Verkeersbesluit Uitbreiden parkeerverbodszone Kantemarsweg Hoevelaken

Zaaknummer: 1980578 

Het college van burgemeester en wethouders van Nijkerk;

gelet op:

  • artikel 18 lid 1 onderdeel d van de Wegenverkeerswet 1994, waarin is bepaald dat ons college de bevoegdheid heeft tot het nemen van verkeersbesluiten;

  • de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW), en de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens.

aanleiding:

Aan de Kantemarsweg 4 in Hoevelaken wordt een nieuw woningbouwplan gerealiseerd. Het plan voorziet in parkeren op eigen terrein aan de achterzijde van het kavel. Deze parkeerplaatsen zijn bereikbaar vanaf de weg die tussen de Lidl supermarkt en Kantemarsweg 4 is gelegen. De Kantemarsweg werd in de voormalige situatie gebruikt om te parkeren op de rijbaan. Doordat op eigen terrein voldoende parkeren aanwezig is kan de parkeerfunctie op de rijbaan komen te vervallen. De Kantemarsweg is namelijk een 30 km/u weg die ook gebruikt wordt door vrachtverkeer wat de supermarkten bevoorraad. De weg kent een wegbreedte van 6 meter. Om de doorgang te borgen en ook de verkeersveiligheid voor fietsers te verbeteren en het parkeren op eigen terrein te stimuleren wordt gekozen om de bestaande parkeerverbodszone die op de Kantemarsweg van kracht is nabij het winkelgebied uit te breiden tot aan de aansluiting met de Westerdorpsstraat.

overwegingen ten aanzien van het besluit:

  • Met het realiseren van woningbouwplan Kantemarsweg 4 wordt voldoende voorzien in parkeren op eigen terrein hierdoor is parkeren op de rijbaan van de Kantemarsweg niet meer noodzakelijk;

  • omdat de Kantemarsweg een weg is die gebruikt wordt voor de bevoorradend vrachtverkeer van het winkelcentrum is het niet wenselijk is dat vrachtverkeer en fietsers om geparkeerde auto’s heen moeten rijden;

  • het verbieden van parkeren op de Kantemarsweg leidt tot een verbetering van de verkeersveiligheid voor fietsers die de rijbaan met het (vracht)autoverkeer delen;

  • de doorgang voor groot vrachtverkeer wat de winkels bevoorraad wordt zo goed mogelijk geborgd zodat zij hun taak efficiënt en veilig kunnen uitvoeren;

  • gekozen is om het doorlopende gedeelte van Kerkepad, wat overgaat in fietspad, ook in de parkeerverbodszone op te nemen omdat daar het parkeren op eigen terrein plaatsvindt en de doorgang daar gehinderd wordt als er geparkeerd wordt;

  • op Veenslagenweg is de parkeerverbodszone niet nodig en daarom wordt deze weg niet aangewezen maar een zonepoort geplaatst.

motivering:

Uit het oogpunt van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen, is het instellen van de parkeerverbodszone gewenst omdat het bijdraagt aan:

het verzekeren van de veiligheid op de weg;

het beschermen van weggebruikers en passagiers;

het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

Het parkeerverbod beperkt de vrijheid van het verkeer enigszins maar dit wordt minder belangrijk geacht dan het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers.

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, is overleg gepleegd met de namens de Korpschef gemandateerde verkeersadviseur van de Politie, Eenheid Oost Nederland, District Gelderland Midden. Die heeft positief geadviseerd.

besluit:

  • 1.

    Door het plaatsen van bord E1 (begin/ einde zonale toepassing) - van bijlage 1 van het RVV 1990 – de Kantemarsweg tussen de Westerdorpsstraat en de Veenslagenweg aan te wijzen als parkeerverbodszone.

  • 2.

    Door het plaatsen bord E1 (begin/ einde zonale toepassing) - van bijlage 1 van het RVV 1990 – de Veenslagenweg de Kantemarsweg tussen de Westerdorpsstraat en de Veenslagenweg aan te wijzen als parkeerverbodszone.

  • 3.

    Door het verwijderen van bord E1 (begin/ einde zonale toepassing) - van bijlage 1 van het RVV 1990 – de bestaande zonegrens op Kantemarsweg ten oosten van de Veenslagenweg op te heffen omdat deze in de grotere zone wordt opgenomen.

 

s ituatieschets:

Bovenstaand wordt bekendgemaakt middels publicatie in het Gemeenteblad en wordt gepubliceerd in de Stad Nijkerk en op de website van de gemeente Nijkerk.

Aldus vastgesteld,

25 augustus 2025

 

namens het college van burgemeester en wethouders

Dhr. F. Kraaikamp

Niet mee eens?

Tegen dit besluit kan een belanghebbende bezwaar maken bij burgemeester en wethouders van Nijkerk. Het bezwaarschrift moet binnen zes weken na publicatiedatum van dit besluit worden ingediend. Met een elektronische handtekening (DigiD) kan online bezwaar worden gemaakt via de website www.nijkerk.eu/bezwaar-maken.

Voor informatie over het genoemde verkeersbesluit kunt u contact opnemen met het team Vakspecialisten. Dit kan telefonisch via 033 247 22 22 of mail naar gemeente@nijkerk.eu.

 

 

Naar boven