Gemeente Landgraaf – Verkeersbesluit oplaadplaats elektrische voertuigen op 10 locaties in Landgraaf

Inleiding

Een belangrijke voorwaarde om het gebruik van elektrische voertuigen te bevorderen, is de aanwezigheid van voldoende openbare oplaadmogelijkheden. Vooral voor eigenaren van elektrische voertuigen, die geen mogelijkheid hebben deze op hun eigen terrein op te laden, is het van belang dat er in de nabijheid van hun woonadres een openbare laadpaal aanwezig is. In dat kader worden er in de komende periode op 10 locaties in Landgraaf openbare laadpalen geplaatst. Om ervoor te zorgen deze laadpaal ook optimaal gebruikt kan worden, worden de twee bij de laadpaal gelegen parkeerplaatsen specifiek aangeduid voor het opladen van elektrische voertuigen. Voor het plaatsen van de hiervoor benodigde verkeersborden is een verkeersbesluit vereist.

Juridisch kader

- Artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 bepaalt dat de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens, en onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit en dat maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.

- Artikel 12 van het BABW bepaalt dat de plaatsing of verwijdering van de onder lid a en b van dit artikel opgenomen verkeersborden en verkeerstekens moet geschieden krachtens een verkeersbesluit.

- Artikel 14 van het BABW bepaalt dat indien onder de genoemde verkeersborden onderborden worden geplaatst als bedoeld in artikel 8 lid 2, of toepassing wordt gegeven aan artikel 8 lid 3, dit in het verkeersbesluit tot uitdrukking moet worden gebracht.

- Alle wegen en/of weggedeelten waarop dit besluit betrekking heeft, zijn gelegen binnen en zijn in beheer bij de gemeente Landgraaf. Artikel 23 van het BABW is op dit besluit niet van toepassing.

Overwegingen

De volgende overwegingen liggen ten grondslag aan dit verkeersbesluit:

  • Dat de provincie Noord-Brabant en Limburg elektrisch rijden willen bevorderen en samen de NAL regio Zuid vormen;

  • Dat de provincies Noord-Brabant en Limburg namens de gemeente Landgraaf een contract met Vattenfall hebben afgesloten voor “Plaatsing en exploitatie van slimme laadinfrastructuur”;

  • Dat de gemeente Landgraaf via de Provincie Limburg een concessieovereenkomst is aangegaan met Vattenfall voor het verlenen van openbare laaddiensten;

  • Dat de provincies Noord-Brabant en Limburg met dit contract namens de deelnemende gemeenten invulling geven aan de doelstellingen en vereisten zoals opgenomen in de Nationaal Agenda Laadinfrastructuur (NAL);

  • Dat een plankaart is opgesteld waarin 10 locaties zijn bepaald waar op basis van de geprognotiseerde behoefte een laadpaal kan worden geplaatst;

  • Dat de laadlocaties zijn bepaald aan de hand van toekomstprognoses per wijk tot 2028, de plaatsingscriteria zoals afgestemd met de provincies en deelnemende gemeenten en lokale kennis vanuit gemeente Landgraaf;

  • Dat de onderstaande verkeersmaatregelen, als bedoeld in artikel 2 WVW 1994, kan leiden tot het beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of nadelige gevolgen voor het milieu, zoals bedoeld in de Wet Milieubeheer;

  • Dat het de eigenaar of houder van een elektrische auto is toegestaan deze auto te parkeren op een door het college gereserveerde parkeerkeerplaats voor het opladen van een elektrische auto, indien de auto wordt aangesloten aan het oplaadpunt bij de parkeerplaats;

  • Dat de gemeente de bevoegdheid heeft om parkeerplaatsen te reserveren voor uitsluitend het opladen van elektrische voertuigen, door middel van een verkeersbesluit;

  • Dat de laadpaal gelijktijdig twee elektrische auto’s kan opladen en er daarom bij iedere laadpaal twee parkeerplaatsen gereserveerd dienen te worden als parkeerplaats uitsluitend bedoeld voor het opladen van elektrische auto’s. Er kan overwogen worden tot inrichting van één parkeerplek en bij veel gebruik wordt de tweede parkeerplek ook ingericht voor het opladen van elektrische auto’s;

  • Dat door het tegelijk nemen van een verzamelverkeersbesluit voor alle locaties van de plankaart, de doorlooptijd van het aanvraag- en realisatieproces van de laadinfrastructuur wordt verkort.

Openbare voorbereidingsprocedure

Gelet op het zorgvuldigheidsbeginsel en de noodzakelijke evenredige belangenafweging, is tevens de uniforme openbare voorbereidingsprocedure conform afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht toegepast. Door middel van een publicatie in het gemeenteblad van 16 juni 2025 zijn alle belanghebbenden in de gelegenheid gesteld hun zienswijze, op het gedurende zes weken ter inzage liggende ontwerpbesluit d.d. 3 juni 2025, in te dienen. In dat kader zijn door de volgende belanghebbenden, verder in dit besluit aangeduid als reclamant, zienswijzen ingediend:

De heer … en mevrouw …, Koempel …, 6372 NC Landgraaf, namens de bewoners van Koempel 98 t/m Koempel 110.

Door reclamant is samen met een deel van de buurt een zienswijze ingediend. Reclamant geeft aan dat er parkeerdruk ervaren wordt en hoopt dat de gemeente Landgraaf afziet van het besluit de laadpaal op de parkeerhaven bij Koempel 104 te plaatsen, waardoor 2 parkeervakken uit de openbaarheid verdwijnen. Hiervoor hebben zij de volgende redenen aangedragen:

  • 1.

    Als ieder huishouden na werktijd de auto parkeert, dan is de parkeerplaats vol;

  • 2.

    Als ieder huishouden gebruik maakt van 2 auto’s, wat volgens reclamant normaal is, komt men al 5 parkeerplaatsen te kort;

  • 3.

    Door de ligging worden de parkeerplaatsen ook gebruikt door bezoekers van de Wilhelminaberg en Snowworld;

  • 4.

    Ook bewoners van de Houwer maken gebruik van de parkeerplaats op de Koempel als er geen plek in de eigen straat is;

  • 5.

    Geen van de reclamanten maakt gebruik van een elektrische auto.

Reactie op zienswijze:

Parkeerdruk is op zichzelf geen reden om af te zien van het plaatsen van een laadpaal. In de directe omgeving van Koempel 104 is nog geen laadpaal aanwezig, terwijl de door reclamant voorgestelde alternatieven dichter bij bestaande laadpalen liggen. De gekozen locatie draagt daarmee bij aan een evenwichtige spreiding van laadinfrastructuur in de wijk.

Openbare parkeerplaatsen zijn niet exclusief voor bewoners. Zoals aangegeven, maken ook bezoekers van de Wilhelminaberg, Snowworld en bewoners van de Houwer gebruik van deze plekken. Dit is inherent aan het karakter van openbare ruimte. Daarnaast bestaat er voor bewoners de mogelijkheid om langs de weg te parkeren, wat enige flexibiliteit biedt.

Om de impact op de parkeersituatie te beperken, wordt gestart met het plaatsen van één pijl onder het verkeersbord. Hierdoor wordt in eerste instantie slechts één parkeerplek gereserveerd voor elektrisch laden. Mocht de laadpaal intensief gebruikt worden, dan kan de tweede pijl worden toegevoegd, waarmee een tweede plek beschikbaar komt.

Tot slot is het huidige gebruik van elektrische voertuigen door bewoners geen bepalende factor. De plaatsing van laadinfrastructuur is gericht op het faciliteren van de energietransitie en het toekomstbestendig maken van mobiliteit in Landgraaf.

De ingediende zienswijzen hebben, gelet op het bovenstaande, geen aanleiding gevormd om af te zien van het voornemen om het besluit te nemen of om de voorgenomen maatregel aan te passen.

Belangenafweging artikel 2 WVW

Van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen, liggen de volgende belangen ten grondslag aan dit besluit:

  • 1.

    het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • 2.

    het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • 3.

    het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet Milieubeheer;

  • 4.

    het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

Door de betreffende parkeerplaats aan te duiden als parkeerplaats die als specifiek doel heeft het opladen van elektrische voertuigen, kunnen andere voertuigen daar niet parkeren. Dit nadeel weegt niet op tegen de voordelen op het gebied van het milieu (geconcretiseerd door de afspraken in het kader van de NAL).

Advisering

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is met de politie –via het aanspreekpunt Verkeer van het Basisteam Brunssum-Landgraaf- ter zake overleg gepleegd en is met betrekking tot het onderhavige besluit op 31 mei 2025 instemmend geadviseerd.

Besluiten

  • 1.

    de ingediende zienswijze ongegrond verklaren;

  • 2.

    door het plaatsen van bord E8c, zoals bedoeld in Bijlage 1 van het RVV 1990, de volgende 10 locaties in Landgraaf aan te wijzen als parkeerplaatsen die uitsluitend bedoeld zijn voor het opladen van elektrische voertuigen:

  • Laadpaal ter hoogte van Terwaerderveldje 89;

  • Laadpaal ter hoogte van van Doesburglaan 80;

  • Laadpaal ter hoogte van Veeweg 52;

  • Laadpaal ter hoogte van Jagerspad 7;

  • Laadpaal ter hoogte van Gatestraat 31A;

  • Laadpaal ter hoogte van Hoogstraat 99;

  • Laadpaal ter hoogte van Krijgersberglaan 27;

  • Laadpaal ter hoogte van Frans Erenslaan 20;

  • Laadpaal ter hoogte van Koempel 104;

  • Laadpaal ter hoogte van Hereweg 97;

  •  

  • 3.

    door middel van het plaatsen van onderbord OB504 onder bord E8c, om 2 gereserveerde parkeervakken aan te duiden voor het uitsluitend laden van elektrische voertuigen;

  •  

  • 4.

    te bepalen dat met het van kracht worden van dit besluit eerdere verkeersmaatregelen in het onderhavige verkeersgebied komen te vervallen, indien die met dit besluit in strijd zijn dan wel hiermede niet in overeenstemming zijn;

  •  

  • 5.

    een en ander overeenkomstig is met de bij dit verkeersbesluit behorende situatietekening met tekeningnummer DS 2025-05-21 d.d. 21-05-2025, bladnummers 1 tot en met 10.

Situatietekening

Landgraaf, 14 augustus 2025

Met vriendelijke groet,

namens burgemeester en wethouders van Landgraaf,

 

afdelingshoofd Ruimtelijke Ontwikkeling en Grondzaken

 

Bekendmaking

De bekendmaking van dit verkeersbesluit geschiedt door plaatsing van het besluit in het gemeenteblad.

Inzage

Het onderhavige besluit wordt voor belanghebbenden ter inzage gelegd gedurende zes weken met ingang van de dag na de publicatie in het gemeenteblad, tijdens de openingstijden, bij het Klant Contact Centrum van de gemeente Landgraaf.

U kunt beroep indienen tegen dit besluit

Stuur binnen 6 weken na datum van de publicatie van dit besluit een brief naar de rechtbank Limburg, postbus 950, 6040 AZ Roermond. Beroep indienen kan ook digitaal via www.rechtspraak.nl.

In de brief moet staan:

- de datum waarop u de brief schrijft;

- uw naam en adres;

- de omschrijving van het besluit waartegen u beroep instelt;

- de redenen waarom u het niet eens bent met het besluit;

- uw handtekening.

Stuur, als dit mogelijk is, een kopie mee van het besluit waartegen u beroep instelt.

Is de situatie zo dringend dat u niet kunt wachten op de beslissing op uw beroepschrift? Dan kunt u bij bovengenoemde rechtbank een voorlopige voorziening vragen

Datum effectuering

Het besluit zal na bekendmaking worden uitgevoerd.

Naar boven