgelegd.

 

Met de maatregelen wordt de voorrangssituatie zodanig aangepast dat de weginrichting correct is. Dit is voor de weggebruikers duidelijker en daarmee verkeerveiliger.

 

 

 

Maatregelen (bebording en belijning)

De volgende maatregelen worden getroffen:

  • 1.

    Het intrekken van een voorrangsregeling, door het verwijderen van borden conform model B6 RVV 1990, inclusief onderborden, en door het verwijderen van haaientanden conform artikel 80 RVV 1990 op de volgende locaties:

    • a.

      Op de Nieuwe molenaarslaan, ter hoogte van de Paros;

    • b.

      Op de Paros, ter hoogte van de Nieuwe Molenaarslaan;

    • c.

      Op de Pagode, ter hoogte van de Nieuwe Molenaarslaan;

    • d.

      Op de Nieuwe molenaarslaan, ter hoogte van de Iraklia;

    • e.

      Op de Iraklia, ter hoogte van de Nieuwe Molenaarslaan;

    • f.

      Op de Nieuwe molenaarslaan, ter hoogte van de Naxos;

    • g.

      Op de Naxos, ter hoogte van de Nieuwe Molenaarslaan;

    • h.

      Op de Minaret, ter hoogte van de Nieuwe Molenaarslaan;

 

  • 2.

    Het opheffen van een voetgangersoversteekplaats, door het verwijderen van borden conform model L2 RVV 1990 en door het verwijderen van markering conform artikel 49 lid 2 RVV 1990 op de volgende locaties:

    • a.

      Op de Nieuwe molenaarslaan, inclusief het fietspad, direct ten zuiden van de Paros;

    • b.

      Op de Nieuwe molenaarslaan, inclusief het fietspad, direct ten zuiden van de Iraklia;

    • c.

      Op de Nieuwe molenaarslaan, inclusief het fietspad, direct ten zuiden van de Naxos;

 

  • 3.

    Het intrekken van een aanduiding verplicht fietspad, door het verwijderen van borden conform model G11 RVV 1990 op de volgende locaties:

    • a.

      Op de Nieuwe molenaarslaan, ter hoogte van de Paros;

    • b.

      Op de Nieuwe molenaarslaan, ter hoogte van de Pagode;

    • c.

      Op de Nieuwe molenaarslaan, ter hoogte van de Iraklia;

    • d.

      Op de Nieuwe molenaarslaan, ter hoogte van de Campo;

    • e.

      Op de Nieuwe molenaarslaan, ter hoogte van de Naxos;

    • f.

      Op de Nieuwe molenaarslaan, ter hoogte van de Minaret;

 

  • 4.

    Het verwijderen van blokmarkering op het fietspad parallel aan de Nieuwe Molenaarslaan, ter hoogte van zowel de Pagode als de Minaret. Dit is een niet-verkeersbesluitplichtige maatregel;

 

  • 5.

    Het verwijderen van de bestaande busdrempels op de Nieuwe Molenaarslaan. Dit is een niet-verkeersbesluitplichtige maatregel;

 

  • 6.

    Het instellen van een voorrangsregeling, door het plaatsen van borden conform model B6 RVV 1990, en door het aanbrengen van haaientanden conform artikel 80 RVV 1990 op het fietspad ter hoogte van de Campo;

 

  • 7.

    Het aanduiden van een verplicht fietspad, door het plaatsen van borden conform model G11 RVV 1990 en onderborden OB505 op het fietspad ter hoogte van de Campo;

 

  • 8.

    Het aanduiden van een voetgangersoversteekplaats, door het herplaatsen van borden conform model L2 RVV 1990 en door het opnieuw aanbrengen van markering conform artikel 49 lid 2 RVV 1990 op de volgende locaties:

    • a.

      Op de Nieuwe molenaarslaan, inclusief het fietspad, direct ten noorden van de Paros;

    • b.

      Op de Nieuwe molenaarslaan, inclusief het fietspad, direct ten noorden van de Iraklia;

    • c.

      Op de Nieuwe molenaarslaan, inclusief het fietspad, direct ten noorden van de Naxos;

  • 9.

    Het gaat hier om het herplaatsen van borden en vernieuwen van de markering waardoor dit niet-verkeersbesluitplichtig is.

 

De aan te brengen maatregelen staan aangegeven op de bij dit besluit behorende tekeningen met de nummers 2025-007-028-A en 2025-007-028-B. Nadat de werkzaamheden buiten zijn uitgevoerd zullen gedurende ongeveer 3 maanden gele borden worden geplaatst met daarop aangegeven: “Let op! Voorrangssituatie gewijzigd”.

 

Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):

  • Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van:

    • artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;

    • artikel 2, lid 1b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers;

    • artikel 2, lid 1c van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

    • artikel 2, lid 1d van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

    • artikel 2, lid 2a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

    • artikel 2, lid 2b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

Door de maatregelen worden geen van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 geschaad.

 

Belangenafweging

Bewoners

De maatregelen zijn in het belang van bewoners omdat de verkeerssituatie wordt verduidelijkt. Dit komt ten goede aan de verkeersveiligheid.

Bedrijven

De maatregelen hebben geen gevolgen voor bedrijven.

 

(Doorgaand) gemotoriseerd verkeer

De maatregelen zijn in het belang van (doorgaand) gemotoriseerd verkeer omdat de verkeerssituatie wordt verduidelijkt. Dit komt ten goede aan de verkeersveiligheid.

Vrachtverkeer

De maatregelen hebben geen gevolgen voor vrachtverkeer.

Niet gemotoriseerd verkeer

ondanks dat niet gemotoriseerd verkeer in de nieuwe situatie geen voorrang meer heeft bij het oversteken van de Nieuwe Molenaarslaan, zijn de maatregelen in het belang van niet gemotoriseerd verkeer omdat de verkeerssituatie wordt verduidelijkt. Dit komt ten goede aan de verkeersveiligheid.

Openbaar vervoer

De maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer.

Nood- en hulpdiensten

De maatregelen hebben geen gevolgen voor nood- en hulpdiensten.

Parkeerders

De maatregelen hebben geen gevolgen voor parkeerders.

Algemeen belang

Met de maatregelen wordt beoogd de verkeersveiligheid te verbeteren door het correct inrichten van de drie kruispunten op de Nieuwe Molenaarslaan. Dit is in het algemeen belang.

Afweging

Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregel in het algemeen belang is en in bijzonder in het belang van bewoners, gemotoriseerd verkeer en niet gemotoriseerd verkeer. Er worden geen belangen onevenredig geschaad.

 

Voorbereiding en overleg

De maatregelen komen voort uit een schrijven van de Nationale Politie met het dringende verzoek om het kruispunt correct in te richten. Dit is een noodzaak, dat bovendien ten goede komt aan de verkeersveiligheid. Aanvankelijk zouden zowel de fietsoversteek als de voetgangersoversteek uit de voorrang worden gehaald, maar dat stuitte op veel weerstand. Zoals onder ‘overwegingen en motivatie’ is aangegeven heeft er vervolgens een uitgebreid participatietraject plaatsgevonden met als resultaat de maatregelen in dit verkeersbesluit. Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is vanaf gezien omdat de maatregel geen complexe maatregel betreft en de belangen inmiddels voldoende in beeld zijn.

Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 30-07-2025 is dit besluit per mail aangeboden aan de leden van de Werkgroep Verkeer. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.

 

 

Publicatie

Het besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer.

 

Besluiten

In overeenstemming met de tekeningen met de nummers 2025-007-028-A en 2025-007-028-B, die een onderdeel zijn van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen:

 

  • 1.

    Het intrekken van een voorrangsregeling, door het verwijderen van borden conform model B6 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990, inclusief onderborden, en door het verwijderen van haaientanden conform artikel 80 RVV 1990 op de volgende locaties:

    • a.

      Op de Nieuwe molenaarslaan, ter hoogte van de Paros;

    • b.

      Op de Paros, ter hoogte van de Nieuwe Molenaarslaan;

    • c.

      Op de Pagode, ter hoogte van de Nieuwe Molenaarslaan;

    • d.

      Op de Nieuwe molenaarslaan, ter hoogte van de Iraklia;

    • e.

      Op de Iraklia, ter hoogte van de Nieuwe Molenaarslaan;

    • f.

      Op de Nieuwe molenaarslaan, ter hoogte van de Naxos;

    • g.

      Op de Naxos, ter hoogte van de Nieuwe Molenaarslaan;

    • h.

      Op de Minaret, ter hoogte van de Nieuwe Molenaarslaan;

 

  • 2.

    Het opheffen van een voetgangersoversteekplaats, door het verwijderen van borden conform model L2 uit bijlage I van het RVV 1990 en door het verwijderen van markering conform artikel 49 lid 2 RVV 1990 op de volgende locaties:

    • a.

      Op de Nieuwe molenaarslaan, inclusief het fietspad, direct ten zuiden van de Paros;

    • b.

      Op de Nieuwe molenaarslaan, inclusief het fietspad, direct ten zuiden van de Iraklia;

    • c.

      Op de Nieuwe molenaarslaan, inclusief het fietspad, direct ten zuiden van de Naxos;

 

  • 3.

    Het intrekken van een aanduiding verplicht fietspad, door het verwijderen van borden conform model G11 uit bijlage I van het RVV 1990 op de volgende locaties:

    • a.

      Op de Nieuwe molenaarslaan, ter hoogte van de Paros;

    • b.

      Op de Nieuwe molenaarslaan, ter hoogte van de Pagode;

    • c.

      Op de Nieuwe molenaarslaan, ter hoogte van de Iraklia;

    • d.

      Op de Nieuwe molenaarslaan, ter hoogte van de Campo;

    • e.

      Op de Nieuwe molenaarslaan, ter hoogte van de Naxos;

    • f.

      Op de Nieuwe molenaarslaan, ter hoogte van de Minaret;

 

  • 4.

    Het instellen van een voorrangsregeling, door het plaatsen van een bord conform model B6 uit bijlage I van het RVV 1990, en door het aanbrengen van haaientanden conform artikel 80 RVV 1990 op het fietspad ter hoogte van de Campo;

 

  • 5.

    Het aanduiden van een verplicht fietspad, door het plaatsen van borden conform model G11 RVV 1990 en onderborden OB505 op het fietspad ter hoogte van de Campo;

 

  • 6.

    Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 27-8-2025.

 

 

 

Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer

namens dezen,

de gemeentesecretaris,

voor deze,

de teammanager Contract en Uitvoering,

 

 

 

B. Wendelgelst

 

 

 

Terinzagelegging

Het besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Taurusavenue 100 in Hoofddorp.

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Naar boven