Verkeersbesluit Kraanbaan, aanwijzen parkeerplaats voor het opladen van elektrische voertuigen

Nummer: 2025-058639

 

Burgemeester en Wethouders van Ridderkerk,

 

Gelet op:

  • artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap en dat deze bevoegdheid op grond van het mandaatbesluit is gemandateerd aan de manager Cluster Ruimte;

  • artikel 15 lid 1 van de WVW 1994 ingevolge de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge de plaatsing en verwijdering van de verkeerstekens van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;

  • krachtens artikel 14 van het BABW wordt de plaatsing van onderborden, zoals bedoeld in artikel 8, lid 2 en lid 3 van het BABW, in het betrokken verkeersbesluit tot uiting gebracht;

  • artikel 24 BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met (een gemachtigde van) de korpschef van de politie.

 

Overwegende dat:

  • de Kraanbaan binnen de bebouwde kom van Ridderkerk ligt in de wijk Bolnes;

  • een bewoner aan de Kraanbaan een individuele gehandicaptenparkeerplaats toegewezen heeft gekregen;

  • de bewoner beschikt over een elektrisch gedreven voertuig en een aanvraag heeft ingediend voor het plaatsen van een oplaadpunt voor elektrische voertuigen in de straat;

  • de aanvraag is getoetst aan de “Laadvisie Ridderkerk” van 2021;

  • de gemeente het gebruik van elektrische voertuigen wil stimuleren door het uitbreiden van openbare laadinfrastructuur in de openbare ruimte;

  • voor het stimuleren van elektrische mobiliteit van belang is dat er over een netwerk van elektrische oplaadpunten kan worden beschikt;

  • spreiding daarvan over de gemeente daarbij cruciaal is, waarbij het streven is een dekkend netwerk te realiseren;

  • bij de plaatsing van laadpalen wordt gekeken naar de verfijning van het netwerk;

  • een dergelijk oplaadpunt gerealiseerd kan worden ter hoogte van de aangewezen individuele gehandicaptenparkeerplaats van de aanvrager;

  • er per elektrische oplaadpaal twee elektrisch gedreven voertuigen gelijktijdig kunnen worden opgeladen, waarvan één het elektriche voertuig van de aanvrager van de individuele gehandicaptenparkeerplaats is;

  • het parkeervak naast de individuele gehandicaptenparkeerplaats aangewezen kan worden als parkeerplaats voor het laden van elektrische voertuigen;

  • het nodig is om de betreffende parkeerplaats middels een verkeersbesluit aan te wijzen als zijnde parkeerplaats die als specifiek doel hebben het opladen van elektrische voertuigen;

  • de onder “besluiten” genoemde weg in eigendom, beheer en onderhoud is bij de gemeente Ridderkerk;

  • dit betekent dat de tweede parkeerplaats door een ieder kan worden gebruikt, mits tijdens het parkeren een elektrisch voertuig wordt opgeladen;

  • dit tevens impliceert dat de parkeerplaats niet op een andere manier gebruikt mag worden, dan voor het opladen van elektrische voertuigen;

  • de bovengenoemde maatregel wordt genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994, strekt tot:

    • het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu;

    • het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid ervan;

  • het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

  • onderhavige verkeersmaatregelen zijn besproken met de verkeersadviseur van de politie;

 

nemen, gelet op het voorgaande, de volgende

 

BESLUITEN :

  • 1.

    een parkeerplaats aan de Kraanbaan, ter hoogte van huisnummer 25 aan te wijzen als parkeerplaats uitsluitend voor het opladen van elektrische voertuigen door het plaatsen van het bord E8c van bijlage I van het RVV1990;

  • 2.

    het bord te plaatsen zoals aangegeven op de bij dit verkeersbesluit behorende situatietekening.

 

Aldus besloten te Ridderkerk, 4 september 2025

Burgemeester en wethouders van gemeente Ridderkerk,

 

Namens deze,

 

De heer L. Vredeveld

Manager Cluster Ruimte

 

(deze brief is digitaal goedgekeurd en daarom niet met de hand ondertekend)

 

Bezwaar

 

Belanghebbenden kunnen binnen 6 weken na de publicatiedatum tegen dit besluit een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Ridderkerk, Postbus 271, 2980 AG Ridderkerk.

 

Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en bevat tenminste het volgende:

  • a.

    Naam en het adres van de indiener;

  • b.

    De dagtekening;

  • c.

    Vermelding van de datum en het kenmerk van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

  • d.

    Een opgave van de redenen waarom men zich met de beschikking niet kan vinden.

 

Als u op de uitspraak in bezwaar niet kunt wachten en snel een voorlopige maatregel nodig is, kunt u de rechter daar om verzoeken. Dat verzoek kunt u indienen bij de voorzieningenrechter van de Arrondissementsrechtbank Rotterdam, Postbus 50951, 3007 BM Rotterdam. Dit kan alleen als u het bezwaarschrift al bij het college van burgemeester en wethouders heeft ingediend. Met uw verzoek aan de rechtbank moet u een kopie van het bezwaarschrift meesturen. Als u van deze mogelijkheid gebruik maakt, wordt u griffierecht berekend.

 

Bijlage

 

Naar boven