Verkeersbesluit: instellen vrachtverkeerverbodszone Beek en Stokkum

Datum: 27 augustus 2025

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Montferland

 

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 zijn wij bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.

 

Vereiste van het besluit

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, moet een verkeersbesluit worden genomen op grond van artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994.

Motivering

Uit het oogpunt van..

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • het beschermen van de weggebruikers en passagiers;

  • het voorkomen of het beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade;

  • het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

is het gewenst om maatregelen te treffen die het sluipverkeer in en om Beek verminderen en de verkeersveiligheid en leefbaarheid in het gebied verbeteren.

Al enkele jaren is er sprake van sluipverkeer door en rond Beek doordat gemotoriseerd verkeer op de A3 de route gebruikt om files op de A12 te vermijden. Sinds de grenscontroles die door Duitsland worden uitgevoerd is de route nu ook in gebruik in tegengestelde richting, richting Duitsland. Dit alles heeft de afgelopen periode geleid tot een aanzienlijke toename van verkeer in het buitengebied van Beek en in de kom van Beek tot en met de kom van Stokkum. Dit leidt tot verkeersonveilige situaties en schade aan de bermen.

Door een vrachtverkeerverbodszone (behoudens bestemmingsverkeer) in te voeren voor het buitengebied van Beek en de kom van Beek tot en met de kom van Stokkum, kan een deel van deze overlast weggenomen worden. De invoering van een vrachtverkeerverbodszone (behoudens bestemmingsverkeer) is mogelijk omdat de N812 en N335 geschikte alternatieve routes bieden voor doorgaand vrachtverkeer. Deze wegen zijn qua functie en inrichting aanzienlijk beter toegerust dan de smalle erftoegangswegen zoals de Zuider Markweg en Sint Jansgildestraat, waardoor de verkeersveiligheid en leefbaarheid in Beek en omgeving worden verbeterd. Tevens komt de geldende aslastbeperking op de Sint Jansgildestraat, Eltenseweg, Peeskesweg en Kastanjelaan te vervallen. Het vrachtverkeersverbod zou, net als in andere Montferlandse kernen, een uitzonderingsbepaling krijgen voor bestemmingsverkeer. Op die manier kunnen bijvoorbeeld melkwagens of verhuiswagens de percelen in Beek bereiken.

Het instellen van een vrachtverkeersverbod in Beek, leidt ertoe dat de kern Stokkum ingesloten wordt tussen enerzijds de verbodszone van ’s-Heerenberg en anderzijds de verbodszone van Beek. Stokkum zou voor vrachtverkeer in theorie niet meer toegankelijk zijn, omdat vrachtverkeer dat in Stokkum moet zijn geen bestemming heeft in Beek of ’s-Heerenberg. Om dit op te lossen wordt voorgesteld om de vrachtverbodszone van Beek door te trekken naar de oostelijke komgrens van Stokkum. Wie in Stokkum moet zijn, mag daardoor net als nu via Beek naar Stokkum blijven rijden.

Door deze maatregelen wordt het doorgaand sluipverkeer van zware voertuigen geweerd, neemt de verkeersveiligheid voor met name kwetsbare verkeersdeelnemers toe en verbetert de leefbaarheid in zowel de dorpskern als het buitengebied.

Gehoord

Overeenkomstig artikel 23 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is het openbaar lichaam dat het beheer heeft over de weg gehoord.

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met de gemandateerd verkeersadviseur van Politie Oost Nederland, District noord- en oost Gelderland.

Belangenafweging (Awb procedure)

Bij de voorbereiding van dit besluit is uitvoerig overleg gevoerd met betrokken partijen, waaronder omwonenden, ondernemers en de gemeente Emmerich. De maatregel voor het invoeren van een vrachtverkeerverbodszone komt voort uit de verkenning van meerdere scenario’s om het sluipverkeer in Beek aan te pakken en de inbreng van belanghebbenden tijdens een bewonersavond op 7 juli 2025. Hierbij konden aanwezigen hun argumenten, ideeën en aandachtspunten naar voren brengen. De input uit deze bijeenkomst, evenals signalen uit meldingen, brieven en gesprekken, is meegenomen in de uiteindelijke afweging van de te nemen maatregel.

De bekendmaking van de terinzagelegging van het besluit met de daarop betrekking hebbende stukken en de mogelijkheid bezwaar in te dienen, werd op 27 augustus 2025 gepubliceerd in het Montferland Journaal.

Besluit

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders:

Het invoeren van een vrachtverbodszone behoudens bestemmingsverkeer in het buitengebied van Beek en de kom van Beek tot en met de kom van Stokkum. Dit wordt bewerkstelligd door:

  • 1.

    het plaatsen van verkeersbord C07zb (begin zone gesloten voor vrachtverkeer) met onderbord OB108 (uitgezonderd bestemmingsverkeer) op de:

    • 's-Heerenbergseweg ter hoogte van de kruising met de Linthorsterstraat,

    • Peeskesweg ter hoogte van de kruising met de Slotlaan,

    • Sint Jansgildestraat ter hoogte van de kruising met de Arnhemseweg N335,

    • Peter Meistersstraat ter hoogte van de kruising met de Arnhemseweg N335,

    • Arnhemseweg ter hoogte van de kruising met de Arnhemseweg N335,

    • Arnhemseweg ter hoogte van de kruising met de Zuider Markweg (2x),

    • Eltenseweg (Stokkum) ter hoogte van de grensovergang.

  • 2.

    het plaatsen van verkeersbord C07ze (einde zone gesloten voor vrachtverkeer) op de:

    • 's-Heerenbergseweg ter hoogte van de kruising met de Linthorsterstraat,

    • Peeskesweg ter hoogte van de kruising met de Slotlaan,

    • Sint Jansgildestraat ter hoogte van de kruising met de Arnhemseweg N335,

    • Peter Meistersstraat ter hoogte van de kruising met de Arnhemseweg N335,

    • Arnhemseweg ter hoogte van de kruising met de Arnhemseweg N335,

    • Arnhemseweg ter hoogte van de kruising met de Zuider Markweg (2x),

    • Eltenseweg (Stokkum) ter hoogte van de grensovergang.

De geldende aslastbeperking op de Sint Jansgildestraat, Eltenseweg, Peeskesweg en Kastanjelaan te laten vervallen. Dit wordt bewerkstelligd door:

  • het verwijderen van verkeersbord C20 en onderbord OB108 (uitgezonderd bestemmingsverkeer) op de Sint Jansgildestraat, Eltenseweg, Peeskesweg en Kastanjelaan.

In de bijlage bij dit verkeersbesluit is een situatietekening opgenomen.

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, hiertegen een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen. Dit moet dan gebeuren binnen zes weken na de dag waarop burgemeester en wethouders het besluit hebben verzonden.

Het bezwaarschrift dient te worden gericht aan burgemeester en wethouders, adres: Bergvredestraat 10, 6942 GK Didam.

Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en het volgende te bevatten:

  • a.

    naam en adres van de indiener

  • b.

    de dagtekening;

  • c.

    een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

  • d.

    de gronden van het bezwaar.

Bij de president van de Arrondissementsrechtbank, binnen het rechtsgebied waarin de indiener van het bezwaarschrift zijn woonplaats heeft, kan een verzoek om voorlopige voorziening (waaronder schorsing) worden ingediend. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

 

 

Didam, 27 augustus 2025

Namens burgemeester en wethouders van gemeente Montferland,

J. Baltussen,

Afdeling Ruimtelijke ontwikkeling & economie

Naar boven