Verkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Hoofddorp – Taurusavenue

Onderwerp: tijdelijke afsluiting niet gemotoriseerd verkeer ten behoeve van bouwwerkzaamheden Park 20|20

Nummer: XS-25072301.1245

Gelet op het volgende:

  • Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

  • Op grond van artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

  • De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.

  • Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

• Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:

  • 1.

    In eerste instantie:

    • a.

      het verzekeren van de veiligheid op de weg;

    • b.

      het beschermen van weggebruikers en passagiers;

    • c.

      het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

    • d.

      het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

  • 2.

    In tweede instantie ook voor:

    • a.

      het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

    • b.

      het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

  • Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie.

  • De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.

  •  

  • Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2020 is de bevoegdheid tot het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat.

 

Overwegingen en motivatie

Park 20|20, gelegen in de strook tussen de Taurusavenue en de Scorpius in Hoofddorp, is een toonaangevend duurzaam bedrijvenpark dat sinds 2013 geleidelijk is ontwikkeld en nog steeds in ontwikkeling is. Het laatste grote bouwproject binnen Park 20|20 is “Campus”, een complex van vijf kantoorgebouwen met de namen Water, Fire, Wood, Earth en Metal. Deze gebouwen zijn ontworpen met elk een eigen identiteit, maar vormen samen een harmonieus geheel rondom een centraal groen hart.

Het eerste kantoorgebouw van “Campus” is “Water”. De bouwwerkzaamheden zijn gestart met in eerste instantie enkel graafwerk. Daarna volgen de verdiepingen waarvoor het heiwerk vanaf september 2025 zal plaatsvinden. De totale doorlooptijd van het bouwproject is circa 1,5 á 2 jaar.

Ten behoeve van dit bouwproject zijn diverse verkeersmaatregelen nodig. Zo wordt het bouwverkeer afgewikkeld via de Scorpius. De bouwuitritten aan de Scorpius worden zodanig vormgegeven dat deze als uitrit herkenbaar zijn. Behoudens waarschuwingsborden worden hiervoor geen verkeersbesluit-plichtige maatregelen genomen.

Daarnaast zullen er momenten zijn waarop hijswerkzaamheden plaatsvinden langs de Taurusavenue. Daarvoor moet het noodzakelijk om het trottoir, het fiets/bromfietspad en 1 van de 2 rijstroken op de Taurusavenue af te zetten. Hiervoor worden tijdelijke verkeersmaatregelen genomen, maar zullen per hijsperiode niet langer duren van 4 maanden. Het gaat slechts om incidentele hijsmomenten die bovendien overdag tussen 09:30 en 15:00 uur plaatsvinden. Deze werkzaamheden worden wel gemeld, maar niet formeel opgenomen in dit verkeersbesluit.

Vanwege de bouwveiligheidszone is het noodzakelijk om gedurende ongeveer 19 maanden het trottoir en het fiets/bromfietspad langs de Taurusavenue af te sluiten. Naar verwachting gaat het dan om de periode vanaf september 2025 t/m eind maart 2027. Aangezien deze afsluiting langer duurt dan 4 maanden én er verkeersbesluit-plichtige maatregelen genomen moeten worden, wordt hiervoor dit verkeersbesluit genomen. Voetgangers, fietsers en bromfietsers worden via de overzijde van de Taurusavenue omgeleid.

Met de tijdelijke maatregelen wordt beoogd de verkeersveiligheid en de bereikbaarheid voor doorgaande voetgangers en mindervaliden, maar ook de veiligheid voor werknemers te waarborgen. Zodra de werkzaamheden gereed zijn wordt de verkeerssituatie, maar ook de omgeving, zoals straatwerk en straatmeubilair, in originele staat hersteld.

 

Maatregelen (bebording en belijning)

De volgende maatregelen worden getroffen:

  • 1.

    Het instellen van een geslotenverklaring voor voetgangers, fietsers en bromfietsers op het trottoir en het fiets/bromfietspad parallel aan de Taurusavenue in Hoofddorp, door het plaatsen van borden conform model C15 en C16 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV 1990) tussen Taurusavenue 46 en Taurusavenue 100. Ter aankondiging hiervan worden deze borden tevens geplaatst ter hoogte van het Novotel. Onder de borden C15 en C16 RVV 1990 worden onderborden OB401 geplaatst met daarop aangegeven “380 m”;

 

  • 2.

    Het instellen van een maximum snelheid van 30 km/u in westelijke richting op de Taurusavenue in Hoofddorp, door het plaatsen van borden conform model A1 uit bijlage I van het RVV 1990 met opdruk 30 tussen de Rijnlanderweg en Taurusavenue 46;

 

  • 3.

    Het beëindigen van de maximum snelheid van 30 km/u in westelijke richting op de Taurusavenue in Hoofddorp, door het plaatsen van een bord conform model A2 uit bijlage I van het RVV 1990 met opdruk 30 ter hoogte van Taurusavenue 46;

 

  • 4.

    Te bepalen dat de maatregelen van kracht zijn vanaf 25 augustus 2025 tot en met uiterlijk 31 maart 2027.

 

Verder worden ook waarschuwingsborden J16 (werk in uitvoering) geplaatst en diverse gele informatieborden aangebracht. Deze borden zijn, evenals het instellen van omleidingsroutes conform CROW “werk in uitvoering” niet verkeersbesluit-plichtig.

 

De aan te brengen maatregelen staan aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening met het nummer A2527285-STN01.

Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):

Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van:

  • artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • artikel 2, lid 1b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • artikel 2, lid 1c van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • artikel 2, lid 2a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

  • artikel 2, lid 2b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

Door de maatregelen wordt een van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 geschaad, namelijk artikel 2, lid 1d van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer. De maatregelen zijn echter van tijdelijke duur en zijn noodzakelijk om de bouwwerkzaamheden uit te kunnen voeren en veilig af te kunnen ronden. Daarom wegen de met het besluit gediende belangen zwaarder.

 

Belangenafweging

Bewoners

De maatregelen hebben lichte gevolgen voor eventuele bewoners. Het gaat hier immers om een bedrijventerrein. Tijdens de werkzaamheden moeten zij omlopen of omfietsen via de overzijde van de Taurusavenue om hun weg te vervolgen. Overigens is er nauwelijks sprake van omlopen of omfietsen omdat de omleidingsroute parallel aan de reguliere route loopt. Uiteindelijk zijn de maatregelen in het belang van bewoners omdat er een veilig alternatief wordt geboden. De maatregelen zijn bovendien van tijdelijke aard.

Bedrijven

De maatregelen zijn in het belang van bouwbedrijven, omdat zij veilig hun werk kunnen uitvoeren. De maatregelen hebben lichte gevolgen voor de nabij gelegen bedrijven. Tijdens de werkzaamheden moet het personeel en bezoekers omlopen of omfietsen via de overzijde van de Taurusavenue om hun bestemming te bereiken. Overigens is er nauwelijks sprake van omlopen of omfietsen omdat de omleidingsroute parallel aan de reguliere route loopt. Uiteindelijk zijn de maatregelen in het belang van de nabij gelegen bedrijven omdat er een veilig alternatief wordt geboden. De maatregelen zijn bovendien van tijdelijke aard.

(Doorgaand) gemotoriseerd verkeer

De maatregelen hebben geen gevolgen voor (doorgaand) gemotoriseerd verkeer. Hoewel de vermindering van 2 rijstroken naar 1 rijstrook op de Taurusavenue geen formeel onderdeel is van dit verkeerbesluit kan wel worden aangegeven dat er vanwege de drukke Taurusavenue is bepaald dat dit uitsluitend tussen 09:30 en 15:00 uur kan plaatsvinden. In dat opzicht hebben de maatregelen dus ook nauwelijks gevolgen voor (doorgaand) gemotoriseerd verkeer omdat binnen deze tijden 1 rijstrook voldoende capaciteit biedt om het verkeer af te wikkelen. Er wordt nadrukkelijk op toegezien dat deze afspraken worden nageleefd. Het verkeersplan voor deze maatregelen is als bijlage toegevoegd bij dit verkeersbesluit.

Niet gemotoriseerd verkeer

De maatregelen hebben lichte gevolgen voor niet gemotoriseerd verkeer. Tijdens de werkzaamheden moeten zij omlopen of omfietsen via de overzijde van de Taurusavenue om hun weg te vervolgen. Overigens is er nauwelijks sprake van omlopen of omfietsen omdat de omleidingsroute parallel aan de reguliere route loopt. Uiteindelijk zijn de maatregelen in het belang van niet gemotoriseerd verkeer omdat er een veilig alternatief wordt geboden. De maatregelen zijn bovendien van tijdelijke aard.

Specifiek is ook gekeken naar de toegankelijkheid voor minder validen. Vanuit het NS station gezien stopt de fysieke geleide markering in het straatwerk al ruim vóórdat men bij de Taurusavenue aankomt. Behoudens natuurlijke geleiding is er op de reguliere route tussen het NS station en het gemeentehuis geen fysieke geleide markering in het straatwerk aanwezig. Echter gezien het feit dat er een publieke functie aan de Taurusavenue 100 is (het gemeentehuis), wil de gemeente hierin wel gaan voorzien. Vanwege de noodzakelijke langdurige maatregelen op het voetpad en (brom)fietspad vanwege de bouwwerkzaamheden Park 20|20 wordt daarom aandacht besteed aan de toegankelijkheid voor minder validen op de omleidingsroute.

De omleidingsroute, die dus nauwelijks langer is dan de reguliere route heeft bovendien meer voordelen dan de reguliere route. De omleidingsroute gaat niet over de brug in de ovonde van de Taurusavenue waardoor de omleidingsroute vlakker is dan de reguliere route. De zijstraten die de omleidingsroute kruisen zijn bovendien duidelijker vormgegeven dan de zijstraten die de reguliere route kruisen. En, hoewel dat niet hoort, is de reguliere route vaak belemmerd door voertuigen terwijl de omleidingsroute niet of nauwelijks belemmerd wordt door voertuigen. Uiteindelijk zijn de maatregelen dus ook in het belang van minder validen omdat er een veilig alternatief wordt geboden.

Openbaar vervoer

De maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer.

Nood- en hulpdiensten

De maatregelen hebben geen gevolgen voor nood- en hulpdiensten.

Parkeerders

De maatregelen hebben geen gevolgen voor parkeerders.

Algemeen belang

Met de maatregelen wordt beoogd de verkeersveiligheid te waarborgen en is de bereikbaarheid gegarandeerd. Bovendien betreft dit een tijdelijke situatie voor een periode van ongeveer 19 maanden. Dit is in het algemeen belang.

Afweging

Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn, waarbij er geen belangen onevenredig worden geschaad.

 

Voorbereiding en overleg

Omdat het om een tijdelijke situatie van ongeveer 19 maanden gaat, waarbij geen belangen onevenredig worden geschaad, heeft er geen participatietraject plaatsgevonden. Bovendien zijn de werkzaamheden noodzakelijk en wordt er een veilig alternatief geboden. Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral bij complexe en omstreden maatregelen, een voorbereidingsprocedure te volgen. Hier is van afgezien omdat de maatregelen geen complexe maatregelen betreffen en de belangen voldoende in beeld zijn. Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 08-07-2025 is dit besluit behandeld in de werkgroep waarna het verkeersbesluit op 30-07-2025 per mail is aangeboden. De leden van de Werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.

 

Publicatie

Het besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer.

 

Besluiten

In overeenstemming met de tekening met het nummer PR10109-01A01-0.1, die een onderdeel is van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen:

  • 1.

    Het instellen van een geslotenverklaring voor voetgangers, fietsers en bromfietsers op het trottoir en het fiets/bromfietspad parallel aan de Taurusavenue in Hoofddorp, door het plaatsen van borden conform model C15 en C16 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV 1990) tussen Taurusavenue 46 en Taurusavenue 100. Ter aankondiging hiervan worden deze borden tevens geplaatst ter hoogte van het Novotel. Onder de borden C15 en C16 RVV 1990 worden onderborden OB401 geplaatst met daarop aangegeven “380 m”;

 

  • 2.

    Het instellen van een maximum snelheid van 30 km/u in westelijke richting op de Taurusavenue in Hoofddorp, door het plaatsen van borden conform model A1 uit bijlage I van het RVV 1990 met opdruk 30 tussen de Rijnlanderweg en Taurusavenue 46;

 

  • 3.

    Het beëindigen van de maximum snelheid van 30 km/u in westelijke richting op de Taurusavenue in Hoofddorp, door het plaatsen van een bord conform model A2 uit bijlage I van het RVV 1990 met opdruk 30 ter hoogte van Taurusavenue 46;

 

  • 4.

    Te bepalen dat de maatregelen van kracht zijn vanaf 25 augustus 2025 tot en met uiterlijk 31 maart 2027;

 

  • 5.

    Dit besluit ter openbare kennis te brengen op 27-8-2025.

 

 

Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer

namens dezen,

de gemeentesecretaris,

voor deze,

de teammanager Contract en Uitvoering a.i.

 

 

 

 

R.M. Kruithof-Kamphuis

 

Terinzagelegging

Het besluit wordt gepubliceerd in het digitale Gemeenteblad van Haarlemmermeer (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Taurusavenue 100 in Hoofddorp.

 

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

 

Naar boven