Regeling beheer en toezicht BRP, reisdocumenten en rijbewijzen

De burgemeester en het college van burgemeester en wethouders van gemeente De Fryske Marren, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft

 

gelet op de:

• Wet basisregistratie personen;

• Besluit basisregistratie personen;

• Paspoortwet;

• Paspoortuitvoeringsregeling Nederland 2001;

• Reglement rijbewijzen;

• Algemene verordening gegevensbescherming;

• Uitvoeringswet Algemene verordening gegevensbescherming;

• Baseline Informatiebeveiliging Overheid

• Logisch ontwerp BRP

 

besluit vast te stellen

 

de Regeling beheer en toezicht BRP, reisdocumenten en rijbewijzen

Hoofdstuk 1 Aanwijzen functionarissen

Artikel 1  

De informatiebeheerder BRP is de teammanager van het team KCC. Als plaatsvervanger is de teammanager Informatie aangewezen.

 

Artikel 2  

De informatiebeheerder wijst functionarissen aan, die worden belast met en bevoegd zijn tot:

  • Privacy beheer BRP;

  • Functioneel beheer BRP;

  • Gegevensbeheer BRP;

  • Gegevensverwerking BRP;

  • Beveiligingsbeheer reisdocumenten en rijbewijzen;

  • Autorisatiebeheer reisdocumenten en rijbewijzen;

  • Fraudecoördinator BRP

  • Toezichthouder BRP

  • Het namens het college van burgemeester en wethouders afnemen van de in artikel 2.8 lid 2, sub e, van de Wet BRP bedoelde verklaring;

  • De toegang tot de inloopkluis/RAAS ruimte;

  • De toegang tot de werkruimten van het team KCC;

  • De aanwijzing van functionarissen op het gebied van reisdocumenten en rijbewijzen.

 

Artikel 3  

  • 1.

    Informatiebeheerder BRP

    • a.

      Taken: Beheren van de inhoud en kwaliteit van gegevens in de GV, stellen van leverings- en privacyvoorwaarden.

    • b.

      Verantwoordelijkheden: Zorgdragen voor functioneel inhoudelijk beheer en verstrekkingenbeheer.

    • c.

      Bevoegdheden: Aanwijzen van functionarissen voor functioneel inhoudelijk beheer en verstrekkingenbeheer.

  • 2.

    Privacybeheerder BRP

    • a.

      Taken: Adviseren over privacyvraagstukken, toetsen van verzoeken om gegevensverstrekking, adviseren over gegevenskoppelingen.

    • b.

      Verantwoordelijkheden: Zorgdragen voor naleving van privacyregels, adviseren van de informatiebeheerder, toetsen op doelbinding en rechtmatigheid.

    • c.

      Bevoegdheden: Geven van advies en initiëren van privacygerelateerde besluiten.

  • 3.

    Functioneel Beheerder BRP

    • a.

      Taken: Uitvoeren van functioneel inhoudelijk beheer en verstrekkingenbeheer.

    • b.

      Verantwoordelijkheden: Naleving van leverings- en privacyvoorwaarden.

    • c.

      Bevoegdheden: Uitvoeren van functionele beheertaken.

  • 4.

    Gegevensbeheerder BRP

    • a.

      Taken: Verantwoordelijk voor de juistheid, volledigheid en actualiteit van de gegevens in de GV.

    • b.

      Verantwoordelijkheden: Controle van gegevensverwerking en waarborgen van data-integriteit.

    • c.

      Bevoegdheden: Uitvoeren van gegevensbeheertaken.

  • 5.

    Gegevensverwerking BRP

    • a.

      Taken: Verwerken van gegevens, afhandelen berichtenverkeer, versturen kennisgevingen, toetsen brondocumenten en afhandeling inzageverzoeken.

    • b.

      Verantwoordelijkheden: Naleving van wet BRP en AVG.

    • c.

      Bevoegdheden: Uitvoeren van gegevensverwerkingstaken.

  • 6.

    Beveiligingsbeheerder Reisdocumenten en rijbewijzen

    • a.

      Taken: Beveiliging van gegevens en naleving van de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO).

    • b.

      Verantwoordelijkheden: Implementatie van beveiligingsmaatregelen en beheer van beveiligingsincidenten.

    • c.

      Bevoegdheden: Uitvoeren van beveiligingsbeheertaken.

  • 7.

    Autorisatiebeheerder reisdocumenten en rijbewijzen

    • a.

      Taken: Verantwoordelijk voor toekennen, wijzigen en intrekken van autorisaties.

    • b.

      Verantwoordelijkheden: Waarborgen autorisatiebeheer.

    • c.

      Bevoegdheden: Uitvoeren van veiligheidsvoorschriften PUN en reglement rijbewijzen.

  • 8.

    Fraudecoördinator BRP

    • a.

      Taken: Detectie en preventie van fraude, toezicht op naleving wet- en regelgeving.

    • b.

      Verantwoordelijkheden: Behandeling van fraudemeldingen, uitvoeren van fraudeonderzoeken, periodieke evaluatie van procedures.

    • c.

      Bevoegdheden: Uitvoeren van toezicht- en fraudetaken.

  • 9.

    Toezichtbeheer BRP

    • a.

      Taken: opleggen bestuurlijke boete, betreden van woning, inlichtingen te vorderen, onderzoek te doen.

    • b.

      Verantwoordelijkheden: burger wijzen op verplichting ingevolge Wet BRP.

    • c.

      Bevoegdheden: Opleggen bestuurlijke boete.

 

Artikel 4  

Jaarlijks voert de informatiebeheerder een controle uit op de uitgevoerde beveiligingsinspanningen, conform de richtlijnen van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Daarnaast beoordeelt de informatiebeheerder of de procedure en de uitvoering nog met elkaar in overeenstemming zijn. Indien dit niet het geval is, wordt beoordeeld of de procedure geactualiseerd moet worden of dat medewerkers geïnstrueerd moeten worden op een juiste toepassing van de procedure.

 

Hoofdstuk 2 Het informatiebeheer BRP

Artikel 5  

De informatiebeheerder beheert de gemeentelijke voorziening, het gegevensmagazijn en de autorisatiebesluiten.

 

Artikel 6  

De informatiebeheerder voorziet in:

  • a.

    de jaarlijkse planning van de beheeractiviteiten;

  • b.

    de jaarlijkse rapportage aan het college van burgemeester en wethouders over de bij a. bedoelde planning, waarbij tevens inzicht wordt gegeven in de kengetallen van de bijhoudings- en beheerprocedures;

  • c.

    een jaarlijkse rapportage over de resultaten die voortvloeien uit de in artikel 13 bedoelde kwaliteitssteekproef;

  • d.

    de administratieve beheerprocedures, voor zover hier niet door of bij de wet BRP in is voorzien;

  • e.

    het periodieke overleg tussen hem en de op basis van de regeling aangewezen beheerders;

  • f.

    de richtlijnen voor de bijhouding van de Basisregistratie Personen.

 

Artikel 7  

De informatiebeheerder verantwoordelijk voor:

  • a.

    de uitvoering van het periodieke onderzoek op grond van artikel 4.3 van de wet BRP naar de inrichting, werking en beveiliging van de basisregistratie, alsmede naar de verwerking van gegevens in de basisregistratie;

  • b.

    de periodieke toezending van een uittreksel van de resultaten van het onderzoek aan de Autoriteit Persoonsgegevens en aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

 

Artikel 8  

De informatiebeheerder adviseert het college van burgemeester en wethouders over de navolgende aspecten die voortvloeien uit deze basisregistratie te weten:

  • a.

    persoonsinformatievoorziening;

  • b.

    beveiligingsbeheer;

  • c.

    gegevenskwaliteit;

  • d.

    personeelsaangelegenheden.

 

Artikel 9  

De informatiebeheerder beslist:

  • a.

    over de installatie van nieuwe of gewijzigde versies van het toepassingssysteem voor de gemeentelijke voorziening;

  • b.

    op verzoeken van organen van de gemeente tot het verkrijgen van gegevens uit de Basisregistratie personen;

  • c.

    op verzoeken van derden, als genoemd in artikel 3.6 van de wet BRP, de “Verordening gegevensverstrekking BRP De Fryske Marren” en de “Regeling gegevensverstrekking Basisregistratie Personen en aangehaakte gegevens De Fryske Marren” tot het verkrijgen van gegevens uit de Basisregistratie personen;

  • d.

    over de wijze van de verstrekking van gegevens met betrekking tot het bepaalde in dit artikel, onder b en c.

 

Artikel 10  

De informatiebeheerder ziet er op toe dat:

  • a.

    de in deze regeling opgenomen bepalingen worden nageleefd;

  • b.

    de behandeling en afhandeling van verzoeken om gegevensverstrekking als genoemd in artikel 9 volgens de bepalingen uit de Wet BRP, de “Verordening gegevensverstrekking BRP De Fryske Marren”, de “Regeling gegevensverstrekking Basisregistratie Personen en aangehaakte gegevens De Fryske Marren” en de Algemene verordening gegevensbescherming;

  • c.

    de bij of krachtens de wet opgelegde verplichtingen ten aanzien van inrichting en bijhouding, evenals de de beveiliging van de gemeentelijke voorziening voor de Basisregistratie persoenen worden nageleefd;

  • d.

    alle in artikel 2 genoemde functionarissen op de hoogte zijn van de installatie van nieuwe of gewijzigde versies van het toepassingssysteem voor de gemeentelijke voorziening omtrent de Basisregistratie personen en van de gevolgen van deze installatie;

  • e.

    de beveiligingsvoorschriften die voortvloeien uit het Informatiebeveiligingsplan worden nageleefd.

 

Artikel 11  

De informatiebeheerder, of een op grond van de artikel 2 aangewezen functionaris, neemt deel aan buitengemeentelijk overleg betreffende onderwerpen die het beheer van de gemeentelijke voorziening voor de Basisregistratie personen aangaan.

 

Hoofdstuk 3 Het privacybeheer BRP

Artikel 12  

  • 1.

    De privacybeheerder adviseert de informatiebeheerder en het college van burgemeester en wethouders over de privacyaspecten die voortvloeien uit de uitvoering van de wet BRP, de Verordening gegevensverstrekking BRP De Fryske Marren” en de “Regeling gegevensverstrekking Basisregistratie Personen en aangehaakte gegevens De Fryske Marren”.

  • 2.

    De privacybeheerder is in het kader van de Wet BRP verantwoordelijk voor:

    • a.

      de advisering over de inhoudelijke afhandeling van de verzoeken als bedoeld in artikel 9, onder b, c en d van deze regeling;

    • b.

      het dagelijkse toezicht op de naleving van de privacyvoorschriften in relatie tot het gebruik van gegevens uit de BRP die voortvloeien uit de Wet BRP en de Algemene verordening gegevensbescherming.

 

Artikel 13  

De privacybeheerder adviseert in het kader van de Wet BRP over:

  • a.

    de afhandeling van de verzoeken om inzage in de Basisregistratie personen overeenkomstig artikel 2.55 van de Wet BRP respectievelijk artikel 15 van de Algemene verordening gegevensbescherming;

  • b.

    de behandeling van alle verzoeken om verstrekkingsbeperking die op basis van artikel 2.59 van de Wet BRP ingediend worden en de eventuele privacy toets als bedoeld in artikel 3.21 lid 2 van de Wet BRP;

  • c.

    de afhandeling van verzoeken ingevolge de artikelen 17 en 21 van de Algemene verordening gegevensbescherming;

  • d.

    de kennisgeving ingevolge artikel 19 van de Algemene verordening gegevensbescherming;

  • e.

    de afhandeling van verzoeken om inzage in verstrekkingen uit de Basisregistratie personen aan overheidsorganen en derden.

 

Artikel 14  

De privacybeheerder is bevoegd:

  • a.

    op grond van het in artikel 12 genoemde toezicht, alle gebruikers van gegevens uit de Basisregistratie personen aanwijzingen te geven;

  • b.

    ongevraagd advies uit te brengen over alle procedures en producten die betrekking hebben op de Basisregistratie personen, waarbij sprake is van het in geding zijn van de persoonlijke levenssfeer.

 

Artikel 15  

De privacybeheerder is betrokken bij alle aan de Wet BRP gerelateerde bezwaarschriftenprocedures die voortvloeien uit genomen beslissingen op grond van de Wet BRP en daarbij behorende regelingen, de Algemene verordening gegevensbescherming voor zover hierbij privacyaspecten aan de orde zijn.

 

Hoofdstuk 4: Het functioneel beheer BRP

Artikel 16  

De functioneel beheerder BRP voorziet in:

  • a.

    de communicatie bij storingen in hard- en software;

  • b.

    de verzorging een logboek waarin bijzondere gebeurtenissen worden bijgehouden;

  • c.

    de toekenning van de autorisatieniveaus voor de toepassing van actualiseringen, aan de gegevensverwerkers, de gegevensbeheerder, de functioneel beheerder BRP en de informatiebeheerder, op grond van een besluit van de informatiebeheerder;

  • d.

    de bijhouding van een dossier omtrent de autorisaties;

  • e.

    het testen en evalueren van nieuwe versies van het toepassingssysteem, alsmede het testen en evalueren van nieuwe apparatuur;

  • f.

    de beoordeling van de gevolgen van de installatie van nieuwe en of gewijzigde versies van het toepassingssysteem;

  • g.

    de bijhouding van een verzameling van alle problemen en klachten, die bij het gebruik van het toepassingssysteem ontstaan;

  • h.

    een oplossing, eventueel door inschakeling van de systeembeheerder BRP of een derde, voor problemen en klachten;

  • i.

    de voorlichting aan alle in artikel 2 genoemde functionarissen, met betrekking tot de gevolgen van een nieuwe of gewijzigde versie van het toepassingssysteem;

  • j.

    de coördinatie van werkzaamheden, in geval van uitwijk, die gebruikers weer in staat stelt de BRP te gebruiken en werkzaamheden te hervatten, in overleg met ICT;

  • k.

    de opmaak van documenten, die rechtstreeks aan de Basisregistratie personen worden ontleend;

  • l.

    het faciliteren in de afhandeling van verzoeken omtrent managementgegevens;

  • m.

    een zo spoedig mogelijke oplossing in geval van storingen binnen het toepassingssysteem, zo nodig door inschakeling van een derde.

 

Artikel 17  

De functioneel beheerder BRP is verantwoordelijk voor:

  • a.

    de ondersteuning bij het gebruik van het toepassingssysteem;

  • b.

    het beheer van de tabellen van de Basisregistratie personen;

  • c.

    het beheer van de gebruikersdocumentatie;

  • d.

    tijdig opschonen van de relevante bestanden in de database.

 

Artikel 18  

De functioneel beheerder BRP is bevoegd:

  • a.

    gegevensverwerkers en het personeel van externe afdelingen/diensten die direct toegang hebben tot de Basisregistratie personen, aanwijzingen te geven over het gebruik van het toepassingssysteem;

  • b.

    instructies op te stellen omtrent het gebruik van de Basisregistratie personen.

 

Artikel 19  

De functioneel beheerder BRP is verantwoordelijk voor de gehele of gedeeltelijke uitvoering van de uitwijkprocessen Basisregistratie personen.

 

Artikel 20  

De functioneel beheerder BRP ziet erop toe dat voorgeschreven procedures vanuit functioneel beheertaken worden nageleefd.

 

Artikel 21  

De functioneel beheerder BRP neemt deel aan:

  • a.

    het overleg genoemd in artikel 11;

  • b.

    het externe gebruikersoverleg.

 

Hoofdstuk 5: Het gegevensbeheer BRP

Artikel 22  

  • 1.

    De gegevensbeheerder BRP is verantwoordelijk voor:

    • a.

      de juistheid, actualiteit en betrouwbaarheid van de gegevens die opgenomen zijn of worden, in de gemeentelijke voorziening voor de Basisregistratie personen;

    • b.

      het beheer van documentatie op het gebied van de overige wet- en regelgeving op het gebied van de Basisregistratie personen;

    • c.

      de communicatie met de overheidsorganen aan wie gegevens worden verstrekt uit de Basisregistratie personen en andere houders van voorzieningen voor de Basisregistratie personen omtrent gegevensverwerking;

    • d.

      het verwerken van complexe mutaties en correcties met betrekking tot de Basisregistratie personen;

    • e.

      het uitzetten van richtlijnen met betrekking tot het actualiseren en corrigeren van persoonsgegevens, binnen de gemeentelijke voorziening voor de Basisregistratie personen.

  • 2.

    De gegevensbeheerder beslist binnen 5 werkdagen over het in behandeling nemen van meldingen van overheidsorganen, waarbij gerede twijfel bestaat over de juistheid van een in de gemeentelijke voorziening van de Basisregistratie personen opgenomen (authentieke) gegeven en stelt het overheidsorgaan in kennis van de genomen beslissing.

 

Artikel 23  

De gegevensbeheerder BRP voorziet in:

  • a.

    de behandeling van wijzigingsverzoeken als bedoeld in artikel 2.57, 2.58 en 2.60 van de Wet BRP;

  • b.

    de controlewerkzaamheden ter waarborging van de kwaliteit van de Basisregistratie personen.

 

Artikel 24  

De gegevensbeheerder BRP is bevoegd, in overleg met de teammanager het team KCC, vanuit de in artikel 22 bedoelde verantwoordelijkheid de gegevensverwerkers aanwijzingen te geven betreffende de opname en bijhouding van gegevens in de gemeentelijke voorziening voor de Basisregistratie personen.

 

Artikel 25  

  • 1.

    Periodiek wordt de inhoudelijke kwaliteit van het bestand van persoonslijsten in de Basisregistratie personen, onderworpen aan een inhoudelijke controle door de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

  • 2.

    De gegevensbeheerder voorziet in een doorlopende kwaliteitssteekproef en de uitvoering van de daarmee samenhangende verbetermaatregelen, gericht op de handhaving van de kwaliteitsnorm van het ministerie van Binnenlandse Zaken.

  • 3.

    De gegevensbeheerder voorziet in de uitvoering van het periodiek onderzoek op grond van artikel 4.3 van de Wet BRP, voor wat betreft de verwerking van persoonsgegevens in de gemeentelijke voorziening.

 

Artikel 26  

De gegevensbeheerder neemt deel aan het in artikel 11 genoemde overleg.

 

Hoofdstuk 6: De gegevensverwerking BRP

Artikel 27  

De gegevensverwerkers BRP voorzien in:

  • a.

    het verwerken van de gegevens in de Basisregistratie personen overeenkomstig de voorschriften van de krachtens de wet BRP voorgeschreven systeembeschrijving (Logisch Ontwerp GBA) en de handleiding uitvoeringsprocedures, voor zover daartoe door de functioneel beheerder geautoriseerd;

  • b.

    het verzamelen van de daarvoor bestemde gegevens;

  • c.

    de archivering van de brondocumenten op grond waarvan de gegevens zijn verwerkt;

  • d.

    de behandeling van mutaties;

  • e.

    de behandeling van het netwerkverkeer;

  • f.

    de behandeling van de foutverslagen, voortvloeiend uit de inkomende netwerkberichten;

  • g.

    de toetsing van de waarde die aan overgelegde brondocumenten kan worden toegekend aan de hand van artikel 2.8 van de Wet BRP en ziet erop toe dat geen gegevens worden verwerkt uit documenten waaraan bij of krachtens de Wet BRP geen ontleningstatus is gegeven;

  • h.

    de dagelijkse controle van de in de Basisregistratie personen aangebrachte actualiseringen;

  • i.

    de kennisgeving aan de ingeschrevene voor wat betreft de verwerking van:

    • 1.

      wijziging van het naamgebruik;

    • 2.

      vervolginschrijving voor zover het een adreswijziging betreft die leidt tot opname in de Basisregistratie personen;

  • j.

    de toezending van de complete persoonslijst aan de ingeschrevene ingeval van een inschrijving in de Basisregistratie personen;

  • k.

    de behandeling van alle verzoeken om verstrekkingsbeperking die op basis van artikel 2.59 van de Wet BRP ingediend worden en de eventuele privacy toets als bedoeld in artikel 3.21 lid 2 van de Wet BRP;

  • l.

    de afhandeling van verzoeken ingevolge de artikelen 17 en 21 van de Algemene verordening gegevensbescherming;

  • m.

    de kennisgeving ingevolge artikel 19 van de Algemene verordening gegevensbescherming;

  • n.

    de afhandeling van de verzoeken om inzage in de Basisregistratie personen overeenkomstig artikel 2.55 van de Wet BRP respectievelijk artikel 15 van de Algemene verordening gegevensbescherming;

  • o.

    de afhandeling van verzoeken om inzage in verstrekkingen uit de Basisregistratie personen aan overheidsorganen en derden;

  • p.

    beslissen op aangiften en verzoekschriften die op grond van de Wet BRP worden gedaan met inachtneming van het gestelde in artikel 24 van deze regeling en voor zover hier niet op andere wijze in is voorzien;

  • q.

    beslissen over het verwerken van resultaten van onderzoeken die zijn ingesteld naar aanleiding van een melding van een overheidsorgaan;

  • r.

    stellen overheidsorganen in kennis van de beslissing.

 

Hoofdstuk 7 Beveiligingsbeheer reisdocumenten en rijbewijzen

Artikel 28  

De beveiligingsfunctionaris reisdocumenten en rijbewijzen heeft rechtstreekse verantwoordelijkheid naar de burgemeester zonder tussenkomst van leidinggevenden in de lijn en wordt aangewezen door de burgemeester.

 

Artikel 29  

De beveiligingsfunctionaris reisdocumenten en rijbewijzen mag geen werkzaamheden uitvoeren die betrekking hebben op de processen reisdocumenten en rijbewijzen. Er dient sprake te zijn van volledige functiescheiding met zowel de operationele taken, de beheersactiviteiten en/of de ICT-aspecten.

 

Artikel 30  

De beveiligingsfunctionaris reisdocumenten en rijbewijzen is verantwoordelijk voor:

  • a.

    het controleren van de functiescheiding;

  • b.

    het toezicht op het beheer en de ontwikkeling van beveiligingsprocessen reisdocumenten en rijbewijzen;

  • c.

    toezien op jaarlijkse instructie aan medewerkers;

  • d.

    het toetsen van de uitvoering van regelgeving en procedures ten aanzien van het reisdocumenten- en rijbewijzenproces;

  • e.

    het signaleren van afwijkingen in de beveiligingsvoorschriften;

  • f.

    de status van de fysieke beveiliging;

  • g.

    het resultaat van de jaarlijkse controle;

  • h.

    de (jaarlijkse) evaluatie van de beveiligingsprocessen en de status van de fysieke beveiliging;

  • i.

    het verzorgen van een managementrapportage aan de burgemeester.

 

Artikel 31  

De werkzaamheden van de beveiligingsfunctionaris reisdocumenten en rijbewijzen bevatten ten minste:

  • a.

    het zo nodig laten ontwikkelen van nieuwe beveiligingsprocedures;

  • b.

    het laten onderhouden/aanpassen van bestaande beveiligingsprocedures;

  • c.

    het bekend laten maken en toelichten van (nieuwe/gewijzigde) procedures bij medewerkers;

  • d.

    het laten verzorgen van de beveiligingsonderwerpen tijdens het werkoverleg;

  • e.

    het aanspreken van medewerkers in het geval van (bijna) incidenten of gevaarlijk gedrag;

  • f.

    het laten verzorgen van periodieke voorlichting (tenminste 1 x per jaar) op het gebied van beveiliging om het risicobewustzijn op peil te houden/te verhogen;

  • g.

    overleg binnen de eigen organisatie of met derden indien de te behandelen beveiligingsaspecten raakvlakken vertonen met de beveiliging van de Basisregistratie personen, reisdocumenten en rijbewijzen;

  • h.

    het gevraagd en ongevraagd advies uitbrengen ten aanzien van technische, organisatorische of fysieke verbeteringen;

  • i.

    voorraadadministratie, de status van fysieke en financiële voorraden, de toepassing van functiescheiding en de kwaliteit van de uitvoering van procedures;

  • j.

    het laten uitvoeren van een periodiek onderzoek naar de bouwkundige en elektrotechnische staat van de beveiliging;

  • k.

    het bewaken van de uit te voeren acties voortvloeiend uit dit onderzoek of het jaarlijkse beveiligingsplan;

  • l.

    het laten verrichten van onderzoek bij afwijkingen in de levering en/of voorraden;

  • m.

    het bijstellen van het jaarlijkse beveiligingsplan op basis van de gehouden audit;

  • n.

    het onderzoeken of de betreffende inspanningen en uitgaven in de onderzochte periode daadwerkelijk hebben bijgedragen aan de realisatie van het beoogde doel (effectiviteit) en het nagaan of de kosten in verhouding staan tot de opbrengsten (doelmatigheid);

  • o.

    het steekproefsgewijs laten uitvoeren van tussentijdse controles op het gebied van Rapportage en verantwoording;

  • p.

    controle op toegang tot RAAS, aanvraagstations en mobiel vingerafdruk-apparaat;

  • q.

    controle op de voorgeschreven wijziging van de pincode van de identificatiekaart.

 

Artikel 32  

De jaarlijkse rapportage aan de burgemeester bevat minimaal informatie over:

  • a.

    de uitkomsten of verrichtingen van de uit te voeren/uitgevoerde onderzoeken;

  • b.

    het vaststellen van de identiteit;

  • c.

    het controleren van de echtheid van reisdocumenten en rijbewijzen;

  • d.

    het controleren van de volledigheid van de aanvraag;

  • e.

    het controleren van het gezag/toestemming;

  • f.

    het accepteren van de foto;

  • g.

    het bepalen van het recht op verstrekken;

  • h.

    alertheid op fraudesignalen;

  • i.

    het bijhouden van vakkennis;

  • j.

    geconstateerde afwijkingen bij de levering van documenten;

  • k.

    geconstateerde afwijkingen in de fysieke/administratieve/financiële voorraad;

  • l.

    gevaarlijk gedrag van medewerkers of het niet opvolgen van procedures;

  • m.

    geconstateerde tekortkomingen in de beveiligingsvoorzieningen;

  • n.

    het verrichte accountantsonderzoek;

  • o.

    de wijziging van procedures/afspraken of de naleving hiervan;

  • p.

    het zoekraken of in buiten gebruik van sleutels/sluitcodes /badges;

  • q.

    handelingen die afwijken van de voorgeschreven functiescheidingsprocedure.

 

Hoofdstuk 8 Autorisatiebeheer reisdocumenten en rijbewijzen

Artikel 33  

De autorisatiebevoegde reisdocumenten en rijbewijzen is rechtstreeks verantwoording verschuldigd aan de burgemeester (zonder tussenkomst van de leidinggevenden in de lijn).

 

Artikel 34  

De autorisatiebevoegde reisdocumenten en rijbewijzen is verantwoordelijk voor:

  • a.

    Het autorisatiebeheer (onder andere: aanvraag, uitgifte en intrekking) van identificatiekaarten en de registratie van de personen aan wie hij gedurende een bepaald tijdvak een identificatiekaart verstrekt en daarmee hem de bevoegdheid verleend tot het verrichten van handelingen binnen het Reisdocumenten Aanvraag- en Archiefstation (RAAS) of het rijbewijssysteem.

  • b.

    Het in bewaring houden en het gebruik van de opstartkaarten ten behoeve van de aanvraagstations.

  • c.

    Het houden van toezicht op het zorgvuldige en stipt uitvoeren van de regelgeving en procedures geldend voor de omgang met het RAAS en het rijbewijssysteem.

 

Artikel 35  

De werkzaamheden van de autorisatiebevoegde reisdocumenten en rijbewijzen omvatten ten minste:

  • a.

    het dagelijks (laten) controleren of de gegevens op de back-up tapes goed zijn weggeschreven, door het controleren van de logbestanden;

  • b.

    het indien nodig afhandelen van systeemsignalen;

  • c.

    het dagelijks (laten) opstarten van de aanvraagstations;

  • d.

    het na gebruik onmiddellijk (laten) opslaan van de opstartkaarten in de kluis in de kluisruimte;

  • e.

    het onderhouden van contact met de leverancier van de systemen;

  • f.

    het bekend maken van en toelichting geven over nieuwe of gewijzigde procedures binnen het RAAS of het rijbewijssysteem, in de richting van de betrokken medewerkers;

  • g.

    het toekennen, wijzigen en intrekken van autorisaties na overleg met beveiligingsfunctionaris reisdocumenten en rijbewijzen;

  • h.

    het bijhouden van een registratie van uitgereikte autorisaties en het afleggen van verantwoording hierover;

  • i.

    het aan de leverancier melden van diefstal, verlies of onzorgvuldig gebruik van identificatiekaarten;

  • j.

    het bijhouden van de registratie van ontvangen opstartkaarten;

  • k.

    het aan de leverancier melden van een defecte of verloren opstartkaart;

  • l.

    het opsturen van defecte opstartkaarten naar de leverancier;

  • m.

    het op juiste wijze laten archiveren van brondocumenten;

  • n.

    het periodiek uitvoeren van controles op het gebied van autorisaties, functioneel gebruik en correcte verslaglegging van handelingen.

 

Hoofdstuk 9 Fraudecoördinator BRP

Artikel 36  

  • 1.

    De fraude coördinator is verantwoordelijk voor het nagaan van signaleringen over fraude- en/of twijfelgevallen bij de identificatie of het opgeven van informatie aan de gemeente. Denk hierbij ook aan adresfraude.

  • 2.

    Hij is bevoegd om binnengemeentelijke bronnen te raadplegen en te combineren met als doel om fraudegevallen op te sporen.

 

Artikel 37  

De fraude coördinator voorziet in:

  • a.

    het actief controleren en signaleren van woon- en adresfraude;

  • b.

    het ondernemen van actie bij fraudegevallen;

  • c.

    het delen van de uitkomsten met zowel binnen- als buitengemeentelijke organisaties;

  • d.

    de samenwerking met gemeentelijke afdelingen of externe ketenpartners om fraudegevallen tegen te gaan;

  • e.

    een jaarlijkse rapportage over de uitgevoerde fraude-onderzoeken.

 

Artikel 38  

De fraude coördinator neemt deel aan het in artikel 11 genoemde overleg.

 

Hoofdstuk 10 Toezichthouder BRP

Artikel 39  

De toezichthouder als bedoeld in artikel 4.2 van de Wet BRP, is verantwoordelijk voor het toezicht op de naleving van de verplichtingen van de burger ingevolge hoofdstuk 2, afdeling 1, paragraaf 5 van de Wet BRP.

 

Artikel 40  

De toezichthouder controleert of de burger voldoet aan zijn verplichtingen met betrekking tot de inschrijving in de BRP (artikel 2.38 Wet BRP), de wijziging van diens adres (artikel 2.39 Wet BRP), het rechtmatig gebruik van een briefadres (artikelen 2.40 t/m 2.42 Wet BRP), zijn vertrek uit Nederland (artikel 2.43 Wet BRP), en de verstrekking van alle inlichtingen die nodig zijn voor de bijhouding van de BRP.

 

Artikel 41  

De toezichthouder ziet erop toe dat, indien de burger niet zelf aan zijn verplichtingen voldoet of kan voldoen, de verplichtingen worden vervuld door degene die daartoe bevoegd is op grond van de artikelen 2.49 en 2.50 van de Wet BRP.

 

Artikel 42  

  • 1.

    De toezichthouder ontleent de in lid 2 van dit artikel genoemde bevoegdheden aan hoofdstuk 5 van de Algemene wet bestuursrecht.

  • 2.

    De toezichthouder is in verband met de uitvoering van de taken bevoegd:

    • a.

      met uitzondering van het zonder toestemming van een bewoner betreden van een woning, elke plaats te betreden met inbeslagname van apparatuur (zoals laptop, fotocamera);

    • b.

      zich zo nodig toegang verschaffen met behulp van de sterke arm;

    • c.

      zich te laten vergezellen door personen die door hem zijn aangewezen;

    • d.

      inlichtingen te vorderen;

    • e.

      inzage te vorderen van een identiteitsbewijs;

    • f.

      zakelijke gegevens te vorderen, kopieën te maken of documenten mee te nemen om te kopiëren;

    • g.

      onderzoek te doen;

    • h.

      rapport op te maken ter zake een geconstateerde overtreding van de bepalingen van de Wet BRP, als genoemd in artikel 32.

 

Artikel 43  

De toezichthouder voert zijn werkzaamheden uit in samenspraak met de gegevensbeheerder en koppelt het resultaat van zijn werkzaamheden terug aan de gegevensbeheerder.

 

Artikel 44  

  • 1.

    De toezichthouder is bevoegd om namens burgemeester en wethouders een bestuurlijke boete op te leggen.

  • 2.

    De toezichthouder neemt bij gebruik van deze bevoegdheid binnen de gemeente De Fryske Marren ter zake geldende beleidsregels in acht.

 

Artikel 45  

De toezichthouder legt het resultaat van zijn werkzaamheden vast in een onderzoeksrapportage en draagt zorg voor dossiervorming.

 

Hoofdstuk 11 Overige functies

Artikel 46  

In de bijlage van deze regeling worden tevens aangewezen:

  • Medewerkers die namens het college van burgemeester en wethouders bevoegd zijn tot het afnemen van de in artikel 2.8, lid 2, onder sub e, van de Wet bedoelde verklaring (VOE);

  • Medewerkers die toegang hebben tot de inloopkluis burgerzaken;

  • Medewerkers die toegang hebben tot de werkruimten KCC (werkruimten ‘burgerzaken’);

  • Autorisatiebevoegden aanvraagstation, belast met het aanvragen, uitreiken en intrekken van autorisaties in het aanvraagstation;

  • Autorisatiebevoegden RAAS en rijbewijzen, belast met het aanvragen, uitreiken en intrekken van autorisaties in het RAAS en het rijbewijssysteem;

  • Ontvangstbevoegden, belast met het in ontvangst nemen van de zending reisdocumenten en rijbewijzen van de distributeur;

  • Aanvraagmedewerkers mobiel vingerafdrukopname-apparaat, belast met het in voorkomende gevallen kunnen en mogen gebruiken van het mobiele vingerafdrukapparaat;

  • Aanvraagbevoegde medewerkers, bevoegd voor het in behandeling nemen van de aanvraag van een reisdocument of rijbewijs;

  • Verstrekkingsbevoegde medewerkers, bevoegd voor het controleren van de aanvraag van een reisdocument of rijbewijs en versturen van de aanvraag naar de producent;

  • Beheersbevoegde medewerkers, bevoegd voor het controleren van de ontvangen reisdocumenten en rijbewijzen en inklaren van de reisdocumenten en rijbewijzen;

  • Uitreikbevoegde medewerkers, bevoegd voor het uitreiken van een aangevraagd reisdocument of rijbewijs.

 

Hoofdstuk 12 Slotbepalingen

Artikel 48  

Deze regeling wordt aangehaald als Regeling beheer en toezicht BRP, reisdocumenten en rijbewijzen De Fryske Marren.

 

Artikel 49  

1. Deze regeling treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking.

2. De Regeling beheer en toezicht Basisregistratie personen 2018 van de gemeente De Fryske Marren zoals vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van gemeente De Fryske Marren op 17 december 2018 wordt gelijktijdig ingetrokken.

 

 

Aldus vastgesteld door de burgemeester van De Fryske Marren op 15 juli 2025.

burgemeester,

N.L. Agricola

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van De Fryske Marren op 15 juli 2025.

secretaris, burgemeester,

D. J. Cazemier N.L. Agricola

Bijlage 1: Begrippen

 

In deze regeling zijn een aantal begrippen gebruikt waarvoor hieronder de definities zijn verwoord:

 

a

Autorisatiebesluit:

een besluit als bedoeld in artikel 3.2, eerste lid, van de Wet BRP betreffende de systematische verstrekking van persoonsgegevens uit de centrale voorzieningen;

b

Beveiligingsbeheer:

het geheel van activiteiten gericht op de inrichting, organisatie en uitvoering van de beveiliging van de persoonsinformatievoorziening;

c

Beveiligingscontrol:

het geheel van activiteiten gericht op het toezicht op de naleving van de maatregelen en procedures die voortkomen uit het plan Informatiebeveiliging;

d

Centrale voorzieningen:

de (toekomstige) centrale voorzieningen waarmee de minister van BZK uitvoering geeft aan artikel 1.4 van de Wet BRP;

e

Functioneel beheer:

het geheel van activiteiten gericht op het ondersteunen van het toepassingssysteem voor de gemeentelijke voorziening en de waarborging van continuïteit aan de gebruikerszijde van de informatievoorziening;

f

Gegevensbeheer:

het geheel van activiteiten gericht op de inhoudelijke kwaliteitszorg betreffende het gegevens verzamelen, de gegevensverwerking en de informatievoorziening;

g

Gegevensmagazijn:

het magazijn met persoonsgegevens over personen die zijn ingeschreven in de gemeentelijke voorziening aangevuld met de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens over personen die niet behoren tot de bevolking van de Gemeente De Fryske Marren;

h

Gegevensverwerking:

het ontlenen van gegevens aan documenten en deze op een voorgeschreven wijze middels het daartoe bestemde toepassingssysteem opnemen in een gegevensbestand;

i

Gemeentelijke voorziening:

de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens omtrent de ingeschrevenen van de Gemeente De Fryske Marren waarvoor het college van burgemeester en wethouders op grond van artikel 1.9 van de Wet verantwoordelijk is;

j

Informatiebeheer

het geheel van activiteiten gericht op beleidsvoorbereiding ter zake de Basisregistratie Personen, de ontwikkeling van kwaliteitsprocedures, beveiligingsprocedures, verstrekking- en privacyprocedures, evenals de coördinatie bij de uitvoering van deze procedures;

k

Informatiebeheerder

de functionaris die namens het college burgemeester en wethouders is belast met de dagelijkse zorg voor de gemeentelijke voorziening, het gegevensmagazijn en het beheer van autorisatiebesluiten;

l

Informatiebeveiligingsplan:

het Informatiebeveiligingsplan voor de gemeentelijke voorziening;

m

Ingeschrevene:

diegene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de Wet BRP, in de basisregistratie is opgenomen;

n

Privacybeheer:

het geheel van activiteiten gericht op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer bij het verzamelen en verwerken van persoonsgegevens in de Basisregistratie Personen en de informatievoorziening daaruit; 

o

Toezicht:

het geheel van activiteiten die worden ondernomen ter bewerkstelliging van het nakomen van verplichtingen door burgers, die op grond van de Wet BRP voor hen gelden.

p

Wet BRP:

de Wet Basisregistratie Personen (Stb. 2013, 315);

 

 

 

 

 

Naar boven