Verkeersbesluit ten behoeve van een laad- en loslocatie voor scheepvaart aan het Pothoofd in Deventer, kenmerk: 23394-2025

 

Besluit

Het college van burgemeester en wethouders Deventer besluit tot:

het instellen van een laad- en loslocatie langs de rijbaan van Pothoofd ter hoogte van het kruispunt Pothoofd en Mr. H.F. de Boerlaan, door het plaatsen van twee verkeersborden E07 conform het model van bijlage 1 het RVV1990.

Een en ander overeenkomstig zoals aangeduid op de bij dit besluit behorende situatietekening.

 

OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT

Aanleiding verkeersbesluit

In overleg met de markt- en havenmeester van de Gemeente Deventer verzoekt Rederij Eureka een officiële laad- en loslocatie aan het Pothoofd aan te wijzen.

 

Motivering en belangenafweging

De weg Pothoofd is in eigendom en beheer van de gemeente Deventer.

Vanuit Ruimte voor de Rivier is er op deze locatie een voorhaven met bijbehorende laad- en losvoorziening gerealiseerd. De laad- en losvoorziening is niet als zodanig aangeduid.

Per 1 november 2024 is een gedeelte van wijk Knutteldorp te Deventer aangewezen als vergunninghouders zone. Hierdoor wordt de laad- en loslocatie aan het Pothoofd gebruikt als parkeerlocatie. Het bevoorraden van schepen wordt hierdoor onmogelijk.

Door het instellen van een laad- en loslocatie middels het bord E07 van het RVV1990 wordt het beoogde gebruik formeel geregeld en is het niet meer toegestaan om hier te parkeren.

Aan het verkeersbesluit kunnen de volgende verkeersbelangen ten grondslag liggen (art. 2 WVW 1994):

2.1a en 2.1b Het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers

Pothoofd is een 50km/u weg. Het in- en uitvoegen van voertuigen met een parkeerbestemming zou tot onveilige situaties kunnen leiden. Het minimaliseren van verkeersbewegingen komt de verkeersveiligheid ten goede.

2.1c het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan

Deze maatregel waarborgt de bruikbaarheid van de laad- en loslocatie.

2.1d het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

Deze maatregel ontneemt automobilisten de vrijheid van parkeren op deze locatie, dit weegt niet op tegen de veiligheid voor overige weggebruikers én de mogelijkheid schepen te bevoorraden.

2.2a Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer

Dit belang is niet van toepassing

2.2b Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden

Dit belang is niet van toepassing

 

Overleg met politie

Mede op grond van artikel 24 van het BABW heeft op 23 december 2024 overleg plaats gevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost-Nederland, district IJsselland, daartoe gemandateerd door de Korpschef.

 

Zienswijzen/draagvlak

Voor deze maatregel is geen onderzoek gedaan naar het draagvlak. Er worden geen bezwaren verwacht van omwonenden omdat de locatie, voor bewoners, niet aantrekkelijk is om te parkeren.

 

Wettelijk kader

- Artikel 2, eerste lid, onder a. van de Wegenverkeerswet 1994, bevat de verkeersbelangen die minimaal afgewogen dienen te worden bij een verkeerbesluit.

- In artikel 15, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994, is bepaald dat voor de plaatsing en verwijdering van bepaalde verkeerstekens, onderborden en fysieke maatregelen een verkeersbesluit is vereist.

- In artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is bepaald welk bestuursorgaan bevoegd is een verkeersbesluit te nemen.

- Artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer geeft aan voor welke verkeerstekens het plaatsen en verwijderden een verkeersbesluit is vereist.

- Artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer schrijft voor dat verkeersbesluit worden genomen na overleg met de korpschef van de politie;

- In de Regeling tot verlening van bevoegdheden gemeente Deventer en de bijhorende lijst van bevoegdheden is vastgelegd dat de programmaonderdeelmanager Leefomgeving is gemandateerd voor het nemen van verkeersbesluiten.

 

Publicatie

Bekendmaking van het verkeersbesluit geschiedt digitaal door publicatie in het Gemeenteblad op 31 januari 2025 (https://www.officielebekendmakingen.nl/).

 

Rechtsmiddelen

Als u het niet eens bent met dit besluit, belt u ons dan eerst. Wij kunnen het besluit uitleggen en zo nodig een fout herstellen. Bent u nog steeds niet eens met dit besluit en u bent belanghebbende, schrijft u dan een brief (bezwaarschrift) aan het college van burgemeester en wethouders, Postbus 5000, 7400 GC Deventer. Zet in uw brief:

• uw naam en adres;

• de datum waarop u de brief schrijft;

• het kenmerk van ons besluit

• waarom u het niet eens bent met ons besluit

• uw handtekening

 

Een persoon is slechts belanghebbende bij een verkeersbesluit, als er sprake is van een bijzonder, individueel belang bij dat besluit, welk belang zich in voldoende mate onderscheidt van dat van andere weggebruikers. Voordat u een bezwaarschrift indient is het raadzaam om na te gaan of u, als belanghebbende kan worden aangemerkt. Bent u geen belanghebbende dan kan uw bezwaar niet inhoudelijk in behandeling worden genomen.

U moet het bezwaarschrift hebben ingediend binnen zes weken na de dag van publicatie van dit besluit. U kunt ook bezwaar maken via ons formulier op www.deventer.nl/bezwaarschrift.

 

Deventer, 27 januari 2025

 

namens burgemeester en wethouders van Deventer,

 

 

S. van Dijk

Programmaonderdeelmanager Leefomgeving

 

Naar boven