Verkeersbesluit voor het aanwijzen van parkeergelegenheden uitsluitend bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen op verschillende locaties te Meerssen

Wettelijk kader

Wegenverkeerswet 1994, Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW), Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990), Uitvoeringsvoorschriften BABW en regels Algemene wet bestuursrecht.

Aanleiding:

  • Om een bijdrage te leveren aan het behalen van (inter)nationale (klimaat)doelstellingen wil de gemeente emissieloos vervoer stimuleren. Oplaadvoorzieningen voor elektrisch vervoer maken hier onderdeel van uit.

  • Elektrisch vervoer draagt bij aan een beter klimaat, het verminderen van geluidshinder en een verbeterde luchtkwaliteit.

  • Steeds meer inwoners, werknemers en bezoekers van de gemeente beschikken over een elektrisch voertuig en het aantal elektrische voertuigen zal de komende jaren naar verwachting verder toenemen, waardoor tevens verwacht wordt dat de behoefte aan openbare laadvoorzieningen zal toenemen.

  • Voor het stimuleren van elektrisch vervoer en een goede werking van een elektrisch voertuig is een gebied dekkend netwerk van openbare oplaadvoorzieningen essentieel.

  • Bij het bepalen van geschikte potentiële locaties voor openbare laadvoorzieningen hebben wij rekening gehouden met technische en ruimtelijke eisen en criteria van een oplaadvoorziening in de openbare ruimte op wijk-, straat-, en adresniveau.

  • Op basis van deze eisen en criteria hebben wij geschikte locaties voor de toekomstige oplaadvoorzieningen gevonden en opgenomen in een plankaart.

  • Halfjaarlijks wordt, aan de hand van gegevens over het gebruik van laadpalen, aanvragen van inwoners of strategische keuzes, bepaald welke locaties uit de plankaart we gaan realiseren.

    • De beoogde locaties voor het realiseren van openbare oplaadpunten worden, voorafgaand aan de publicatie van het verzamelverkeersbesluit, voor participatie opengezet. De ingediende reacties zijn betrokken bij de integrale afweging over het plaatsen van openbare laadpalen.

Motivering

  • -

    Bij de in de aanleiding genoemde afweging voor de locatiekeuzes is rekening gehouden met de verkeersbelangen conform de Wegenverkeerswet. Deze afweging maakt integraal onderdeel uit van deze motivering.

  • -

    De plankaart en de data over het huidige gebruik van bestaande laadvoorzieningen zijn de aanleiding om het aantal openbare oplaadvoorzieningen uit te breiden.

  • -

    Een openbare oplaadvoorziening voorziet in principe in twee oplaadpunten voor elektrische voertuigen.

  • -

    Om een optimale benutting van de openbare oplaadvoorziening te waarborgen, alsmede als gevolg van de verwachte toename van elektrische voertuigen, de verwachte toename aan laadbehoefte te faciliteren, is het wenselijk om nabij elke oplaadvoorziening twee parkeerplaatsen te reserveren waar elektrische voertuigen kunnen laden.

  • -

    Dit kan door het aanwijzen van parkeerplaatsen die uitsluitend bestemd zijn voor het opladen voor elektrische voertuigen nabij de oplaadvoorzieningen middels het plaatsen van de daarvoor benodigde bebording.

  • -

    Het aanwijzen van parkeerplaatsen uitsluitend voor het opladen van elektrische voertuigen dient om de bruikbaarheid van de weg te waarborgen, de door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu te beperken en een doelmatig of zuinig energiegebruik te bevorderen.

  • -

    De aan te wijzen parkeervakken zijn openbaar, louter bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen en niet gereserveerd op kenteken.

  • -

    De parkeervakken mogen alleen worden gebruikt voor het opladen van elektrische voertuigen, waarbij:

    • -

      de stekker in het oplaadpunt en in het voertuig zit.

  • -

    Het belang van het efficiënt kunnen gebruiken van een openbaar oplaadnetwerk prevaleert boven een eventuele lokale parkeerdruk, waarbij:

    • -

      Een elektrisch voertuig veelal in de plaats komt van een niet-elektrisch voertuig, zodat de parkeerdruk in verhouding nagenoeg gelijk blijft.

    • -

      Een verschuiving van parkeerdruk aannemelijk is in een ruimere omgeving (wijkniveau) vanwege continue uitbreiding van het aantal laadvoorzieningen.

  • -

    De feitelijke aanwijzing van parkeerplaatsen in de praktijk geschied nadat hiertoe aanleiding bestaat op basis van data over het huidige gebruik van bestaande laadvoorzieningen;

  • -

    De betreffende wegen zijn gelegen binnen de bebouwde kom van Meerssen

  • -

    De betreffende wegen zijn in beheer bij de gemeente Meerssen

Advies politie

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer is overleg gepleegd omtrent deze maatregel met de politiedistrict Maastricht, Basisteam Heuvelland. De politie schriftelijk kenbaar gemaakt dat het verkeersbesluit handhaafbaar en voor de politie derhalve aanvaardbaar is.

BESLUIT:

Het aanwijzen van twee parkeerplaatsen als parkeergelegenheid alleen bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen, door plaatsing van de borden model E8c van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) met, indien van toepassing, een onderbord model OB 504 (schuine pijl links en/of rechts), om de parkeerplaatsen aan te duiden, één en ander conform bijgevoegde situatietekening in Bijlage, op de volgende locaties in de gemeente Meerssen;

  • 1.

    Peter Schoenmakersstraat, ter hoogte van nummer 2;

  • 2.

    Kloosterweg, ter hoogte van nummer 55;

  • 3.

    Kasteelstraat, ter hoogte van nummer 34A;

  • 4.

    Molenweg, ter hoogte van nummer 1;

  • 5.

    Sportlaan, ter hoogte van nummer 68;

  • 6.

    Synagogeplantsoen, ter hoogte van nummer 28A;

  • 7.

    Heerenstraat, ter hoogte van nummer 54;

onder de opschortende voorwaarde dat:

het besluit voor een specifieke locatie, zijnde een besluitonderdeel, pas in werking treedt op het moment dat gemeente Meerssen de opdracht geeft tot plaatsing van een openbare laadpaal op die locatie aan een aanbieder;

Dit besluit heeft een uitvoeringstermijn van twee jaar. Indien binnen twee jaar na onherroepelijk verkeersbesluit nog geen dergelijke opdracht is gegeven en dus nog geen uitvoering is gegeven aan een locatie door plaatsing van een openbare laadpaal en de hierboven genoemde bebording, dan worden van dit besluit de bebording niet is geplaatst, en vervalt de aanwijzing van de twee parkeervakken voor die specifieke locatie.

Ter verduidelijking van dit besluit is van iedere afzonderlijke locatie een foto opgenomen in Bijlage.

De bijlagen maken deel uit van dit besluit.

Meerssen, 7 augustus 2025

Namens het college van B&W van Meerssen

Krachtens mandaat,

R. Lochtman, Beleidsmedewerker Wegen en Verkeer

Bezwaarclausule

Op grond van artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan diegene wiens belang rechtstreeks bij een besluit betrokken is daartegen binnen zes weken na de dag waarop het besluit bekend is gemaakt een bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Meerssen, postbus 90, 6230 AB Meerssen. Het maken van het bezwaar schorst niet de werking van dit besluit. Het bezwaarschrift dient in ieder geval te bevatten:

  • -

    de naam, het adres en de handtekening van de indiener,

  • -

    de dagtekening,

  • -

    een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar zich richt,

  • -

    de gronden van het bezwaar.

De termijn voor het indienen van een bezwaarschrift bedraagt zes weken en vangt aan met ingang van de dag na die waarop het besluit op de voorgeschreven wijze is bekendgemaakt (in casu is gepubliceerd). Het bezwaarschrift dient voor het einde van deze termijn te zijn ontvangen, dan wel – bij verzending per post – voor het einde van de termijn per post te zijn bezorgd en binnen een week bij het bestuursorgaan aangekomen te zijn.

Naar boven