2025-08-13 Anton Geesinkstraat, Noordwest, Maximum snelheid, Verkeersmaatregelen Gemeente Utrecht

 

Kenmerk: 30908937

 

Betreft: het intrekken c.q. vaststellen van diverse verkeersmaatregelen

 

Burgemeester en Wethouders van Utrecht;

overwegende,

 

dat

het gewenst is de hierna volgende verkeersmaatregelen in te trekken, c.q. vast te stellen;

 

dat

de hierna te noemen wegen zijn gelegen binnen de bebouwde kom van deze gemeente en bij de gemeente in beheer en onderhoud zijn;

 

dat

in het kader van artikel 21 van het BABW de volgende belangen volgens artikel 2 van de Wegenverkeerswet ten grondslag liggen aan het onderhavige verkeersbesluit, te weten begin en einde 30 km zone, meegenomen zijn bij de besluitvorming;

 

dat

met deze verkeersmaatregel de weg in stand gehouden wordt en de bruikbaarheid daarvan gewaarborgd wordt (art. 2 lid 1c Wegenverkeerswet);

 

dat

met deze verkeersmaatregel de vrijheid van verkeer (doorstroming) zo veel mogelijk gewaarborgd wordt (art. 2 lid 1d Wegenverkeerswet);

 

dat

met deze verkeersmaatregel de veiligheid op de weg en/of beschermen van de weggebruikers en passagiers verzekerd wordt (art. 2 lid 1a en/of 1b Wegenverkeerswet);

 

dat

op grond van artikel 15, eerste lid, van de WVW 1994 een verkeersbesluit genomen moet worden voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

 

dat

in 2024 er woningen zijn gerealiseerd met een parkeergarage aan de Jagerskade. De ontsluiting van deze woningen komt uit op de Loevenhoutsedijk waar al zorgen waren over de verkeersveiligheid. Tijdens de behandeling van het bestemmingsplan Jagerskade in maart 2022 is er een motie aangenomen om te onderzoeken welke maatregelen mogelijk zijn om de verkeersveiligheid op de Loevenhoutsedijk te verbeteren en de zichtbaarheid te verbeteren van de uitrit Jagerskade naar de Loevenhoutsedijk;

 

dat

ter bevordering van de verkeersveiligheid het wenselijk is de maximumsnelheid op de Loevenhoutsedijk te verlagen van 50 naar 30 km per uur door middel van het realiseren van snelheidsremmende maatregelen;

 

dat

naast het realiseren van snelheidsremmende maatregelen fysieke maatregelen getroffen worden ter hoogte van de toegang naar de woningen op de Jagerskade waardoor het zicht op de toegang verbetert wat de vekeersveiligheid ten goede zal komen;

 

dat

door het eveneens verlagen van de maximumsnelheid op de Anton Geesinkstraat de scheiding tussen twee 30 km zones vervalt en er een aaneengesloten woongebied komt met een maximumsnelheid van 30 km per uur;

 

dat

een bebordingsplan met een totaaloverzicht van te plaatsen en te verwijderen borden wordt bijgevoegd;

 

dat

er overeenkomstig artikel 24 BABW overleg heeft plaatsgevonden met de korpschef van de politie over de hierna te noemen verkeersmaatregelen waarbij is opgemerkt dat enkel positief geadviseerd kan worden op de weginrichting met betrekking tot GOW30 mits de wegbeheerder zich houdt aan de vastgestelde (voorlopige) Inrichtingskenmerken GOW30 van het CROW. Aangezien dit niet het geval is bij voorgestelde verkeersmaatregel is er negatief geadviseerd;

 

dat

het instellen van 30 km per uur in beide straten wordt ingesteld met beperkte middelen. Dit betekent dat de huidige inrichting op enkele punten aangepast wordt. Hoewel de Loevenhoutsedijk en de Anton Geesinkstraat niet geheel voldoen aan de (voorlopige) Inrichtingskenmerken van de GOW30-straten van het CROW zijn wij van mening dat er voldoende elementen zijn om als geloofwaardige en herkenbare 30 km zone op de weggebruiker over te komen en leggen daarom het negatieve advies naast ons neer;

 

gelet

op het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV 1990);

op de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994);

op het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW);

 

Besluiten:

met ingang van 16 augustus 2025voor onderstaande locatie de aangegeven verkeersmaatregelen in te trekken c.q. vast te stellen:

 

Noordwest

 

Anton Geesinkstraat (ter hoogte van huisnummer 3 (A1) en ter hoogte van huisnummer 2 (A2); wegvak tussen Omloop en Hogelanden W.Z. (A1) en tussen Meloenstraat en Laan van Chartroise (A2))

 

Vaststellen: Maximum snelheid 30 km per uur zone, begin en einde (borden A1 en A2 volgens bijlage 1 van het RVV 1990 met de aanduiding 30 en zone)

 

A1

A2

 

Uitsnede bebordingsplan

 

 

Utrecht, 13 augustus 2025

 

Burgemeester en wethouders van Utrecht,

namens dezen:

 

 

mw R.H. Kottenhagen-Spin

Adviseur Verkeersbesluiten, afdeling Mobiliteit

Ontwikkelorganisatie Ruimte

 

Deze beslissing is digitaal tot stand gekomen en is om die reden niet ondertekend. In een formele en beveiligde omgeving is vastgelegd dat de beslissingsbevoegde akkoord is met de inhoud van dit document en de bekendmaking daarvan.

 

Gepubliceerd op 15 augustus 2025in het Gemeenteblad.

 

Nadere informatie met betrekking tot de hiervoor genoemde verkeersmaatregelen kan worden verkregen bij Ontwikkelorganisatie Ruimte, Gilde Stedenbouw en Mobiliteit, Team Verkeersmaatregelen, telefoon 06-42 239 579 of per mail: verkeersmaatregelen@utrecht.nl

 

Vindt u het besluit om bepaalde reden onjuist?

Als u vindt dat het besluit onjuist is, dan kunt u bezwaar maken. U kunt uw bezwaar digitaal indienen. Daarvoor kunt u alleen gebruik maken van het door de gemeente beschikbaar gestelde digitale formulier. Dit vindt u op www.utrecht.nl/bezwaar.

 

Maakt u liever per brief bezwaar, dan kunt u uw bezwaarschrift sturen aan het college van burgemeester en wethouders, Afdeling Juridische Zaken, Postbus 16200, 3500 CE Utrecht. In het bezwaarschrift dient u in ieder geval het volgende te vermelden: uw naam en adres, de datum, een telefoonnummer waarop u tijdens kantooruren te bereiken bent, een omschrijving van het betreffende besluit en de reden van het bezwaar. Wij adviseren u zo mogelijk een kopie van het besluit bij te voegen.

 

Vergeet niet het bezwaarschrift te ondertekenen.

 

Let op: u moet een bezwaarschrift binnen zes weken na de publicatie in het Gemeenteblad indienen.

Naar boven