Verkeersbesluit voor herinrichting met rotondes, fietspaden en voetgangersoversteekplaatsen aan Violierstraat te Uden

Zaaknummer: 77285-2025

Het College van burgemeester en wethouders;

gelet op:

  • artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;

  • artikel 15, lid 1 van de WVW 1994 ingevolge de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 12, lid a van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegbeheer (BABW), ingevolge het verwijderen, plaatsen of verplaatsen van borden L3 uit bijlage 1 van het RVV 1990 geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 12, lid b onder III van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegbeheer (BABW), ingevolge het verwijderen, plaatsen van een busstrook (artikel 81 RVV1990), geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 24 van het BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met een gemachtigde van de korpschef van de politie;

overwegende dat:

  • de volgende wegen in eigendom, beheer en onderhoud zijn bij de gemeente Maashorst: Violierstraat, Pastoor Spieringsstraat, Land van Ravensteinstraat, Leeuweriksweg, Kastanjeweg, President Kennedylaan, Mellesingel en Bevrijdingspark;

  • in de Violierstraat zowel de wegverharding als de riolering aan vervanging toe zijn;

  • de gemeente dit moment aangrijpt om de inrichting van de weg (bovengronds) te herzien;

  • er ook wensen zijn voor het aanpassen van openbaar groen en het klimaatbestendig inrichten van de weg (ivm hittestress en wateroverlast);

  • de doelstellingen zijn vastgelegd in gemeentelijke beleidsplannen en deze tot uiting komen in het ontwerp;

  • de weg binnen het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) van de gemeente Maashorst (en in de nog vast te stellen Beleidsprogramma Mobiliteit gemeente Maashorst) is aangewezen als gebiedsontsluitingsweg binnen de bebouwde kom;

  • op gebiedsontsluitingswegen binnen de bebouwde kom een maximumsnelheid geldt van 50 km/uur en dit ook niet verandert;

  • de Violierstraat een belangrijke verbindingsfunctie heeft tussen o.a. de Mellesingel (wat aansluit op de Industrielaan), Land van Ravensteinstraat en wegen rondom het centrum van Uden en het busstation van Uden wat aan de Violierstraat is gelegen;

  • met de nieuwe inrichting de ontsluitingsfunctie dan ook terugkomt en de weg met een maximumsnelheid van 50 km/uur ook als voorrangsweg wordt ingericht;

  • de voorrangsweg van belang is voor de doorstroming van het verkeer en bereikbaarheid van voorzieningen in Uden;

  • op kruispunten de bestaande rotondes opnieuw worden ingericht en als rotonde dienst blijven doen;

  • de gemeente Uden (vanaf 2022 gemeente Maashorst) in 2021 is begonnen met de voorbereidingen van de herinrichting van de Violierstraat;

  • in de voorbereidingen diverse activiteiten zijn uitgevoerd, waaronder:

    • enquête onder bewoners in 2021 over bestaande knelpunten;

    • in de periode 2021-2023 bijeenkomsten met de klankbordgroep bestaande uit bewoners en fietsforum Uden;

    • in 2023 een inloopbijeenkomst voor inwoners;

    • afstemming met stakeholders, zoals nutsbedrijven en openbaar vervoer;

  • in dit verkeersbesluit bestaande verkeersmaatregelen opnieuw worden vastgesteld om die ook juridisch te borgen;

  • voorbeelden hiervan zijn de bestaande rotondes en bestaande zebrapaden;

  • tegelijkertijd ook de nieuwe verkeersmaatregelen vast te stellen en die hiermee ook juridisch zijn geborgd;

  • voorbeelden hiervan zijn de vrijliggende fietspaden langs de Violierstraat en rondom de rotondes;

  • de voornaamste aanpassingen van de weg de fietspaden zijn op zowel de rijbaan als de rotondes;

  • het vrijliggend maken van de fietspaden bijdraagt aan de zichtbaarheid en verkleinen van de kans op conflicten;

  • de herinrichting verbetert de verkeersveiligheid voor vooral de kwetsbare verkeersdeelnemers;

  • fietsers beter zichtbaar worden omdat zij naast de rijbaan fietsen en autoverkeer op rotondes tussen de rijbaan en fietspad kan opstellen;

  • voetgangers beter zichtbaar worden omdat op veelgebruikte oversteeklocaties gefaciliteerd worden met geregelde oversteekplaatsen (zebra) en deze rotondes krijgen een inrichting conform de richtlijn van het CROW;

  • met het inrichten van de rotonde volgens de landelijke inrichtingsrichtlijn in zijn algemeenheid bijdraagt aan het verwachtingspatroon van de weggebruiker;

  • (met andere woorden:) fietsers, voetgangers en autoverkeer rijdt op een herkenbare rotonde en met deze inrichting zij elkaar ook eerder en beter zien en autoverkeer ook fietsers en voetgangers kan verwachten;

  • voorspelbaarheid en duidelijkheid belangrijke factoren zijn voor de verkeersveiligheid;

  • in dit project ook maatregelen worden genomen op het parallel gelegen pad in het Bevrijdingspark;

  • dit pad in het Bevrijdingspark gebruikt wordt door zowel fietsers als voetgangers;

  • het gebruik van dit pad door fietsers vaak acceptabel is, maar vooral de aansluitingen ter hoogte van het busstation en President Kennedylaan nog voor problemen kan zorgen;

  • deze problemen bestaan uit conflicten tussen fietsers en voetgangers tussen fietsers en gemotoriseerd verkeer op plekken waar dat tot gevaarlijke situaties kan leiden;

  • het daarom ongewenst is dat dit pad in het Bevrijdingspark door fietsers wordt gebruikt;

  • de herinrichting van de Violierstraat kansen biedt om dit gebruik met de fiets tegen te gaan;

  • de aanleg van een vrijliggend fietspad die goed aansluit op de rotondes het gedrag van fietsers (om gebruik te maken van het Bevrijdingspark) kan tegengaan;

  • de aanpassingen in zowel de Violierstraat als in het Bevrijdingspark bijdragen aan de doelstellingen uit het GVVP als het beleidsprogramma Mobiliteit;

  • ook bewoners in de enquête hebben aangegeven zich onveilig te voelen op de Violierstraat;

  • de nieuwe inrichting met vrijliggende fietspaden en zebrapaden bijdraagt aan de verkeersveiligheid van de kwetsbare weggebruikers;

  • het verbeteren van de verkeersveiligheid van kwetsbare weggebruikers een prioriteit is binnen het nieuwe beleidsprogramma Mobiliteit;

  • in het beleidsprogramma Mobiliteit ook een risico-analyse is uitgevoerd naar de veiligheid van de wegen binnen de gemeente Maashorst;

  • uit deze risico-analyse o.a. naar voren is gekomen dat in de afgelopen jaren relatief veel fietsongevallen hebben plaatsgevonden;

  • ook komt naar voren op dat 50 km-wegen vaker ongevallen met fietsers gebeuren;

  • uit de analyse van verkeersslachtoffers blijkt dat fietsers op 50 km/uur wegen de grootste risicogroep vormen ten opzichte van andere modaliteiten/type wegen;

  • ook de rotondes Violierstraat-Pastoor Spieringsstraat en Violierstraat-Mellesingel hoog scoren in de locaties met verkeersongevallen;

  • binnen de registraties van ongevallen worden de rotondes Violierstraat-Pastoor-Spieringsstraat en Violierstraat-Kastanjeweg als één rotonde gezien;

  • met de aanpak van beide rotondes een belangrijk veiligheidsknelpunt wordt aangepakt

  • het treffen dan wel intrekken van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

  • de bovenvermelde maatregel wordt genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 om de veiligheid op de weg te verzekeren, het door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade te voorkomen of te beperken alsmede voor het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg;

  • overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemachtigde van de korpschef van de Politie Oost-Brabant;

b e s l u i t

  • 1.

    het aanwijzen van de bestaande rotondes met de rijrichting linksom door het plaatsen van borden D1 uit bijlage 1 van het RVV1990 en het aanduiden van de voorrang voor verkeer op de rotonde door het plaatsen van borden B6 uit bijlage 1 van het RVV1990 en het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het RVV1990 op deze locaties:

    • a.

      kruispunt Land van Ravensteinstraat-Violierstraat-Pastoor Spieringsstraat-Leeuweriksweg

    • b.

      kruispunt Kastanjeweg-Violierstraat

    • c.

      kruispunt Violierstraat-President Kennedylaan-Mellesingel

  • 2.

    het opheffen van bestaande verkeerstekens die niet terugkomen in de nieuwe situatie:

    • a.

      doorgetrokken middenstrepen als bedoeld in artikel 76 RVV1990 op de Violierstraat;

    • b.

      fietsstroken als bedoeld in artikel 23 lid 1b op de Violierstraat;

  • 3.

    het instellen van een voetgangersoversteekplaats op de Violierstraat tussen Pastoor Spieringsstraat en Kastanjeweg door het aanbrengen van zebramarkering als bedoeld in hoofdstuk 4, paragraaf 9 onder 2 van de uitvoeringsvoorschriften BABW en het plaatsen van borden L2 uit bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 4.

    het instellen van een voetgangersoversteekplaats op de Violierstraat ten oosten van de Ereprijsstraat door het aanbrengen van zebramarkering als bedoeld in hoofdstuk 4, paragraaf 9 onder 2 van de uitvoeringsvoorschriften BABW en het plaatsen van borden L2 uit bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 5.

    het instellen van een vrijliggend fietspad rondom de rotondes genoemd in besluitpunt 1 en de voorrang voor fietsers en gemotoriseerd verkeer te regelen ten gunste van bestuurders op de rotondes genoemd in besluitpunt 1 door het plaatsen van borden model G11 en B6 uit bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 RVV 1990;

  • 6.

    de verplichting instellen om de rotonde aan de rechterzijde te naderen door het plaatsen van borden D2 uit bijlage 1 van het RVV 1990 op alle zijtakken van de 3 rotondes genoemd in besluitpunt 1;

  • 7.

    het instellen van voetgangersoversteekplaatsen op de Violierstraat door het aanbrengen van zebramarkering als bedoeld in hoofdstuk 4, paragraaf 9 onder 2 van de uitvoeringsvoorschriften BABW en het plaatsen van borden L2 uit bijlage 1 van het RVV 1990 op de volgende locaties:

    • a.

      rotonde Land van Ravensteinstraat-Violierstraat-Pastoor Spieringsstraat-Leeuweriksweg: noord,- noordoost, en westzijde;

    • b.

      rotonde Kastanjeweg-Violierstraat: oost- en zuidzijde;

    • c.

      rotonde Violierstraat-President Kennedylaan-Mellesingel: noord-, west, zuid- en oostkant;

  • 8.

    het instellen van een voorrangsregeling ten gunste van bestuurders op de Violierstraat door het plaatsen van borden B6 en B1 en het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 op de kruispunten:

    • a.

      Violierstraat-Pioenroostraat;

    • b.

      Violierstraat-Ereprijsstraat;

    • c.

      Violierstraat-Anjelierstraat;

    • d.

      Violierstraat-Duizendschoonstraat;

  • 9.

    Het instellen van de verplichting de middengeleiders op de Violierstraat aan de rechterzijde te passeren door het plaatsen van borden D2 op de kruispunten:

    • a.

      Violierstraat-Pioenroostraat;

    • b.

      Violierstraat-Ereprijsstraat;

    • c.

      Violierstraat-Anjelierstraat;

    • d.

      Violierstraat-Duizendschoonstraat;

  • 10.

    Het aanwijzen van de fietspaden aan weerszijden van de Violierstraat als verplicht fietspad door het plaatsen van borden G11 uit bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 11.

    Het opheffen van het verplichte fietspad in het Bevrijdingspark en het aanwijzen als voetpad, gelegen parallel aan de Violierstraat, door het verwijderen van borden G11 en het plaatsen van borden G7 uit bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 12.

    Het aanwijzen van de overige wegen in het Bevrijdingspark in oost-westelijke richting als voetpad door het plaatsen van borden G7 uit bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 13.

    Het aanwijzen van de Ereprijsstraat tussen de Violierstraat en de zuidelijke toegang naar kindplein ’t Centrum als verplicht fietspad door het plaatsen van borden G11 uit bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 14.

    Het afsluiten van het busstation van Uden, gelegen ten noorden van de rotonde Violierstraat-Kastanjeweg en hierbij lijnbussen en ontheffinghouders uit te zonderen door het plaatsen van borden model C1 uit bijlage 1 van het RVV 1990 met onderborden me tekst “uitgezonderd ontheffinghouders en uitgezonderd lijnbussen”;

Uden, 19 augustus 2025

namens burgemeester en wethouders van de gemeente Maashorst,

M. Meihuizen

Teammanager team Civiele Techniek

Om administratieve en/of organisatorische redenen maken wij gebruik van een digitale ondertekening. Daarom bevat dit document mogelijk geen fysieke handtekening.

Bent u het niet eens met dit besluit?

Dan kunt u bezwaar maken. Maar misschien neemt een gesprek uw bezwaren al weg. Het is dan ook verstandig eerst contact op te nemen met degene die deze zaak heeft behandeld.

Hoe kunt u bezwaar maken?

U moet uw bezwaren schriftelijk en binnen 6 weken na verzending van dit besluit indienen bij het College van burgemeester en wethouders, postbus 83 te 5400 AB Uden.

U kunt uw bezwaar ook digitaal indienen door het bezwaarformulier in te vullen op www.gemeentemaashorst.nl.

Het bezwaarschrift moet zijn ondertekend en dient tenminste te bevatten:

  • naam en adres van de indiener;

  • datum;

  • omschrijving van het besluit waartegen het is gericht;

  • de reden waarom u het niet eens bent met het besluit.

Inwerkingtreding

Het maken van een bezwaar schorst de werking van het besluit niet. Wanneer u van mening bent dat er met spoed een beslissing over dit besluit moet worden genomen, kunt u aanvullend een voorlopige voorziening vragen bij de rechtbank.

Hoe kunt u een voorlopige voorziening aanvragen?

U vraagt een voorlopige voorziening aan via www.rechtspraak.nl of u stuurt een ondertekende brief naar de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Oost-Brabant, postbus 90125 te 5200 MA ’s-Hertogenbosch.

Beschikt u over een elektronische handtekening (DigiD), dan kunt u het verzoek ook digitaal indienen. Klik voor de voorwaarden op https://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht.

Voor de behandeling moet u griffierecht betalen. U wordt door de rechtbank geïnformeerd over de hoogte van het bedrag en de wijze van betaling.

Naar boven