Verkeersbesluit: fysieke wegafsluitingen door middel van twee landbouwsluizen, Beek

Datum: 27 augustus 2025

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Montferland

 

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 zijn wij bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.

 

Vereiste van het besluit

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, moet een verkeersbesluit worden genomen op grond van artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994.

Motivering

Uit het oogpunt van..

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • het beschermen van de weggebruikers en passagiers;

  • het voorkomen of het beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade;

  • het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

is het gewenst om maatregelen te treffen die het sluipverkeer in en om Beek verminderen en de verkeersveiligheid en leefbaarheid in het gebied verbeteren.

Al enkele jaren is er sprake van sluipverkeer op de Zuider Markweg in Beek doordat automobilisten op de A3 de route gebruiken om files op de A12 te vermijden. Sinds de grenscontroles die door Duitsland worden uitgevoerd is de route nu ook in gebruik in tegengestelde richting, richting Duitsland. Dit alles heeft de afgelopen periode geleid tot een aanzienlijke toename van verkeer op met name de Zuider Markweg, Melkweg, Eltenseweg en Sint Jansgildestraat nabij Beek. Dit verkeer wordt als ongewenst sluipverkeer aangemerkt. Metingen tonen aan dat de intensiteiten op de Zuider Markweg ruim boven de gewenste maximale waarden liggen, hetgeen leidt tot verkeersonveilige situaties, schade aan de bermen en opstoppingen die eveneens de bereikbaarheid voor hulpdiensten belemmeren.

Tijdens proeven die de afgelopen maanden zijn uitgevoerd met tijdelijke afsluitingen van de grensovergang werd het sluipverkeer effectief teruggedrongen. Ook de tijdelijke invoering van eenrichtingsverkeer heeft geleid tot verbeterde doorstroming en minder verkeersopstoppingen, maar bracht ook nadelen met zich mee, zoals hogere snelheden, verplaatsing van verkeersdruk naar andere wegen en handhavingsproblemen.

Om structureel bij te dragen aan een veilige en leefbare omgeving, wordt daarom voorgesteld om de volgende verkeersmaatregelen te treffen:

de grensovergang op de Eltenseweg af te sluiten door middel van een landbouwsluis, zo lang de grenscontroles van kracht zijn. Hiermee wordt het doorgaande verkeer geweerd;

de grensovergang op Zum Waldkreuz af te sluiten door middel van een landbouwsluis, waarmee ongewenst sluipverkeer wordt geweerd maar landbouwverkeer wel hun landbouwpercelen in het gebied kan bereiken;

het opheffen van de tijdelijke situatie met eenrichtingsverkeer op de Zuider Markweg en de Eltenseweg zodra de landbouwsluizen geplaatst zijn.

Door deze maatregelen wordt het doorgaand sluipverkeer geweerd, neemt de verkeersveiligheid voor met name kwetsbare verkeersdeelnemers toe en verbetert de leefbaarheid in zowel de dorpskern als het buitengebied. De wegen worden daarmee weer in hoofdzaak gebruikt door lokaal bestemmingsverkeer, wat aansluit bij de functie en inrichting van het wegennet in dit gebied.

Gehoord

Overeenkomstig artikel 23 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is het openbaar lichaam dat het beheer heeft over de weg gehoord.

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met de gemandateerd verkeersadviseur van Politie Oost Nederland, District noord- en oost Gelderland.

Belangenafweging (Awb procedure)

Bij de voorbereiding van dit besluit is uitvoerig overleg gevoerd met betrokken partijen, waaronder omwonenden, ondernemers en de gemeente Emmerich. Er is tevens ervaring opgedaan met het reguleren van het verkeer middels tijdelijke verkeersbesluiten. Aan de hand van meerdere scenario’s is de aanpak van het sluipverkeer in en om Beek onderzocht en tijdens een bewonersavond op 7 juli 2025 gepresenteerd. Hierbij konden aanwezigen hun argumenten, ideeën en aandachtspunten naar voren brengen. De input uit deze bijeenkomst, evenals signalen uit meldingen, brieven en gesprekken, is meegenomen in de uiteindelijke afweging van de te nemen maatregelen.

De bekendmaking van de terinzagelegging van het besluit met de daarop betrekking hebbende stukken en de mogelijkheid zienswijzen kenbaar te maken, werd op 27 augustus 2025 gepubliceerd in het Montferland Journaal.

Besluit

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders:

  • 1.

    Het plaatsen van een landbouwsluis op de Eltenseweg ter hoogte van de grensovergang. Dit wordt bewerkstelligd door:

    • het plaatsen van verkeersbord C01 met onderbord OB54 (uitgezonderd (brom)fietsers) en OB55 (uitgezonderd landbouwverkeer) aan beide zijde van de landbouwsluis,

    • het plaatsen van verkeersbord J37 (waarschuwing voor gevaar) met onderbord ‘landbouwsluis’ aan beide zijde van de landbouwsluis,

    • het plaatsen van verkeersbord C01 met onderbord OB54, OB55 en ’250 m’ ter hoogte van het kruispunt met de Boterweg,

    • het plaatsen van verkeersbord C01 met onderbord OB54, OB55 en ‘300 m’ ter hoogte van het kruispunt met de Melkweg.

  • 2.

    Het plaatsen van een landbouwsluis op Zum Waldkreuz ter hoogte van de grensovergang. Dit wordt bewerkstelligd door:

    • het plaatsen van verkeersbord C01 met onderbord OB54 en OB55 aan beide zijde van de landbouwsluis,

    • het plaatsen van verkeersbord J37 met onderbord ‘landbouwsluis’ aan beide zijde van de landbouwsluis,

    • het plaatsen van verkeersbord C01 met onderbord OB54, OB55 en ’200 m’ ter hoogte van het kruispunt met de Melkweg.

  • 3.

    Het opheffen van de tijdelijke situatie met eenrichtingsverkeer op de Zuider Markweg en de Eltenseweg zodra de landbouwsluizen geplaatst zijn.

In de bijlage bij dit verkeersbesluit is een situatietekening opgenomen.

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, hiertegen een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen. Dit moet dan gebeuren binnen zes weken na de dag waarop burgemeester en wethouders het besluit hebben verzonden.

Het bezwaarschrift dient te worden gericht aan burgemeester en wethouders, adres: Bergvredestraat 10, 6942 GK Didam.

Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en het volgende te bevatten:

  • a.

    naam en adres van de indiener;

  • b.

    de dagtekening;

  • c.

    een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

  • d.

    de gronden van het bezwaar.

Bij de president van de Arrondissementsrechtbank, binnen het rechtsgebied waarin de indiener van het bezwaarschrift zijn woonplaats heeft, kan een verzoek om voorlopige voorziening (waaronder schorsing) worden ingediend. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

 

 

Didam, 27 augustus 2025

Namens burgemeester en wethouders van gemeente Montferland,

J. Baltussen,

Afdeling Ruimtelijke ontwikkeling & economie

Naar boven