Wijzigingsbesluit: Verkeersbesluit instellen verplicht fietspad Chopinlaan en Berliozlaan Voorschoten

Z/24/85609

Het college van burgemeester en wethouders van Voorschoten:

Juridisch kader:

Gelet op:

- de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994 (WVW), het reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV), het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) en de Algemene wet Bestuursrecht (Awb);

- artikel 15, eerste lid, van de WVW 1994; een verkeersbesluit moet worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

- artikel 15, tweede lid, van de WVW 1994; een verkeersbesluit moet worden genomen voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken;

- artikel 2 van de WVW 1994 voor wat betreft het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;

- de uitspraak van de enkelvoudige kamer van de Rechtbank Den Haag van 27 mei 2025 (zaaknummer 24/9775)

Uit het oogpunt van:

het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;

Is het gewenst om:

doormiddel van het aanwijzen van verplichte fietspaden een verkeersknip in te stellen op de her in te richten wegen, Chopinlaan en Berliozlaan, in de wijk Adegeest, te Voorschoten;

Overwegende dat:

de gemeente Voorschoten ten behoeve van het instellen van verkeersknippen door middel van het instellen van een verplicht fietspad op de Chopinlaan en de Berliozlaan op 9 juli 2024 een verkeersbesluit heeft genomen getiteld ‘Verkeersbesluit instellen verplicht fietspad Chopinlaan en Berliozlaan Voorschoten’ met kenmerk Z/24/085609 en publicatienummer 297695;

op het besluit van 9 juli 2024 meerdere bezwaren zijn ingediend;

op 8 oktober 2024 de Commissie Bezwaarschriften van de gemeente Voorschoten een advies heeft uitgebracht aan het college, waarin de commissie het college adviseerde de ingediende bezwaren gegrond te verklaren en het bestreden besluit te herroepen;

het college op 10 december 2024 haar beslissing op bezwaar heeft genomen;

het college in haar beslissing op bezwaar de motivering van het verkeerbesluit heeft aangevuld op de gebreken die de commissie bezwaarschriften in haar advies aankaartte en gelet op die aanvullingen besloten heeft om de bezwaren ongegrond te verklaren;

bezwaarmakers tegen deze beslissing op bezwaar in beroep zijn gegaan bij de Rechtbank Den Haag;

na behandeling van de zaak middels een zitting op 15 april 2025, de rechtbank op 27 mei 2025 haar uitspraak kenbaar heeft gemaakt;

de rechtbank het ingestelde beroep gegrond heeft verklaard, daarmee het bestreden besluit vernietigd heeft en het college opgedragen heeft om binnen drie maanden na verzending van de uitspraak een nieuwe beslissing op bezwaar te nemen met inachtneming van de uitspraak van de rechtbank;

het college in haar hernieuwde beslissing op bezwaar besloten heeft de ingediende bezwaren alsnog gegrond te verklaren en het bestreden besluit te wijzigen;

het college met in achtneming van de uitspraak van de rechtbank een gewijzigd besluit neemt ten behoeve van het instellen van de eerder voorgenomen verkeersknippen en ten behoeve van dit besluit een aanvullend verkeersonderzoek heeft uitgevoerd, specifiek gericht op de gevolgen van deze verkeersknippen;

tevens de belangenafweging is aangescherpt met de uitkomsten van dit onderzoek en deze ook aangescherpt is met de kennis die is opgedaan vanuit het doorlopen proces;

de Chopinlaan en Berliozlaan gelegen zijn binnen de bebouwde kom van Voorschoten;

de Chopinlaan en Berliozlaan in beheer zijn bij de gemeente Voorschoten;

de Chopinlaan en Berliozlaan wegen zijn als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;

de Chopinlaan en Berliozlaan zijn gelegen in de wijk Adegeest te Voorschoten;

de gemeente de openbare ruimte in de wijk Adegeest op een gebiedsgerichte en integrale wijze gaat verbeteren;

de aanleiding hiervoor is dat noodzakelijk (groot) onderhoud aan de riolering en de wegen binnen de wijk Adegeest moet worden uitgevoerd;

voor de realisatie van een duurzame, groene, biodiverse en klimaatadaptieve wijk in overleg met bewoners en belanghebbenden een Masterplan is opgesteld;

het college bij de realisatie van een duurzame, biodiverse en klimaatadaptieve wijk het noodzakelijk acht om door verkeer veroorzaakte overlast, hinder en schade en gevolgen voor het milieu te beperken;

conform het participatiekompas, in de fase van het schetsontwerp (SO) en voorlopig ontwerp (VO) betreffende de verkeersvoorzieningen meerdere overlegmomenten met belanghebbenden en belangstellenden zijn geweest;

het college op 26 september 2023 het Voorlopige Ontwerp (VO) heeft vastgesteld waarna de gemeenteraad met een informatiebrief is geïnformeerd over de voortgang van het project;

de uitwerking van VO naar definitief ontwerp (DO) in samenwerking met bewoners, werkgroepen, ondernemers en verenigingen uit de wijk is gedaan;

het concept DO voor advies is voorgelegd aan diverse adviesorganen;

op 25 oktober 2023 het concept DO tijdens een online bijeenkomst is gepresenteerd aan alle deelnemers van de werkgroepen;

de input van deze avond en de reacties van de adviesorganen zijn verwerkt en hebben geresulteerd in het DO;

de gemaakte ontwerpkeuzes zijn beschreven in een ontwerpnotitie;

het DO past binnen de meegegeven uitvoeringskaders van het Masterplan;

de gemeenteraad op 1 februari 2024 besloten heeft tot het vaststellen van het DO voor de herinrichting van de wijk Adegeest;

overkoepelend is ook alvast gekeken naar de beleidsdoelstellingen die opgenomen worden in de ontwerp-Omgevingsvisie die voor de gemeente Voorschoten uitgewerkt wordt;

vanuit het Masterplan voor de wijk Adegeest en de Omgevingsvisie, binnen de wijk Adegeest prioriteit gegeven wordt aan de voetganger en de fietser;

dit uitgangspunt voortvloeit uit het STOMP-principe;

dit principe uitgaat van prioritering van verschillende vervoerswijzen op volgorde van: ‘Stappen (lopen, Trappen (fietsen), OV, Maas (deelmobiliteit) en de privéauto;

dit principe is opgenomen in het Masterplan en aansluit bij de doelstellingen uit het Masterplan omdat:

- het inzetten op lopen en fietsen prioriteit geeft aan duurzamere vervoersalternatieven voor bijvoorbeeld de privéauto;

- de fysieke ruimte die vervoerswijzen innemen die vanuit STOMP een hogere prioriteit hebben lager is dan de vervoerswijzen die lager geprioriteerd worden, waardoor het hanteren van dit principe zorgt voor meer ruimte voor groen en bijvoorbeeld spelen;

het STOMP-principe daarnaast bijdraagt aan het verbeteren van de verkeersveiligheid, voor met name voetgangers en fietsers, doordat de prioritering van deze vervoerswijzen zich ook uit in het voorzien van routes waar fietsers en voetgangers gebruik van kunnen maken zonder conflicten met gemotoriseerd verkeer;

het toepassen van het STOMP-principe zich daarom kan uiten in maatregelen die voordelig zijn voor voetgangers en fietsers, maar nadelig zijn voor automobilisten;

dit een beleidskeuze en gevolg is die hoort bij het toepassen van het STOMP-principe;

door het sturen op verkeersstromen de mobiliteitsvormen genoemd in het STOMP-principe worden gestimuleerd of beperkt;

de wijk Adegeest in het kader van de herinrichting overal fysiek wordt ingericht als een 30-km gebied met onder andere snelheidsremmende maatregelen (drempels en plateaus), waarmee de verkeersveiligheid wordt verbeterd;

de erftoegangswegen volgens het concept ‘Duurzaam Veilig’ worden ingericht, met verkeersplateaus op kruispunten, verkeersdrempels bij lange afstanden tussen verkeersplateaus en verhoogd parkeren;

het verhoogd parkeren, samen met het STOMP-principe, het doel heeft om de leefbaarheid en de verkeersveiligheid in de wijk te verhogen;

binnen het DO in Adegeest ook twee verkeersknippen (alleen doorgang voor voetgangers en fietsers en geen doorgang voor automobilisten of vrachtauto’s) zijn opgenomen;

deze knippen worden toegepast op de Chopinlaan en Berliozlaan:

- aan de Chopinlaan tussen de Diepenbrocklaan en de Händellaan;

- aan de Berliozlaan tussen de Richard Wagnerlaan en de Bizetlaan;

deze knippen uitgevoerd worden door middel van het instellen van verplichte fietspaden, waardoor alleen (snor)fietsers en voetgangers nog doorgang hebben op deze locaties;

naar aanleiding van een amendement ingediend en aangenomen tijdens de raadsvergadering van 1 februari 2024 het college is opgeroepen deze verkeersknippen eerst uit te voeren als pilot;

het college hier gehoor aangeeft en er in dit besluit vanuit gaat dat de verkeersknippen eerst in een tijdelijke vorm gerealiseerd worden en pas na een evaluatie besloten wordt of de verkeersknippen in een definitieve vorm gerealiseerd worden;

dat het college sinds het amendement werd aangenomen op 1 februari 2024 al de intentie heeft om de verkeersknippen eerst in tijdelijke vorm te realiseren maar dat dit niet benoemd stond in het besluit van 9 juli 2024;

de knippen daarom vormgegeven worden als een fietspad, met een wegconstructie die past bij de inrichting van een erftoegangsweg met een maximumsnelheid van 30 km/uur waar ook gemotoriseerd verkeer gebruik van zou kunnen maken, zodat de oude situatie van voor de knippen eenvoudig te herstellen is;

de gemeente een beoordelingskader heeft opgesteld om te beoordelen of de knippen geslaagd zijn of niet;

dit beoordelingskader als bijlage toegevoegd is aan dit verkeersbesluit onder de naam ‘Beoordelingskader knippen Adegeest’;

als onderdeel van dit beoordelingskader verkeerstellingen van vóór en tijdens de knippen worden gebruikt, een enquête wordt afgenomen onder de bewoners van Adegeest en dat nadat alle informatie is verzameld het college een besluit neemt over het wel of niet definitief invoeren van de knippen;

indien het college besluit om de knippen definitief te realiseren, de openbare ruimte gelijk blijft aan de situatie zoals die in dit besluit omschreven staat;

indien het college besluit om de knippen op te heffen, zij een nieuw verkeersbesluit neemt om de verplichte fietspaden op te heffen, waardoor alle verkeer weer doorgang hebben op de locaties van de knippen;

de evaluatie van de maatregel pas plaats kan vinden nadat de wegen waarop de verkeersknippen een mogelijk effect kunnen hebben zijn heringericht;

deze wegen in de loop van 2026 heringericht zullen zijn, maar dat een exacte datum niet vooraf te bepalen is, waardoor de start van de pilotperiode niet op voorhand te bepalen is;

vanaf het moment dat deze wegen aangepakt zijn, de pilotperiode van twee jaar in zal gaan;

na twee jaar voldoende ervaring is opgedaan met de verkeersknippen en dat na twee jaar eventuele veranderingen in verkeersintensiteiten goed waar te nemen zijn;

autoverkeer dat voorheen passeerde op de locaties waar deze verkeersknippen worden gerealiseerd een alternatieve route zal moeten kiezen;

voor gebruikers van de locatie aan de Berliozlaan geldt dat zij vrij eenvoudig gebruik kunnen maken van de langs de rand van Adegeest gelegen Bachlaan als alternatief, omdat dit verkeer om de wijk in of uit te gaan in de huidige situatie ook al uitkomt op deze straat;

voor gebruikers van de locatie aan de Chopinlaan geldt dat zij via de Richard Wagnerlaan, Tsjaikovskilaan of de Diepenbrocklaan richting de Mozartlaan de wijk in of uit kunnen rijden;

voor een deel van deze gebruikers geldt dat dit een minder directe route is richting de Van Beethovenlaan;

het verplaatsen van het gemotoriseerde verkeer ervoor zorgt dat het verkeer in en uit de wijk Adegeest zich meer gaat verplaatsen over de Mozartlaan en de Bachlaan die beter ingericht zijn om als verbindingen te dienen de wijk Adegeest in en uit;

het toepassen van deze knippen past binnen het Masterplan voor de herinrichting van Adegeest en past binnen het STOMP-principe, omdat:

- op de locaties van de knippen een nieuwe route ontstaat voor fietsers en voetgangers, waardoor deze vervoerswijzen meer opties krijgen om zich te verplaatsen, waardoor de positie van deze vervoerswijzen verbetert ten opzichte van gemotoriseerd verkeer;

- voor fietsers en voetgangers op de routes over de locaties van deze verkeersknippen het aantal verkeerskundige conflictpunten, ofwel de ontmoetingskans met gemotoriseerd verkeer, afneemt, waardoor de verkeersveiligheid voor deze vervoerswijzen toeneemt;

- het hiervoor genoemde effect zich ook uit in een afname van de conflictpunten op andere wegen rondom de verkeersknippen, omdat gemotoriseerd verkeer, gelet op de meest logische routes de wijk in en uit, zich waarschijnlijk gaat verplaatsen richting de randen van de wijk;

- het aanwijzen van verplichte fietspaden ten behoeve van de realisatie van deze verkeersknippen ervoor zorgt dat een minder grote barrière tussen de aan weerzijde gelegen groenstroken komt te liggen, waardoor de impact op de functie van deze groenstroken door het verkeer verminderd wordt;

- het hiervoor genoemde effect tevens bijdraagt aan het verbeteren van het groene karakter van de wijk;

de eventuele nadelige gevolgen van deze maatregel zich vooral zullen uiten in de vorm van:

- een langere reisafstand voor gemotoriseerd verkeer;

- een toename van de verkeersintensiteit van gemotoriseerd verkeer op de Bachlaan en de Mozartlaan en de op deze straten aansluitende wegen en de mogelijk nadelige gevolgen daarvan;

- een toename van de parkeerdruk rondom de Chopinlaan vanwege een afname van de parkeercapaciteit ter hoogte van de knip;

de naar aanleiding van de eerder ingediende bezwaren een aanvullende verkeersonderzoek is uitgevoerd door verkeerskundig adviesbureau Goudappel;

Goudappel haar onderzoek heeft uitgevoerd aan de hand van:

- een actuele parkeerdrukmeting uit 2024 en een parkeerdrukmeting uit 2022 ter referentie;

- actuele verkeertellingen uit april 2024 van de wijk Adegeest, aangevuld met een visuele telling op een Berliozlaan in juli 2025;

- ongevallen data tussen 1 januari 2021 en juni 2025;

- en de huidige richtlijnen vanuit het CROW (landelijke kenniscentrum voor richtlijnen met betrekking tot de inrichting de openbare ruimte, waaronder verkeersruimte);

door de afsluiting van de genoemde wegvakken voor gemotoriseerd verkeer bestuurders in sommige gevallen inderdaad om moeten rijden;

uit het onderzoek van Goudappel blijkt dat dit echter zeer specifieke autoverplaatsingen binnen de wijk zelf betreft;

deze afstanden binnen de wijk juist afstanden zijn die vrij eenvoudig te voet of met de fiets af te leggen zijn en voor voetgangers en fietsers deze afstanden tevens niet veranderen door het instellen van verplichte fietspaden;

dit tevens een gevolg is dat past binnen het STOMP-principe;

Goudappel constateert dat voor autoverplaatsingen op langere afstanden (van/naar buiten de wijk) er vrijwel niks verandert, wat tevens geldt voor hulpdiensten van en naar Adegeest;

hulpdiensten tevens in noodgevallen ook nog gebruik kunnen maken van de verplichte fietspaden de ingesteld worden op de locaties van de verkeersknippen;

Goudappel constateert dat in de wijk Adegeest, gelet op de verkeerstellingen uit 2024, op alle getelde straten sprake is van een verkeersintensiteit die passend is bij de functie en inrichting van deze wegen;

Goudappel wel constateert dat in de huidige situatie op sommige wegen in de wijk wel sprake is van hoge snelheid, hoofdzakelijk op de Bachlaan en de Richard Wagnerlaan;

Goudappel echter aangeeft dat met de beoogde herinrichting verwacht mag worden dat deze hogere snelheden teruggebracht worden naar een snelheid die acceptabel is op erftoegangswegen met een maximumsnelheid van 30 km/uur, door het terugbrengen van de wegbreedtes en het toepassen van snelheidsremmende maatregelen in het nieuwe ontwerp;

gelet op het ongevallenbeeld in Adegeest, Goudappel constateert dat in Adegeest geen sprake is van ongevallenconcentraties en dat er in de afgelopen 4,5 jaar geen locatie binnen de wijk te vinden is waar meerdere ongevallen hebben plaatsgevonden;

dit betekent dat er binnen Adegeest geen sprake is van een structureel verkeersveiligheidsprobleem;

uit het onderzoek van Goudappel naar voren komt dat op de locaties van de toekomstige verkeersknippen op dit moment op de Bizetlaan circa 185 motorvoertuigen passeren per etmaal en op de Chopinlaan circa 240 per etmaal;

Goudappel in haar conclusie onderschrijft dat met de knippen een meer doorgaande groenstrook gecreëerd wordt, waardoor bijvoorbeeld kinderen gemakkelijker zelfstandig van en naar speelplaatsen kunnen gaan;

gelet op de verschuiving van verkeersintensiteiten ten gevolge van de knippen uit het onderzoek van Goudappel blijkt dat de grootste effecten zich naar verwachting voor zullen doen op de Mozartlaan en Bachlaan;

Goudappel voor deze wegen gekeken heeft of binnen het nieuwe ontwerp rekening wordt gehouden met deze toename van het verkeer in het wegontwerp en of na de herinrichting nog steeds sprake is van een passende verkeerssituatie;

Goudappel aan de hand van vormgeving, functie en gebruik gekeken heeft of hier na herinrichting van de wijk en na realisatie van de verkeersknippen nog sprake van is;

Goudappel constateert dat door de nieuwe inrichting de toename van het verkeer op de Mozartlaan en Bachlaan niet zorgt voor een verkeerssituatie die niet meer passend is bij deze wegen;

Goudappel ook constateert dat op de overige straten in de wijk sprake blijft van een passende verkeerssituatie, zo blijven de verkeersintensiteiten ruim onder de aanbevolen grenswaarde van 2.000 motorvoertuigen per etmaal voor wegen groter dan 4,8m en 6.000 motorvoertuigen voor wegen kleiner dan 4,8m, met op de Mozartlaan (4,95m breed) als drukste weg met een verwachte etmaalintensiteit van 1.684 motorvoertuigen en op de Bachlaan een verwachte intensiteit van 886 motorvoertuigen per etmaal;

het daarom ook niet te verwachten is dat door de realisatie van de verkeersknippen onveilige situaties ontstaan;

Goudappel ook gekeken heeft naar de parkeersituatie ter hoogte van de knip op de Chopinlaan;

op basis van het parkeeronderzoek van 2024 en 2022 Goudappel tot de conclusie komt dat, ook na de herinrichting van de wijk, voldoende restcapaciteit aanwezig is in de omgeving om het verlies aan parkeerplekken op dit deel van de Chopinlaan op te vangen;

het gebruik van deze restcapaciteit betekent dat de parkeerdruk in de omgeving van de knip in de Chopinlaan onder de 85% blijft;

Goudappel verder als aanbeveling adviseert om niet te kiezen voor een uitvoering van de verkeersknippen als pilot met een tijdelijke inrichting;

Goudappel aangeeft dat, gelet op de uitkomsten van de uitgevoerde analyse, de nadelige gevolgen ten opzichte van de nagestreefde doelen dusdanig beperkt zijn, dat een permanente uitvoering geen risico’s meebrengt;

een permanente inrichting de mogelijkheid biedt om de fietspaden passender in te richten met een smallere rijbaan, waardoor de situatie met de verkeersknippen duidelijker is voor weggebruikers en het risico op verkeerd gebruik beperkt blijft;

het college, gelet op het aangenomen amendement van 1 februari 2024, op dit punt afwijkt van het advies van Goudappel en toch kiest voor een pilot situatie, waarbij pas na een evaluatie besloten wordt of de verkeersknippen ook permanent in stand blijven;

de inrichting verbetert zodra inderdaad gekozen wordt om de verkeersknippen permanent te handhaven;

het college, gelet op de uitkomsten van het onderzoek van Goudappel echter concludeert dat de hiervoor genoemde nadelige effecten, of beperkt zijn, of zich helemaal niet voor zullen doen;

de verkeersknippen daarom ingesteld worden door middel van het plaatsen van borden G11 van bijlage 1 van het RVV 1990, waardoor op de locaties van de verkeersknippen verplichte fietspaden aangewezen worden die in twee richtingen te berijden zijn;

de verplichte fietspaden aangewezen worden op de volgende locaties:

- op de Chopinlaan, tussen de Diepenbrocklaan en de Händellaan,

- op de Berliozlaan, tussen de Bizetlaan en de Richard Wagnerlaan;

Belangenafweging

gelet op artikel 2 van de WVW 1994 strekken de in dit verkeersbesluit genoemde verkeersmaatregelen tot:

- het verzekeren van de veiligheid op de weg, door de afname van de conflictpunten tussen gemotoriseerd verkeer en fietsers en voetgangers;

- het beschermen van weggebruikers en passagiers, eveneens door de afname van de conflictpunten tussen gemotoriseerd verkeer en fietsers en voetgangers;

- het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden, door het beperken van de barrière vorming die een rijbaan die gebruikt wordt door gemotoriseerd verkeer vormt tussen groenstructuren;

gelet op artikel 2 van de WVW 1994 het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer in het geding kan komen, door de beperking van de doorgang voor gemotoriseerd verkeer op de locaties van de verkeersknippen;

gelet op afdeling 3.2. van de Awb het college de bij dit besluit betrokken belangen af dient te wegen en de eventuele nadelige gevolgen voor deze belangen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelstellingen;

het college, gelet op het verkeersonderzoek van Goudappel, de in dit besluit genoemde doestellingen vanuit het Masterplan voor de wijk Adegeest en de overwegingen uit dit besluit, de eventuele nadelige gevolgen van de maatregel als ondergeschikt beoordeelt ten opzichte van de met dit besluit gediende belangen;

personen die zich binnen de wijk Adegeest met een auto wensen te verplaatsen weliswaar langer moeten rijden, maar dat dit naar het oordeel van het college niet onevenredig nadelig voor hen uitpakt;

het college uit het advies van Goudappel opmaakt dat de verschuiving van verkeersintensiteiten als gevolg van de knippen naar de Mozartlaan en de Bachlaan toenemen, maar nog steeds een passende verkeerssituatie vormen. Voor de bewoners van deze straten acht het college daarom de nadelen niet onevenredig;

in de ogen van het college de te nemen verkeersmaatregelen niet onevenredig zijn;

het treffen van verkeersmaatregelen een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee eenieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

de in dit verkeersbesluit genoemde maatregelen naar verwachting niet zullen leiden tot een toename van de geluidsbelasting afkomstig van het wegverkeerslawaai, zoals bedoeld in artikel 21a van het BABW, op geluidsgevoelige gebouwen;

Horen:

gelet op artikel 24 van het BABW vond, over het verkeersbesluit voor het instellen van diverse verkeersmaatregelen in de wijk Adegeest, overleg plaats heeft gevonden tussen de wegbeheerder en de chef van de politie eenheid Den Haag, in deze vertegenwoordigd door zijn gemandateerd verkeersspecialist;

de politie positief tegenover het concept van de knip staat, echter, vanwege de handhaafbaarheid ziet de politie de knip graag uitgevoerd worden in de vorm van een bromfietspad. Met het instellen van een fietspad heeft de politie de verwachting dat door bromfietsers (en mogelijk automobilisten) regelmatig overtredingen zullen worden begaan. Hierop handhaven is lastig;

het college dit advies heeft overwogen en heeft besloten om toch te kiezen voor een verplicht fietspad, omdat het toestaan van bromfietsers betekent dat er toch voor een specifieke gemotoriseerde vervoerswijze een uitzondering wordt gemaakt;

het college van mening is dat dit niet ten goede komt aan de doelstelling om ook een betere verbinding te creëren tussen de groenstroken ter hoogte van de verkeersknippen;

daarnaast is het college van mening dat, indien blijkt dat automobilisten het fietspad regelmatig gebruiken, overwogen kan worden een fysieke afsluiting, zoals een paaltje met inleidende markering, te plaatsen om de knippen te versterken.

een (snor)fietser niet gezien wordt als een modaliteit die de groenstructuur onderbreekt, een bromfietser daarentegen wel, vanwege de hogere massa en grotere omvang. Daarnaast leidt het instellen van een fietspad en dus het verbod voor bromfietsers tot meer verkeersveiligheid omdat de hogere massa en grotere omvang van de bromfiets zich nu verder van de voetganger bevindt;

Besluiten:

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten Burgemeester en Wethouders van Voorschoten om:

- Het besluit van 9 juli 2024, dat door de vernietiging van de beslissing op bezwaar van 10 december 2024 als gevolg van de rechterlijke uitspraak van 27 mei 2025 is herleefd, te herroepen en te wijzigen.Het voorliggende wijzigingsbesluit in de plaats te laten treden van het besluit van 9 juli 2024.

- Het voorliggende wijzigingsbesluit in de plaats te laten treden van het besluit van 9 juli 2024.

- door middel van het plaatsen van borden G11 van bijlage 1 van het RVV 1990 een verplicht fietspad in te stellen op:

a. de Chopinlaan, tussen de Diepenbrocklaan en de Händellaan;

b. de Berliozlaan, tussen de Bizetlaan en de Richard Wagnerlaan.

Situatieschetsen

Vastgesteld,

namens het college van burgemeester en wethouders op 19 augustus 2025

D. Koppes

Teamleider Beleid

Beroep

Bent u het niet eens met dit besluit? En bent u belanghebbende? Dan kunt u binnen zes (6) weken na de dag waarop dit besluit is bekendgemaakt een beroepschrift sturen aan de Rechtbank Den Haag, sector bestuursrecht, Postbus 20302, 2500 EH Den Haag. Hiervoor dient u een bedrag aan griffierecht te betalen.

Verzoek om voorlopige voorziening:

Kunt u de behandeling van het beroep niet afwachten? Dan kunt u de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Den Haag, Sector Bestuursrecht, verzoeken een voorlopige voorziening te treffen. Het verzoekschrift stuurt u naar de Rechtbank Den Haag (Sector Bestuursrecht), Postbus 20302, 2500 EH Den Haag. Voor het doen van een verzoek tot voorlopige voorziening zijn griffierechten verschuldigd.

U kunt ook digitaal een verzoek om een voorlopige voorziening indienen bij de Voorzieningenrechter via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (bijvoorbeeld DigiD).

Naar boven