Verkeersbesluit 'aanpassing aangewezen woningen die in aanmerking komen voor een ontheffing van de parkeerschijfzone aan Willem de Zwijgerstraat' te Hendrik-Ido-Ambacht

2025-0076720

Burgemeester en wethouders van Hendrik-Ido-Ambacht;

Inleiding:

Op 8 december 2011 is een verkeersbesluit genomen waarin is bepaald dat bewoners van aangewezen woningen aan de Willem de Zwijgerstraat jaarlijks één ontheffing per woning ontvangen voor het verkeersbesluit van 8 december 2011, waarmee een parkeerschijfzone langs dit gebied is ingesteld.

Door de herontwikkeling van de Oranjebuurt (waaronder de straten Margrietstraat, Marijkestraat en Willem de Zwijgerstraat vallen) vanaf 2023 zijn bestaande huisnummers vervallen en vervangen door een nieuwe nummering. Hierdoor komt de in het oorspronkelijke besluit genoemde huisnummering niet langer overeen met de feitelijke situatie.

Om die reden is het noodzakelijk om opnieuw vast te stellen welke woningen in aanmerking komen voor een ontheffing van de parkeerschijfzone. Met dit nieuwe besluit vervallen de eerder aangewezen woningen met huisnummers in het besluit van 8 december 2011 en worden de woningen met de in dit besluit genoemde huisnummers daarvoor in de plaats aangewezen. Voor het overige deel blijft het besluit van 8 december 2011 in stand.

Herstel eerdere besluitvorming

De gemeente heeft op 3 maart 2025 (Gemeenteblad 2025, 89385) in het kader van de herontwikkeling een besluit genomen om de huisnummering aan te passen op de nieuwe situatie. In dit besluit is een rij met huisnummers per abuis weggevallen, terwijl deze rij wel in aanmerking komt voor de ontheffing. Bij besluit van 30 april 2025 (Gemeenteblad 2025, 188084) zijn de ontbrekende huisnummers alsnog aangemerkt.

Tijdens een bezwaarprocedure tegen de besluiten van 3 maart 2025 en 30 april 2025 is geconcludeerd dat alsnog niet alle huisnummers zijn vermeld die in aanmerking komen voor de ontheffing van de parkeerschijfzone Willem de Zwijgerstraat, terwijl het wel gerechtvaardigd is om de in dit besluit vermeldde huisnummers aan te wijzen.

Met dit besluit worden de onjuistheden en onvolledigheden in eerdere besluitvorming hersteld. Dit besluit komt in de plaats van de besluiten van 3 maart 2025 en 30 april 2025 om verdere verwarring te voorkomen. Dit besluit bevat de juiste informatie ten aanzien van de huisnummers die in aanmerking komen voor de ontheffing van de parkeerschijfzone Willem de Zwijgerstraat.

Gelet op:

  • -

    artikel 87 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990);

  • -

    artikel 18, lid 1, onder d van de WVW 1994 in gevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap;

  • -

    artikel 2 WVW 1994;

  • -

    het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);

  • -

    het Algemeen Mandaatbesluit Hendrik-Ido-Ambacht 2024, vastgesteld d.d. 30 januari 2024.

Motivering ten aanzien van dit besluit:

In 2011 is voor de parkeerschijfzone aan de Willem de Zwijgerstraat een zorgvuldige belangenafweging gemaakt tussen het algemene belang van gereguleerd parkeren en het individuele belang van bewoners die direct door deze maatregel worden geraakt. Op basis daarvan is besloten de parkeerschijfzone in te stellen, met een ontheffing voor bewoners van de woningen Willem de Zwijgerstraat nummers 1 t/m 45 (oneven) en 140 t/m 142.

Door de herontwikkeling van het gebied kloppen deze huisnummers echter niet meer. Daarom is het noodzakelijk om opnieuw te beoordelen of, en zo ja welke, woningen in aanmerking komen voor een ontheffing. Conform artikel 3:4, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht is onderzocht of het nadeel dat bewoners kunnen ondervinden, onevenredig is in verhouding tot de doelen van het verkeersbesluit van 8 december 2011.

Wij concluderen dat bewoners van woningen die direct grenzen aan de parkeerschijfzone Willem de Zwijgerstraat mogelijk nadeel ondervinden van de maatregel. Daarom achten wij het gerechtvaardigd om deze direct aangrenzende woningen (opnieuw) in aanmerking te laten komen voor een ontheffing op de regels van de parkeerschijfzone. De afwegingen die daaraan ten grondslag liggen, lichten wij hieronder toe.

Doelstellingen en belangen

Met deze wijziging worden de volgende doelstellingen nagestreefd.

  • -

    Verkeersveiligheid

    • o

      Door het aanwijzen van specifieke woningen voor ontheffing wordt voorkomen dat bewoners van deze woningen langdurig door de wijk rijden op zoek naar een parkeerplaats, wat de verkeersveiligheid ten goede komt.

  • -

    Bruikbaarheid van de weg

    • o

      De ontheffing stelt bewoners in staat gebruik te maken van parkeerplaatsen in de directe omgeving van hun woning, waardoor de weg doelmatig en efficiënt wordt benut.

  • -

    Voorkomen van onevenredige benadeling

    • o

      Hoewel de parkeerschijfzone het algemeen belang dient, kan het in specifieke gevallen gerechtvaardigd zijn om het belang van direct omwonenden zwaarder te laten wegen. Wanneer zij geen alternatieve parkeermogelijkheid hebben, ontstaat een situatie van onevenredige benadeling. Door hen een ontheffing te verlenen, wordt dit voorkomen zonder dat het doel van de maatregel wordt aangetast.

  • -

    Evenwichtige en eerlijke toedeling

    • o

      Er is gekozen voor een beperkte afbakening: alleen woningen die direct grenzen aan de zone komen in aanmerking. Deze woningen worden door de maatregel rechtstreeks geraakt.

Afwegingen bij dit besluit

Op basis van bovenstaande doelstellingen en belangen is het volgende afgewogen.

  • -

    Belang van direct omwonenden

    • o

      De aangewezen woningen krijgen toegang tot parkeergelegenheid in hun directe omgeving, waarmee onevenredige benadeling wordt voorkomen.

  • -

    Belang van overige verkeersdeelnemers

    • o

      Hoewel de groep ontheffinghouders zonder tijdslimiet gebruik kan maken van de parkeerplaatsen in de parkeerschijfzone, blijkt uit de meest recente uitgevoerde parkeertelling dat er voldoende parkeergelegenheid beschikbaar blijft voor bezoekers en andere gebruikers van de parkeerschijfzone. Het belang van gereguleerd en toegankelijk parkeren blijft daarmee gewaarborgd, ondanks dat er met dit wijzingsbesluit meer woningen worden aangewezen die een ontheffing kunnen aanvragen.

    • o

      Bovendien leidt het verlenen van ontheffingen (nog steeds) tot minder zoekverkeer in omliggende straten, wat de verkeerssituatie ten goede komt.

  • -

    Gelijkheidsbeginsel

    • o

      Door uitsluitend woningen aan te wijzen die direct grenzen aan de zone, worden vergelijkbare gevallen gelijk behandeld.

  • -

    Locatie en afbakening

    • o

      De geografische afbakening van de zone is ongewijzigd ten opzichte van de situatie vóór de herinrichting. De wijziging betreft uitsluitend de huisnummers van de woningen en het aantal woningen die in aanmerking komen.

    • o

      Door een duidelijke grens te hanteren, blijft het besluit objectief en navolgbaar. Dit voorkomt dat het aantal ontheffingen onbedoeld uitbreidt en de werking van de parkeerschijfzone onder druk komt te staan.

Advies korpschef:

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer is dit verkeersbesluit voorgelegd aan de, daartoe gemandateerde, verkeersadviseur van de politie-eenheid Rotterdam, werkzaam binnen het district Zuid-Holland-Zuid. De politie heeft kennisgenomen van dit voorstel en aangegeven geen bezwaar te hebben tegen het aanpassen van de huisnummering.

Besluiten:

  • 1.

    Aan te wijzen onderstaande woningen die in aanmerking komen voor één ontheffing per woning van de parkeerschijfzone Willem de Zwijgerstraat:

    • -

      Margrietstraat 1;

    • -

      Willem de Zwijgerstraat 1 t/m 117 (oneven nummers);

    • -

      Willem de Zwijgerstraat 119 t/m 161 (oneven nummers);

    • -

      Willem de Zwijgerstraat 140 en 142.

  • 2.

    Het onderdeel van het besluit van 8 december 2011, waarin onder punt d is bepaald dat bewoners van de woningen aan de Willem de Zwijgerstraat nummers 1 t/m 45 (oneven) en 140 t/m 142 zijn uitgezonderd van de parkeerschijfzone, in te trekken. In de plaats daarvan treedt dit besluit in werkingerking.

  • 3.

    Het besluit van 3 maart 2025 (Gemeenteblad 2025, 89385) en van 30 april 2025 (Gemeenteblad 2025, 188084) in te trekken.  

Bijlage:

Afbeelding parkeerschijfzone Willem de Zwijgerstraat.

Burgemeester en wethouders van Hendrik-Ido-Ambacht, 7 augustus 2025

Namens hen,

Mark de Vries

Teammanager Buitenruimte

Bezwaar en voorlopige voorziening

Dit besluit met bijbehorende stukken ligt met ingang van de dag na bekendmaking gedurende zes weken, tijdens kantooruren, voor een ieder ter inzage in de publiekshal van het gemeentehuis, Weteringsingel 1 te Hendrik-Ido-Ambacht.

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij dit besluit is betrokken, hiertegen binnen zes weken na de dag waarop dit besluit bekend is gemaakt, een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan het College van burgemeester en wethouders van Hendrik-Ido-Ambacht, Postbus 34, 3340 AA Hendrik-Ido-Ambacht.

Het bezwaarschrift moet ten minste bevatten: naam en adres, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift is gericht en de gronden van het bezwaar. Het bezwaarschrift moet ondertekend zijn. Het indienen van een bezwaarschrift is kosteloos.

Indiening van een bezwaarschrift betekent niet dat de werking van het besluit wordt uitgesteld. Na indiening van een bezwaarschrift bestaat de mogelijkheid een voorlopige voorziening aan te vragen om de werking van het betreffende besluit uit te stellen. Het verzoek om een voorlopige voorziening moet ingediend worden bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Rotterdam, ter attentie van Administratie Team B, Postbus 50951, 3007 BM Rotterdam. Voor het indienen van een verzoek om voorlopige voorziening is men griffiegeld verschuldigd.

Naar boven