Overwegingen ten aanzien van het besluit
op grond van artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW) een verkeersbesluit moet worden genomen voor het plaatsen of verwijderen verkeerstekens en onderborden zoals bedoeld in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (hierna: BABW) voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;
de genoemde weg niet onder het beheer van het Rijk, de provincie of het waterschap valt, zodat ons College op grond van artikel 18 lid 1 onder d WVW bevoegd om verkeersbesluiten te nemen;
op grond van artikel 3.12.1 van de Mandaat-, volmacht- en machtigingsregeling College Kerkrade 2025 is de bevoegdheid ex artikel 15 WVW gemandateerd aan de directeur Domein Stad, het hoofd Afdeling Stedelijke Ontwikkeling of de Clusterleider Beleid en Ontwikkeling;
op grond van artikel 24 BABW ter zake overleg is gevoerd met de gemandateerde ambtenaar van de korpschef van het politiedistrict Kerkrade, welke zitting heeft in de Werkgroep Verkeer;
het voorstel van het onderhavige besluit conform het advies van de Werkgroep Verkeer is;
Achtergrond:
De wegbreedte van de rijbaan van de Seghemanstraat is niet optimaal tussen huisnummer 1 en 24 om aan beide zijden van de rijbaan te parkeren. Er geldt geen parkeerverbod en de parkeerdruk is hoog. Om de doorgang te kunnen blijven garanderen is het gewenst om hinkend te gaan parkeren, dit wordt op dit moment ook al deels gedoogd. De ruimte die overblijft op het trottoir is voldoende om op een goede manier gebruik te kunnen blijven maken hiervan, ook met hulpmiddelen.
Doordat hinkend parkeren op dit moment ook al gebeurt en dit ook wordt gedoogd is het verzoek (bij ons bekend onder nummer 25i0019292) binnengekomen om dit te legaliseren. Middels dit verkeersbesluit geven wij hier gehoor aan.
Doelstellingen die met het verkeersbesluit worden beoogd (art. 21 BABW jo. art. 2 lid 1 en lid 2 WVW).
In het kader van het verzekeren van de veiligheid op de weg (art 21 lid 2 WVW), is het noodzakelijk om hinkend parkeren te legaliseren aan de oneven zijde ter hoogte van huisnummers 1 t/m 15 door middel van plaatsing van het bord E8b (zie situatieschets). Hiermee wordt de doorgang voor het verkeer verbeterd en zal de parkeerdruk in de omgeving niet verder verhogen.