Gemeenteblad van Vlissingen
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Vlissingen | Gemeenteblad 2025, 369103 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Vlissingen | Gemeenteblad 2025, 369103 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit gemeente Vlissingen - Koepelbesluit verkeerssituatie Boulevard De Ruyter en Keizersbolwerk
Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d van de wegenverkeerswet 1994 (hierna de WVW 1994) is het college van B&W bevoegd om een verkeersbesluit te nemen.
Burgemeester en wethouders hebben besloten:
1. Tot het deels opheffen van de geslotenverklaring (verkeersbord C01) van het Beursplein tot het kruispunt Boulevard De Ruyter – Keizersbolwerk. Door het verplaatsen van het verkeersbord C01.
2. Tot het deels opheffen van het eenrichtingsverkeer m.u.v. fietsers van het Beursplein tot het kruispunt Boulevard De Ruyter – Keizersbolwerk. Door het verplaatsen van het verkeersbord C03 en het onderbord OB52.
3. Tot het instellen van een voorrangssituatie op het Keizersbolwerk. Door het aanbrengen van haaientanden en het verkeersbord B06.
Op 5 april 2022 nam het college het verkeersbesluit ‘Verkeersbesluit sluitingsregime boulevard De Ruyter’ (Gemeenteblad 2022, 194197 met publicatiedatum 29-04-2022). Hierin besloot het college tot een geslotenverklaring en eenrichtingsverkeer op Boulevard De Ruyter door het plaatsen van de verkeersborden C01 en C03 ter hoogte van het Beursplein (oprit Keizersbolwerk). Dit besluit werd genomen naar aanleiding van de door de gemeenteraad vastgesteld Boulevardsvisie en Notitie Verkeersregime Boulevards en gedragen raadsmoties.
In 2024 is uitgebreid onderzoek gedaan naar de verkeersmaatregelen uit het besluit van 5 april 2022. Dit onderzoek is in juni 2025 afgerond. De belangrijkste conclusies uit het onderzoek van juni 2025 zijn dat het omdraaien van de rijrichting in 2022 heeft geresulteerd in fors minder verkeer op Boulevard De Ruyter. Het in 2022 ingevoerde toegangsbeleid (de geslotenverklaring) heeft slechts beperkte invloed op de hoeveelheid verkeer op Boulevard De Ruyter.
Vanwege het beperkte effect van het toelatingsbeleid op de verkeersintensiteit op Boulevard De Ruyter heeft het college besloten om de bewaking via beveiligers per 1 april 2026 te beëindigen. De bewaking kost de gemeente namelijk jaarlijks een behoorlijk bedrag, voor een beperkt effect.
Om het toegangsbeleid logisch en goed kenbaar te maken aan het verkeer, stelt het college het Keizersbolwerk open voor gemotoriseerd verkeer en start de geslotenverklaring op het kruispunt Keizersbolwerk – Boulevard De Ruyter. Door het gesloten gebied te laten starten op het kruispunt Keizersbolwerk – Boulevard De Ruyter ontstaat er een duidelijkere start van het gesloten gebied en een logische keermogelijkheid.
Een verkeersbesluit is vereist voor plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
artikel 18, lid 1 onder d van de wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap en dat deze bevoegdheid op grond van het mandaatbesluit van 2014 is gemandateerd aan de beleidsmedewerker verkeer;
artikel 15 lid 2 van de Wegenverkeerswet 1994 moeten maatregelen op of aan de weg tot het aanbrengen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.
artikel 15, lid 1, van de WVW 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;
artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge het plaatsen en verwijderen van de in dit artikel genoemde verkeerstekens moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;
artikel 14 van het BABW wordt de plaatsing van onderborden, zoals bedoeld in artikel 8, lid 2 en lid 3 van het BABW, in het betrokken verkeersbesluit tot uitdrukking gebracht;
artikel 24 van het BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met de gemandateerde van de korpschef van het regionale politiekorps;
artikel 26 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) en
artikel 2, 5 en 6 van de Bekendmakingswet wordt dit besluit bekendgemaakt door publicatie in het Provinciaal Blad en is voor een ieder in te zien op www.overheid.nl.
de Algemene wet bestuursrecht;
het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;
het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;
uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens;
het algemene bevoegdhedenbesluit Vlissingen 2023, ondertekenaar is bevoegd dit besluit te nemen.
Overeenkomstig artikel 2, lid 1, sub a t/m d van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 21 van het BABW op de bovengenoemde weg maatregelen dienen te worden genomen met als doel:
het verzekeren van de veiligheid op de weg;
het beschermen van de weggebruikers en passagiers;
het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.
1. de in dit verkeersbesluit genoemde wegen binnen de bebouwde kom liggen van de kern Vlissingen;
2. het een erftoegangsweg betreft waar een maximale snelheid geldt van 30 km/u;
3. het vastgestelde sluitingsregime op Boulevard De Ruyter en de daarbij horende motivering grotendeels in stand blijft volgens besluit van 5 april 2022;
4. het besluit van 5 april 2022 slechts beperkt wordt aangepast. De start van de geslotenverklaring (C01) en het eenrichtingsverkeer (C03) wordt 150 meter verlegd;
5. de geslotenverklaring op Boulevard De Ruyter en de Coosje Buskenstraat in stand blijft zoals men dit de afgelopen jaren gewend is;
6. bewoners, ondernemers, visite en bezoekers met een aantoonbare bestemming toegang houden tot het gesloten gebied;
7. houders van een gehandicaptenparkeerkaart toegang houden tot het gesloten gebied;
8. fietsers toegang houden tot het gesloten gebied;
9. er geen woningen gelegen zijn aan het Keizersbolwerk, daar waar de geslotenverklaring en het eenrichtingsverkeer wordt opgeheven;
10. de huidige start van de geslotenverklaring op het Beursplein niet opvalt en daardoor genegeerd wordt door weggebruikers;
11. er geen logische keermogelijkheid is ter hoogte van de huidige start van de geslotenverklaring op het Beursplein;
12. er betere zichtbaarheid op de start van de geslotenverklaring ontstaat, door het plaatsen van duidelijke verkeersborden en een entree;
13. het Keizersbolwerk dient als keerlus, waarmee gemotoriseerd verkeer gemakkelijker de afgesloten boulevards kan mijden;
14. de keermogelijkheid op het Keizersbolwerk mogelijk wordt gemaakt door het eenrichtingsverkeer deels op te heffen;
15. de wegbreedte op de oprit/afrit Keizersbolwerk voldoende breed is voor gemotoriseerd verkeer en fietsers in twee richtingen;
16. de voorrangssituatie op het Keizersbolwerk ervoor zorgt dat het verkeer zoveel mogelijk rechts aan kan houden;
17. de voorrangssituatie op het Keizersbolwerk ervoor zorgt dat het oprijden van Boulevard De Ruyter zoveel als mogelijk ontmoedigd wordt door een onlogischere route richting Boulevard De Ruyter;
18. de voorrangssituatie op het Keizersbolwerk ervoor zorgt dat duidelijk is wie voorrang geniet en moet verlenen;
19. er bewust niet is gekozen voor het toepassen van een voorrangsregeling voor fietsers komend vanaf Boulevard De Ruyter, omdat deze stromen veilig in elkaar over kunnen vloeien, zonder voorrang te moeten verlenen;
20. de maatregel het mogelijk maakt de zee vanuit de auto te zien. Voor veel inwoners is dit belangrijk;
21. de bereikbaarheid van de ondernemingen Frituur Keizersbolwerk en de Belgische Loodsensociëteit worden verbeterd;
22. het college bewust is van een eventueel verkeer aanzuigende werking van het openstellen van het Keizersbolwerk;
23. het college bewust is van weggebruikers die zich niet laten afschrikken door een geslotenverklaring;
24. de inzet van bewakers in 2022, 2023, 2024 en 2025 heeft bijgedragen aan bewustwording, begrip en draagvlak voor de geslotenverklaring op Boulevard De Ruyter;
25. de effecten van de maatregelen uit dit besluit worden gemonitord tijdens het zomerseizoen van 2026 en in het eerste kwartaal van 2027 worden geëvalueerd;
26. handhaving op de geslotenverklaring via bewakers ongeschikt is door de hoge kosten ten opzichte van het beperkte effect, maar deze bij een negatieve uitkomst van de evaluatie op de kruising Boulevard De Ruyter – Keizersbolwerk alsnog ingezet kunnen worden;
27. handhaving op de geslotenverklaring via ANPR-camera’s (automatische kentekenherkenning) niet geschikt is door het hoge aantal panden dat voor bereikbaarheid afhankelijk is van toegang via Boulevard De Ruyter en de Coosje Buskenstraat en dit geregeld moet worden via ontheffingen;
28. een ontheffingssysteem voor handhaving via ANPR-camera’s grote impact heeft op bewoners zonder aansluiting op alternatieve wegen op acceptabele loopafstand;
29. selectieve toegangssystemen via beweegbare delen (slagbomen, verzinkbare palen) niet geschikt zijn door de aanwezigheid van grotere hoeveelheden zand en zout op deze locatie.
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met de beleidsmedewerker BABW van de Politie Zeeland-West-Brabant, die daartoe is bevoegd krachtens mandaat van de korpschef.
• Het deels opheffen van de geslotenverklaring (verkeersbord C01) van het Beursplein tot het kruispunt Boulevard De Ruyter – Keizersbolwerk. Door het verplaatsen van het verkeersbord C01.
• Het deels opheffen van het eenrichtingsverkeer m.u.v. fietsers van het Beursplein tot het kruispunt Boulevard De Ruyter – Keizersbolwerk. Door het verplaatsen van het verkeersbord C03 en het onderbord OB52.
• Het instellen van een voorrangssituatie op het Keizersbolwerk. Door het aanbrengen van haaientanden en het verkeersbord B06.
Deze maatregel uit te voeren zoals is aangegeven op de bij dit besluit behorende situatieschets.
Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van Vlissingen,
Beleidsmedewerker Verkeer van de gemeente Vlissingen
Heeft u vragen over bovenstaande maatregel of bent u het niet eens? Neem dan eerst contact op met het team verkeer, afdeling leefbaarheid op telefoonnummer: 0118-487000
Bent u het na het contact nog niet eens met dit besluit? Dan kunt u bezwaar maken.
U kunt uw bezwaarschrift richten aan:
Het college van burgemeester en wethouders
U kunt uw bezwaarschrift ook digitaal indienen. Dit kan per e-mail via gemeente@vlissingen.nl of met het digitale formulier van de gemeente. Dit formulier vindt u op: https://www.vlissingen.nl/bezwaarschrift-indienen.
Zorg ervoor dat u het bezwaarschrift binnen zes weken na publicatie van dit besluit heeft ingediend. Daarmee voorkomt u dat wij uw bezwaarschrift niet meer kunnen behandelen.
Uw bezwaarschrift dient ondertekend te worden en dient tenminste naam en adres van de indiener te vermelden, dagtekening, omschrijving van het besluit en de gronden van het bezwaar. Stuurt iemand anders namens u het bezwaarschrift in, stuur dan een machtiging mee.
Het bezwaar schorst niet de werking van het besluit waartegen het is gericht. (artikel 6:16 van de Algemene wet bestuursrecht)
U bent belanghebbende als uw belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken. Uw belang moet zich dan wel onderscheiden van de belangen van grote aantal anderen. Daarvan is bijvoorbeeld sprake als u eigenaar, huurder of gebruiker bent van een perceel in de directe omgeving van de weg waarop dit besluit betrekking heeft. Bij een willekeurige verkeersdeelnemer is dat onderscheid onvoldoende aanwezig.
In principe stopt het indienen van een bezwaar de werking van het besluit niet. Wilt u dat het besluit voorlopig niet wordt uitgevoerd, dan kunt u een verzoek indienen om een voorlopige voorziening. U moet dan wel bezwaar hebben gemaakt en er dient sprake te zijn van spoedeisend belang. U kunt een verzoek om een voorlopige voorziening richten aan:
Rechtbank Zeeland-West-Brabant
Voor het indienen van een verzoek om een voorlopige voorziening is griffierecht verschuldigd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-369103.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.