Verkeersbesluit diverse verkeersmaatregelen op de Horstlaan en Horst en Voordelaan Voorschoten

Z/25/103230

Het college van burgemeester en wethouders van Voorschoten:

Juridisch kader:

Gelet op:

de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994 (WVW), het reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) en de Algemene wet Bestuursrecht (Awb);

• artikel 15, eerste lid, van de WVW 1994; een verkeersbesluit moet worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

• artikel 15, tweede lid, van de WVW 1994; een verkeersbesluit moet worden genomen voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken;

• artikel 2 van de WVW 1994 voor wat betreft het verzekeren van de veiligheid op de weg en het zoveel mogelijk het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan, het gewenst is om de genoemde maatregelen onder ‘besluiten’ in te stellen of op te heffen;

Uit het oogpunt van:

het verzekeren van de veiligheid op de weg en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.

Is het gewenst om:

Diverse verkeersmaatregelen te nemen op de Horstlaan en Horst en Voordelaan te Voorschoten.

Overwegende dat:

de Horstlaan en Horst en Voordelaan gelegen zijn buiten de bebouwde kom van Voorschoten;

de Horstlaan en Horst en Voordelaan in beheer zijn bij de gemeente Voorschoten;

de Horstlaan en Horst en Voordelaan wegen zijn als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;

de Horstlaan en Horst en Voordelaan deel uitmaken van de LF4 (lange afstandsfietsroute);

de Horstlaan en Horst en Voordelaan doodlopende straten zijn, uitgezonderd fietsers;

het uit tellingen is gebleken dat het grootste aandeel gebruikers van de bovengenoemde wegen fietsers zijn;

het gemotoriseerd verkeer (inclusief het aanwezigheid van landbouwverkeer) vanwege de doodlopende straat geen doorgaand verkeer is en dat deze een bestemming hebben aan de Horstlaan en Horst en Voordelaan;

de gemeente Voorschoten inzet op de visie: ‘aandacht voor langzaam verkeer’ (verkeersplan Voorschoten 2017) en het doel heeft om de leefbaarheid en de verkeersveiligheid te verhogen;

het gewenst is om vanuit deze visie en het feit dat deze wegen onderdeel zijn van een aangewezen fietsroute, een verbeterde fietskwaliteit na te streven op de Horstlaan en de Horst en Voordelaan waarbij de verkeersveiligheid verbeterd wordt;

landelijke programma’s zoals duurzaam veilig stellen dat verschillende massa’s, snelheden en richtingen zo weinig mogelijk moeten verschillen voor een veilige verkeerssituatie;

op de bovengenoemde wegen er weinig ruimte is om richtingen of massa te scheiden;

de snelheid van fietsers en gemotoriseerd verkeer erg groot is;

het daarom wenselijk is dat de snelheid verlaagd wordt om te komen tot een veilige verkeerssituatie voor fietsers;

de maximaal toegestane snelheid op de Horstlaan en Horst en Voordelaan verlaagd wordt van 80 km/uur naar 30 km/uur;

daarom de adviessnelheid van 40 km/uur wordt verwijderd rondom de tunnel op de Horst en Voordelaan;

hierbij weinig vertraging voor andere modaliteiten ontstaat vanwege het doodlopende en smalle karakter van de wegen;

op de Horstlaan en Horst en Voordelaan op dit moment al de gemiddelde snelheid tussen de 30 en 40 km/uur ligt;

het gemotoriseerd verkeer op de Horstlaan en Horst en Voordelaan geen doorgaande functie heeft en door de huidige gemiddelde snelheid een toename van reistijd beperkt blijft;

om meer kenbaarheid te geven aan de LF4, de Horstlaan wordt ingericht als fietsstraat, waarbij fietsers de hoofdgebruiker van de wegen zijn;

in de huidige situatie deze fietsers al hoofdgebruiker zijn;

de aangrenzende percelen bereikbaar blijven door het ontsluiten over de fietsstraat;

de fietsstraat kenbaar wordt gemaakt met het verkeersbord ‘fietsstraat’;

de fietsstraat wordt ingericht met een rode rijloper van 2,60 meter waarbij er aan beide zijden met zwarte uitwijkstroken worden aangelegd;

deze breedte niet voldoet aan de CROW richtlijnen gelet op de intensiteiten op de Horstlaan en Horst en Voordelaan maar dat deze breedte wordt aangevuld door de aanwezigheid van de zwarte uitwijkstroken, waardoor passage van grotere voertuigen mogelijk blijft;

door deze inrichting de rijloper smaller is dan automobilisten gewend zijn en dat daarom de snelheid van gemotoriseerd beperkt blijft;

de fietsstraat bij voorkeur in de voorrang ligt ten opzichte van kruisende wegen, om zo de fietskwaliteit te waarborgen;

daarom het kruispunt bij de oprijlaan richting kasteel Duivenvoorde wordt ingericht als voorrangskruispunt waarbij de fietsstraat voorrang heeft op het verkeer komende vanaf kasteel Duivenvoorde;

dit kruispunt op een verkeersplateau komt te liggen om de snelheid van 30 km/uur af te dwingen;

met dit besluit een aantal belangen worden gediend, te weten:

- conform het STOMP-principe met de aanleg van een fietsstraat met de bijpassende snelheidsverlaging de verkeersveiligheid voor de fietser wordt vergroot,

- meer doorstroming en comfort aangeboden wordt aan fietsers op de lange afstandsfietsroute (LF4),

gezien bovenstaande afwegingen de volgende verkeersmaatregelen worden genomen;

door middel van het plaatsen van borden A1-30 van bijlage 1 van het RVV 1990 een maximale snelheid in te stellen op de volgende wegen:

- de Horstlaan, tussen de Veurseweg en de Langs de Reaphorst,

- de Horst en Voordelaan, tussen de Langs de Reaphorst en de Horst en Voordelaan nummer 3;

gelet op artikel 2, lid 1, sub a t/m d, van de WVW 1994 en artikel 21 van het BABW op de wegen in het bovengenoemde gebied maatregelen dienen te worden genomen met als doel:

- het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; - het verzekeren van de veiligheid op de weg;

het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer is in het geding met het treffen van de voorliggende verkeersmaatregelen. Gelet op voorgaande onderbouwing wordt dit belang ondergeschikt geacht ten opzichte van de met dit besluit te dienen doelen.

door middel van het plaatsen van borden B4, B5, B6 van bijlage 1 van het RVV 1990, inclusief het aanbrengen van bijbehorende haaientanden op het wegdek, een voorrangsregeling in te stellen op het kruispunt Horstlaan met de oprijlaan richting kasteel Duivenvoorde, waardoor bestuurders op de kruisende wegen voorrang dienen te verlenen aan bestuurders op de Horstlaan;

het treffen van verkeersmaatregelen een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

de in dit verkeersbesluit genoemde maatregelen naar verwachting niet zullen leiden tot een toename van de geluidsbelasting afkomstig van het wegverkeerslawaai, zoals bedoeld in artikel 21a van het BABW, op geluidsgevoelige gebouwen;

Horen:

gelet op artikel 24 van het BABW vond, over het verkeersbesluit voor het instellen van diverse verkeersmaatregelen op de Horstlaan en Horst en Voordelaan, overleg plaats tussen de wegbeheerder en de chef van de politie eenheid Den Haag, dienst regionale operationele samenwerking, afdeling infrastructuur.

De politie staat positief tegenover de snelheidsverlaging en het instellen van een voorrangsregeling. Echter wordt opgemerkt dat het aanwijzingsbord ‘fietsstraat’ geen onderdeel uitmaakt van bijlage 1 van het RVV 1990. Handhaving hierop is dan ook niet mogelijk.

Besluiten:

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten Burgemeester en Wethouders van Voorschoten om:

- door middel van het plaatsen van borden A1-30 van bijlage 1 van het RVV 1990 een maximale snelheid in te stellen op de volgende wegen:

a. de Horstlaan, tussen de Veurseweg en de Langs de Reaphorst,

b. de Horst en Voordelaan, tussen de Langs de Reaphorst en de Horst en Voordelaan nummer 3;

- door middel van het plaatsen van verkeersborden B4, B5 en B6 van bijlage 1 van het RVV 1990, inclusief bijbehorende haaientanden, een voorrangsregeling in te stellen op het kruispunt van de Horstlaan met de oprijlaan van Kasteel Duivenvoorde, waardoor bestuurders komend vanaf de oprijlaan voorrang dienen te verlenen aan bestuurders op de Horstlaan.

Situatieschets

Vastgesteld,

namens het college van burgemeester en wethouders op 22 augustus 2025

D. Koppes

Teamleider Beleid

Bezwaar

Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u tot zes weken na datum van verzending van deze brief bezwaar maken. Dit kan per brief, digitaal of per e-mail.

Brief: per brief aan het college van burgemeester en wethouders, postbus 393, 2250 AJ, Voorschoten. Vermeld in het bezwaarschrift uw naam, adres, telefoonnummer, e-mailadres, het zaaknummer, de datum van uw brief, de reden waarom u het niet eens bent en onderteken vervolgens de brief.

Digitaal: via het formulier op de website van gemeente Voorschoten (https://www.voorschoten.nl/bezwaar-maken/), met gebruik van uw DigiD, EHerkenning of e-IDAS.

E-mail: via het mailadres gemeente@voorschoten.nl. Vermeld in het bezwaarschrift uw naam, adres, telefoonnummer, e-mailadres, het zaaknummer, de datum van uw brief, de reden waarom u het niet eens bent en onderteken vervolgens de brief.

Verzoek om voorlopige voorziening:

Kunt u de behandeling van uw bezwaarschrift niet afwachten? Dan kunt u de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Den Haag, Sector Bestuursrecht, verzoeken een voorlopige voorziening te treffen. Het verzoekschrift stuurt u naar de Rechtbank Den Haag (Sector Bestuursrecht), Postbus 20302, 2500 EH Den Haag. Voor het doen van een verzoek tot voorlopige voorziening zijn griffierechten verschuldigd.

U kunt ook digitaal een verzoek om een voorlopige voorziening indienen bij de Voorzieningenrechter via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (bijvoorbeeld DigiD).

Afschrift aan: nationale politie Eenheid Den Haag, afdeling infrastructuur

Naar boven