Verkeersbesluit 25.001 Verkeersmaatregelen Lepelblad

 

 

Kenmerk : 25.001

Datum : 13-02-2025

 

 

Gelet op

  • De bepalingen van artikelen 2, 15 en 18 van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna te noemen: WvW).

  • De bepalingen van artikelen 12, 21 en 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (hierna te noemen: BABW).

  • Het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna te noemen: RVV).

  • De bepalingen van artikelen 3:2 en 3:4 van de Algemene wet Bestuursrecht (hierna te noemen: AWB).

  • Het mandaatbesluit van burgemeester en wethouders van Velsen van 12 december 2023, waarin de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten is gemandateerd aan de afdelingsmanager Beheer en Onderhoud Domein Fysieke Leefomgeving.

 

Aanleiding voor dit besluit

  • Het Lepelblad is een straat die aansluit op de doorgaande weg, de Floraronde. Deze wegen bevinden zich in Velserbroek en zijn beide onderdeel van de bebouwde kom en fungeren als erftoegangswegen. De buurt kent momenten waarin er veel verkeersbewegingen plaatsvinden, mede door de aanwezigheid van twee basisscholen aan de Floraronde.

  • Het Lepelblad is de straat die aansluit op het schoolplein van basisschool De Rozenbeek, hier wachten veel ouders in de middag hun kinderen op.

  • Omdat er langs de straat het Lepelblad geen verhoogd trottoir is, ontstaat er veel drukte op de rijbaan, op het moment dat er (auto)verkeer door de straat rijdt, kan dit mogelijk onveilige situaties veroorzaken.

  • In de raadsvergadering van 28 juni 2023 naam de gemeenteraad motie 15 ‘Zorg voor een veilige schoolomgeving!’ aan.

  • In deze motie krijg het college de opdracht om naar voorbeeld van andere gemeenten te onderzoeken of een ‘schoolstraat’, (met als doel: het realiseren van een rustigere omgeving, waar voetgangers en fietsers meer ruimte hebben) een geschikte maatregel kan zijn binnen een specifieke schoolomgeving.

  • Uitgevoerd onderzoek naar deze maatregel wees uit dat er diverse obstakels zijn om een schoolstraat op een juridisch haalbare en uitvoerbare wijze te implementeren. Om het centrale doel binnen deze maatregel na te streven op een juridisch juiste methodiek is een proef gestart met een inrijverbod, ondersteund door bebording.

  • Gedurende een proef van drie maanden was het Lepelblad van maandag tot en met vrijdag tussen 12:00 en 15:00 uur afgesloten voor gemotoriseerd verkeer, ook gold er op de Floraronde een verplichte rijrichting (rechtdoor), en werd er een stilstaverbod ingesteld langs de hekzijde van het schoolplein van De Rozenbeek.

  • Uit de evaluatie van deze proef met verschillende verkeersmaatregelen is gebleken dat de verkeersveiligheid is verbeterd maar het gehanteerde tijdsvenster een te grote impact heeft op de bereikbaarheid van de woningen.

  • Om de effecten van de proef te behouden en de impact van de maatregelen voor omwonenden te beperken worden de maatregelen in de proef, in aangepaste vorm, omgezet tot definitieve verkeersmaatregelen.

  • Omdat de Floraronde en het Lepelblad onder beheer van de gemeente Velsen vallen, is de gemeente Velsen het bevoegde gezag dat het verkeersbesluit moet nemen.

 

Overwegingen

  • De Floraronde en het Lepelblad maken onderdeel uit van de bebouwde kom van Velserbroek en vallen onder de gemeente Velsen.

  • Voor de straten in deze buurt geldt een maximale snelheid van 30 km/uur.

  • De basisschool De Rozenbeek genereert veel verkeersbewegingen die samenkomen op onder andere het Lepelblad, de straat die ligt aan het schoolplein van deze basisschool.

  • Het instellen van een stilstaverbod, inrijverbod en verplichte rijrichting, ten tijde van de middagpiek, wordt kenbaar gemaakt met behulp van bebording. Gemotoriseerd verkeer heeft binnen deze tijden geen toegang tot dit deel van het Lepelblad. Zodoende wordt de veiligheid voor de kwetsbare verkeersdeelnemers en weggebruikers verbetert en ontstaat er een rustigere verkeersomgeving rond de basisschool.

 

Motivatie

  • Het Lepelblad heeft een breedte van circa 4,5 meter.

  • Het instellen van een stilstaverbod op het Lepelblad (ter hoogte van Lepelblad nummer 9 t/m de kruising Lepelblad – Floraronde) zorgt voor een meer overzichtelijke situatie waarbij de straat niet wordt versmald door geparkeerde en/of stilstaande voertuigen aan deze zijde van de straat, dit zorgt voor een betere doorstroming, ook buiten de piektijden rond de school. Zodoende blijft het Lepelblad goed bereikbaar, ook voor grotere voertuigen zoals de vuilnisauto’s van HVC.

  • Het aanbrengen van de gele doorgetrokken streep (zoals omschreven in artikel 23 van het RVV 1990) verduidelijkt dat parkeren/stilstaan op deze locatie hinderlijk is en dat het weggedeelte te allen tijde vrij moet blijven voor een goede doorstroming en biedt zodoende ruimte aan voetgangers, fietsers en het overige verkeer.

  • Het instellen van een verplichte rijrichting, met behulp van een tijdsvenster (maandag, dinsdag, donderdag, vrijdag tussen 14:00 en 15:00 uur en woensdag tussen 12:00 en 13:00 uur) op de kruising Floraronde – Lepelblad zorgt voor een tijdelijke afsluiting van het Lepelblad, waarmee ruimte ontstaat voor kwetsbare verkeersdeelnemers, waaronder veel schoolgaande kinderen.

  • Deze afsluiting wordt voorzien van een onderbord waarop de uitzonderingen op dit gebod worden weergeven. Te weten uitgezonderd (brom)fietsers, uitgezonderd de schoolvakanties en uitgezonderd vuilniswagens van HVC.

  • De onderborden worden uitgevoerd conform maatvoering van model O. Hiermee wordt het aantal onderborden tot een minimum beperkt en wordt vervuiling van de visuele harmonie in de straat voorkomen.

  • Het instellen van het inrijverbod, binnen het genoemde tijdsvenster, voor alle motorvoertuigen (voorafgaand aangekondigd door met behulp van een vooraankondiging van deze afsluiting, te weten ‘150 m’, ter hoogte van de kruising Ronde Zonnedauw – Lepelblad), zorgt voor de tijdelijke afsluiting aan de andere zijde van het Lepelblad. Deze geslotenverklaring wordt ingesteld ter hoogte van Lepelblad nummer 2, ook deze afsluiting is uitgezonderd ten tijde van schoolvakanties.

  • Deze verkeersmaatregelen strekken tot het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg en het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer conform artikel 2.1 van de WvW.

  • Deze verkeersmaatregelen strekken eveneens tot het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade, alsmede de gevolgen voor het milieu (zoals in de Wet milieubeheer) conform artikel 2.2 van de WvW.

 

Belangenafweging

  • Bewoner s en bedrijven

De maatregelen verminderen in zekere mate de toegankelijkheid (en parkeerruimte) tot de woningen aan het Lepelblad met gemotoriseerde voertuigen, ten tijde van de ingestelde venstertijden. Dit betreft de woningen Lepelblad 9, 7, 5 en 3. Echter dragen de maatregelen (het stilstaverbod en de tijdelijke afsluiting) bij aan de verkeersveiligheid en waarborgt het een rustige verkeersomgeving voor kwetsbare verkeersdeelnemers (lees: de schoolgaande kinderen).

 

  • (Doorgaand) gemotoriseerd verkeer

Door de maatregelen wordt de verkeersveiligheid vergroot en wordt er meer ruimte gecreëerd voor voetgangers en fietsers. Het doorgaande verkeer op de Floraronde mag ten tijde van het tijdsvenster niet afslaan naar het Lepelblad. Doordat het tijdsvenster wordt beperkt tot één uur per schooldag wordt het doorgaande gemotoriseerde verkeer minimaal gehinderd.

 

  • Langzaam verkeer

Doordat er geen voertuigen meer mogen parkeren langs het hek op het Lepelblad ontstaat meer ruimte in de directe schoolomgeving. Het instellen van een verplichte rijrichting op de Floraronde en het instellen van een inrijverbod op het Lepelblad zorgt voor een tijdelijke omgeving zonder doorgaand gemotoriseerd verkeer. Deze maatregelen verbeteren zodoende de verkeersveiligheid en bieden ruimte en overzicht voor langzaam verkeer.

 

  • Openbaar vervoer

De maatregel heeft geen negatieve gevolgen voor openbaar vervoer.

 

  • Nood- en hulpdiensten

De maatregel heeft een positief effect op de bereikbaarheid voor nood- en hulpdiensten, aangezien het stilstaverbod versmallingen van het Lepelblad voorkomt.

 

  • Parkeerders

Parkeren langs het hek aan het Lepelblad was vanwege de beperkte wegbreedte en invloed op de verkeersveiligheid en doorstroming al ongewenst. Door het instellen van een stilstaverbod wordt deze onwenselijkheid verduidelijkt en versterkt.

 

  • Algemeen Belang

Het instellen van het stilstaverbod, verplichte rijrichting en inrijverbod in de schoolomgeving van basisschool De Rozenbeek verbeterd zowel de verkeersveiligheid als de doorstroming.

 

  • Belange nafweging

Alles afwegende zijn wij van mening dat de maatregel in het algemeen belang is. Er heeft, naar aanleiding van de proef, een zorgvuldige belangenafweging plaatsgevonden. Hierbij is gelet op de effecten op de verkeersveiligheid en de impact van de maatregelen op de directe omgeving en omwonenden. De afsluiting wordt zodoende beperkt tot één uur per schooldag, gelet op de piekmomenten en wordt uitgezonderd van schoolvakanties.

 

Overleg en advies

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) heeft overleg plaatsgevonden met de Nationale politie. De door de korpschef gemachtigde medewerker van afdeling infrastructuur-verkeersadvisering is akkoord met de voorgestelde maatregel(en).

 

Besluiten

  • Het instellen van een stilstaverbod ter hoogte van Lepelblad nummer 9 t/m de kruising Lepelblad – Floraronde.

  • Het stilstaverbod wordt aangeduid door het aanbrengen van een gele doorgetrokken streep (van circa 54 meter), zoals bedoeld in artikel 23 van het RVV 1990. Hiermee wordt expliciet gemaakt dat parkeren/stilstaan langs dit hek, waar hinder of gevaar ontstaat, ongewenst is.

  • Het instellen van een verplichte rijrichting, met behulp van een tijdsvenster (maandag, dinsdag, donderdag, vrijdag tussen 14:00 en 15:00 uur en woensdag tussen 12:00 en 13:00 uur) op de kruising Floraronde – Lepelblad.

  • Deze verplichte rijrichting wordt aangeduid met behulp van verkeersteken D04, zoals bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990, onder hoofdstuk C ‘geslotenverklaring’.

  • Uitzondering aan de verplichte rijrichting toe te voegen door middel van plaatsing van gecomprimeerd onderbord (maatvoering O) met verkeersteken OB54, zoals bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990, en de tekst uitgezonderd ‘schoolvakanties’ en ‘vuilniswagens HVC’.

  • Het instellen van het inrijverbod met behulp van verkeersteken C12, met een onderbord met daarop de tekst ‘ma/di 14-15 h, wo 12-13 h, do/vr 14-15 h’, zoals bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990, onder de borden E2.

  • Dit inrijverbod (met tijdsvenster) dat geldt voor alle motorvoertuigen wordt voorafgaand aangekondigd met behulp van een onderbord met de tekst ‘150 m’ en een onderbord met daarop de tekst ‘uitgezonderd schoolvakanties’, zoals bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990, onder de borden E2.

  • Het Lepelblad en de Floraronde aan te wijzen als schoolzone door middel van markeringen (tekst ‘SCHOOL’ verwerkt in de bestrating) en combibord J21 en A4-15, voorzien van de tekst ‘school’.

 

 

 

Burgemeester en wethouders van Velsen,

Namens deze,

G. Hoogland

Afdelingsmanager Beheer en Onderhoud

Domein Fysieke Leefomgeving

Bezwaar

Op grond van artikel 7:1 en 6:7 van de Algemene wet bestuursrecht kunt u tegen dit besluit binnen 6 weken na verzending een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het bestuursorgaan dat het besluit genomen heeft (de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester).

Bij verzending van het bezwaarschrift per post moet het bezwaarschrift voor het einde van deze termijn ter post worden bezorgd aan het adres Postbus 465, 1970 AL IJmuiden. Het is dan bovendien noodzakelijk dat het niet later dan een week na afloop van de termijn is ontvangen. Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en voorzien van:

a. uw naam en adres;

b. de dagtekening;

c. een kopie van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

d. de gronden van het bezwaar.

 

Bij verzending van het bezwaarschrift langs elektronische weg, kunt u gebruik maken van het hiervoor bestemde elektronische formulier op onze website www.velsen.nl. Dit formulier werkt alleen in combinatie met het inloggen via DigiD. Ook hier geldt dat het bezwaarschrift binnen de termijn van 6 weken moet zijn ontvangen.

 

Een bezwaarschrift schorst de werking van het besluit niet.

 

Op grond van artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht kunt u de voorzieningenrechter van de rechtbank Noord-Holland, locatie Haarlem, sector bestuursrecht, Postbus 1621, 2003 BR Haarlem, verzoeken een voorlopige voorziening te treffen indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist. Voorwaarde is wel dat u ook bezwaar heeft aangetekend.

 

Een verzoekschrift tot voorlopige voorziening kunt u ook digitaal indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op genoemde site voor de precieze voorwaarden.

 

Naar boven