Verkeersbesluit voor het instellen van een stopverbod met venstertijden ter hoogte van SBO De Bouwsteen aan de Merellaan te Capelle aan den IJssel

Het college van burgemeester en wethouders;

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders bevoegd verkeersbesluiten te nemen voor wegen in beheer van de gemeente Capelle aan den IJssel. Bij collegebesluit d.d. 11 oktober 2011, is deze bevoegdheid gemandateerd aan het hoofd van de afdeling Stadsontwikkeling, en onder gemandateerd aan het Unithoofd Ruimtelijke Ontwikkeling.

OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT:

Wettelijke grondslag

Op grond van artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen over het Wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Doelstelling en motivering

Doelstelling;

Overeenkomstig artikel 2, eerste lid, sub. A t/m D, van de wegenverkeerswet 1994 dienen de maatregelen op de Merellaan genomen te worden met als doel;

  • A

    Het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • B

    Het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • C

    Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • D

    Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

Motivering;

Overwegende dat:

  • dit verkeersbesluit betrekking heeft op de Merellaan in Capelle aan den IJssel;

  • de Merellaan, met de school voor speciaal basisonderwijs De Bouwsteen aan de Wiekslag, onderdeel uitmaakt van een schoolomgeving;

  • de gemeente zich inzet voor verkeersveilige schoolomgevingen;

  • het tijdens breng- en haalmomenten erg druk kan zijn rondom SBO De Bouwsteen;

  • er bij de haal- en brengmomenten van De Bouwsteen geregeld aan beide zijden van de Merellaan gestopt wordt om kinderen te laten uit- of instappen en dit regelmatig leidt tot verkeersonveilige situaties;

  • stilstaande auto’s de doorstroming belemmeren, maar ook het zicht ontnemen op fietsende en lopende verkeersdeelnemers;

  • in de loop der jaren er diverse klachten en meldingen zijn ontvangen vanuit de school, ouder(s), omwonenden en Handhaving over het subjectieve gevoel van onveiligheid;

  • er al maatregelen genomen zijn om de verkeersveiligheid te verbeteren en een aanvullende verkeersmaatregel gewenst is;

  • om de verkeersveiligheid te verbeteren, het wenselijk is om een stopverbod in te stellen aan de noordkant van de Merellaan;

  • het stopverbod van toepassing is op het stuk tussen de wegversmalling en het kruispuntplateau van de kruising Merellaan – Wiekslag;

  • het wenselijk is het stopverbod alleen in te stellen tijdens de haal- en brengmomenten van de basisschool, oftewel op maandag t/m vrijdag tussen 08.00 – 09.00 en tussen 13.00 – 14.00 uur;

  • door dit stopverbod bestuurders tijdens de venstertijden genoodzaakt zijn om elders stil te staan of te parkeren;

  • er hierdoor tijdens de haal- en brengmomenten meer ruimte en overzicht ontstaat ter hoogte van SBO De Bouwsteen, wat de verkeersveiligheid ten goede komt.;

  • deze verkeersmaatregel een positieve bijdrage heeft op de verkeersveiligheid en de leefbaarheid op de Merellaan.

Overleg;

Onderhavige verkeersmaatregelen zijn besproken met de verkeersadviseur van Politie Eenheid Rotterdam, district Oost. Hiermee is voldaan aan het bepaalde in artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen over het wegverkeer.

Besluiten;

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders:

  • 1

    te bepalen, dat met het van kracht worden van dit besluit, eerdere verkeersmaatregelen in het onderhavige verkeersgebied komen te vervallen als die met dit besluit in strijd zijn dan wel niet in overeenstemming zijn;

  • 2

    tot het instellen van een stopverbod met venstertijden op de Merellaan door het plaatsen van verkeersborden E02 (verboden stil te staan) van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, in combinatie met onderbord OB210 (ma t/m vr, 8-9 h en 13-14h), ter hoogte van SBO De Bouwsteen;

  • 3

    de maatregelen uit te voeren zoals in de bijgevoegde bebordingstekening.

Capelle aan den IJssel, 26 augustus 2025

namens het college van burgemeester en wethouders,

namens het hoofd van de afdeling Stadsontwikkeling,

het hoofd van de unit Ruimtelijke Ontwikkeling:

R.M. Kandel

Bezwaarclausule;

Niet mee eens?

Dan kunt u bezwaar maken via: www.capelleaandenijssel.nl/bezwaar

U stuurt uw bezwaarschrift binnen 6 weken na bekendmaking van het besluit op 27 augustus 2025 naar ons toe.

In het bezwaarschrift zet u:

  • -

    naam;

  • -

    adres;

  • -

    datum van uw bezwaarschrift;

  • -

    tegen welk besluit u bezwaar maakt;

  • -

    waarom u het niet eens bent met het besluit.

Vergeet niet uw handtekening te zetten.

Ook kunt u via de post uw bezwaarschrift naar ons sturen:

Gemeente Capelle aan den IJssel

Postbus 70

2900 AB Capelle aan den IJssel

Het besluit blijft geldig, ook als u bezwaar heeft ingediend. Komt u hierdoor in de problemen, dan kunt u de rechtbank Rotterdam om een voorlopige voorziening vragen. Het adres is: rechtbank Rotterdam, Sector Bestuursrecht, Postbus 50950, 3007BL Rotterdam. Hiervoor moet u wel een bijdrage betalen. Informatie over een voorlopige voorziening en de kosten hiervan vindt u op: www.rechtspraak.nl/bestuursrecht

Bebordingsplan Merellaan

Naar boven