Gemeenteblad van Vlieland
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Vlieland | Gemeenteblad 2025, 368568 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Vlieland | Gemeenteblad 2025, 368568 | beleidsregel |
Inkoop- en aanbestedingsbeleid 2025
Dit document bevat het inkoop- en aanbestedingsbeleid van de gemeenten Ameland, Schiermonnikoog, Terschelling en Vlieland en het Samenwerkingsverband De Waddeneilanden (hierna zowel afzonderlijk als gezamenlijk te noemen: de “Aanbestedende dienst”).1 Dit beleid treedt in werking op 1 november 2025. Het beleid zal tweejaarlijks worden geëvalueerd en, zo nodig, worden aangepast.
Bij de inwerkingtreding van dit inkoop- en aanbestedingsbeleid komt het voorgaande inkoop- en aanbestedingsbeleid van de gemeenten Ameland, Schiermonnikoog, Terschelling en Vlieland en het Samenwerkingsverband De Waddeneilanden van juni 2018 te vervallen.
Dit beleid geeft de kaders en spelregels weer voor het inkopen van producten/leveringen, (sociale en andere specifieke) diensten en (bouw)werken zoals gedefinieerd in artikel 1.1 van de Aanbestedingswet. Het beleid helpt de Aanbestedende dienst in zijn streven naar het voeren van een rechtmatige en doelmatige inkooppraktijk. Het beleid beperkt de Aanbestedende dienst niet in zijn mogelijkheden gebruik te maken van uitzonderingen op of vrijstellingen van (Europese) aanbestedingsplichten.
De Aanbestedende dienst wil met dit beleid zowel voor de eigen medewerkers als voor marktpartijen duidelijk maken wat zijn uitgangspunten zijn bij het uitvoeren van de inkooptaken. Dit beleid helpt de Aanbestedende dienst in het acteren als professionele inkoper. Concreet betekent dit dat de Aanbestedende dienst:
De Aanbestedende dienst onderscheidt vier vormen van marktbenadering die staan opgenomen in de onderstaande tabel:
De keuze van de Aanbestedende dienst tussen de verschillende marktbenaderingen wordt in belangrijke mate bepaald aan de hand van de geraamde waarde van een voorgenomen opdracht. Elke twee jaar stelt de Europese Commissie de drempelbedragen vast waarboven verplicht een Europese Aanbesteding moet volgen.
Als de waarde van een voorgenomen opdracht de Europese drempelbedragen niet overschrijdt, is de Aanbestedende dienst op grond van Deel 1 van de Aanbestedingswet niettemin gehouden om op basis van objectieve criteria de keuze te bepalen voor (i) de toe te passen aanbestedingsprocedure en (ii) de toe te laten ondernemers.
Bij de keuze welke ondernemers toe te laten speelt mee dat de Aanbestedende dienst – mede vanwege de bijzondere geografische ligging – de lokale economie graag stimuleert en ernaar streeft zoveel mogelijk (geschikte) lokale/regionale ondernemers te betrekken. Dit zonder deze ondernemers een onrechtmatige voorrangspositie te geven. Indien mogelijk nodigt de Aanbestedende dienst bij meervoudig onderhandse aanbestedingen in ieder geval één lokale leverancier uit. De gunning vindt plaats op grond van objectieve criteria.
De Aanbestedende dienst hanteert de volgende interne drempelbedragen bij zijn keuze voor zijn de wijze van marktbenadering. 2
Sociale en andere specifieke diensten
Een belangrijk deel van de inkoop van de Aanbestedende dienst ziet op de inhuur van zgn. ‘sociale en andere specifieke diensten’ zoals bedoeld in artikel 2.38 van de Aanbestedingswet. Dit betreft enerzijds diensten gericht op (sociale) zorg en het welzijn van burgers (bijv. Wmo-zorg) en anderzijds diensten die onderworpen zijn aan een lichter aanbestedingsregime vanwege de specificiteit van die diensten (bijv. administratieve diensten voor toerisme, diensten voor natuurparken, secretariële of projectondersteunende diensten en juridische diensten). Klik op de volgende link voor een overzicht van alle sociale en andere specifieke diensten:
https://www.pianoo.nl/sites/default/files/media/documents/2021-11/overzichtcpv-codesnaardienst-april2016-1_0.pdf
De betreffende dienstverrichters worden ingehuurd vanwege hun specifieke expertise en snelle inzetbaarheid voor essentiële taken de Aanbestedende dienst. Voor deze diensten geldt een relatief hoog Europees drempelbedrag, omdat de wetgever ervan uitgaat dat voor dergelijke opdrachten weinig tot geen buitenlandse belangstelling zal zijn. Dit komt overeen met de eigen ervaringen van de Aanbestedende dienst. Daar komt bij dat de Aanbestedende dienst een overheidsorgaan van beperkte omvang is en mede om die reden relatief weinig aanbestedingsexpertise in huis heeft waardoor de aanbestedingskosten per opdracht relatief hoog liggen. Ter voorkoming van onevenredig grote administratieve lasten bij zowel de Aanbestedende dienst als de potentiële opdrachtnemer, heeft de Aanbestedende dienst bepaald dat de opdrachten voor sociale en andere specifieke diensten – in beginsel – enkelvoudig onderhands worden gegund bij opdrachtwaarden tot € 125.000 en reguliere leveringen en diensten tot € 50.000. In de categorie daarboven zal de Aanbestedende dienst steeds een afweging maken tussen een meervoudig en enkelvoudig onderhandse procedure.
Waardebepaling en inhoud van opdrachten
Om te kunnen bepalen welke aanbestedingsprocedure door de Aanbestedende dienst moet worden gevolgd, dient de geraamde totale opdrachtwaarde – incl. verlengingen en opties – gedurende de totale looptijd van de voorgenomen opdracht (excl. btw) te worden vastgesteld. Ook eventueel ontvangen opbrengsten van derden moeten meegenomen worden in de raming. De raming is altijd exclusief btw.
Voor het begroten van opdrachten door de Aanbestedende dienst met een geraamde waarde boven de Europese drempelbedragen gelden de wettelijke begrotingsregels zoals vermeld in deel 2 van de Aanbestedingswet.
Voor het begroten van opdrachten met een geraamde waarde onder de Europese drempelbedragen sluit de Aanbestedende dienst aan bij de principes van Deel 2 van de Aanbestedingswet, met uitzondering van de begrotingsregel voor zgn. ‘repeterende opdrachten’. De Aanbestedende dienst bekijkt telkens per afzonderlijke inkoop/opdracht welke waarde daaraan verbonden is. De Aanbestedende dienst zal opdrachten niet kunstmatig “opknippen” om aan een bepaalde marktbenadering te ontkomen. Voor de Aanbestedende dienst geldt als uitgangspunt dat een opdracht die wordt verlengd (anders dan gebruikmakend van verlengingsopties in een lopend contract) in feite een nieuwe opdracht betreft. Als een project een duidelijk begin en eind heeft, een eigen begroting heeft en daarvoor een afgezonderd budget aanwezig is, is dat een aanwijzing dat sprake is van een separate opdracht.
Als er voor een bepaald type opdracht paritaire (algemene) voorwaarden zijn opgesteld, zoals de GIBIT 2023 bij IT-opdrachten, de ARW 2016, de UAV 2012 en de UAV-GC 2025 bij bouwopdrachten en/of de DNR2011 bij (bouw)adviesopdrachten, zal de Aanbestedende dienst contractueel bij deze voorwaarden aansluiten of uitleggen waarom ervan wordt afgeweken.
Op het gebied van duurzaamheid en circulariteit sluit de Aanbestedende dienst in beginsel aan bij het Samenwerkingsproject Circulair inkopen dat valt onder de Regio Deal. Klik op de link voor meer informatie: https://www.dewaddeneilanden.nl/circulair-inkopen.
Indien van toepassing vinden inkopen plaats met inachtneming van de vigerende mandaat- en volmachtregeling van de betreffende Aanbestedende dienst. De Aanbestedende dienst wil slechts gebonden zijn aan verbintenissen en verplichtingen op basis van rechtsgeldige besluitvorming en bevoegde civielrechtelijke vertegenwoordiging.
Afwijkingen van dit beleid zijn slechts mogelijk en toegestaan op basis van een deugdelijk gemotiveerd besluit van het college van burgemeester en wethouders als de Aanbestedende dienst een gemeente is dan wel het algemeen bestuur van Samenwerkingsverband De Waddeneilanden als het dit samenwerkingsverband betreft, mits voor zover een en ander op basis van de geldende wet- en regelgeving mogelijk is toegestaan.
De Aanbestedende dienst streeft naar een dialoog tussen (lokale) ondernemers en medewerkers van Aanbestedende dienst, zowel in het kader van een concrete inkoopbehoefte (bijv. via marktconsultatie) als in algemene zin (bijv. via ondernemersbijeenkomsten).
Door de Aanbestedende dienst wordt gestimuleerd dat de Aanbestedende dienst en ondernemers geschillen in onderling overleg oplossen en niet onnodig aan de rechter voorleggen. De Aanbestedende dienst beschikt over een klachtenloket voor zover het een gemeente betreft, e.e.a. conform de ‘Handreiking Klachtafhandeling bij aanbesteden’ (Klik op de link Klachtafhandeling bij aanbesteden | PIANOo - Expertisecentrum Aanbesteden). Samenwerkingsverband De Waddeneilanden beschikt niet over een klachtenloket en zal per aanbesteding aangeven hoe de betreffende klachtenregeling luidt.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-368568.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.