Parkeerverbod ten hoogte van Edisonstraat 45 ten behoeve van verkeersveiligheid

 

Onderwerp: Verkeersbesluit voor een parkeerverbod in de Edisonstraat langs de fietsstroken ten hoogte van nummer 45, te Reeuwijk-Brug ten behoeve van verkeersveiligheid.

 

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN GEMEENTE BODEGRAVEN-REEUWIJK,

Bevoegdheid

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders (verder: het college) bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.

Gelet op het juridisch kader

  • De Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994);

  • Het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);

  • Het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

  • Algemeen Mandaatbesluit gemeente Bodegraven-Reeuwijk;

 

OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT

Vanuit diverse meldingen vanuit inwoners en een verzoek uit de ondernemersvereniging van bedrijventerrein Zoutman is gevraagd om langs de fietsstroken aan de Edisonstraat te voorzien van een parkeerverbod. Dit is in het verband met geparkeerde auto’s op de fietssuggestiestroken.

 

Vereiste van het besluit

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

 

 

Uit het oogpunt van de doelstellingen als bedoeld in artikel 2 WVW

  • (lid 1a) het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • (lid 1b) het beschermen van de weggebruikers en passagiers;

is het gewenst om een parkeerverbod in te stellen op de Edisonstraat ten hoogte van huisnummer 45 en de weg wordt voorzien van gele onderbroken strepen uit bijlage I van het Regelement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990

Motivering

Algemeen

Op de Edisonstraat zijn op een klein gedeelte ten hoogte van huisnummer 45 fietssuggestiestroken aanwezig. Deze vormen een verbinding tussen een vrijliggend fietspad aan de Einsteinstraat, het fietspad richting de Zoutmansweg en het fietspad Bruggenpad richting Gouda. Dit is een belangrijke en verbinding voor fietsers van en richting Gouda. Dit zijn voornamelijk scholieren en forenzen.

Door een hoge parkeerdruk in het bedrijventerrein wordt op diverse plaatsen langs de rijbanen geparkeerd. Zo ook langs de Edisonstraat. De gemeente erkend dat een hoge parkeerdruk is, veroorzaakt door de beperkte openbare ruimte en op de eigen terreinen van bedrijven en woningen.

De geparkeerde auto’s op de fietssuggestiestroken veroorzaken voor de fietser een versperde weg, waardoor zij op het midden en/of de tegengestelde rijrichting van de weg moeten rijden. In combinatie met twee scherpe bochten in de weg kunnen andere verkeersdeelnemers onvoldoende tijdig reageren op de fietsers.

De geparkeerde voertuigen zorgen op dit gedeelte van de Edisonstraat en in de aangrenzende bochten voor onverwachte en verkeersonveilige situaties. Hierom zal de gemeente een parkeerverbod op deze locatie invoeren.

Er is ook gekeken naar de maatregel om de fietssuggestiestrook om te vormen naar een officiële fietsstrook met fietssymbolen. Omdat deze stroken niet standaard zijn binnen het bedrijventerrein en het een parkeerprobleem betreft verwacht de gemeente dat een parkeerverbod meer duidelijkheid geeft aan de verkeersdeelnemers dan een fietsstrook.

Belangenafweging

Door de ruimtelijke uitbreidingen in het verleden is op eigen terreinen onvoldoende parkeergelegenheid overgebleven in combinatie met de beperkte openbare ruimte een hoge parkeerdruk die overdag aanwezig is. Door de maatregel zal dit naar verwachting voor 6 tot 8 auto’s betekenen dat er een andere parkeerlocatie moeten zoeken in de nabije omgeving. Voor de bewoners is er daarmee geen parkeerplaats aanwezig naast hun woning. Ondanks de parkeerdruk is er voldoende parkeergelegenheid binnen 250 meter loopafstand om voor de woningen in de avonduren een parkeerplaats te vinden. Parkeerplaatsen zijn aanwezig in de Einsteinstraat of de Leeghwaterstraat. De gemeente ziet de hoge parkeerdruk, maar vindt dit ondergeschikt aan een verkeersonveilige situatie.

Het treffen van een verkeersmaatregel is een normale maatschappelijke ontwikkeling waarmee eenieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven. Voor zover belanghebbenden nadelige gevolgen ondervinden van het verkeersbesluit zijn deze niet onevenredig in verhouding tot de met dit besluit te dienen doelen (artikel 3:4, lid 2, van de Algemene wet bestuursrecht.

G ronden o.b.v. artikel 2 WVW

(lid 1a) het verzekeren van de veiligheid op de weg;

Door het wegnemen van de geparkeerde auto’s, kunnen de fietsers op de fietssuggestiestroken blijven fietsen waardoor een conflictsituatie wordt weggenomen.

  • (lid 1b) het beschermen van de weggebruikers en passagiers;

Door het wegnemen van de extra conflictsituatie wordt de fietser beschermt tegen een potentieel verkeersonveilige situatie met tegemoetkomend verkeer. Het overige verkeer wordt beschermt tegen een onverwachte verkeerssituatie die extra anticipatie benodigd.

Advies Werkgroep Verkeerszaken

Het college is door de Werkgroep Verkeerszaken over de verkeerssituatie geadviseerd. In de werkgroep zijn adviseurs van gemeente, hulpdiensten en belangenorganisatie Veilig Verkeer Nederland vertegenwoordigd. De werkgroep een positief advies uitgebracht.

Advies politie

Overeenkomstig met artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer is het verkeersbesluit ter advisering overhandigd aan (de gemachtigde van) de korpschef van het regionaal politiekorps Eenheid Den Haag. De politie heeft een positief advies uitgebracht.

BESLUIT

Op grond van vorenstaande overwegingen besluit het college van burgemeester en wethouders van gemeente Bodegraven-Reeuwijk om:

  • Een parkeerverbod in te voeren;

  • gelegen aan Edisonstraat ten hoogte van huisnummer 45 binnen de bebouwde kom van Reeuwijk-Brug, te voorzien van gele onderbroken strepen uit bijlage I van het Regelement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990.

 

Bodegraven,

Namens deze,

Team wegen en verkeer, dhr. S. van Oosterhout

MEDEDELINGEN

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, hiertegen een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen. Dit moet dan gebeuren binnen zes weken na de dag waarop burgemeester en wethouders het besluit heeft verzonden. Het bezwaarschrift dient te worden gericht aan burgemeester en wethouders, adres: Postbus 401, 2410 AK Bodegraven.

Bij de president van de Arrondissementsrechtbank, binnen het rechtsgebied waarin de indiener van het bezwaarschrift zijn woonplaats heeft, kan een verzoek om voorlopige voorziening (waaronder schorsing) worden ingediend. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

 

Afschriften

  • Politiekorps Eenheid Den Haag

  • Boa’s gemeente Bodegraven-Reeuwijk

 

Locatieafbeelding(en)

Naar boven