Gemeenteblad van Smallingerland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Smallingerland | Gemeenteblad 2025, 35760 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Smallingerland | Gemeenteblad 2025, 35760 | ander besluit van algemene strekking |
Besluit terugvordering, boete en verhaal Participatiewet, Bbz, IOAW en IOAZ gemeente Smallingerland 2025
In dit Besluit staan regels over terugvordering van een uitkering, het geven van boetes en het verhalen van bijstand op anderen.
In hoofdstuk 2 staan regels over wat de gemeente kan doen als een inwoner te veel uitkering heeft ontvangen of een uitkering heeft ontvangen waar hij geen recht op had. Ook gaan deze regels over leningen en bedrijfskapitaal die de gemeente aan zelfstandigen verstrekt op grond van de Participatiewet en het Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004 en wat de gemeente kan doen als de inwoner zijn aflossingsverplichtingen niet nakomt.
Verplichting om terug te vorderen
De gemeente is verplicht een uitkering terug te vorderen wanneer de inwoner verkeerde informatie, geen informatie of te laat informatie geeft. In andere gevallen mag de gemeente terugvorderen, maar dat is geen verplichting.
Het uitgangspunt is, dat de gemeente een uitkering of bedrijfskapitaal terugvordert die ten onrechte of tot een te hoog bedrag is verstrekt. Maar er zijn uitzonderingen denkbaar om af te zien van terugvordering en vorderingen niet te incasseren. Deze uitzonderingen staan ook in deze regels. Het zijn regels op hoofdlijnen. Deze regels vullen de hoofdregels aan over terug- en invordering die in de Algemene wet bestuursrecht, de Participatiewet, het Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004, de IOAW en de IOAZ staan.
De gemeente streeft ernaar om uitkeringen rechtmatig te verstrekken. Het gaat immers om gemeenschapsgeld en dat geld moet op de juiste manier worden besteed. In principe vordert de gemeente daarom onterecht uitbetaalde uitkeringen terug. Voor de terugvorderingen hanteert de gemeente de volgende uitgangspunten:
De gemeente wil voorkomen dat schulden onnodig verder oplopen. De gemeente streeft ernaar om zo weinig mogelijk een deurwaarder in te zetten en brengt geen wettelijke rente in rekening bij de inwoner. De gemeente vindt het belangrijk om goed te kijken naar de situatie van de inwoner. Het moet niet zo zijn dat een inwoner oneindig lang wordt achtervolgd door schulden. Op een bepaald moment moet er schoon schip zijn gemaakt en moet de inwoner naar de toekomst kunnen kijken.
Inwoners die een bijstandsuitkering krijgen, hebben een inlichtingenplicht. De inlichtingplicht houdt in dat inwoners uit zichzelf of wanneer wij dat vragen, alles aan ons melden wat belangrijk kan zijn voor het recht op of de hoogte van een bijstandsuitkering. Houdt een inwoner zich hier niet aan, dan kan de gemeente een waarschuwing of boete geven. Dit is uitgewerkt in hoofdstuk 3.
Normaal gesproken moet de inwoner zelf de teveel betaalde bijstandsuitkering aan ons terugbetalen. In sommige gevallen kan de gemeente de betaalde uitkering ook van een ander terugvragen. Het gaat dan vooral om onderhoudsbijdragen/alimentatie voor ex-partners en kinderen. Dit heet verhaal van bijstand en daarover gaat hoofdstuk 4.
Er is geprobeerd om deze regels zo duidelijk en begrijpelijk mogelijk op te stellen en zo weinig mogelijk vaktaal te gebruiken. Dat lukt niet altijd. Soms is er geen geschikt alternatief. Dan wordt gebruik gemaakt van begrippen die ook in de Participatiewet of een andere regeling staan. In bijlage 1 zijn deze begrippen opgenomen.
Artikel 1. Wanneer vordert de gemeente een uitkering terug?
Artikel 3. Onacceptabele gevolgen (dringende redenen)
De gemeente ziet, uit eigen beweging of als de inwoner daar schriftelijk of per email om vraagt, geheel of gedeeltelijk af van (verdere) terugvordering wanneer dit tot evenredig nadelige gevolgen leidt voor de inwoner.
Artikel 4. De vordering kan niet meer in hetzelfde jaar worden terugbetaald
De gemeente ziet af van brutering van een vordering als de inwoner:
De gemeente kan afzien van verdere invordering, als de resterende vordering lager is dan € 150 en de inwoner na herhaald verzoek niet aan zijn betalingsverplichting voldoet.
Artikel 6. Lange tijd (niet) voldoen aan betalingsverplichtingen
De termijn van 60 maanden genoemd bij de onderdelen a en b van het eerste lid is 36 maanden als het gemiddelde inkomen van de inwoner over die periode niet hoger is dan de beslagvrije voet of de bijstandsnorm en de inwoner vanaf het ontstaan van de vordering aflost en gevraagd en ongevraagd informatie geeft die van belang is.
Artikel 7. Kwijtschelding terugvordering bij schuldregeling
Artikel 8. Kwijtschelding anders dan bij schuldregeling
Onderdeel C. De betalingsverplichting
Artikel 10. Inhoud besluit terugvordering en incasso
Artikel 11. Uitstel van betaling en betalingsvoorstel
De inwoner kan een betalingsvoorstel doen voor aflossing van de vordering in termijnen. Als de gemeente daarmee instemt, treft de gemeente een betalingsregeling met de inwoner en geeft uitstel van betaling totdat de eerste vordering is afgelost. De gemeente stelt daarbij dan als voorwaarde dat de inwoner maandelijks een bepaald bedrag aflost op de vordering.
Betaalt de inwoner niet binnen vijf dagen, dan kan de gemeente beslag leggen op het inkomen. De gemeente houdt hierbij rekening met de beslagvrije voet. De gemeente kan ook een deurwaarder inschakelen die beslag kan leggen op bezittingen en bankrekeningen.
Artikel 16. De betalingsverplichting van inwoners met een uitkering
Artikel 17. De betalingsverplichting van inwoners met een ander inkomen
Onderdeel D. Tussentijdse beoordeling lopende betalingsverplichting
Artikel 19. Tussentijdse beoordeling door de gemeente uit eigen beweging
Artikel 20. Tussentijdse beoordeling door de gemeente op verzoek van de inwoner
De inwoner kan de gemeente schriftelijk, per email of via een daarvoor bestemd formulier vragen om de betalingsverplichting te wijzigen. De inwoner voegt documenten en andere stukken bij, waaruit blijkt dat de financiële ruimte is gewijzigd, of dat de betalingsverplichting om andere redenen moet worden aangepast. De gemeente neemt binnen 8 weken een besluit over het verzoek van de inwoner.
De gemeente legt een boete op wanneer een inwoner onjuiste, onvolledige of geen informatie verstrekt die van belang is voor het recht op uitkering of de hoogte van de uitkering.
Onderdeel D. Boete inburgeringsplichtigen
Artikel 27. Boete inburgeringsplichtigen
Bijstandsgerechtigde inburgeringsplichtigen die onder de Wet inburgering 2021 vallen, hebben ook te maken met de Participatiewet. Gaat het om het niet nakomen van verplichtingen die onderdeel zijn van het inburgeringstraject, dan geeft de gemeente een boete op grond van de Wet inburgering 2021. Geeft de bijstandsgerechtigde inburgeringplichtige onjuiste, onvolledige of geen informatie die van belang is voor het recht op een uitkering? Dan geeft de gemeente een boete op grond van de Participatiewet.
Artikel 29. Onderhoudsplichtigen
Onderhoudsplichtig voor levensonderhoud zijn:
Artikel 30. Verhaal kosten van bijstand
De gemeente kan de kosten van bijstand alleen verhalen op:
Onderdeel B. Verhaal op grond rechtelijke uitspraak en verhaal in rechte
Artikel 32. Verhaal op grond van een rechtelijke uitspraak
Ligt er een rechtelijke uitspraak waarin staat wat de onderhoudsplichtige maandelijks voor levensonderhoud moet betalen? En komt de onderhoudsplichtige dit niet na? Dan verhaalt de gemeente de kosten van bijstand op grond van deze uitspraak.
Is er geen gerechtelijke uitspraak over de onderhoudsbijdrage. En betaalt de onderhoudsplichtige het door de gemeente vastgestelde verhaalsbedrag niet of niet op tijd, dan vraagt de gemeente de rechtbank om een uitspraak te doen. De gemeente kan op grond van deze uitspraak de verhaalsbijdrage door dwangmaatregelen invorderen.
Artikel 34. Tijdelijk of volledig afzien verhaal
Onderdeel D. Grens onderhoudsplicht, berekenen draagkracht, ingangsdatum en besluit
Artikel 35. Grens van de onderhoudsplicht
Artikel 36. Berekenen draagkracht onderhoudsplichtige
Onderdeel E. Gevolgen bij niet meer voldoen aan betalingsverplichting
Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Smallingerland op 21 januari 2025
de secretaris,
Siebren van der Berg
de burgemeester,
Fred Veenstra
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2025-35760.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.