Tijdelijke verkeersmaatregel Slotmakersdreef

Ruimte / Mobiliteit / 2025-1664590

 

Het college van burgemeester en wethouders van Maastricht neemt een verkeersbesluit voor tijdelijke maatregelen Slotmakersdreef in verband met het aanleggen van een Kiss+Ride (K&R) bij het Kernkindcentrum (KCC) Belfort.

 

Overwegingen

De Slotmakersdreef is een erftoegangsweg in de wijk Belfort in de gemeente Maastricht.

 

In het kader van de herontwikkeling van het Keurmeestersplein worden nieuwe gebouwen gerealiseerd, waaronder het inmiddels opgeleverde Kernkindcentrum (KCC) Belfort. De definitieve Kiss+Ride (K&R) bij het KCC kan pas worden aangelegd zodra de bouwactiviteiten aan de Keurmeestersdreef zijn afgerond.

 

Om in de tussentijd een veilige en efficiënte afwikkeling van het verkeer bij het brengen en halen van kinderen te faciliteren, wordt een tijdelijke K&R gerealiseerd aan de Slotmakersdreef, langs de lange zijden.

 

Hiertoe worden de volgende maatregelen getroffen:

  • 1.

    Opheffen verbod stil te staan: het bestaande verbod om stil te staan (gele doorgetrokken streep) aan de noordzijde van de Slotmakersdreef wordt tijdelijk opgeheven om de aanleg van de K&R mogelijk te maken.

  • 2.

    Invoering tijdelijk eenrichtingsverkeer: vanwege het smallere wegprofiel door de K&R wordt tijdelijk eenrichtingsverkeer ingesteld voor gemotoriseerd verkeer op de Slotmakersdreef.

  • 3.

    Aanleg voetgangersoversteekplaatsen: ter bevordering van een veilige oversteek voor schoolkinderen en andere voetgangers worden twee voetgangersoversteekplaatsen gerealiseerd op de Peymeestersdreef, nabij de kruising met de Slotmakersdreef.

 

De tijdelijke maatregelen zijn besproken tijdens een informatieavond met bewoners en afgestemd met het KCC, Veilig Verkeer Nederland Zuid-Limburg (VVN-ZL) en de politie.

 

De maatregelen gelden tot het moment dat de definitieve K&R bij het KCC in gebruik wordt genomen. De oplevering daarvan is voorzien in het vierde kwartaal van 2027.

 

Belangenafweging

Bij de besluitvorming is zorgvuldig gekeken naar de verschillende belangen:

  • Verkeersveiligheid: Het primaire doel is het waarborgen van de verkeersveiligheid voor schoolgaande kinderen, ouders en overige weggebruikers. De tijdelijke K&R vermindert het risico op gevaarlijke situaties door ongecontroleerd stoppen en keren in de directe omgeving van het KCC. De aanleg van voetgangersoversteekplaatsen verhoogt bovendien de veiligheid bij het oversteken.

  • Doorstroming verkeer: Door de invoering van eenrichtingsverkeer wordt de verkeersafwikkeling geordend en wordt het risico op opstoppingen en tegenliggers in een versmald wegprofiel beperkt.

  • Belangen van bewoners: Bewoners van de Slotmakersdreef zullen tijdens schooldagen en rond breng- en haalmomenten tijdelijk extra verkeersdruk ervaren. Deze overlast is echter beperkt in tijd (niet in weekenden en schoolvakanties) en vervalt zodra de definitieve K&R gereed is. Na afloop worden de oorspronkelijke verkeerssituatie en markeringen hersteld.

  • Belangen van het onderwijs en ouders: De tijdelijke K&R biedt ouders een veilige en duidelijke plek om kinderen kort te laten in- en uitstappen, wat de bereikbaarheid van het KCC verbetert.

  • Openbare orde en leefbaarheid: Door duidelijke verkeersmaatregelen te treffen wordt voorkomen dat voertuigen willekeurig stoppen of parkeren, wat de leefbaarheid en veiligheid in de wijk ten goede komt.

 

Het college acht de voordelen voor de verkeersveiligheid en de ordelijke verkeersafwikkeling zwaarder wegen dan de tijdelijke nadelen voor omwonenden. Gezien de noodzaak en de tijdelijke aard van de maatregel is deze proportioneel en in overeenstemming met de doelstellingen van de Wegenverkeerswet 1994.

 

Deze tijdelijke maatregelen worden genomen om de veiligheid op de weg te verzekeren en het beschermen van weggebruikers en passagiers.

 

Deze tijdelijke maatregelen worden genomen voor het in stand houden van de weg, het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

 

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW zijn de te nemen verkeersmaatregelen besproken met de Districtchef van politiedistrict Maastricht.

 

BESLUITEN:

  • 1.

    eenrichtingsverkeer in te stellen voor de Slotmakersdreef voor het gemotoriseerd verkeer door het plaatsen van de borden C3 en C4 van Bijlage I van het RVV 1990 en onderborden OB07;

  • 2.

    het eenrichtingsverkeer op de Peymeestersdreef op te heffen door het verwijderen van de borden C2 en C3 van Bijlage I van het RVV 1990 en onderborden OB07 en OB61;

  • 3.

    het verbod stil te staan aan de noordzijde van de Slotmakersdreef op te heffen door het verwijderen van de gele doorgetrokken streep als bedoeld in art. 23.1.g van het RVV 1990;

  • 4.

    twee voetgangersoversteekplaatsen op de Peymeestersdreef aan te leggen door het aanbrengen van zebramarkeringen zoals bedoeld in art. 49.2 van het RVV 1990 en het plaatsen van de borden L2 van Bijlage I van het RVV 1990.

 

Gelet op:

  • artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap dat deze bevoegdheid op grond van “Mandaatregeling Gemeente Maastricht 2023” is gemandateerd aan de teammanager Mobiliteit;

  • artikel 15, lid 1, van de WVW 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

  • artikel 15, lid 2, van de WVW 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor het aanbrengen of verwijderen van infrastructurele maatregelen die leiden tot een beperking of een uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken;

  • artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge het plaatsen en verwijderen van de in dit artikel genoemde verkeerstekens moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 14 van het BABW, wordt de plaatsing van onderborden, zoals bedoeld in artikel 8, lid 2 en lid 3 van het BABW, in het betrokken verkeersbesluit tot uitdrukking gebracht;

  • artikel 24 van het BABW ingevolge verkeerbesluiten worden genomen na overleg met de gemandateerde van de korpschef van het nationale politiekorps;

  • artikel 37 van het BABW inzake het Wegverkeer geeft aan dat tijdelijke plaatsing en de tijdelijke maatregel geschieden krachtens een verkeersbesluit indien de omstandigheden die tot plaatsing of tot de tijdelijke maatregel leiden van langere duur zijn dan vier maanden dan wel zich regelmatig voordoen.

 

 

 

Namens het college van burgemeester en wethouders van Maastricht,

Wethouder Aarts,

voor deze,

 

E. Westbroek

Teammanager Mobiliteit

 

(Deze brief is digitaal goedgekeurd en daarom niet met de hand ondertekend)

 

Maastricht, 19 augustus 2025

 

Bezwaar en voorlopige voorziening

Op grond van het bepaalde in de artikelen 8:1 juncto artikel 7:1 juncto artikel 6:4 van de Awb kan, door degenen wiens belang rechtstreeks bij dit besluit is betrokken, binnen een termijn van zes weken, ingaande op de dag na de dag waarop dit besluit is bekendgemaakt c.q. is verzonden of uitgereikt, bij ons college een bezwaarschrift worden ingediend.

 

U kunt het bezwaarschrift digitaal of schriftelijk indienen.

 

Als u het bezwaarschrift digitaal wilt indienen, kunt u dit doen via https://www.gemeentemaastricht.nl/bezwaarschrift-indienen. U vindt hier een formulier waarmee u bezwaar kunt maken.

 

U kunt het bezwaarschrift ook per post indienen.

 

Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet ten minste bevatten:

. de naam en het adres van de indiener;

. de dagtekening;

. een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

. de gronden van het bezwaar.

Wij verzoeken u in het bezwaarschrift ook uw telefoonnummer en (zo mogelijk) uw

e-mailadres te vermelden.

 

Het bezwaarschrift moet worden gericht aan het college van Burgemeester en wethouders van Maastricht, Postbus 1992, 6201 BZ Maastricht.

 

Het indienen van bezwaar heeft geen schorsende werking. Om de inwerkingtreding van het besluit en de gevolgen daarvan op te schorten kan om een voorlopige voorziening worden verzocht. Het verzoek om een voorlopige voorziening moet worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Limburg, bestuursrecht, postbus 950 te 6040 AZ te Roermond.

Van de verzoeker van een voorlopige voorziening wordt een griffierecht geheven. U wordt door de griffie van de rechtbank geïnformeerd over de hoogte van het griffierecht en de wijze van betaling.

 

U kunt ook digitaal een voorlopige voorziening indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

 

Bijlage

 

Naar boven