Gemeenteblad van De Fryske Marren
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| De Fryske Marren | Gemeenteblad 2025, 363403 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| De Fryske Marren | Gemeenteblad 2025, 363403 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Regeling beheer en toezicht BRP, reisdocumenten en rijbewijzen
De burgemeester en het college van burgemeester en wethouders van gemeente De Fryske Marren, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft
• Wet basisregistratie personen;
• Besluit basisregistratie personen;
• Paspoortuitvoeringsregeling Nederland 2001;
• Algemene verordening gegevensbescherming;
• Uitvoeringswet Algemene verordening gegevensbescherming;
• Baseline Informatiebeveiliging Overheid
de Regeling beheer en toezicht BRP, reisdocumenten en rijbewijzen
Hoofdstuk 1 Aanwijzen functionarissen
De informatiebeheerder BRP is de teammanager van het team KCC. Als plaatsvervanger is de teammanager Informatie aangewezen.
De informatiebeheerder wijst functionarissen aan, die worden belast met en bevoegd zijn tot:
Jaarlijks voert de informatiebeheerder een controle uit op de uitgevoerde beveiligingsinspanningen, conform de richtlijnen van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Daarnaast beoordeelt de informatiebeheerder of de procedure en de uitvoering nog met elkaar in overeenstemming zijn. Indien dit niet het geval is, wordt beoordeeld of de procedure geactualiseerd moet worden of dat medewerkers geïnstrueerd moeten worden op een juiste toepassing van de procedure.
Hoofdstuk 2 Het informatiebeheer BRP
De informatiebeheerder beheert de gemeentelijke voorziening, het gegevensmagazijn en de autorisatiebesluiten.
De informatiebeheerder adviseert het college van burgemeester en wethouders over de navolgende aspecten die voortvloeien uit deze basisregistratie te weten:
De informatiebeheerder ziet er op toe dat:
de behandeling en afhandeling van verzoeken om gegevensverstrekking als genoemd in artikel 9 volgens de bepalingen uit de Wet BRP, de “Verordening gegevensverstrekking BRP De Fryske Marren”, de “Regeling gegevensverstrekking Basisregistratie Personen en aangehaakte gegevens De Fryske Marren” en de Algemene verordening gegevensbescherming;
Hoofdstuk 3 Het privacybeheer BRP
De privacybeheerder adviseert de informatiebeheerder en het college van burgemeester en wethouders over de privacyaspecten die voortvloeien uit de uitvoering van de wet BRP, de Verordening gegevensverstrekking BRP De Fryske Marren” en de “Regeling gegevensverstrekking Basisregistratie Personen en aangehaakte gegevens De Fryske Marren”.
Hoofdstuk 4: Het functioneel beheer BRP
De functioneel beheerder BRP is verantwoordelijk voor de gehele of gedeeltelijke uitvoering van de uitwijkprocessen Basisregistratie personen.
Hoofdstuk 5: Het gegevensbeheer BRP
De gegevensbeheerder beslist binnen 5 werkdagen over het in behandeling nemen van meldingen van overheidsorganen, waarbij gerede twijfel bestaat over de juistheid van een in de gemeentelijke voorziening van de Basisregistratie personen opgenomen (authentieke) gegeven en stelt het overheidsorgaan in kennis van de genomen beslissing.
De gegevensbeheerder BRP is bevoegd, in overleg met de teammanager het team KCC, vanuit de in artikel 22 bedoelde verantwoordelijkheid de gegevensverwerkers aanwijzingen te geven betreffende de opname en bijhouding van gegevens in de gemeentelijke voorziening voor de Basisregistratie personen.
Hoofdstuk 7 Beveiligingsbeheer reisdocumenten en rijbewijzen
De beveiligingsfunctionaris reisdocumenten en rijbewijzen heeft rechtstreekse verantwoordelijkheid naar de burgemeester zonder tussenkomst van leidinggevenden in de lijn en wordt aangewezen door de burgemeester.
De beveiligingsfunctionaris reisdocumenten en rijbewijzen mag geen werkzaamheden uitvoeren die betrekking hebben op de processen reisdocumenten en rijbewijzen. Er dient sprake te zijn van volledige functiescheiding met zowel de operationele taken, de beheersactiviteiten en/of de ICT-aspecten.
De beveiligingsfunctionaris reisdocumenten en rijbewijzen is verantwoordelijk voor:
De werkzaamheden van de beveiligingsfunctionaris reisdocumenten en rijbewijzen bevatten ten minste:
Hoofdstuk 8 Autorisatiebeheer reisdocumenten en rijbewijzen
De autorisatiebevoegde reisdocumenten en rijbewijzen is rechtstreeks verantwoording verschuldigd aan de burgemeester (zonder tussenkomst van de leidinggevenden in de lijn).
De autorisatiebevoegde reisdocumenten en rijbewijzen is verantwoordelijk voor:
Het autorisatiebeheer (onder andere: aanvraag, uitgifte en intrekking) van identificatiekaarten en de registratie van de personen aan wie hij gedurende een bepaald tijdvak een identificatiekaart verstrekt en daarmee hem de bevoegdheid verleend tot het verrichten van handelingen binnen het Reisdocumenten Aanvraag- en Archiefstation (RAAS) of het rijbewijssysteem.
Hoofdstuk 10 Toezichthouder BRP
De toezichthouder als bedoeld in artikel 4.2 van de Wet BRP, is verantwoordelijk voor het toezicht op de naleving van de verplichtingen van de burger ingevolge hoofdstuk 2, afdeling 1, paragraaf 5 van de Wet BRP.
De toezichthouder controleert of de burger voldoet aan zijn verplichtingen met betrekking tot de inschrijving in de BRP (artikel 2.38 Wet BRP), de wijziging van diens adres (artikel 2.39 Wet BRP), het rechtmatig gebruik van een briefadres (artikelen 2.40 t/m 2.42 Wet BRP), zijn vertrek uit Nederland (artikel 2.43 Wet BRP), en de verstrekking van alle inlichtingen die nodig zijn voor de bijhouding van de BRP.
De toezichthouder ziet erop toe dat, indien de burger niet zelf aan zijn verplichtingen voldoet of kan voldoen, de verplichtingen worden vervuld door degene die daartoe bevoegd is op grond van de artikelen 2.49 en 2.50 van de Wet BRP.
De toezichthouder voert zijn werkzaamheden uit in samenspraak met de gegevensbeheerder en koppelt het resultaat van zijn werkzaamheden terug aan de gegevensbeheerder.
Deze regeling wordt aangehaald als Regeling beheer en toezicht BRP, reisdocumenten en rijbewijzen De Fryske Marren.
1. Deze regeling treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking.
2. De Regeling beheer en toezicht Basisregistratie personen 2018 van de gemeente De Fryske Marren zoals vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van gemeente De Fryske Marren op 17 december 2018 wordt gelijktijdig ingetrokken.
Aldus vastgesteld door de burgemeester van De Fryske Marren op 15 juli 2025.
burgemeester,
N.L. Agricola
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van De Fryske Marren op 15 juli 2025.
secretaris, burgemeester,
D. J. Cazemier N.L. Agricola
In deze regeling zijn een aantal begrippen gebruikt waarvoor hieronder de definities zijn verwoord:
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-363403.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.