Verkeersbesluit instellen tijdelijke geslotenverklaring voor alle motorvoertuigen met venstertijden (schoolstraat) in de Jan Tooropstraat te Rozenburg

Rotterdam, Rozenburg, AS24/0925524/0028732

 

De directeur van cluster Stadsontwikkeling,

 

overwegende,

 

dat de Jan Tooropstraat gelegen is in het dorp Rozenburg binnen de gemeente Rotterdam;

dat de Jan Tooropstraat een erftoegangsweg betreft, en gelegen ligt binnen een 30 km/u zone;

dat de Jan Tooropstraat onder beheer is van de gemeente Rotterdam;

dat in de Jan Tooropstraat eenrichtingsverkeer geldt met uitzondering van (brom-)fietsers, vanaf de Burgemeester Just de la Paisièrestraat, in de richting van de Vincent van Goghstraat;

dat op de Jan Tooropstraat haakse parkeervakken aanwezig zijn en er tevens geparkeerd wordt op de rijbaan;

dat er een basisschool in de Jan Tooropstraat is gelegen namelijk de Rooms-Katholieke Basisschool (RKBS) De Rozenhorst;

dat tijdens het halen en brengen van de schoolkinderen er veel verkeersdrukte is in de Jan Tooropstraat waarbij door de ouders onveilig parkeer- en rijgedrag wordt vertoond;

dat dit onveilige verkeersgedrag bestaat uit filerijden, stilstaan op de rijbaan en chaotisch en gehaast parkeren om kinderen de auto in- of uit te laten stappen, waarbij autoportieren vaak onverwachts geopend worden;

dat veel kinderen lopend en fietsend naar de basisschool komen;

dat kinderen die met de fiets naar school komen over de stoep moeten fietsen omdat de doorgang wordt belemmerd door de verkeersdrukte, opstoppingen en in- en uitstapbewegingen op de rijbaan in de Jan Tooropstraat;

dat het fietsen op de voetpaden hinder en verkeersonveilige situaties oplevert voor de voetgangers omdat de voetpaden een beperkte breedte kennen;

dat de directie van de school melding heeft gedaan van deze verkeersonveilige situaties en aan de gemeente heeft gevraagd om de verkeersveiligheid in de omgeving van de school te verbeteren;

dat er daarom op 8 oktober 2024 een proef is gestart met een Schoolstraat in de Jan Tooropstraat;

dat deze proef inhoudt dat tweemaal daags, tijdens de haal- en brengtijden van de Rooms-Katholieke Basisschool (RKBS) De Rozenhorst, de Jan Tooropstraat voor een tijdsduur van 30 minuten is afgesloten voor alle motorvoertuigen, vanaf het begin tot einde van de straat tussen de kruising met de Burgemeester Just de la Paisièrestraat en de Vincent van Goghstraat;

dat bovenstaande verkeersmaatregel ondersteund wordt door middel van uitneembare paaltjes in de weg ter hoogte van de kruising met de Burgemeester Just de la Paisièrestraat;

dat er venstertijden worden ingesteld bij de geslotenverklaring voor alle motorvoertuigen op maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag tussen 08:15 uur - 08:45 uur en 13:45 – 14:15;

dat de schoolvakanties uitgesloten worden van het treffen van bovenstaande verkeersmaatregelen;

dat met het treffen van de verkeersmaatregel aan fietsers en voetgangers in de straat tijdens de haal- en brengtijden ruim baan wordt gegeven;

dat auto’s die in de straat geparkeerd staan wel de straat uit kunnen rijden;

dat de Jan Tooropstraat tijdens de afsluitingen ten allen tijde bereikbaar is voor hulpdiensten, zij kunnen tegen de richting in de straat inrijden of het paaltje verwijderen;

dat ouders van de leerlingen van de Rooms-Katholieke Basisschool (RKBS) De Rozenhorsten de directie van Rooms-Katholieke Basisschool (RKBS) De Rozenhorst bij deze proef betrokken zijn;

dat bewoners van de Jan Tooropstraat en in de omgeving op de hoogte zijn gebracht van deze proef doormiddel van een brief van de gemeente;

dat uit de evaluatie van de proef blijkt dat de ouders en de school positief zijn over de resultaten van deze proef en vinden dat de verkeersveiligheid in de Jan Tooropstraat is toegenomen;

dat bewoners van de Jan Tooropstraat en omgeving ook gevraagd zijn naar hun mening over deze proef en er geen bezwaren of klachten zijn geuit over het afsluiten van de straat tijdens de haal- en brengmomenten;

dat daarom de keuze is gemaakt om de invoering van de Schoolstraat in de Jan Tooropstraat definitief te maken, aansluitend op het eindigen van de proefperiode op 31 december 2024;

dat dit besluit de verkeersveiligheid voor kwetsbare verkeersdeelnemers ten goede komt;

dat de gemeente de bestuurlijke opdracht tot het testen van schoolstraten en de aanpak hiervan op 6 februari 2024 met de politie (nood- en hulpdiensten) heeft besproken in het Strategisch afstemoverleg VRR - Politie – gemeente en hierbij op voorhand geen bezwaren zijn geuit mits de bereikbaarheid voor hulpdiensten voldoende gewaarborgd blijft;

dat de directie van Rooms-Katholieke Basisschool (RKBS) De Rozenhorst verantwoordelijkheid neemt voor het dagelijks in werking stellen van de schoolstraat en afgesproken is dat een afgevaardigde van de school de paaltjes plaatst en verwijdert binnen de afgesproken venstertijden en op de afgesproken locatie;

dat bovenstaande wordt geformaliseerd door middel van een afsprakenbrief;

dat de maatregel, gelet op artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 (Wvw, besluit van 21 april 1994, Staatsblad (Stb.) 1994, 475, zoals nadien gewijzigd), strekt tot:

  • het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • het beschermen van weggebruikers en passagiers;

dat in het kader van artikel 24 sub a. van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW, besluit van 26 juli 1990, 460, of zoals nadien gewijzigd) wel overleg heeft plaatsgevonden met de Politie, eenheid Rotterdam, waarbij de Politie negatief heeft geadviseerd;

dat de politie heeft aangegeven zorgen te hebben over de bereikbaarheid van de Vincent van Goghstraat voor bewoners en noodhulpdiensten tijdens de venstertijden en daarbij heeft geadviseerd om een gecertificeerde verkeersregelaar in te zetten. De politie stelt dat het tegen de rijrichting inrijden voor hulpdiensten formeel niet is toegestaan vanwege de geslotenverklaring (bord C12), hetgeen kan leiden tot juridische risico’s bij incidenten. Ook wordt opgemerkt dat het verwijderen van de afsluitpaaltjes tijd kost en daardoor van invloed kan zijn op aanrijtijden;

dat de gemeente deze bezwaren en het advies zorgvuldig heeft meegewogen in de besluitvorming;

dat de te overbruggen afstand voor hulpdiensten circa 145 meter betreft, binnen een overzichtelijk tracé, en dat de afsluiting middels paaltjes beperkt is tot maximaal 30 minuten per venstertijd;

dat inzet van een verkeersregelaar op de aangegeven tijden momenteel niet mogelijk is wegens het structureel ontbreken van voldoende capaciteit;

dat de gemeente, na een integrale afweging van belangen zoals verkeersveiligheid, leefbaarheid en uitvoerbaarheid, en met zorgvuldige inachtneming van het advies van de politie, voornemens is het verkeersbesluit in de voorgestelde vorm vast te stellen;

dat de gemeente zich ervan bewust is dat hulpdiensten altijd moeten kunnen handelen in acute situaties, en vertrouwt op de professionele afweging van deze diensten in het moment zelf, zoals ook in andere vergelijkbare situaties gangbaar is.

 

Gelet op artikel 18 aanhef en onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (Staatsblad 1994, nr. 475, zoals nadien gewijzigd), het bepaalde in het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer en daartoe bevoegd krachtens door het college van Burgemeester en Wethouders verleend mandaat in het Besluit mandaat, volmacht en machtiging Rotterdam 2022 (gemeenteblad 2022-187, zoals nadien gewijzigd);

 

Besluit:

namens het college van Burgemeester en Wethouders van Rotterdam,

 

Tot het instellen van een tijdelijke geslotenverklaring voor alle motorvoertuigen met venstertijden en een fysieke maatregel in de Jan Tooropstraat ter hoogte van de kruising met de Burgemeester Just de la Paisièrestraat, middels

  • het plaatsen van twee verkeersborden C12 (geslotenverklaring voor alle motorvoertuigen) zoals bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990 met onderbord met de opschrift ‘ma/di/wo/do/vr 08:15 - 08:45 h / 13:45-14:15 h’ en ‘uitgezonderd schoolvakanties’;

  • het plaatsen van twee inzinkbare klappaaltjes met inleidende wegmarkering;

 

De directeur van Cluster Stadsbeheer wordt belast met de uitvoering van dit besluit.

Dit besluit wordt zowel in het Gemeenteblad als op de voor de gemeente gebruikelijke wijze gepubliceerd.

 

Rotterdam, 19 augustus 2025

Namens het college van Burgemeester en Wethouders

de directeur van het cluster Stadsontwikkeling,

voor deze, het hoofd Mobiliteit,

Remco de Goederen

Hoofd van de afdeling Mobiliteit

Belanghebbenden kunnen tegen dit besluit binnen zes weken na datum van publicatie, een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders.

 

Dit bezwaarschrift moet ondertekend zijn en moet ten minste bevatten:

- naam en adres van de indiener

- datum bezwaarschrift

- de gronden van het bezwaar

- een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar zich richt.

 

Het bezwaarschrift moet worden gezonden naar:

Het college van burgemeester en wethouders,

t.a.v. de Algemene Bezwaarschriftencommissie, postbus 1011, 3000 BA te ROTTERDAM.

Faxnummer Algemene Bezwaarschriftencommissie: (010) 2676300.

 

U kunt uw bezwaarschrift ook digitaal indienen op: www.rotterdam.nl/bezwaar

U kunt, indien u een bezwaarschrift bij het college heeft ingediend, een verzoek om voorlopige voorziening (o.a. schorsing) indienen bij:

Rechtbank Rotterdam, sector Bestuursrecht, postbus 50951, 3007 BM te ROTTERDAM.

Voor een dergelijk verzoek is griffiegeld verschuldigd.

Naar boven