Overwegingen ten aanzien van het besluit
Aanleiding
In december 2024 zijn in Hengelo enkele buslijnen aangepast om het openbaar vervoer aantrekkelijker te maken voor reizigers. Onderdeel hiervan was de introductie van de nieuwe buslijn 14. Voor deze lijn waren vier nieuwe bushaltes gepland op de Deldenerstraat: twee ter hoogte van de Floresstraat en twee ter hoogte van de Flemingstraat. De haltes bij de Flemingstraat zijn inmiddels gerealiseerd. Voor de haltes bij de Floresstraat is destijds gekozen om eerst de reizigersontwikkeling op de Deldenerstraat te volgen, alvorens een besluit over realisatie te nemen.
Hoewel het aantal reizigers bij de halte Flemingstraat nog steeds stijgt is het in die mate beperkt dat de haltes bij de Floresstraat nu niet nodig zijn. Dit beeld wordt bevestigd door een vervoerskundige analyse van Arriva, waarin wordt geconcludeerd dat het reizigerspotentieel op deze locatie relatief gering is, mede door de korte afstand tot het centrum. Daarom is besloten om voor nu af te zien van de aanleg van de haltes bij de Floresstraat en het eerder genomen verkeersbesluit hiervoor in te trekken.
Motivering
Overwegende dat:
- het aantal instappers op de Deldenerstraat op buslijn 14 in zoverre beperkt is dat extra haltes bij de Floresstraat niet nodig zijn;
- het reizigerspotentieel op deze locatie beperkt is, mede door de korte afstand tot het centrum;
- dit verkeersbesluit mede genomen wordt voor het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade.
Procedure
Op grond van artikel 15, eerste lid van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Burgemeester en Wethouders zijn volgens artikel 18, lid 1d, van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW) bevoegd om verkeersbesluiten te nemen, te wijzigen en in te trekken.
Advies politie
Overeenkomstig artikel 24 van het BABW heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van Politie eenheid Oost-Nederland, die kan instemmen met bovengenoemde maatregel.