Verkeersbesluit

Datum: 21 augustus 2025

Zaaknummer: 1683811

Betreft: Wijziging venstertijden fietsverkeer & bebording voetgangerszone Lopikerstraat in Schoonhoven

Onderwerp

Het wijzigen van de venstertijden waaronder fietsverkeer is toegestaan in de voetgangerszone van de Lopikerstraat te Schoonhoven, alsmede het plaatsen, vervangen of verwijderen van bebording ter regulering van deze wijziging en het vergroten van de verkeersveiligheid.

Gelet op

  • artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap;

  • de maatregel wordt genomen op basis van de belangen van artikel 2, lid 1 van de WVW 1994:

    • a.

      het verzekeren van de veiligheid op de weg;

      • b.

        het beschermen van weggebruikers en passagiers;

        c. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  • de maatregel wordt genomen op basis van de belangen van artikel 2, lid 2 van de WVW 1994:

    • a.

      het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

    • b.

      het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

  • artikel 15, lid 1 van de WVW 1994 ingevolge

de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daarvoor een gebod of verbod ontstaat, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 15, lid 2 van de WVW 1994 ingevolge

maatregelen op een weg of wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen, indien de maatregelen leiden tot beperking van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • de bepalingen van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990);

  • artikel 12 onder a van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW), dat het plaatsen of verwijderen van verkeersborden model D4, D5r, G7zb en G7ze, van Bijlage 1 van het RVV 1990 moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 13 van het BABW, dat

In het verkeersbesluit tot plaatsing van borden G7 kan worden bepaald, dat de door deze borden aangeduide geboden of verboden gelden in een bepaald gebied;

  • artikel 14 van het BABW, dat

Indien onder de in deze paragraaf genoemde verkeersborden onderborden als bedoeld in artikel 8, tweede en vierde lid, worden geplaatst, of toepassing wordt gegeven aan artikel 8, derde lid, wordt zulks in het betrokken verkeersbesluit tot uitdrukking gebracht;

  • de bepalingen in artikelen 21 t/m 27 van het BABW, inzake het nemen van verkeersbesluiten;

  • de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake Verkeerstekens (hierna: Uitvoeringsvoorschriften BABW);

  • dat de bevoegdheid voor het nemen van verkeersbesluiten door het college van burgemeester en wethouders van Krimpenerwaard is gemandateerd aan de teammanager Team advies Openbare Ruimte krachtens de Mandaatregeling gemeente Krimpenerwaard 2024 d.d.19 december 2023.

Overwegende

  • dat de Lopikerstraat, Babokkenstraat, Korte Weistraat, Doelenstraat, Lange Weistraat en de Varkensmarkt zich bevinden binnen de bebouwde kom van Schoonhoven en in beheer zijn bij de gemeente Krimpenerwaard;

  • dat de Lopikerstraat een verblijfsfunctie en een winkelstraat betreft met gemengd gebruik door voetgangers, fietsers en gemotoriseerd verkeer;

  • dat het college streeft naar optimale bereikbaarheid van voorzieningen, maar ook naar vergroting van de verkeersveiligheid en de kwaliteit van de openbare ruimte;

  • dat het wenselijk is om in de Lopikerstraat tussen Haven en Nes een voetgangersgebied te behouden, zonder de fysieke inrichting te veranderen;

  • dat verkeersbord G7zb (‘begin voetgangerszone’) en verkeersbord G7ze (‘einde voetgangerszone’) deze maatregel markeren;

  • dat fietsen in het voetgangersgebied gedurende bepaalde venstertijden wenselijk is in het kader van gebruik en bereikbaarheid, vooral op rustige momenten;

  • dat het gebruik van de Lopikerstraat door fietsverkeer gedurende deze venstertijden niet zal leiden tot een zodanig verkeersgevaarlijke situatie dat fietsverkeer tijdens die venstertijden dringend geweerd moeten worden;

  • dat laden en lossen eveneens binnen andere venstertijden noodzakelijk blijft voor ondernemers, zonder de veiligheid van voetgangers buiten deze tijden te schaden;

  • dat op basis van actuele winkelopeningstijden, bewonersgebruik en teruggelopen drukte op koopzondag en koopavond, de bestaande venstertijden voor fietsers worden aangepast en die voor laden/lossen worden gehandhaafd;

  • dat de toepassing van de juiste verkeersjuridische term ‘toegestaan’ in plaats van ‘niet fietsen’ en ‘uitgezonderd’ de duidelijkheid laat toenemen;

  • dat de toepassing van de juiste verkeersjuridische symbool voor ‘laden en lossen’ in plaats van de term ‘bevoorraden’ de duidelijkheid laat toenemen;

  • dat voor snorfietsen en bromfietsen alternatieve routes beschikbaar zijn en de toegang tot de voetgangerszone wordt geweerd;

  • dat er geen sprake is van éénrichtingsverkeer in de Lopikerstraat tussen de Haven en Nes, waar de voetgangerszone van toepassing is;

  • dat tevens rekening wordt gehouden met andere gemeentelijke regelgeving, zoals artikel 4:6 APV betreffende geluidhinder in de vroege ochtenduren;

  • dat het besluit aansluit bij het gemeentelijk mobiliteits- en verkeersveiligheidsbeleid.

  • dat de bevoorrading van de bedrijven en de toegang voor nood- en hulpdiensten in de Lopikerstraat mogelijk blijft;

  • dat overleg is gevoerd met en instemming is verkregen van:

    • de wijkagent (29 november 2024);

    • het SVO/winkelierspanel (9 december 2024);

    • handhaving van het team Openbare Orde en Veiligheid van de gemeente Krimpenerwaard;

  • dat op grond van artikel 24 BABW op 23 juli 2025 positief advies is ontvangen van de Politie Eenheid Den Haag.

Besluit

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Krimpenerwaard besluit:

  • 1.

    De venstertijden voor fietsverkeer in de voetgangerszone Lopikerstraat (tussen Haven en Nes) te wijzigen overeenkomstig tabel 2*, en de betreffende verkeersborden aangepast te plaatsen;

  • 2.

    De venstertijden voor laden en lossen in de voetgangerszone Lopikerstraat (tussen Haven en Nes) te handhaven overeenkomstig tabel 3*;

  • 3.

    Onder de borden G7zb (zone-begin voetgangerszone) in de Lopikerstraat en directe omgeving, vervangende of nieuwe onderborden OB099-OB209p* plaatsen met:

    - de term 'toegestaan' met daaronder het laad- en lossymbool (RVV E7) met venstertijden 'ma t/m vr 06-12h';

    - het fietssymbool (RVV G11) met daaronder de venstertijden 'ma t/m za 18-19h' en 'zondag';

  • 4.

    Onder het bovengenoemde onderbord een onderbord OB760 plaatsen met de tekst: ‘snorfietsen verboden’;

  • 5.

    Aan het begin van de Babokkenstraat onder bord L8 een onderbord OB052-OB209p* plaatsen met:

    - de term ‘uitgezonderd’ met daaronder het fietssymbool (RVV G11) met daaronder de venstertijden ‘ma t/m za 18-19 h’ en ‘zondag’;

  • 6.

    In de Lopikerstraat (richting Nes, na de poller) het bord D4 (rijrichting) verwijderen;

  • 7.

    In de Korte Weistraat (voor de Lopikerstraat) het bord D5r (rijrichting) verwijderen;

  • 8.

    Aan het begin van de Doelenstraat (komend vanaf het Doelenplein) het bord L8 (doodlopende weg) verwijderen;

  • 9.

    In de Doelenstraat (beginnend vanaf het Doelenplein) een G7zb met onderbord OB099-OB209p* en daaronder onderbord OB401-50 (afstandsaanduiding 50 meter) plaatsen;

  • 10.

    Eerdere verkeersbesluiten met betrekking tot de voetgangerszone Lopikerstraat tussen Haven en Nes in te trekken en te vervangen door dit besluit.

* Tabellen 1-3 en de situatietekening met toelichting op gebruikte bordnummering en symboliek maken integraal onderdeel uit van dit besluit.

  •  

    Vanwege

  • Het verzekeren van de verkeersveiligheid (artikel 2 WVW 1994);

  • Het beschermen van voetgangers, fietsers en winkelpubliek;

  • Het in stand houden van de weg en het waarborgen van het karakter, de functie en de bruikbaarheid daarvan;

  • Het waarborgen van de leefbaarheid en bereikbaarheid van het winkelgebied;

  • Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

  • Het van ondergeschikt belang is om zoveel mogelijk de vrijheid van het verkeer te waarborgen;

  • Het vergroten van de begrijpelijkheid en handhaafbaarheid van de verkeersmaatregelen;

  • Het afstemmen op overige wettelijke kaders, waaronder de APV betreffende geluidhinder.

En

• dat het gebruik van de regimeborden G7zb en G7ze mede geregeld is in artikel 5, lid 1 en 2 van het RVV 1990, namelijk:

  • 1.

    Fietsers gebruiken het verplichte fietspad of het fiets/bromfietspad.

  • 2.

    Zij gebruiken de rijbaan indien een verplicht fietspad of een fiets/bromfietspad ontbreekt.

• dat het gebruik van de regimeborden G7zb en G7ze mede geregeld is in artikel 6, lid 1 en 2 van het RVV 1990, namelijk:

  • 1.

    Bromfietsers gebruiken het fiets/bromfietspad.

  • 2.

    Zij gebruiken de rijbaan indien een fiets/bromfietspad ontbreekt.

• dat het gebruik van het onderbord OB760 met de tekst ‘snorfietsen verboden’ artikel 2b van het RVV 1990 overruled, namelijk:

  • 1.

    De regels van dit besluit betreffende fietsen en fietsers zijn, in plaats van de regels betreffende bromfietsen en bromfietsers, mede van toepassing op snorfietsen en snorfietsers, tenzij anders is bepaald.

• dat het gebruik van verkeersbord G7zb en G7ze mede geregeld is in artikel 8, lid 1 en 2 van het RVV 1990, namelijk:

  • 1.

    Ruiters gebruiken het ruiterpad.

  • 2.

    Zij gebruiken de berm of de rijbaan indien een ruiterpad ontbreekt.

• dat het gebruik van de regimeborden G7zb en G7ze mede geregeld is in artikel 10, lid 1 van het RVV 1990, namelijk:

  • 1.

    Andere bestuurders dan die genoemd in de artikelen 5 tot en met 8 gebruiken de rijbaan. Deze bestuurders en voetgangers die een aanhangwagen voortbewegen die kennelijk bestemd is om door een motorvoertuig te worden voortbewogen, mogen voor het parkeren van hun voertuig tevens andere weggedeelten gebruiken, behalve het trottoir, het voetpad, het fietspad, het fiets/bromfietspad of het ruiterpad.

• dat het gebruik van de regimeborden G7zb en G7ze mede geregeld is in artikel 66, lid 1 van het RVV 1990, namelijk:

  • 1.

    Indien boven een verkeersbord het woord «zone» is aangebracht en een aanduiding van het gebied van de zone is toegevoegd, geldt het verkeersbord in het aldus aangeduide gebied.

• dat gebruik van de regimeborden G7zb en G7ze mede geregeld is in artikel 67, lid 2 en 3 van het RVV 1990, namelijk:

  • 1.

    Indien het beoogde verkeersgedrag wordt aangegeven door middel van teksten of tekens al dan niet in combinatie met symbolen, blijkt het beoogde verkeersgedrag uit het onderbord.

  • 2.

    Symbolen op onderborden hebben dezelfde betekenis als die welke in bijlage 1 zijn opgenomen.

• dat het gebruik van de verkeersborden D4 en D5r geregeld is in artikel 62 van het RVV 1990, namelijk:

  • 1.

    Weggebruikers zijn verplicht gevolg te geven aan de verkeerstekens die een gebod of verbod inhouden.

Noot voor belanghebbenden

Hoewel laden en lossen binnen deze zone is toegestaan van 06:00 tot 12:00 uur, geldt op grond van artikel 4:6 van de APV een verbod op het veroorzaken van geluidhinder vóór 07:00 uur, tenzij daarvoor ontheffing is verleend door het college van burgemeester en wethouders. Belanghebbenden kunnen hiervoor een aparte aanvraag indienen.

Namens het college van burgemeester en wethouders,

 

Erik Molenaar

Teammanager Advies Openbare Ruimte

* dit besluit is digitaal akkoord bevonden en derhalve niet ondertekend*

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bijlagen

Tabel 1: Oude venstertijden fietsverkeer

Tabel 2: Nieuwe venstertijden fietsverkeer

Tabel 3: Venstertijden laden en lossen

Situatietekening met visualisatie van gebruikte bordnummering en symbolen

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, hiertegen een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen. Dit moet dan gebeuren binnen zes weken na de dag waarop burgemeester en wethouders het besluit heeft verzonden. Het bezwaarschrift dient te worden gericht aan het college van burgemeester en wethouders, adres:

Gemeente Krimpenerwaard

Postbus 51

2820 AB Stolwijk

Het bezwaarschrift dient te worden ondertekend en dient ten minste te bevatten:

Naam en adres;

Datum;

Een omschrijving van het besluit waartegen bezwaar wordt gemaakt;

De gronden/motivering van het bezwaar;

Dient u namens iemand anders het bezwaar in, stuur dan een volmacht mee.

Wij maken u erop attent dat door het indienen van een bezwaarschrift dit besluit niet wordt geschorst. Naast dit bezwaarschrift kunt u, indien u een spoedeisend belang heeft, tevens een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Den Haag, sector bestuursrecht, Postbus 20302, 2500 EH Den Haag. Voor het behandelen van een dergelijk verzoek wordt griffierecht geheven.

Afschriften

Een kopie van dit besluit is verzonden naar het politiekorps Hollands Midden en de afdeling Beheer Openbare Ruimte.

Tabel 1, 2 en 3

 

Situatietekening met visualisatie van gebruikte bordnummering en symbolen

Situatiet ekening behorend bij verkeersbesluit voetgangerszone Lopikerstraat

Naar boven