Gemeenteblad van Haarlemmermeer
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Haarlemmermeer | Gemeenteblad 2025, 372233 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Haarlemmermeer | Gemeenteblad 2025, 372233 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Hoofddorp – Nieuwe Molenaarslaan
Onderwerp: aanpassen voorrangsregelingen op 3 kruispunten
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.
Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.
• Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:
Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2024 is de bevoegdheid tot het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.
In november 2022 heeft de verkeersadviseur van de Nationale Politie een e-mail gestuurd aan de gemeente Haarlemmermeer met betrekking tot een drietal kruispunten in de Nieuwe Molenaarslaan. Uit onderzoek bleek dat de kruispunten volgens de wet niet goed zijn aangelegd. Voor automobilisten, fietsers en voetgangers is het niet altijd duidelijk of ze wel of geen voorrang hebben. Het gaat om de kruipunten met de Paros, de Iraklia en de Naxos.
Op de toeleidende wegen staan namelijk voorrangsborden B6 en zijn haaientanden aangebracht. Ook zijn er uitritconstructies gerealiseerd waarbij tevens voorrangsborden B6 en haaientanden zijn aangebracht. En zijn borden ‘verplicht fietspad’ aangebracht op locaties waar geen fietspad ligt. De verkeersadviseur van de Nationale Politie gaf aan dat de wegbeheerder hiermee een situatie heeft gecreëerd waarbij weggebruikers zich moeten afvragen wat er van hen verlangt wordt. De verkeersadviseur heeft de gemeente daarom verzocht om maatregelen te nemen om de kruispunten correct in te richten. De gemeente heeft onderzoek gedaan om tot een correcte inrichting te komen.
Op basis van de oproep van de politie is er op 11 oktober 2024 is een verkeersbesluit genomen voor het aanpassen van de voorrangsregelingen op de drie kruispunten Nieuwe Molenaarslaan met de Paros, de Iraklia en de Naxos. Daarbij koos de gemeente er voor om de fietsoversteek en de voetgangersoversteek uit de voorrang te halen zodat er een juridisch correcte weginrichting wordt gerealiseerd. Al snel bleek dat deze maatregelen op veel weerstand van omwonenden stuitten en dat de gemeente meer onderzoek moest doen om tot het juiste besluit te komen. Naar aanleiding daarvan heeft de gemeente op 13 november 2024 een bijeenkomst georganiseerd om een toelichting te geven en om te horen wat bewoners belangrijk vinden bij de herinrichting van de kruispunten. Na deze bijeenkomst is een klankbordgroep gevormd, bestaande uit bewoners en de wijkraad Floriande waarmee actief is samengewerkt. Ook zijn er tellingen gedaan naar het aantal fietsers en voetgangers dat gebruik maakt van de 3 kruispunten. Ondertussen zijn de maatregelen van het verkeersbesluit van 11 oktober 2024 op 17 maart 2025 ingetrokken.
Na intensief onderzoek én in samenwerking met de klankbordgroep kwamen er twee ontwerpen tot stand voor de herinrichting van de 3 kruispunten op de Nieuwe Molenaarslaan. Een uitgebreide toelichting over de totstandkoming hiervan én een toelichting op de ontwerpen die zijn afgewezen, is te lezen op de gemeentelijke website. De twee gekozen ontwerpen heeft de gemeente laten zien tijdens een inloopbijeenkomst op 2 juni 2025 waarbij er zowel medewerkers van de gemeente als de leden van de klankbordgroep aanwezig waren om vragen van bewoners te beantwoorden en meningen te horen.
In de basis zijn beide ontwerpen gelijk aan elkaar. Zo blijft het voor voetgangers mogelijk om in de voorrang over te steken via een zebrapad en hebben fietsers in de nieuwe situatie geen voorrang meer. Fietsers steken voortaan over in het midden van het kruispunt, tegelijk met het overige verkeer. Afstappen en gebruik maken van het zebrapad met de fiets aan de hand kan ook. Daarnaast worden de huidige busdrempels vervangen door volwaardige drempels en komt er een ‘bliksemflits-markering’ op het wegdek. Onlangs is de verlichting al aangepast waardoor het kruispunt beter zichtbaar is geworden. Hierdoor is het niet meer nodig om de storingsgevoelige led-signalering te behouden, dus dit wordt verwijderd.
Het verschil tussen de twee ontwerpen zit in de zebrapaden. In het ene ontwerp komen de zebrapaden aan beide zijden van elk kruispunt terug, zoals dat ook in de huidige situatie is. In het andere ontwerp komen de zebrapaden aan één zijde van elk kruispunt terug. Beide ontwerpen voldoen aan de verkeersregels, maar de politie geeft duidelijk de voorkeur aan het ontwerp met zebrapaden aan één zijde van elk kruispunt. De politie geeft aan dat dit veiliger is omdat het verkeer zich dan maar op één zebrapad per kruispunt hoeft te richten. Ook zijn er in dit ontwerp minder verkeersborden nodig. Dat maakt het overzichtelijker en zorgt voor meer veiligheid.
De Vervoerregio Amsterdam en de Fietsersbond zijn het met beide ontwerpen eens. De Fietsersbond heeft wel een lichte voorkeur voor ontwerp 2. Zij denken dat dit ontwerp auto’s meer afremt. Tijdens de bijeenkomst van 2 juni 2025 en online hebben mensen tot en met 13 juni 2025 kunnen reageren op de beide ontwerpen. Op de bewonersbijeenkomst waren er ongeveer 15 bewoners. Hoewel beide ontwerpen stemmen kregen gaf het merendeel van de bewoners aan een voorkeur te hebben voor het ontwerp met zebrapaden aan één zijde van elk kruispunt. Men vond dit overzichtelijker voor de automobilist. Bij de online reacties was de verdeling over de twee ontwerpen gelijk. De mening van de klankbordgroep was ook verdeeld. Zij gaven echter aan dat het proces om te komen tot een keuze het belangrijkste is, en dat dit goed is verlopen sinds de bijeenkomst van 13 november 2024.
Uiteindelijk dient de gemeente op basis van alle reacties voor één ontwerp te kiezen. Omdat er geen overduidelijke meerderheid voor één van de twee ontwerpen is, gaat de gemeente mee in het advies van de politie. Dat betekent dat het ontwerp met de zebrapaden aan één zijde van elk kruispunt wordt uitgevoerd. Met dit verkeersbesluit worden de hiervoor te nemen maatregelen vastgelegd.
Met de maatregelen wordt de voorrangssituatie zodanig aangepast dat de weginrichting correct is. Dit is voor de weggebruikers duidelijker en daarmee verkeerveiliger.
Maatregelen (bebording en belijning)
De volgende maatregelen worden getroffen:
De aan te brengen maatregelen staan aangegeven op de bij dit besluit behorende tekeningen met de nummers 2025-007-028-A en 2025-007-028-B. Nadat de werkzaamheden buiten zijn uitgevoerd zullen gedurende ongeveer 3 maanden gele borden worden geplaatst met daarop aangegeven: “Let op! Voorrangssituatie gewijzigd”.
Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):
Door de maatregelen worden geen van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 geschaad.
De maatregelen zijn in het belang van bewoners omdat de verkeerssituatie wordt verduidelijkt. Dit komt ten goede aan de verkeersveiligheid.
De maatregelen hebben geen gevolgen voor bedrijven.
(Doorgaand) gemotoriseerd verkeer
De maatregelen zijn in het belang van (doorgaand) gemotoriseerd verkeer omdat de verkeerssituatie wordt verduidelijkt. Dit komt ten goede aan de verkeersveiligheid.
De maatregelen hebben geen gevolgen voor vrachtverkeer.
ondanks dat niet gemotoriseerd verkeer in de nieuwe situatie geen voorrang meer heeft bij het oversteken van de Nieuwe Molenaarslaan, zijn de maatregelen in het belang van niet gemotoriseerd verkeer omdat de verkeerssituatie wordt verduidelijkt. Dit komt ten goede aan de verkeersveiligheid.
De maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer.
De maatregelen hebben geen gevolgen voor nood- en hulpdiensten.
De maatregelen hebben geen gevolgen voor parkeerders.
Met de maatregelen wordt beoogd de verkeersveiligheid te verbeteren door het correct inrichten van de drie kruispunten op de Nieuwe Molenaarslaan. Dit is in het algemeen belang.
Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregel in het algemeen belang is en in bijzonder in het belang van bewoners, gemotoriseerd verkeer en niet gemotoriseerd verkeer. Er worden geen belangen onevenredig geschaad.
De maatregelen komen voort uit een schrijven van de Nationale Politie met het dringende verzoek om het kruispunt correct in te richten. Dit is een noodzaak, dat bovendien ten goede komt aan de verkeersveiligheid. Aanvankelijk zouden zowel de fietsoversteek als de voetgangersoversteek uit de voorrang worden gehaald, maar dat stuitte op veel weerstand. Zoals onder ‘overwegingen en motivatie’ is aangegeven heeft er vervolgens een uitgebreid participatietraject plaatsgevonden met als resultaat de maatregelen in dit verkeersbesluit. Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is vanaf gezien omdat de maatregel geen complexe maatregel betreft en de belangen inmiddels voldoende in beeld zijn.
Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 30-07-2025 is dit besluit per mail aangeboden aan de leden van de Werkgroep Verkeer. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.
Het besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer.
In overeenstemming met de tekeningen met de nummers 2025-007-028-A en 2025-007-028-B, die een onderdeel zijn van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen:
Het intrekken van een voorrangsregeling, door het verwijderen van borden conform model B6 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990, inclusief onderborden, en door het verwijderen van haaientanden conform artikel 80 RVV 1990 op de volgende locaties:
Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer
de teammanager Contract en Uitvoering,
Het besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Taurusavenue 100 in Hoofddorp.
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-372233.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.