Verzamelbesluit aanwijzen parkeervakken opladen elektrische voertuigen

Nr. 3480816

Burgemeester en wethouders van Meppel

Aanleiding

Gemeente Meppel wil in 2040 CO2 neutraal zijn. De invloed van vervoer van personen en goederen (mobiliteit) op de uitstoot van CO2 is aanzienlijk. Elektrisch rijden draagt bij aan een schonere lucht, minder geluidoverlast, minder verbruik van energie en minder afhankelijkheid van fossiele brandstoffen. Daarmee draagt elektrisch rijden bij aan gemeentelijke doelstellingen op het gebied van energie, klimaat en duurzaamheid. Het bezit en gebruik van elektrische voertuigen groeit snel. Hierdoor is er toenemende behoefte aan het laden van voertuigen, ook in de openbare ruimte. Op meerdere openbare laadlocaties binnen onze gemeente zijn twee laadpalen geplaatst met ieder twee laadpunten. Bij deze laadpalen zijn bij één laadpaal de parkeervakken aangewezen voor elektrisch laden en voorzien van de bebording daarvoor. Om elektrisch rijden de komende jaren te blijven stimuleren gaan wij daarom bij deze locaties (zie Besluit) de parkeervakken bij de 2e laadpaal ook aanwijzen voor het opladen van elektrische voertuigen. Hier plaatsen we verkeersborden bij op het moment dat het gebruik daarvoor aanleiding geeft (zie Besluit).

Belangenafweging

Een steeds groter deel van inwoners, ondernemers en bezoekers van gemeente Meppel rijdt elektrisch en heeft behoefte aan een laadpunt. Het aanwijzen van deze parkeervakken bij bestaande openbare laadpalen bijdraagt aan de beschikbaarheid van openbare laadpunten binnen de gemeente. Door het aanwijzen van extra parkeervakken voor elektrische voertuigen zal de parkeerdruk op deze locatie in beperkte mate toenemen. In het kader van de duurzame ambities van de gemeente Meppel wordt het verduurzamen van de mobiliteit verkozen boven de beperkte toename van de parkeerdruk. Parkeren in deze parkeervakken is alleen mogelijk tijdens het laden van het voertuig. De parkeerplekken zijn openbaar beschikbaar voor alle elektrische voertuigen.

Gelet op:

- Artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994, waarin is bepaald dat een verkeersbesluit moet worden genomen voor plaatsing van artikel 12 van het Besluit Administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (hierna: BABW) opgenomen verkeerstekens, evenals onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

- Artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994, waarin is bepaald dat verkeersbesluiten voor wegen onder beheer van de gemeente Meppel worden genomen door Burgemeester en Wethouders;

- Het Mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit 2025 van de gemeente Meppel waarin geregeld wordt dat de teammanager gemandateerd is dit besluit te nemen.

Overwegingen ten aanzien van het besluit

- het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik;

- elektrisch rijden beter is voor het milieu dan rijden met een verbrandingsmotor;

- een belangrijke doelstelling stimuleren van elektrisch rijden is;

- het aantal elektrische voertuigen in Nederland de komende jaren verder zal toenemen;

- de vraag naar laadmogelijkheden in de openbare ruimte daarmee ook zal toenemen;

- dat op onderstaande locaties reeds twee openbare laadpalen met ieder twee laadpunten zijn gerealiseerd;

- dat op deze laadlocaties reeds twee parkeervakken zijn toegewezen voor elektrisch laden (en veelal zijn ingericht);

- dat in de komende jaren behoefte is aan meer (beschikbare) laadpunten;

- dat het reserveren van twee (extra) parkeervakken voor het opladen van elektrische voertuigen de parkeerdruk in het gebied in beperkte mate beïnvloedt;

- dat het stimuleren van elektrisch rijden wordt geprevaleerd boven de geringe toename van de parkeerdruk;

- dat we overgaan tot het met verkeersborden inrichten van de parkeervakken bij de tweede laadpaal op het moment dat de gebruiksdata hier aanleiding voor geven (1e vak vanaf 1.000 kwh of 50 laadsessies gemiddeld per maand over de afgelopen 3 maanden en 2e vak vanaf 1.500 kwh of 75 laadsessies gemiddeld per maand over de afgelopen 3 maanden);

- het parkeren op de aangewezen plaats alleen is toegestaan tijdens het laden van het voertuig;

- dat het toewijzen van de parkeervakken de veiligheid en doorgang van het verkeer niet nadelig beïnvloedt;

- dat de betreffende parkeerlocaties binnen de bebouwde kom van Meppel liggen, dat deze openbaar toegankelijk zijn en in beheer en onderhoud zijn bij de gemeente Meppel;

- de weg in stand wordt gehouden en de bruikbaarheid wordt gewaarborgd;

- dat overleg heeft plaatsgevonden met de politie, waarbij deze positief heeft geadviseerd op dit besluit.

BESLUIT

1. dat voor onderstaande locaties geldt dat de gemiddelde gebruiksdata van de laatste 3 maanden leidend is voor het met verkeersborden inrichten van de twee parkeervakken (1e parkeervak vanaf 1.000 kwh of 50 laadsessies, 2e parkeervak vanaf 1.500 kwh of 75 laadsessies);

2. tot het aanwijzen van twee (extra) parkeervakken voor het opladen van elektrische voertuigen en het inrichten van de parkeervakken door het plaatsen van het bord E1003 (alleen laden elektrische voertuigen) en/of het toevoegen van onderborden OB504 (schuine pijl naar links/rechts) aan de Botter t.h.v. nr. 49;

3. tot het aanwijzen van twee (extra) parkeervakken voor het opladen van elektrische voertuigen en het inrichten van de parkeervakken door het plaatsen van het bord E1003 (alleen laden elektrische voertuigen) en/of het toevoegen van onderborden OB504 (schuine pijl naar links/rechts) aan de Hugo van Schaiklaan t.h.v. nr. 1;

4. tot het aanwijzen van twee (extra) parkeervakken voor het opladen van elektrische voertuigen en het inrichten van de parkeervakken door het plaatsen van het bord E1003 (alleen laden elektrische voertuigen) en/of het toevoegen van onderborden OB504 (schuine pijl naar links/rechts) aan de Meindert Hobbemastraat t.h.v. nr. 4;

5. tot het aanwijzen van twee (extra) parkeervakken voor het opladen van elektrische voertuigen en het inrichten van de parkeervakken door het plaatsen van het bord E1003 (alleen laden elektrische voertuigen) en/of het toevoegen van onderborden OB504 (schuine pijl naar links/rechts) aan het Van Oldebarneveltplein t.h.v. nr. 1;

6. het verkeersbesluit voor het toewijzen en inrichten van een parkeervak op bovengenoemde locaties komt te vervallen op 1 januari 2028.

Meppel, 16 juli 2025

Burgemeester en wethouders

Namens deze,

J.A. Trompetter

Teammanager Ruimte Initiatief

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Bezwaar maken

Wilt u bezwaar maken tegen ons besluit? Stuurt u dan binnen 6 weken na de datum van deze brief uw bezwaarschrift naar:

Gemeente Meppel

College van burgemeester en wethouders

Postbus 501

7940 AM MEPPEL

Let u erop dat u in uw bezwaarschrift in ieder geval de volgende gegevens opneemt. Zo voorkomt u dat uw bezwaar vertraging oploopt:

- uw naam en adres;

- de datum waarop u uw bezwaarschrift indient;

- een korte omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt;

- een duidelijke uitleg waarom u het niet eens bent met ons besluit.

Vergeet u niet het bezwaarschrift te ondertekenen?

Voorlopige voorziening

U kunt ook een voorlopige voorziening aanvragen als u een bezwaarschrift heeft ingediend. Dat is een voorlopige beslissing om een bepaald besluit uit te stellen of juist door te laten gaan. Een voorlopige voorziening vraagt u aan bij:

Voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Nederland

Afdeling bestuursrecht

Postbus 150

9700 AD Groningen

Let u erop dat de Rechtbank voor uw verzoek om een voorlopige voorziening kosten in rekening brengt.

 

Naar boven