Gemeenteblad van Utrecht
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Utrecht | Gemeenteblad 2025, 36379 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Utrecht | Gemeenteblad 2025, 36379 | verkeersbesluit of -mededeling |
2025-01-29 ‘t Goylaan, Zuid, Bushalte, Verkeersmaatregelen Gemeente Utrecht
Betreft: het intrekken c.q. vaststellen van diverse verkeersmaatregelen
Burgemeester en Wethouders van Utrecht;
het gewenst is de hierna volgende verkeersmaatregelen in te trekken, c.q. vast te stellen;
de hierna te noemen wegen zijn gelegen binnen de bebouwde kom van deze gemeente en bij de gemeente in beheer en onderhoud zijn;
met deze verkeersmaatregel de weg in stand gehouden wordt en de bruikbaarheid daarvan gewaarborgd wordt (art. 2 lid 1c Wegenverkeerswet);
met deze verkeersmaatregel de vrijheid van verkeer (doorstroming) zo veel mogelijk gewaarborgd wordt (art. 2 lid 1d Wegenverkeerswet);
met deze verkeersmaatregel de veiligheid op de weg en/of beschermen van de weggebruikers en passagiers verzekerd wordt (art. 2 lid 1a en/of 1b Wegenverkeerswet);
op grond van artikel 15, eerste lid, van de WVW 1994 een verkeersbesluit genomen moet worden voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;
de herinrichting van de Socrateslaan een project is vanuit het mobiliteitsplan Slim Routes Slim Regelen Slim Bestemmen (hierna SRSRSB, 2016). Het project is opgenomen in het Meerjaren Programma Bereikbaarheid en draagt bij aan de leefbaarheid en bereikbaarheid van Utrecht in de context van een groeiende stad. Met de herinrichting tot stadsboulevard willen we meer ruimte maken voor groen, de leefbaarheid en verkeersveiligheid verbeteren en de wegen goed oversteekbaar maken voor fietsers en voetgangers;
de herinrichting van de Socrateslaan past binnen de ambitie om verbindingswegen in te richten als stadsboulevard. Zo komt er een brede groene middenberm, één rijstrook per rijrichting en vrijliggende fietspaden aan beide zijden van de straat. Hiermee draagt het project bij aan gezond stedelijk leven voor iedereen, door in het ontwerp zoveel mogelijk groen toe te voegen en de klimaatbestendigheid te verbeteren. Zo maken we groen in de middenberm en ontstaat er ruimte langs de gevels van de woningen om groen toe te voegen. Met de herinrichting bereiden we de Socrateslaan voor op een groeiende stad en blijft bijvoorbeeld de doorstroming voor het Openbaar Vervoer op peil. Ook is de Socrateslaan onderdeel van de snelfietsroute naar Nieuwegein en IJsselstein;
naast de aanpassingen van de infrastructuur ook de verkeersmaatregelen aangepast dienen te worden naar de nieuwe situatie. Deze maatregel maakt hiervan deel uit;
gedurende het participatieproces diverse bewoners hun zorgen hebben geuit over het voornemen om 20 parkeerplekken te verwijderen op een straat waar de parkeerdruk al als hoog wordt ervaren;
door het verplaatsen van de bushaltes van de Socrateslaan naar ’t Goylaan de parkeerplaatsen op de Socrateslaan kunnen worden behouden ;
er overeenkomstig artikel 24 BABW overleg heeft plaatsgevonden met de korpschef van de politie over de hierna te noemen verkeersmaatregelen;
op het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV 1990);
op de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994);
op het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);
met ingang van 1 april 2025 voor onderstaande locatie de aangegeven verkeersmaatregelen in te trekken c.q. vast te stellen:
’t Goylaan (ter hoogte van en tegenover huisnummer 1-7; wegvak in beide richtingen tussen de Verlengde Hoogravenseweg en de Jutfaseweg)
Vaststellen: Bushalte (bord L3b conform Bijlage 1 van het RVV 1990)
Burgemeester en wethouders van Utrecht,
Adviseur Verkeersbesluiten, afdeling Mobiliteit
Deze beslissing is digitaal tot stand gekomen en is om die reden niet ondertekend. In een formele en beveiligde omgeving is vastgelegd dat de beslissingsbevoegde akkoord is met de inhoud van dit document en de bekendmak ing daarvan.
Gepubliceerd op 31 januari2025in het Gemeenteblad.
Nadere informatie met betrekking tot de hiervoor genoemde verkeersmaatregelen kan worden verkregen bij Ontwikkelorganisatie Ruimte, Gilde Stedenbouw en Mobiliteit, Team Verkeersmaatregelen, telefoon 06-42 239 579 of per mail: verkeersmaatregelen@utrecht.nl
Vindt u het besluit om bepaalde reden onjuist?
Als u vindt dat het besluit onjuist is, dan kunt u bezwaar maken. U kunt uw bezwaar digitaal indienen. Daarvoor kunt u alleen gebruik maken van het door de gemeente beschikbaar gestelde digitale formulier. Dit vindt u op www.utrecht.nl/bezwaar. U kunt het bezwaar niet per e-mail insturen.
Maakt u liever per brief bezwaar, dan kunt u uw bezwaarschrift sturen aan het college van burgemeester en wethouders, Afdeling Juridische Zaken, Postbus 16200, 3500 CE Utrecht. In het bezwaarschrift dient u in ieder geval het volgende te vermelden: uw naam en adres, de datum, een telefoonnummer waarop u tijdens kantooruren te bereiken bent, een omschrijving van het betreffende besluit en de reden van het bezwaar. Wij adviseren u zo mogelijk een kopie van het besluit bij te voegen.
Vergeet niet het bezwaarschrift te ondertekenen.
Let op: u moet een bezwaarschrift binnen zes weken na de publicatie in het Gemeenteblad indienen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-36379.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.